Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Scholieren.com / Beleidszaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-11-2010, 22:57
Verwijderd
Citaat:
IP adressen, clones, e-mailadressen e.d.?
Die mogen in het kader van beveiliging opgeslagen worden, en niet vrijgegeven, geloof ik.

Over IP's:
http://www.cbpweb.nl/Pages/uit_z2000-0340.aspx

E-mail addressen mogen niet gepubliceert worden, maar kunnen in het kader van veiligheid en men akkoord is gegaan met het opslaan hiervan volgens mij gewoon bewaard worden, zolang er niks anders mee wordt gedaan, al is lijkt het inderdaad wel een persoonsgegeven welke je mag laten verwijderen.

http://www.iusmentis.com/maatschappi...soonsgegevens/

Citaat:
Ook mogen persoonsgegevens alleen worden verwerkt in overeenstemming met de doeleinden waarvoor ze zijn verkregen. Het abonneebestand voor een Internet-nieuwsbrief mag dus worden gebruikt om die nieuwsbrief rond te sturen, maar het mag niet worden verkocht aan een ander bedrijf voor bijvoorbeeld een reclame mailing.

Informatieplicht
Alle organisaties die persoonsgegevens gebruiken, hebben een informatieplicht. Dit betekent dat zij de personen op wie de gegevens betrekking hebben, moeten laten weten wat zij met hun gegevens gaan doen. Dit hoeft niet wanneer het vanzelfsprekend is (bijvoorbeeld bij het invullen van een registratie-formulier bij een online forum) of wanneer het zeer tijdrovend is om het adres van de betrokkene te achterhalen.

Correctierecht
Daarnaast hebben personen die in een bestand zijn opgenomen het recht om hun geregistreerde gegevens in te zien. Ook kunnen zij eisen dat hun gegevens verbeterd, aangevuld, verwijderd of afgeschermd worden. Dat mag wanneer de gegevens die gebruikt worden door de verantwoordelijke feitelijk onjuist, onvolledig of niet ter zake dienend zijn voor het doel of de doeleinden van de verwerking. Een wanbetaler kan echter niet verwijdering van zijn persoonsgegevens eisen bij de debiteurenadministratie van een bedrijf.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-11-2010, 06:31
Verwijderd
Citaat:
Die mogen in het kader van beveiliging opgeslagen worden, en niet vrijgegeven, geloof ik.

Over IP's:
http://www.cbpweb.nl/Pages/uit_z2000-0340.aspx

E-mail addressen mogen niet gepubliceert worden, maar kunnen in het kader van veiligheid en men akkoord is gegaan met het opslaan hiervan volgens mij gewoon bewaard worden, zolang er niks anders mee wordt gedaan, al is lijkt het inderdaad wel een persoonsgegeven welke je mag laten verwijderen.

http://www.iusmentis.com/maatschappi...soonsgegevens/
De discussie is niet of het bewaard mag worden, maar of leden hun eigen gegevens die bewaard zijn mogen inzien. Dat mogen ze, dus het besluit van M@rco is nogal raar, vooral omdat hij naar dingen verwijst die geen persoonsgegeven zijn, terwijl hij de dingen die dat wel zijn weglaat.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2010, 20:41
Verwijderd
Citaat:
De discussie is niet of het bewaard mag worden, maar of leden hun eigen gegevens die bewaard zijn mogen inzien. Dat mogen ze, dus het besluit van M@rco is nogal raar, vooral omdat hij naar dingen verwijst die geen persoonsgegeven zijn, terwijl hij de dingen die dat wel zijn weglaat.
Volgens mij vallen opgeslagen posts +bijbehorende ip adressen hier niet onder, en hoeven deze niet inzichtelijk gemaakt te worden.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 06:58
Verwijderd
Citaat:
Volgens mij vallen opgeslagen posts +bijbehorende ip adressen hier niet onder, en hoeven deze niet inzichtelijk gemaakt te worden.
Een ip-adres is een persoonsgegeven. Waarom zou het geen persoonsgegeven meer zijn als het aan een post wordt verbonden? Sterker nog, dat versterkt juist het bezwaar dat ze niet mogen worden ingezien.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Een ip-adres is een persoonsgegeven. Waarom zou het geen persoonsgegeven meer zijn als het aan een post wordt verbonden? Sterker nog, dat versterkt juist het bezwaar dat ze niet mogen worden ingezien.
Sorry, je hebt inderdaad gelijk, er was even verwarring bij mij.

Publiceren IP Adres forum
http://blog.iusmentis.com/2007/10/23...ruikers-forum/

Paragraaf 8. Beheer en beveiliging: Vrijstelling 31. (Artikel 33 Vrijstellingsbesluit)
http://www.cbpweb.nl/HvB_website_1.0/vwc31.htm

Dat er dus vrijstellingen zijn voor het melden van bewaringpersoonsgegevens, wilt inderdaad niet zeggen dat ze inzichtelijk gemaakt moeten worden, want het zijn idd persoonsgegevens volgens de wet.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2010, 14:30
Verwijderd
Marco schreef:
Citaat:
We hebben nog eens goed gekeken naar wat er allemaal in de ban manager wordt opgeslagen en hebben uiteindelijk geconcludeerd dat er geen persoonsgegevens worden verwerkt. De informatie in de ban manager (namelijk: opgeslagen posts, notities, verstuurde waarschuwingen en uitgedeelde bans) zijn noch direct, noch indirect identificerend. Daarom is het niet mogelijk om de inhoud van de ban manager op te vragen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp).
Citaat:
persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;
http://wetten.overheid.nl/BWBR001146...tum_08-11-2010

Een IP adres+datum is dus als afdoende voor identificatie, en dus wat M@rco zegt klopt niet nee
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 18:10
Verwijderd
Wellicht is het mogelijk dat we een reactie krijgen? Ik bedoel jullie hebben een maand overlegt op admin en ik neem toch aan dat jullie daarin ook ip-adressen, mailadressen en clones hebben besproken?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 22:15
M@rco
Avatar van M@rco
M@rco is offline
Emailadressen worden niet in de ban manager opgeslagen. Het enige emailadres dat we daar kunnen zien is het emailadres in je profiel en dat kun je zelf ook gewoon zien en veranderen, dus dat lijkt me verder geen punt. Ook IP adressen worden er niet opgeslagen, dat doet de forumsoftware dus dat is niet echt relevant m.b.t. het inzichtelijk maken van wat er in de ban manager is opgeslagen. En een clone is uiteindelijk ook niets méér dan een verwijzing naar een account waarmee je hebt geforumd tenzij je geband was. Het lijkt me niet zo'n enorm probleem om die informatie desgevraagd te geven.

Ik zal in ieder geval eens navragen hoe dat nou precies zit met die IP-adressen. Aan de ene kant wordt het inderdaad gezien als persoonsgegeven, aan de andere kan kunnen normale stervelingen het helemaal niet gebruiken om iemand mee te identificeren (dan zou je dus de vreemde situatie krijgen dat iemand een lijst met volstrekte waardeloze gegevens op komt vragen) en vindt het CBP dat je de verwerking van IP-adressen in het kader van beveiliging niet eens bij hen hoeft te melden.
__________________
What experience and history teach is this — that people and governments never have learned anything from history, or acted on principles deduced from it.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2010, 23:11
Verwijderd
Citaat:
Ik zal in ieder geval eens navragen hoe dat nou precies zit met die IP-adressen. Aan de ene kant wordt het inderdaad gezien als persoonsgegeven, aan de andere kan kunnen normale stervelingen het helemaal niet gebruiken om iemand mee te identificeren
Dat is geen noodzakelijk criterium.
Los daarvan, dus dit is een tweede punt, is iets al een persoongegeven zodra jij iemand er mee kan identificeren. Dus stel ik post hier met 'Pietje' en jij ziet aan het ip-adres dat ik het ben, dan heb jij mij hiermee kunnen identificeren. Aangezien je aan de hand van andere gegevens weet wat mijn naam is (of zou kunnen weten).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:49.