Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2004, 20:47
Princesita
Avatar van Princesita
Princesita is offline
Ik doe de hbo-opleiding cultureel maatschappelijke vorming (kort gezegd 'creatief maatschappelijk werk') en ik moet nu in het eerste jaar aan het einde een presentatie houden.
Het moet over armoede gaan, maar je mag zelf kiezen waar het precies over gaat. Mijn ideeën zijn tot nu toe: India->kastensysteem, en een soort vergelijking tussen Afrika en India (maar is lang verhaal om nu uit te leggen :-p).
Nou is mijn vraag natuurlijk: heeft er iemand nog inspiratie voor een onderwerp? Het mag dus alles zijn wat met armoede te maken heeft, wel een beetje HBOniveau en maatschappelijk verantwoord zeg maar...
Alvast bedankt!

ik hoop trouwens dat dit hier hoort? verplaats t maar als t niet goed is!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2004, 21:26
Verwijderd
hoe de politiek in verhouding staat met armoede. Ik denk dat daar best veel over te vertellen valt. Als er armoede heerst zijn mensen immers makkelijk te beinvloeden door politiek. Kijk maar naar het communisme.

je kan ook het verschil in armoede hier en echte armoede doen. Dus dat mensen hier zich arm voelen met een uitkering maar dat mensen in de derde wereld echt arm zijn.

het kassensysteem vind ik ook goed bedacht.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2004, 22:41
Princesita
Avatar van Princesita
Princesita is offline
hmmja die id-en van jou zijn ook wel wat :-) Maar het moet denk ik wat concreter, zo is het vrij uitgebreid denk ik. Ik moet wel een beetje diepgang laten zien. Dat kastensysteem vind ik zelf ook wel interessant, en misschien kan ik een soort vergelijking maken met het klassensysteem wat je in nederland ongeveer had ofzo...
Alvast bedankt voor je reactie iig!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 20:14
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik heb zelf dit jaar een presentatie gedaan over waarom het Kastensysteem een belemmering zou zijn voor de ontwikkeling van kapitalisme, maw waarom het niet industrialiseerde en arm bleef.
Ik heb de lijn getrokken met Max Weber's predestinatieleer.
Een goed boek voor je presentatie is in iedere geval:
Max Weber "Religion of India".
Met citaat reageren
Oud 25-06-2004, 21:56
Princesita
Avatar van Princesita
Princesita is offline
Citaat:
MarKel schreef op 25-06-2004 @ 21:14 :
Ik heb zelf dit jaar een presentatie gedaan over waarom het Kastensysteem een belemmering zou zijn voor de ontwikkeling van kapitalisme, maw waarom het niet industrialiseerde en arm bleef.
Ik heb de lijn getrokken met Max Weber's predestinatieleer.
Een goed boek voor je presentatie is in iedere geval:
Max Weber "Religion of India".
dankjewel :-)
Met citaat reageren
Oud 02-07-2004, 16:47
Rensketje
Rensketje is offline
HOihoi,

Ik ben zelf laatst in India geweest en het is heel apart om te zien hoe het kastensysteem nog steeds werkt. Het is namelijk in theorie afgeschaft, maar in de praktijk heb ik verhalen gehoord en zeggen ze zelf dat het eigenlijk er nog steeds is. Echt verschrikkelijk.

Ook kun je mss religie erbij betrekken? De overstap van het Hindoeisme naar het Christendom wordt eigenlijk niet toegestaan, je krijgt honden achter je aan soms (zo hebben we het gehoord). Andersom staan ze te juichen ... nu zijn er verschillende vrouwen die zich wel bekeren tot het Christendom (voornamelijk in het nOorden), deze moeten echter thuis nog wel steeds de hindoerituelen uitvoeren omdat hun man anders boos wordt, en hun verdiende loon weer af gaat pakken, wat erg vaak gebeurt .

Succes!
Met citaat reageren
Oud 07-07-2004, 18:37
Princesita
Avatar van Princesita
Princesita is offline
dit topic mag inmiddels weer gesloten worden, presentatie is gedaan.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2004, 02:24
MasterB
MasterB is offline
Waar ging het over?

Ik zou het doen over de vraag waarom het geciviliseerde westen de armen, in bijvoorbeeld Afrika, laat leven

Het is dweilen met de kraan open.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 11:47
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Princesita schreef op 07-07-2004 @ 19:37 :
dit topic mag inmiddels weer gesloten worden, presentatie is gedaan.
nou vertel maar hoe het is gegaan dan
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 17:17
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 24-07-2004 @ 12:47 :
nou vertel maar hoe het is gegaan dan
dat wil ik ook wel weten
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 19:52
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Je zou kunnen beschrijven welke theorieën er bestaan over hoe armoede en onderontwikkeling van landen kan worden verholpen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 11:56
Princesita
Avatar van Princesita
Princesita is offline
oh haha ik zal nog maar even antwoorden...

Ik heb iig een voldoende dus das mooi, en mijn medestudenten waren best enthousiast, ik had echt dingen verteld die ze nog niet wisten.

Uiteindelijk heb ik uitgelegd wat het kastensysteem was en ook een link gelegd naar het hindoeisme (en ook het boeddhisme). Ik had de presentatie geopend met een filmpje, zodat iedereen zich vast af kon gaan vragen waar het over ging, en een beeld kon vormen. Toen had ik een sheet met de letterlijke woordbetekenis, zodat alles steeds duidelijker werd. Ook nog ff het ontstaan uitgelegd enzo...

Nouja, het ging in ieder geval goed en ik was niet extreem zenuwachtig enzo :-)
Met citaat reageren
Oud 23-08-2004, 08:16
xx-daantje-xx
xx-daantje-xx is offline
Ik denk dat je hier niet egt veel aan zal hebben, omdat het voor 3havo was. Maar wij moesten een presentatie houden over de vergelijkingen van India en Nederland.Daarbij speelde de armoede ook een grote rol en daar staat ook een stukje over in dit verslag. Misschien heb je er wat aan.

Deelvraag 1 en 3

Deelvraag1: Welke kenmerken van onderontwikkeling staan in B88, B90 en B92?
Deelvraag2: Wat is per kenmerk de positie van India en van Nederland?


Eiwit consumptie in gram 59 106
KJ per inwoner per dag 10443 13740
BNP per inwoner in euro € 1772 € 19200
Auto’s per 1000 inwoners 5 391
Telefoons per 1000 inwoners 22 593
Televisies per 1000 inwoners 69 543
ArmoedeZiekteAantal inwoners per arts 2500 385
Aantal inentingen in% <1jaar 90 95
Snelle bevolkingsgroeiGeboortecijfer per 1000 inw 25 12
Sterftecijfer per 1000 inw 9 9
Geboorteoverschot per 1000 16 3
Zuigelingensterfte per 1000 65 4
Bevolkingsgroei per 1000 44% 0.6%

Honger

Kenmerken India Nederland












Deelvraag 2

Is heel India arm?

Als je als toerist India bezoekt merk je onmiddellijk dat je in een ontwikkelingsland bent. Maar als toerist merk je ook dat je op bezoek bent in een land met enorme tegenstelling. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je in een heel lux hotel verblijft. Bijvoorbeeld het paleis van de maharadja van Jodpur. De hotelgasten zijn dan niet alleen maar rijke buitenlanders maar ook Indiërs. Een klein deel is namelijk schatrijk en al is dat maar ongeveer 5%, dan gaat het alsnog om 50 miljoen mensen. Dus niet heel India is arm.

Deelvraag 4

Wat doet de regering aan het armoedeprobleem in India?

De regering probeert met behulp van posters en reclame – spotjes de mensen in India zover te krijgen om aan geboortebeperking te doen. De regering denkt namelijk dat ze hiermee het armoedeprobleem kunnen oplossen. De regering denkt dat het armoedeprobleem komt door het geboorteoverschot. Als de mensen minder kinderen zouden nemen besparen ze meer geld omdat ze dan minder voedsel hoeven te kopen voor de kinderen.

Deelvraag 5

Waarom wil de bevolking niet aan geboortebeperking doen?

Een groot deel van de bevolking wil niet aan geboortebeperking doen omdat zij denken dat ze niet arm zijn omdat ze veel kinderen hebben, maar ze hebben veel kinderen omdat ze arm zijn. De arme inwoners van India proberen het armoedeprobleem op te lossen door veel kinderen te krijgen. Ze denken dat een kind vanaf het derde jaar meer opbrengt dan dat het kost. En later kunnen de kinderen dan voor de ouders zorgen.
Een tweede reden is de godsdienst. Het hoort namelijk bij je heilige plicht zoveel mogelijk kinderen te krijgen en het liefste zoons.

















Hoofdvraag

Is India een ontwikkelingsland als je kijkt naar de kenmerken armoede en ziekte?

Jahhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als je kijkt naar de gebruiksgoederen dan heeft Nederland meer dan India. Ook het BNP is in Nederland veel hoger dan in India. Dat komt voornamelijk doordat India een ontwikkelingsland is. Als je kijkt naar ziekte zijn het aantal inwoners per arts veel meer dan in Nederland. Zie deelvraag 1 en 3
Als je op bezoek bent in India dan zal je niet op iedere plaats denken dat India een ontwikkelingsland is. Er bestaan namelijk ook heel veel luxe hotels waar niet alleen maar rijke buitenlanders verblijven maar waar ook Indiërs verblijven. Je ziet ook veel mensen waaraan je duidelijk kunt zien dat ze straat arm zijn. Maar in tegenstelling van dat zie je ook hele rijke mensen. Maar toch zijn de arme mensen in de meerderheid. Daarom erkennen we India als een ontwikkelingsland.
Ook de grote bevolkingsgroei speelt een rol in de ontwikkeling. Ook al zeggen de Indiërs zelf dat het niet zo is, (zij denken namelijk dat ze het probleem oplossen door veel kinderen te nemen) De regering denkt daar anders over, en hangen daarom posters op die laten zien dat je het beter kan hebben door aan geboortebeperking te doen. Al zouden alle Indiërs aan geboortebeperking doen, dan zal India meer welvarend worden en geen ontwikkelingsland meer zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.