Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2006, 13:22
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Mijn nieuwe huisbaas heeft in het huurcontract gezet dat hij 20 euro wil als er iemand bij me blijft overnachten...
We hebben dezelfde opgang dus hij zou het zo kunnen controleren.

Mag een huisbaas dit soort dingen gewoon in het huurcontract zetten?
__________________
Dromendief
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2006, 13:29
Mara
Mara is offline
Wat onzinnig, het huis/de kamer wordt toch gewoon betaald, wat maakt 't dan uit dat er iemand een nacht blijft slapen Het is toch geen camping/hotel oid.

Of het mág of kán weet ik niet.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 13:40
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het enige wat hij volgens mij kan verbieden is onderverhuur. Hij kan het niet maken om jou te verbieden gasten over de vloer te hebben. Dat is heel jammer voor hem, maar niemand zou daar ooit mee akkoord kunnen gaan.

Desnoods ontken je glashard dat er iemand is blijven logeren. Óf je zegt dat jullie de hele nacht op zijn gebleven, óf je zegt dat diegene toevallig 's avonds en 's ochtends bij jou langs is gekomen en hij het gewoon niet gemerkt heeft.

Wat een bullshit.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 14:13
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Ja het is zeker bullshit...

Mijn andere huigenoot heeft 6 van de 7 dagen haar vriend te logeren en hij wil dat zo bij mij voorkomen. Die vriend gebruikt ook licht, water, stroom en de wc maar ze betaald voor 1 persoon zeg maar...

Nu woon ik hier een week en heb al 3 logees gehad, hij merkt er niks van...
__________________
Dromendief
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 14:22
Verwijderd
Tja, dan wordt het opeens een ander verhaal. Als er regelmatig iemand blijft logeren zal de huisbaas natuurlijk hogere kosten hebben (indien de kosten niet door de huurders worden betaald). In dat geval vind ik het niet zo gek dat hij dit probeert te voorkomen. Helaas ben je er al wel mee akkoord gegaan, dus ik betwijfel of je er nog onderuit kunt.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 14:27
*sunrise1986*
Avatar van *sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Dat je huisbaas niet wilt dat er wordt samengewoont (zoals je huisgenoot eigelijk doet) kan ik me voorstellen. Af en toe iemand te logeren hebben moet gewoon kunnen. Als je een beetje redelijke huisbaas hebt zal hij daar misschien niet moeilijk over doen, hooguit over "samenwonen".
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 14:30
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
ik heb het nog niet getekend...

op de standaardcontracten van kamernet.nl staat dit;

Art. 15
De huurder heeft het recht bezoek in het gehuurde te ontvangen en te laten overnachten. Dit mag echter niet het karakter van permanente medebewoning krijgen, tenzij art. 1 bewoning door meer dan 1 persoon toestaat


maar ik kan niet vinden of dit een officieel recht is
__________________
Dromendief
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 15:28
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
is het conratct incl gas,water en licht ?
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 15:31
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik kan je verzekeren dat dat eisen zijn die een verhuurder niet aan jou kan stellen. Wat hij gewoon wil is jou kunnen wijzen op een bepaalde clausule als het te gek wordt. Zo werkt het heel vaak met huurcontracten.

Meld hem gewoon dat je niet bereid bent die 20 euro te betalen.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 15:45
Verwijderd
Het is jouw kamer, waarbinnen jij recht op privacy hebt. De grenzen van wat jij mag zijn gelegen in het begrip 'goed huurder'. En het is duidelijk dat een huisbaas niet achterlijke eisen mag stellen door geld te vragen voor overnachtingen van derden. Zoals gezegd mag hij onderhuur beperken, de wet geeft hem een mogelijkheid onderhuur bij contract uit te sluiten. Maar overnachtingen, no way.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 17:52
Lif
Lif is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-02-2006 @ 16:45 :
Maar overnachtingen, no way.
Maar als er zes nachten per week iemand blijft slapen kan de huisbaas daar toch wel wat tegen doen? Of valt dat onder onderhuur?

(Niet echt relevant voor de topicstarter, maar ik vroeg het me af.)
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 18:18
Verwijderd
Als iemand het grootste gedeelte van de week 'logeert', vind ik het meer samenwonen, dan logeren. Ik kan me voorstellen dat hij dat niet wil, maar af en toe een logee moet echt gewoon kunnen, daar mag hij echt geen geld voor gaan vragen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Lif schreef op 02-02-2006 @ 18:52 :
Maar als er zes nachten per week iemand blijft slapen kan de huisbaas daar toch wel wat tegen doen? Of valt dat onder onderhuur?

(Niet echt relevant voor de topicstarter, maar ik vroeg het me af.)
Ja, dan heeft het namelijk het karakter van permanente medebewoning, en dat wordt verboden in de meeste huurcontracten.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 19:12
Verwijderd
Misschien kun je gewoon redelijke afspraken met hem maken? Bijvoorbeeld dat er maximaal 2 x per week iemand mag blijven slapen. Dat is misschien niet erg wettelijk en officieel enzo, maar het kan wel werken.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 19:26
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Dit is nonsens, hij mag je niet verbieden bezoek te ontvangen, of daar geld op heffen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 20:10
Never gone
Avatar van Never gone
Never gone is offline
Ik heb geen idee of het wettelijk gezien is toegestaan om geld te vragen voor logees. In de huurvoorwaarden van mijn kamer staat dat ik ten hoogste 3 dagen per maand een logé mag hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 20:18
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Er valt best te praten met die man dus dat heb ik ook gedaan. Hij zet dat erin omdat hij slechte ervaringen heeft met mijn huisgenoot maar hij gaat geen geld heffen. Hij zei dat het prima was als er eens per week iemand bleef slapen...

Maar ja als het verbod dus eigenlijk niet geldt wil ik het weg hebben uit het contract... toch?

Bedankt voor jullie hulp iig!
__________________
Dromendief
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 21:45
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
zoals ik reeds eerder zei : zorg dat je alles schriftelijk het.
Je huisbaas kan nu wel zeggend at hij het niet erg vindt eenmaal in deweek enz, maar binnen twee maand kan hij wel ineens beginnen met geld te eisen ervoor. dus kom met hem desnoods overeen dat je maar 8x per maand ofzo een logee mag hebben en dat als het er meer zijn er een boete is van 20 euro ofzo. dan heb jij tenministe zwart op wit een bewijs.

Ik snap ergens wel dat je huisbaas een clausule wilt zodanig dat er geen samenwoning is enz zoals bij je hisgenoot, en dat dreigen niet helpt waardoor er een geldbedrag wordt opgezet. Of het wettelijk gezien kan, geen idee dus maar zorg gewoon dat het eruit gaat uit contract of onder andere voorwaarden, anders heb je geen poot om op te staan
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-02-2006, 20:55
American*Dream
Avatar van American*Dream
American*Dream is offline
Ik kan me voorstellen dat je dit nogal vervelend vind en ik begrijp dat je bang bent dat hij met een mondelinge afspraak alleen jou mogelijk nog eens achteraf gaat verrassen met een onaangename rekening.

Door het gedoe met jouw huisgenoot vind ik het alleen ook wel begrijpelijk dat hij enorme extra kosten zoals haar vriend al veroorzaakt verder wil voorkomen. Stel hem eens voor iets in het contract te zetten als: "Voor de gehuurde kamer geldt bij bewoning door 1 persoon het tarief van *je huur* euro per maand. Het meer dan 2 keer per week/10 keer per maand/etc *spreek wat met hem af* bewonen (dag en nacht) van de kamer met meer dan 1 persoon kost de huurder 20 euro per extra keer. "

Leg gewoon uit dat het jou een veiliger gevoel geeft als het op een dergelijke manier zwart op wit staat en dat je uiteraard betaald als bovenstaande gemaakte afspraak overtreden moet worden, dat je snapt dat hij niet graag met enorme extra kosten zit, etc. Je zegt dat het een redelijke man is, dus dan zou je zoiets toch overeen moeten kunnen komen.
__________________
If there was no hate, there would never have been love
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:18.