Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2003, 21:02
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik hoorde van iemand dat als je kunt aantonen dat je zelf je studie betaald, dat je dan extra studiefinanciering krijgt. Ik kon afgelopen jaar van die 70 euro per maand niet eens mijn boeken betalen en toen moest ik nog maar liefst 1400 euro collegegeld betalen.

Roddel of waarheid?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2003, 21:13
Verwijderd
roddel denk ik
Met citaat reageren
Oud 02-09-2003, 21:29
Iwein
Iwein is offline
Collegegeld: 1445
Boeken (afhankelijk per studie,... gemiddeld): 500-1000 per jaar (technische studies meer)

daarom is er ook een ouderbijdrage
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 11:21
Verwijderd
Kijk, die ouderbijdrage is er wel, maar ouders betalen lang niet genoeg. Mijn ouder zitten straks ver onder de ouderbijdrage die de IBG voor hen stelt, maar goed, dat is hun keuze.. kan ik niets tegen beginnen. Ja, werken.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 11:59
Verwijderd
Als dat zo is, dan laat iedereen van wie de ouders hun studie betaalt gewoon eerst door hun ouders het collegegeld op hun rekening storten en dan maken zij zelf het collegegeld over "Kijk, ik heb m'n collegegeld zelf betaald hoor, krijg ik nu meer studiefinanciering??"

Laatst gewijzigd op 03-09-2003 om 12:01.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2003, 13:26
Thomas
Thomas is offline
Je kan er niets aan doen. Misschien een hogere bijdrage van je ouders vragen.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 10:33
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
wat een onzin. je krijgt echt niet meer studiefinanciering als je dat in je eentje moet betalen. ten eerste je kunt het nooit van je leven bewijzen dat je dat doet.

je krijgt wel meer als je moeder bent zonder of met vader. je krijgt meer als je op kamers zit.

maar geloof me je krijgt zoveel als ze willen weggeven je kunt onmogelijk meer krijgen
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 12:36
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik besteed genoeg tijd (teveel?) aan mijn studie om daarnaast nog eens te gaanw erken. Dat is ethisch niet verantwoord.

Het valt, in zekere mate, wel te controleren via afschriften en dergelijke.

En meer geld van mijn ouders vragen kan ik niet. Ouders zijn gescheiden, vader verdient genoeg (redelijk veel), maar wegens omstandigheden kan die niet vee geld afstaan naast allimentatie (die niet meer verplicht is geloof ik, aangezien ik 19 ben...), maar dat is voor levensonderhoud.

Maar dat het een roddel was, daar was ik al bang voor :/
Met citaat reageren
Oud 04-09-2003, 16:48
waaromniet?
waaromniet? is offline
Nou, op zich kan je aanvullende beurs aanvragen voor onwillende ouders ofzo... Dan gaan ze eerst een hoop bij je ouders zeiken, maar krijg je geloof ik wel meer geld... Precies weten doe ik het echter neit.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 14:52
Verwijderd
Nee, alleen als je ouders te weinig verdienen ofzo toch?

Anders ga ik nu heel veel geld terugvragen
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 17:48
Verwijderd
Als ze te weinig verdienen of als er geen contact meer is tussen ouders en kind, dan kan het wel. Anders niet. Voor zo ver ik weet.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:34
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Naja ik ga die extra last niet aan mijn ouders geven. IB groep is als een groep vol stink#@@@#$@# die niks fatsoelijk kunnen afhandelen. Wat minstens tot een depressie zou leiden bij het hele gezien grr teringteringteringteringregering en al hun heorengeziek :@

Maarja gelukkig kan ik me eigen studie nog enigzins dokken :/ tis toch te gek voro woorden
Met citaat reageren
Oud 05-09-2003, 20:56
Girl87
Avatar van Girl87
Girl87 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-09-2003 @ 18:48:
Als ze te weinig verdienen of als er geen contact meer is tussen ouders en kind, dan kan het wel. Anders niet. Voor zo ver ik weet.
Dat is waar. Maar dat is bijvoorbeeld als je vader je niet erkend heeft. Ik weet niet of het ook kan als je kan aankonen dat ze het echt niet kunnen betalen.
__________________
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen. *Loesje*
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 13:10
Yolcu
Yolcu is offline
Als je ouders (of één van je ouders, maakt voor dit verband niet uit) te weinig verdienen, krijg jij (als het goed is) een aanvullende beurs. Krijg je deze beurs niet, dan zitten je ouders (of één van je ouders) boven de grens. Je krijgt dan een basisbeurs en je ouders moeten dan een ouderbijdrage betalen. Helaas is het nog altijd de keuze van je ouders of ze die betalen of niet.

Voorbeeldje:
Ik betaal m'n studie zelf. Ik woon bij m'n vader, m'n moeder heeft voor de IB-groep afstand van me genomen, zodat zij niets hoeft te betalen. Ik krijg bijna 70 euro in de maand stufi en m'n vader moet maandelijks bijna 170 euro naar me overmaken, zodat ik uiteindelijk op ongeveer 240 euro uitkom, wat ook het bedrag is van mijn basisbeurs + aanvullende beurs die ik t/m december 2002 wel kreeg.
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 13:56
Verwijderd
Citaat:
Girl87 schreef op 05-09-2003 @ 21:56:
Dat is waar. Maar dat is bijvoorbeeld als je vader je niet erkend heeft. Ik weet niet of het ook kan als je kan aankonen dat ze het echt niet kunnen betalen.
Bij de aanvraag wordt toch rekening gehouden met het inkomen van beide ouders? Ze moeten dan zo'n formulier invullen ed. Idd ivm die aanvullende beurs.

't is niet alleen als je vader je niet erkend heeft, je kunt ook iets met een afstandverklaring doen. Hoe het precies zit weet ik verder ook niet, want mijn vader heeft me erkend en mijn ouders verdienen verder ook teveel...dit alles is op mijzelf dus niet echt van toepassing.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2003, 14:29
Yolcu
Yolcu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 07-09-2003 @ 14:56:
't is niet alleen als je vader je niet erkend heeft, je kunt ook iets met een afstandverklaring doen. Hoe het precies zit weet ik verder ook niet
Ja idd, dat kan.
Mijn moeder heeft me natuurlijk wel erkend als haar kind (haha, lijkt me ook moeilijk om als moeder je eigen kind niet te erkennen ), maar mijn ouders zijn 2 jaar geleden gescheiden. Vanaf dat moment is het contact met mijn moeder erg slecht en moet zij leven van een minimumloontje. Ze heeft dan ook een afstandsverklaring getekend, waardoor ze zeg maar niet verantwoordelijk wordt gehouden voor mijn studiekosten, waardoor het erop neerkomt dat mijn vader wél een ouderbijdrage moet betalen en m'n moeder niet.

(Sorry beetje warrig uitgelegd, hoop dat je het snapt.)
__________________
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.