Oud 05-09-2003, 10:00
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Veel mensen beginnen op dit moment weer bij een MBO, HBO of universiteit. Veel daarvan gaan ook bij een studentenvereniging, en veel verenigingen doen aan ontgroening.

Ik zit zelf bij een vereniging waar niet ontgroend wordt (en das maar goed ook want ik zou gek worden). Maar ik vraag me nu toch wel af wat er bij zo'n ontgroening allemaal gebeurt. Ik weet dat de aspirant-leden dat vaak niet mogen vertellen, maar er zijn vast wel afvallers of mensen die iets gehoord of gezien hebben van een ontgroening.

Ok, ik hoorde dus dat bij een vereniging in R'dam de pil van meisjes afgepakt werd. Ieder meisje werd dus ongesteld.

Verhalen? Speculaties?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2003, 10:08
Ienie
Ienie is offline
ik heb wel verhalen gehoord van anderen/gelezen
onkruid wieden met een spijker
IN de gracht zwemmen
liter wisky drinken (jongen ging dood, er is nu strengere controle en over de studieverenigingen werd negatief gedacht)

ik denk dus niet echt dat k lid ga worden maar je weet maar nooit haha dan wel idd een zonder ontgroening maar dat schijnen wel de clubs voor alternativos te zijn dat hoeft voor mij ook weer niet met van de gietenwollensokken types

greetz
__________________
BOE! Dat was schrikken!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 11:06
Thomas
Thomas is offline
http://www.cluecentral.net/veritas/

Kijk hier eens even rond. Het gaat over de ontgroeningen in Utrecht die enkele vrienden van mij hebben meegemaakt. Ze vertelden mij dat alles wat daar staat zich ook zo heeft voorgedaan.

Laatst gewijzigd op 05-09-2003 om 12:18.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 12:13
pyres74
Avatar van pyres74
pyres74 is offline
dude!

mn broer is ook ontgroend door veritas
hij moest een appel eten terwijl hij had gezegd dat hij allergisch was voor appels


deden ze niet expres hoor maar ze waren dat soort dingen gewoon vergeten
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 12:58
Mirte
Mirte is offline
een vriendin van me heeft 4 uur op een trapje moeten zitten zoemen. Met haar ogen dicht. *zoem zoem*
Ennuhm een andere vriendin van me heeft een aantal uren op de grond in het bos moeten liggen en constant moeten zeggen: "Ik ben ondergeschikt aan de aarde"

geweldig toch??
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 13:32
FaZ
Avatar van FaZ
FaZ is offline
ik buig voor niemand
__________________
We know that the world will hate this..
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 13:56
ganralph
ganralph is offline
stond van de week een briljant artikel in de volkskrant van een vader wiens zoon ontgroend was.

zo'n beetje alle afspraken die er door studentenverenigingen zelf gemaakt zijn, werden niet nagekomen (meer dan 1 uur in dezelfde houding mag bijv niet)
verder oa:
minder dan 5uur aaneengesloten slaap
met je hoofd in een vijver vol urine gedouwd worden


en ja, deze discussie is al gevoerd en dr zullen wel weer mensen komen die denken dat ze goede tegenargumenten hebben; en ik weet dat het niet bij alle verenigingen zo is, maar

de mensen die dit soort dingen organiseren zijn van een verderfelijk soort, en als je er aan mee doet ben je ook een sukkel
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 13:56
pyres74
Avatar van pyres74
pyres74 is offline
Citaat:
Mirte schreef op 05-09-2003 @ 13:58:
een vriendin van me heeft 4 uur op een trapje moeten zitten zoemen. Met haar ogen dicht. *zoem zoem*
Ennuhm een andere vriendin van me heeft een aantal uren op de grond in het bos moeten liggen en constant moeten zeggen: "Ik ben ondergeschikt aan de aarde"

geweldig toch??
haha dat vind ik wel humor
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 14:00
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Belachelijk dat je zover gaat alleen maar om erbij te horen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:01
Hoipiepeloi
Avatar van Hoipiepeloi
Hoipiepeloi is offline
ja dan maar niet hoor. echt idioot, en ook het feit dat de mensen die lid zijn andere mensen zoiets laten doen, dat geeft toch wel aan dat ze niet helemaal goed wijs zijn. ja, ik weet dat het voor 'ontgroening' is, maar sommige dingen zijn toch echt te gek voor woorden. er zijn toch ook normale manieren om elkaar te leren kennen, leuke dingen, waarbij iedereen het naar zijn zin heeft.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:14
Verwijderd
Dit is al zovaak geweest en de meningen veranderen nooit.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:17
ganralph
ganralph is offline
tja, ze doen het zichzelf aan, ze moeten ook vooral zelf weten wat ze doen; het probleem is dat ze mij (en anderen) er heel vaak mee lastig vallen.

en ik snap ook niet waarom iedereen het zo zielig vindt als er zo eentje sneuvelt, kan er eerlijk gezegd weinig mee zitten

*ohhhh, wat een gemene, harde kutopmerking*
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 15:43
MickeyV
MickeyV is offline
Oh, ik heb niets tegen ontgroeningspraktijken. Kennelijk zijn er mensen die zich erin vermeien anderen te...laat ik zeggen...verootmoedigen, en zijn er anderzijds mensen die een en ander bereid zijn te doorstaan ten einde het hemelse geschenk van admissie tot de club waardig te worden. Mijn aversie richt zich derhalve geenszins daarop. Wat mij altijd wel verwonderlijk toescheen is dit, dat men klaarblijkelijk geen gêne voelt in het blootleggen van hun volstrekt wanhopige behoefte om zich van een vereniging, welker leden zichzelf uit de aard der zaak evenzeer zo vernederd hebben, lid te mogen noemen. Betoon je jezelf op die wijze niet uitermate zwak, ja, welhaast deerniswekkend?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 16:39
Verwijderd
Het afdwingen van sexuele handelingen bij vindicat, geen speculatie maar een waar verhaal

Ik snap niet dat mensen zichzelf zo gaan verlagen om ergens bij te kunnen horen. En ik snap niet dat mensen andere mensen zo kunnen mishandelen zonder dat er enige reden voor is.
Er bestaat ook geen enkele gegronde reden waarom een ontgroening plaats zou moeten vinden met zulke verschrikkelijke mensonwaardige kamp bewaker methoden.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 16:52
Thomas
Thomas is offline
En dat soort mensen noemt zich dat intellectueel.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 16:54
Verwijderd
Er zijn ook mensen die het leuk vinden om elkaar in de slaapkamer total loss te beuken onder het mom van een SM-spelletje, maar daar hoor je nooit iemand over

Niemand dwingt je om bij een vereniging te gaan, als je het niet leuk vindt kun je stoppen. Als je niet weet wat het inhoudt, meld je dan niet aan bij het corps.

Het is vrijwillig for fuck's sake. Jullie maken er nog meer problemen van dan de mensen die het ondergaan zelf.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:01
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 05-09-2003 @ 17:54:
Er zijn ook mensen die het leuk vinden om elkaar in de slaapkamer total loss te beuken onder het mom van een SM-spelletje, maar daar hoor je nooit iemand over

Niemand dwingt je om bij een vereniging te gaan, als je het niet leuk vindt kun je stoppen. Als je niet weet wat het inhoudt, meld je dan niet aan bij het corps.

Het is vrijwillig for fuck's sake. Jullie maken er nog meer problemen van dan de mensen die het ondergaan zelf.
Ben het wel met je eens, maar ik denk niet dat die meisjes die seksueel misbruikt zijn er voor gevraagd hebben, toch? Waarschijnlijk wisten ze toen ze er aan begonnen er niets van af, maar 't is toch gebeurt. Vrij logisch dat mensen zich daar dan druk over maken.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:01
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
vriendin van mn zus zat bij Vindicat. (sorry voor mogelijke typfout)
zij moest met de hele groep door een riool lopen met ratten en ze mochten niet weigeren. Toen had een jongen gezegt 'ik ga wel' en kreeg toen helemaal op zn kop van de leiding want ze waren een groep, dus was het of allemaal of geen.
Verder is het een regel dat wanneer een jongen een meisje uit vraagt, betaald hij ALLES maar moet zij naar afloop wel verplicht met hem naar bed..

tja, ik sta hier niet zo achter.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-09-2003, 17:32
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
alpha schreef op 05-09-2003 @ 18:01:

Verder is het een regel dat wanneer een jongen een meisje uit vraagt, betaald hij ALLES maar moet zij naar afloop wel verplicht met hem naar bed..
Dat vind ik wel een goede regel
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 05-09-2003 @ 15:00:
Belachelijk dat je zover gaat alleen maar om erbij te horen.
Idd...

Ik zit niet bij een vereniging en dat bevalt me nog steeds prima.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 18:14
NN
NN is offline
Ik heb al wel vaak genoeg aangegeven dat ik niks heb met corps/koor en ontgroeningen. Dat ga ik dus niet weer bespreken.

Ik ga er van uit dat iedereen die lid van zo iets weet wat hij/zij doet.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Dat vind ik wel een goede regel
Ik ook, misschien toch maar bij vindicat gaan
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:10
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
alpha schreef op 05-09-2003 @ 18:01:

Verder is het een regel dat wanneer een jongen een meisje uit vraagt, betaald hij ALLES maar moet zij naar afloop wel verplicht met hem naar bed..
lijkt me nogal lullig als je als meisje door een enorme nerd wordt uitgevraagd. En als dat meiske nu niiet mee uit wil? Wordt ze dan openbaar in de vindicat kroeg verkracht?


Fuck ontgroeningen en studentenvereniging met stomme regeltjes die zijn bedacht door 1 of andere comissie die compleet hersendood zijn door hun overmatig drankgebruik.

En voor de wannebe-corpsleden:
Denk eens goed na voordat je je aansluit bij zo'n vereniging!!
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:23
Verwijderd
Citaat:
lijkt me nogal lullig als je als meisje door een enorme nerd wordt uitgevraagd. En als dat meiske nu niiet mee uit wil? Wordt ze dan openbaar in de vindicat kroeg verkracht?
Alsdat zou gebeuren zou het nog niet uitlekken want dan val je buiten de groep en heb je de vereniging verraden en dan kun jeje niergens meer tonen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:47
Studentjuh
Studentjuh is offline
tsja, het blijkt dat jullie geen lid zijn. Ik ben zelf ook ontgoend en zo erg is het nou ook weer niet. Wat een lompe onzin verhalen zeg, je kan het dan wel allemaal gehoord hebben, maar je kunt er pas over oordelen als je het zelf hebt meegemaakt.

en over die aanranding verhalen. Ik geloof daar helemaal niets van. Het is trouwens zo dat jongens, jongens ontgroenen en meisjes, meisjes.

en over dat gala verhaal... dat slaat echt nergens op. Het heet galaplicht maar als je niet met elkaar naar bed wilt dan niet hoor.. wat een gelul allemaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2003, 19:49
Studentjuh
Studentjuh is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 20:23:
Alsdat zou gebeuren zou het nog niet uitlekken want dan val je buiten de groep en heb je de vereniging verraden en dan kun jeje niergens meer tonen
WAT EEN NONSENS!!! hahahaha Je kunt echt wel zeggen dat je niet met iemand naar bed bent geweest hoor... oordeel es niet ergens over waar je geen flauw idee van hebt.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:50
Verwijderd
Citaat:
en over die aanranding verhalen. Ik geloof daar helemaal niets van.
doe je best, ik wil best geloven dat het niet vaak voorkomt, maar ik zuig het niet uit mn neus, dat je dat weet.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 19:55
Verwijderd
Citaat:
WAT EEN NONSENS!!! hahahaha Je kunt echt wel zeggen dat je niet met iemand naar bed bent geweest hoor... oordeel es niet ergens over waar je geen flauw idee van hebt.
WTF wie denk jij eigenlijk dat je bent Zeker ook zo'n inferieur corpssletje.

Ik denk dat ik genoeg over groepsdwang weet om erover te kunne oordelen dat veel zaken nooit zullen uitlekken. Natuurlijk weet ik ook wel dat iemand niet openbaar word verkracht, maar als er zaken gebeuren die niet goed zijn, dan lekken ze vaak niet uit omdat je er dan uit ligt.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 23:23
Verwijderd
Citaat:
Studentjuh schreef op 05-09-2003 @ 20:47:
tsja, het blijkt dat jullie geen lid zijn. Ik ben zelf ook ontgoend en zo erg is het nou ook weer niet. Wat een lompe onzin verhalen zeg, je kan het dan wel allemaal gehoord hebben, maar je kunt er pas over oordelen als je het zelf hebt meegemaakt.

en over die aanranding verhalen. Ik geloof daar helemaal niets van. Het is trouwens zo dat jongens, jongens ontgroenen en meisjes, meisjes.

en over dat gala verhaal... dat slaat echt nergens op. Het heet galaplicht maar als je niet met elkaar naar bed wilt dan niet hoor.. wat een gelul allemaal.
Nouja...je hebt natuurlijk ontgroeningen en ontgroeningen, en er is een verschil tussen een gewone (lees: niet-AHC of corps)-vereniging en Albertus of Vindicat. Verschillende mensen hebben verschillende meningen over ontgroeningen.

Overigens is het niet zo dat jongens alleen jongens ontgroenen etc. alleen al vanwege het feit dat het voor een stoere jongen veel vernederender is om door een meisje vier uur lang doofgeschreeuwd te worden.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 07:54
Verwijderd
Citaat:
Studentjuh schreef op 05-09-2003 @ 20:47:
tsja, het blijkt dat jullie geen lid zijn. Ik ben zelf ook ontgoend en zo erg is het nou ook weer niet. Wat een lompe onzin verhalen zeg, je kan het dan wel allemaal gehoord hebben, maar je kunt er pas over oordelen als je het zelf hebt meegemaakt.
Hoe verklaar jij dan de mensen die zijn overleden tijdens/door ontgroeningen? Ben erg benieuwd.

Ik oordeel btw ook nergens over. Ik vind het onzin, das een mening, ik zeg niet dat het onzin is. Wat jij doet en vindt moet je zelf weten, ik hoop dat ik ook zelf mag weten wat ik doe en vind?

Verder: zie ook de laatste post van nare man.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 07:58
Verwijderd
Citaat:
Studentjuh schreef op 05-09-2003 @ 20:49:
WAT EEN NONSENS!!! hahahaha Je kunt echt wel zeggen dat je niet met iemand naar bed bent geweest hoor... oordeel es niet ergens over waar je geen flauw idee van hebt.
En jij kent alle korpsen? En je hebt bij/in alle korpsen gezeten waardoor je precies weet hoe het er bij/in alle korpsen aan toe gaat?

Ik denk niet dat jij er zo heel veel meer verstand van hebt dan wie hier dan ook.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 08:10
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Veel mensen beginnen op dit moment weer bij een MBO, HBO of universiteit. Veel daarvan gaan ook bij een studentenvereniging, en veel verenigingen doen aan ontgroening.
Eigenlijk doen alleen de corpora aan ontgroeningen op de manier zoals dat in dit topic beschreven staat. De meeste 'normale' verenigingen hebben geen ontgroening. Het zijn dus niet alleen de alternatieve verenigingen die niet aan ontgroeningen doen (@ Ienie).

Het is zonde om geen lid te worden van een studentenvereniging alleen maar omdat een paar ballenverenigingen aan ontgroeningen doen.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Met citaat reageren
Oud 06-09-2003, 09:26
ganralph
ganralph is offline
als je lid bent van een (niet-ballen) vereniging is het misschien heel leuk, maar als ik in de kroeg sta en dr komt zo'n colonne polo's binnenstappen dan is in 95% vd gevallen de avond verpest.
en ik ken genoeg verenigingsleden die heel aardig zijn, maar zo gauw ze met meer dan 2 van hun vereniging zijn, dan is de lol er af. oftewel: doe in je eigen kroeg of societeit wat je wil, maar hoe daarbuiten rekening met anderen

en de acties bij oa Vindicat zijn absoluut niet vrijwillig
je kunt nu wel zeggen dat "je moet nix" maar in de praktijk is dat echt niet zo; de verhalen komen echt niet allemaal uit de lucht vallen

(ps aangezien hier niemand door vindicat ontgroend is, hoeven de leden onder ons ook niet te doen alsof ze er meer verstand van hebben)
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 11:58
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
Studentjuh schreef op 05-09-2003 @ 20:47:
tsja, het blijkt dat jullie geen lid zijn. Ik ben zelf ook ontgoend en zo erg is het nou ook weer niet. Wat een lompe onzin verhalen zeg, je kan het dan wel allemaal gehoord hebben, maar je kunt er pas over oordelen als je het zelf hebt meegemaakt.

en over die aanranding verhalen. Ik geloof daar helemaal niets van. Het is trouwens zo dat jongens, jongens ontgroenen en meisjes, meisjes.

en over dat gala verhaal... dat slaat echt nergens op. Het heet galaplicht maar als je niet met elkaar naar bed wilt dan niet hoor.. wat een gelul allemaal.
Als zij dat zelf verteld?! Ze is niet iemand die je niet kan vertrouwen, zij is wel eerlijk. Zij is er namelijk uitgestapt, dus zal wel heel wat meer openlijk vertellen dan leden zoals jij.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 13:06
SpiritX
Avatar van SpiritX
SpiritX is offline
Een overgroot deel van de verhalen die de pers halen zijn zwaar aangedikt, bovendien zijn er enorme verschillen in inhoud tussen ontgroeningen en verenigingen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 13:16
de ijsprinses
Avatar van de ijsprinses
de ijsprinses is offline
wéér zo'n topic.. en ik denk er nog steeds hetzelfde over. Als je zo ontzettend graag lid wil worden dat je er zo'n vreselijke ontgroening voor over hebt moet je dat lekker doen. Ik vind alleen wel dat je er op ieder moment mee moet kunnen stoppen, en dat kan niet overal zonder gezeik.
Nog iets; heb je die ontgroening gehad, denk je dat je ervan af bent, blijkt dat het hele eerste jaar kut is. Maar gelukkig weet je dat ooit jij die arme kinderen kunt laten doen wat jij nu hebt moeten doorstaan. Wel 10 keer zo erg, dat spreekt voor zich.
Ik ben niet lid geworden, zo'n traditioneel corps is sowieso niks voor mij, ook zonder ontgroening.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-09-2003, 13:22
SisterOfMercy
Avatar van SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ik ben lid (geweest) bij een club waar ik van het bestuur een handje kreeg als dank dat ik lid geworden was.
Maar ik kom er echt nooit meer, vroeger waren er nog wel eens leuke avondjes.

En al die trieste korpsballen in delft hahahaha. lompe donders.
__________________
give me a golden shower... give me a new thrill.. | barco is love | iheartkimwilde
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 13:28
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
In Enschede heb je vier grote.

Taste: nogal ordinair, veel drinken, volgens mij 50-50 m/v.
Audentis: willen nogal graag pretenderen dat ze stikken van de tradities. Bestaan volgens mij nog geen 25 jaar.
Alpha: christelijk.
Aegee: europees getint, doen niet aan ontgroeningen. Is best leuk.

Alleen de eerste twee doen aan ontgroeningen.
Taste had een kamp. je mocht geen schonen kleren meenemen. Geen tandenborstel of deo. Je werd hele nachten wakker gehouden. En het drinken, "natuurlijk".

Mij niet gezien.
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 13:28
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Citaat:
Wawl schreef op 05-09-2003 @ 17:52:
En dat soort mensen noemt zich dat intellectueel.
Jup.
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 13:44
de abt van sion
de abt van sion is offline
Elsbeth Etty heeft een interessant en verstandig artikel geschreven in het NRC van dit weekend. Ontgroeningen moeten per onmiddellijk worden afgeschaft. Wie zich laat ontgroenen, heeft een slavenziel. Inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 13:46
NN
NN is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 05-09-2003 @ 20:23:
Alsdat zou gebeuren zou het nog niet uitlekken want dan val je buiten de groep en heb je de vereniging verraden en dan kun jeje niergens meer tonen
Als het en publique op het balkon aan de Grote Markt gebeurt is het wel duidelijk. Als je er met regelmaat (zomers later op de avond) langs loopt hoor je daar weer een aantal brallerige figuren overlast veroorzaken.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Een overgroot deel van de verhalen die de pers halen zijn zwaar aangedikt
Niet aangedikt, maar vaak individuele gevallen. Maar het geeft welw eer hoe het er ongeveer aan toegaat.

Citaat:
Als het en publique op het balkon aan de Grote Markt gebeurt is het wel duidelijk. Als je er met regelmaat (zomers later op de avond) langs loopt hoor je daar weer een aantal brallerige figuren overlast veroorzaken.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 21:22
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Ik zou bij Veritas of Unitas kunnen gaan...hebben zij ook meetings in de coffeeshop? Anders boeit 't me niet zo...
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 21:38
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Ik vind het hele idee van ontgroeningen voor het groepsgevoel niet eens zo slecht.
Alleen daar tegenover staat dat mensen niet met macht om kunnen gaan en dat daardoor de verleiding groot is om rare dingen te gaan doen.

Ik lees hier een aantal dingen en ik heb zelf ook wel aantal dingen gehoord, die ik gewoonweg ongehoord vind. Je bent als je meedoet aan een ontgroening 'Het slachtoffer' en vaak ook geestelijk niet zo sterk meer.
Dan wordt er gezegd, ja je kan nee zeggen en dan mag je er niet bij, maar volgens mij worden er best mensen echt gedongen.

Er zijn zat verenigingen waar ze best leuke ontgroeningen kunnen verzinnen, waar niet dit soort onzin gebeurd.
Je kan best leuke dingen doen om een groepsgevoel te creeëren, zonder dat het er gelijk 'beestachtig' aan toe moet gaan.

Het is je eigen keuze om bij een vereniging te gaan, maar sommige dingen die kunnen gewoon echt niet.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 13:17
Ik ben de Walrus!
Ik ben de Walrus! is offline
Er zou helemaal geen probleem bij ontgroeningen zijn, als mensen eerst eens goed nadachten voor ze lid worden bij een vereniging. Veel mensen denken: " Hmm, nieuwe stad, ken hier niemand, laat ik maar lid worden," zonder zich te realiseren dat zo'n ontgroening best wel eens zwaar tegen kan vallen als je niet voor de volle 100 % achter je keuze staat.

Ontgroeningen zijn gewoon zwaar, dat is een feit. Je wordt afgezeken, je wordt goor, je krijgt weinig slaap en het vervelendste is nog wel dat je geen minuut tijd voor jezelf hebt. Als je niet sterk in je schoenen staat, stort je al heel snel in en daar beginnen de problemen.

Die mensen die er mentaal doorheen zitten hebben namelijk niet meer de energie om hun eigen grenzen te stellen en dan gebeuren er vervelende dingen. Je moet altijd in je achterhoofd houden dat je gewoon 'nee' kan zeggen, niemand kan je dwingen om iets te doen wat je niet wilt en je kunt altijd stoppen. Bovendien hoef je niet bang te zijn dat je uit de vereniging wordt gezet omdat je dingen niet wil doen, het wordt juist gerespecteerd als jij wel je eigen grenzen weet te stellen. Die dronken idioten kunnen je wel de indruk geven dat je heel erg zuur bent als je iets niet doet, maar uiteindelijk zullen ze het alleen maar waarderen dat je gewoon jezelf blijft.

Als je sterk genoeg bent om dat vol te houden, zul je echt geen zware ontgroening hebben. Je bent een vrij mens en je kan er altijd voor kiezen om te stoppen of om dingen niet te doen. Als je denkt dat je niet zo sterk in je schoenen staat moet je er heel goed over nadenken of je wel ontgroent wil worden.

Ik wil hier nog aan toevoegen dat het natuurlijk fout is van al die dronken studenten om mensen onder druk te zetten echt rare dingen te doen (zoals aanrandingen, hoofd in vijver met pis, enz.), maar zolang ze je niet fysiek dwingen, ligt de verantwoordelijkheid voornamelijk bij jezelf.
__________________
Wie het laatst lacht, heeft de grap niet begrepen..
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 14:03
Verwijderd
Citaat:
Die mensen die er mentaal doorheen zitten hebben namelijk niet meer de energie om hun eigen grenzen te stellen en dan gebeuren er vervelende dingen. Je moet altijd in je achterhoofd houden dat je gewoon 'nee' kan zeggen, niemand kan je dwingen om iets te doen wat je niet wilt en je kunt altijd stoppen. Bovendien hoef je niet bang te zijn dat je uit de vereniging wordt gezet omdat je dingen niet wil doen, het wordt juist gerespecteerd als jij wel je eigen grenzen weet te stellen. Die dronken idioten kunnen je wel de indruk geven dat je heel erg zuur bent als je iets niet doet, maar uiteindelijk zullen ze het alleen maar waarderen dat je gewoon jezelf blijft.
Nee zeggen is niet altijd makkelijk omdat er een groot gevaar is dat je buiten de groep valt waar veel mensen bang voor zijn. Verder is het twijfelachtig of ieder mens het respecteerd als je nee zegt.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 08-09-2003 @ 15:03:
Nee zeggen is niet altijd makkelijk omdat er een groot gevaar is dat je buiten de groep valt waar veel mensen bang voor zijn. Verder is het twijfelachtig of ieder mens het respecteerd als je nee zegt.
Precies. En of iedereen even goed beseft wat een ontgroening kan betekenen weet ik ook niet. Sommige mensen weten ook nog steeds niet dat je van onveilige sex zwanger kunt raken, waarom zouden alle mensen dan wel van bepaalde ontgroeningspraktijken op de hoogte zijn?
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 15:07
Studentje
Studentje is offline
Mensen in het algemeen houden van overdrijven. Via via verhalen zijn dus vaak erger dan dat het echt was. Hetzelfde geldt voor de kranten. De individuele gevallen worden er uitgehaald, en met een hoop ophef overdreven gebracht.

Niet dat ik alles goedkeur wat er bij sommige ontgroeningen gebeurt, maar ik vind niet dat je daar alle ontgroeningen op af moet rekenen. Een ieder voor zich moet bepalen of hij dat wel of niet wil doen, om ergens bij te horen. Niemand is verplicht om een ontgroening te doen.

Natuurlijk weet ook niet iedereen wat een ontgroening inhoudt. Ook dit jaar zullen er veel mensen genept worden. Er achter komen dat de kennismakingstijd toch niet zo heel gezellig is. Maar goed, die mensen zullen er altijd blijven, net wat Leonoor zegt.

Maar ik vind dus dat je niet alle ontgroeningen over een kam moet scheren en dat een ieder voor zich moet bepalen of hij het wel of niet wil.
__________________
Geiz ist Geil!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 15:10
Verwijderd
Citaat:
Studentje schreef op 08-09-2003 @ 16:07:
Mensen in het algemeen houden van overdrijven. Via via verhalen zijn dus vaak erger dan dat het echt was.
Dood is dood, wat valt daaraan te overdrijven?

Citaat:
Hetzelfde geldt voor de kranten. De individuele gevallen worden er uitgehaald, en met een hoop ophef overdreven gebracht.
Als een ontgroening de dood tot gevolg heeft, dan vind ik ook dat dat hoort (niet dat het erg overdreven gebracht moet worden, maar wel dat het in de krant moet komen en onderzocht moet worden enz.).

Citaat:
Maar ik vind dus dat je niet alle ontgroeningen over een kam moet scheren en dat een ieder voor zich moet bepalen of hij het wel of niet wil.
Ik geloof ook best dat er verenigingen zijn die op een normale manier ontgroenen. Bij dingen als scouting wordt je ook vaak gedoopt en dat wordt ook vaak beschaafd gehouden. 't kan wel.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2003, 15:10
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 05-09-2003 @ 11:00:

Ok, ik hoorde dus dat bij een vereniging in R'dam de pil van meisjes afgepakt werd. Ieder meisje werd dus ongesteld.
Eeeww,.. wat een strakke actie! (not!)
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ontgroening
Verwijderd
115 11-11-2008 23:15
Algemene schoolzaken Ontgroening
JNR
235 04-05-2007 12:37
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Betoog: Ontgroeningen bij studentenverenigingen
Bezz
2 31-03-2003 18:59
Algemene schoolzaken ontgroenen afschaffen
jose85
2 25-11-2002 08:08
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Debat over ontgroeningen: argumenten!?
corduroy
1 22-10-2002 19:41
Algemene schoolzaken Zijn jullie voor of tegen ontgroeningen?
*shadygirl*
87 31-08-2002 18:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:02.