Oud 05-08-2013, 11:46
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Kunnen de evolutietopics naar wetenschap? Dank
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-08-2013, 15:23
Verwijderd
Nee joh, dat is slechts een theorie!
Met citaat reageren
Oud 05-08-2013, 16:05
Verwijderd
Tsja, als je over de opmerkelijke stellingname van dit forum aangaande dat onderwerp een topic aanmaakt word je weggehoond.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 08:59
Verwijderd
Hahahaha is er eens een redelijk actief topic, wordt het verplaatst
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 09:29
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Hahahaha is er eens een redelijk actief topic, wordt het verplaatst
Goede move - het ging duidelijk niet over levensbeschouwing. Ik verwacht dat mensen op dit forum slim genoeg zijn om een forumpje hoger te klikken
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 10:10
Verwijderd
Ik zeg nergens dat ik tegen (of voor) de move ben, ik vond het gewoon erg grappig
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Ik verwacht dat mensen op dit forum slim genoeg zijn om een forumpje hoger te klikken
Als dat het geval geweest was dan waren deze verhuizingen in de eerste plaats niet nodig, no?
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 16:03
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Als dat het geval geweest was dan waren deze verhuizingen in de eerste plaats niet nodig, no?
Topics horen op de plek waar het over gaat. Dat topic gaat duidelijk niet meer over de levensbeschouwelijke kant van evolutie, maar de wetenschappelijke onderdelen die hier aan vast zitten.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 08-08-2013, 16:09
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Evolutie heeft geen "levensbeschouwelijke kant".
Met citaat reageren
Oud 08-08-2013, 16:12
Verwijderd
Citaat:
Evolutie heeft geen "levensbeschouwelijke kant".
Citaat:
Tsja, als je over de opmerkelijke stellingname van dit forum aangaande dat onderwerp een topic aanmaakt word je weggehoond.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2013, 23:36
Verwijderd
Hah jongons. Jullie kennen je pappenheimers toch wel
Met citaat reageren
Oud 08-09-2013, 17:57
Verwijderd
Superdruk dat Filosofie. 11 dagen geen posts
Met citaat reageren
Oud 10-09-2013, 19:26
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Superdruk dat Filosofie. 11 dagen geen posts
Oplossing: Maak een post op Beleidszaken.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-09-2013, 19:32
Verwijderd
Citaat:
Oplossing: Maak een post op Beleidszaken.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2013, 03:35
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Constructiefs? Het werkte prima! Why change a winning team? Dit soort dingen betekent nog meer de dood van het forum. Zien jullie dat serieus niet?
You've got to be kidding.

Wetenschap en de georganiseerde religiegekkies loskoppelen is het eerste verstandige wat er op dit forum is gebeurd in jaren.

Citaat:
Daarnaast is levensbeschouwing niet zomaar te plaatsen onder lifestyle. Geloof hoort zeker niet thuis in een rijtje met favoriete kleding, haarkleur, schoenen enz.
I beg to differ

Citaat:
Allicht dat filosofie en religie verschillende zaken zijn maar deze hebben meer overlap dan religie en mode.
Filosofie en geloof hebben overlap, religie hoort niet thuis op dit forum én heeft niets met geloof noch filosofie te maken.

Citaat:
Ik vind het bijzonder kwalijk dat levensbeschouwing ineens bij lifestyle gaat. Daarmee wordt zo afgedaan aan de betekenis van levensbeschouwing op wat voor manier dan ook voor mensen. Het is niet zomaar een modetrend of een bepaalde smaak, het gaat veel dieper. Echt ontzettend oppervlakkig zo.
Waarom, levensbeschouwing ís per definitie onderdeel van je "lifestyle" dat er voor een lekker bekkende engelse term als "lifestyle" is gekozen is een beetje triest maar ach.

om kort te zijn: het is dus wél een kwestie van smaak, dat er mensen zijn die zichzelf zo interessant en belangrijk vinden dat ze dat ontkennen doet er weinig aan af.

Citaat:
Superdruk dat Filosofie. 11 dagen geen posts
Och ik wil best weer net zoals vroeger toen er nog animo was op dit forum weer filosofische onderwerpen gaan posten alleen aangezien het voor jou op N&A al niet mogelijk blijkt een normale discussie te voeren zonder te vervallen in kinderachtig gejammer lijkt het me weinig op gaan leveren.

Citaat:
De intentie is vast om het actiever te laten lijken maar hiermee maak je het kapot. Filosofie gaat hooguit een post per week krijgen. Maximaal.
So what, sinds wanneer is het een chatbox? als het ledental niet gestaag was gedaald door de jaren werd er meer gepost, nu zijn er een hoop vertrokken (zoals ik) en anderen denken ik ga hier lekker een mooi lang stuk schrijven om als reactie: "tl;dr" te krijgen of: "je spelling, je SPELLING!"

Citaat:
Levensbeschouwing en filosofie zijn toch echt twee verschillende dingen. Wel aan elkaar gerelateerd trouwens. Ik zou het subforum dan ook L&F genoemd hebben
Wauw je hebt dus wel wat constructiefs te zeggen, inderdaad dat had ik dus ook gedaan.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 07-10-2013 om 03:53.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2013, 18:08
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Haha, had je een bakje op toen je dit typte?
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2013, 23:24
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Nee, met mijn werkuren heb ik geen tijd voor bakjes

Maar mooi dat offtopic gaan ook nog een populaire tactiek is
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 09-10-2013, 14:46
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Evenals slechts zeggen dat je het er niet mee eens bent om zodoende een reactie uit te lokken. Het zou je sieren wanneer je met meer dan de tegenovergestelde mening zou komen, want die mening was al duidelijk. Ik verwijs je nogmaals graag naar hetgeen waar je op reageerde.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2013, 13:56
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Hangt dit niet helemaal van je doelgroep af?

Veel middelbare scholieren lijken zich te interesseren voor de clash tussen religie, wetenschap en filosofie die kan optreden bij het duiden van de realiteit. Dat blijkt wel uit de hoeveelheid evolutieVScreationisme en kerkVSgalileo topics die in de loop der tijd geopend zijn. Dat is ook niet zo vreemd. Die discussies lenen zich eigenlijk prima voor jonge mensen om eens te beginnen te bepalen wat hun wetenschappelijke en religieuze identiteit zal zijn.
Natuurlijk kan ik me voorstellen dat oude mannen zoals Deadlock en KazetNagorra die verhalen onderhand wel een beetje beu zijn, maar hun identiteit is wat dat betreft ook al wel wat verder ontwikkeld. Ik denk echter dat er op een scholieren forum plaats zou zijn voor een subforum dat die eerste vormende discussies ondersteund.
Aangezien wetenschap, filosofie en geloof in die discussies alledrie omde hoek komen kijken, zijn het logische keywords voor de naam van het subforum. Het subforum had echter net zo goed kunnen heten "wat verwacht jij van het universum" of iets dergelijk.

Natuurlijk kun je de drie disciplines opsplitsen.
  • Het is prima te doen om een wetenschapsubsforum te vullen met meldingen over wat er bij het cern zoal gebeurt en wanneer de volgende meteoren-regen over nederland vliegt.
  • Daarnaast kun je ook vast een geloofsubforum vullen met verhalen over de eo-jongerendag, het vragen-over-geloven topic en wat gebakkes over hoe de Islam en het Christendom al dan niet op elkaar lijken. Ik denk ook niet dat dat bij lifestyle gemikt zou moeten worden.
  • Geen idee wat er dan bij een appart filosofie subforum zou gebeuren.

Maar dan verlies je de natuurlijke plek voor evolutieVScreationisme en kerkVSgalileo topics die scholieren ook daadwerkelijk bezig houden.


edit: vooral bij wetenschap is het heel duidelijk dat je verschil kunt maken tussen "ontwikkelingen en het bedrijven van wetenschap" enerzijds en "de levensbeschouwelijke implicaties van de opkomst van de wetenschap" anderszijds. De eerste hoort bij Nieuws, Achtergronden en Wetenschap, de tweede hoort bij Levensbeschouwing, Filosofie en Wetenschap. That's all.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson

Laatst gewijzigd op 10-10-2013 om 14:05.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 03:19
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Evenals slechts zeggen dat je het er niet mee eens bent om zodoende een reactie uit te lokken. Het zou je sieren wanneer je met meer dan de tegenovergestelde mening zou komen, want die mening was al duidelijk. Ik verwijs je nogmaals graag naar hetgeen waar je op reageerde.
Je verwijst me nogmaals?

Sorry maar de laatste keer dat ik checkte vroeg je me of ik een bakje op had toen ik het schreef.

Het is heel simpel; De eeuwige "ik ben leon en heb een E-book geschreven" en de daaropvolgende reacties van de standaardforummers (mijzelf incluus) met: "ga lekker met je grote teen spelen"
Die discussie komt voort uit de pretext "religie" en is destructief.

Je kan (en ik heb in mijn dagelijks leven dit ook meermaals met vreemden mogen doen) die discussie met veel meer openheid voeren zonder de pretext "religie" maar onder de pretext "levensbeschouwing dan wel filosofie"

Begin met "ik ben .. < vul naam religie in > is een dooddoener, begin met "ik geloof ... want ik zie het zo" is open en constructief want het eerste is jezelf verklaren vanuit een fictieve groep en het 2e vanuit het individu, het 2e is in een taal die door niet-gelovigen ook begrepen wordt.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 03:20
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Aangezien wetenschap, filosofie en geloof in die discussies alledrie omde hoek komen kijken, zijn het logische keywords voor de naam van het subforum. Het subforum had echter net zo goed kunnen heten "wat verwacht jij van het universum" of iets dergelijk.
Dat is leuk maar dat waren in het verleden dus niet de gebruikte keywords, tenminste 1 niet namelijk "geloof" in plaats daarvan werd de dooddoener religie gebruikt twee compleet verschillende zaken.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 14:03
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Ik meen dat de keyword voor de spirituele component toen (en nu) 'levenbeschouwing' was, en die is prima.
Had 'geloof' kunnen zijn, had 'religie' kunnen zijn. Die drie termen hebben een flink overlap met elkaar, ook al zijn ze niet helemaal identiek.

Of je het subforum nu "geloof, wetenschap en filosofie" had genoemt of "religie, wetenschap en wijsbegeerte" maakt volgens mij echt weinig uit. Als je religie zegt komen de pausVSgalileo-topic wat scherper naar voren in de forumtitel, en als je geloof zegt heb je wat meer nadruk op de ietsisten (aka de echte dooddoeners )

edit: ik lees nu je reactie op mr mark wat beter en snap daardoor iets meer wat je tegen de term religie hebt. Je hebt daar op zich wel een punt mee, maar ik wil er wel op wijzen dat de jonge mensen die de doelgroep van het forum (zouden moeten) zijn zich wel met religie ein die hoedanigheid bezighouden. Religieus zijn houd basically in dat je je bij het duiden van de realiteit baseert op het heilige boek van je club. Religie is daarmee nu eenmaal niet zo vrijblijvend als gewoon 'geloof in zus of zo'. Jij mag dat een dooddoener vinden, maar kids op zoek naar hun identiteit zijn daar wel mee bezig.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson

Laatst gewijzigd op 11-10-2013 om 14:08.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2013, 18:01
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
nee dat is dus je fallacy: levensbeschouwing, geloof en filosofie hebben overlap... wetenschap valt daar met veel wil nog net in te plaatsen maar religie heeft er dus géén enkele overlap mee, religie is georganiseerd dogmatisch handelen vanuit groepsdruk en heeft dus niets met jouw individuele visie op levensbeschouwelijke onderwerpen te maken.

In eerder discussie hierover heb ik ook nooit aangegeven iets te hebben tegen de combinatie levensbeschouwing/filosofie en wetenschap maar wél tegen de component religie, die component nodigt "ik ben leon en als je met de letters van mn naam speelt krijg je god en ik heb een e-boek geschreven" uit met als gevolg de alom bekende afzeikreacties van de rest (mijzelf incluus).

Ik sta daar dus blijkbaar net zo min boven met het gevolg het bekende verziekte subforum die zonder de component religie dus wél een enorme potentie heeft(zoals er terecht wordt aangegeven)
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 12-10-2013, 12:43
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Zoals ik zei benader ik dat forum als een soort zoektocht naar je houding t.o.v. de realiteit. Klinkt zweverig, maar ik weet even geen betere term .

Religie maakt daar gewoon wel deel van uit. Kids verzinnen een geloof met goden niet een twee drie. Dat krijgen ze gewoon van hun ouders mee. Je kunt daar van vinden wat je wilt, maar religie is wel zo'n beetje de reden dat het topic "geloof,wetenschap&filosofie" kan heten ipv "filosofie&wetenschap".

Dat gezegd hebbend maakt het mij niet uit wat er in de titel staat. Religieuze mensen komen ook wel op de term 'geloof' af, dus als er mensen zijn die geloof of levensbeschouwing prettiger vinden overkomen, I'm all for it.

Als er ook maar een plek op het forum is voor die Leon. Als hij ook (lees: wél) scholier is, en als hij op het moment een verhusseling van zijn naam relevant vind voor het universum, dan is het prima als hij dat spuit.
Dat er hier mensen zijn die zich niet kunnen inhouden en die kinderen dan weer wegpesten wil niet zeggen dat we die kinderen moeten weren. (ja, eerder de oude mensen, die weten toch wel wat ze van de wereld vinden, en het is dat weggehoon dat de fora leger en leger maakt, mocht je het je afvragen)
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 12-10-2013, 14:37
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
(ja, eerder de oude mensen, die weten toch wel wat ze van de wereld vinden, en het is dat weggehoon dat de fora leger en leger maakt, mocht je het je afvragen)
Dit is natuurlijk gigantische nonsens. Dat het forum leger en leger wordt komt door culturele trends, in het bijzonder de opkomst van sociale media, Whatsapp e.d. Dáár zitten scholieren nu, niet op internetfora. Forumgebruikers zijn nu juist een stuk vriendelijker dan 10 jaar geleden, toen het vol zat met trolletjes vol acne en hormonen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2013, 15:20
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
een open discussie over geloof is iets anders dan dogmatisch een religieus riedeltje opdreunen wat je geleerd hebt van je lokale opper...

Met je laatste zin zit je fout, de meeste fora lopen leger omdat er gewoon niet meer zo'n enorme interesse is voor fora en de religie vs. wetenschap (i.t.t. geloof v.s. wetenschap) zal er niet aan bijdragen nee, maar goed als jij op een forum komt omdat je houdt van discussies laat je je zelfs in een topic vol dogma's en stromannen niet wegjagen...

maar enfin je bent duidelijk genoeg, dikke doei en vergeet je zelf je account ook niet weg te gooien.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:20.