Oud 31-01-2018, 15:43
Pollolol
Pollolol is offline
Hallo

Ik ben 16j en zou een quad willen kopen, ik heb de toestemming van mijn ouders omdat ik er zelf heb voor gespaard.
Ik zou een quad van 450cc willen aanschaffen waarmee ik op de weg, en kan ofroaden.
Mijn vraag is welk rijbewijs heb je ervoor nodig?
Ik had al even zitten opzoeken en ik zou hem willen inschrijven als landbouwvoertuig, mijn vader is nl. landbouwer. Is het mogelijk om op 16j met rijbewijs G op de weg te rijden, mag dit?

Mvg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2018, 15:56
Verwijderd
Wat is nu precies je vraag?

Welk rijbewijs je nodig hebt ligt aan hoe de quad geregistreerd is. Bijvoorbeeld als personenauto; dan heb je een "gewoon" rijbewijs voor personenauto's nodig. Of als bromfiets, dan is bromfietscertificaat genoeg. Maar dan moet de quad beperkt zijn tot 50cc, je hebt het over 450cc, dus dat lijkt me niet.

Quad registreren als landbouwvoertuig kan. Het is een beetje een grijs gebied qua regelgeving, maar je komt er wel mee weg als je vader landbouwer is. Maar word je om wat voor reden dan ook staande gehouden niet in de buurt van de landbouwgrond van je vader, kun je al een groot probleem hebben. Ook zijn verzekeraars absoluut niet happig om een quad als landbouwvoertuig te verzekeren. In Nederland zijn er niet veel landbouwers die daadwerkelijk baat hebben bij een quad - in andere landen is het bijvoorbeeld bij veehouden heel normaal maar Nederland heeft amper veehouderij op die wijze. Een verzekeraar zal dus aannemen dat het een quad voor pleziergebruik is en niet als landbouwvoertuig. Ligt vooral aan de band van jou (je vader) met verzekeraar of ze er coulant over doen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2018, 16:31
Pollolol
Pollolol is offline
Hallo

Hoeveel zou het dan kosten voor een verzekering voor rijbewijs G.
En even ter verduidelijking ik woon in België.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2018, 16:50
Verwijderd
Dat is inderdaad een belangrijke verduidelijking. Mijn antwoord geldt voor Nederland, geen idee hoe het in België zit met quads.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2018, 17:16
Pollolol
Pollolol is offline
Toch bedankt voor je reactie.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2018, 19:19
Verwijderd
Het is helemaal geen grijs gebied, het is doodnormaal. Je moet je alleen wel aan bepaalde regels houden en je hebt inderdaad een T-rijbewijs nodig. In België ook trouwens, ook als je hem als landbouwvoertuig inschrijft, behalve als je er alleen op privéterrein mee rijdt maaarrr; als er wat gebeurt dan keert de verzekering niets uit.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2018, 22:29
Sjaak_Bakker
Sjaak_Bakker is offline
Ik zou als ik jou was gewoon zonder rijbewijs gaan rijden maar wel met kentekenplaat, niemand heeft het door geloof me. En als de politie toch een beetje dichtbij komt ben je vaak snel weg met een quad. Ik spreek uit eigen ervaring.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2018, 22:44
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik zou als ik jou was gewoon zonder rijbewijs gaan rijden maar wel met kentekenplaat, niemand heeft het door geloof me. En als de politie toch een beetje dichtbij komt ben je vaak snel weg met een quad. Ik spreek uit eigen ervaring.
Aanzetten tot strafbaar gedrag is niet de bedoeling
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 31-01-2018, 22:49
Sjaak_Bakker
Sjaak_Bakker is offline
Ik geef liever realistische advies. Natuurlijk zitten er risico’s aan verbonden maar deze jongen woont op een boerderij en heeft veel voertuig beheersing.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2018, 23:23
Pollolol
Pollolol is offline
Ja, ik zou dat wel willen doen.
Ik rij al vlot met de auto, tractor, dat zou geen enkel probleem zijn.
Maar van mijn ouders moet ik rijbewijs G halen(tractor rijbewijs) en dan zou ik mijn quad eventueel inschrijven als landbouwvoertuig.

Bedankt voor de reactie!!
Met citaat reageren
Oud 31-01-2018, 23:34
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik geef liever realistische advies. Natuurlijk zitten er risico’s aan verbonden maar deze jongen woont op een boerderij en heeft veel voertuig beheersing.
Je hebt je aan de forumregels te houden.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 01-02-2018, 08:15
Verwijderd
TS, Let op: onderstaande discussie gaat over Nederland. Voor België gelden andere regels.

Citaat:
Het is helemaal geen grijs gebied, het is doodnormaal.
Als de quad is ingericht als landbouwvoertuig ja. Bijvoorbeeld geschikt voor trekken aanhangers of trekken van landbouwuitrustingen. Er is geen centraal punt waar landbouwvoertuigen worden aangemeld en afgemeld (en gekeurd) zoals bij personenvoertuigen. Dat bedoel ik met grijs gebied. Ik heb het in mijn eerdere post over "registreren als landbouwvoertuig" maar voor zover ik weet bestaat dat helemaal niet. Je kunt zorgen dat een voertuig voldoet aan de eisen van landbouwvoertuig. Een quad zal daar niet snel volledig aan voldoen. Het ligt er aan hoe streng de politie is hoe ze hier mee omgaan. En daar speelt bijvoorbeeld mee dat als je staande gehouden wordt op 30 km van je boerderij in het bos de politieagent al snel strenger zal oordelen.

https://www.rijschoolpro.nl/rijschoo...cht-tractoren/

Of is dit inmiddels toch door de kamer gekomen?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2018, 08:16
Verwijderd
Citaat:
Ik zou als ik jou was gewoon zonder rijbewijs gaan rijden maar wel met kentekenplaat, niemand heeft het door geloof me. En als de politie toch een beetje dichtbij komt ben je vaak snel weg met een quad. Ik spreek uit eigen ervaring.
Ik geloof je niet, en ik spreek écht uit eigen ervaring. Ik fiets geregeld over een weg waar minimaal één landbouwer met quad woont en die heb ik al vaker (als in twee keer ) staande gehouden zien worden door de politie.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2018, 08:32
Sjaak_Bakker
Sjaak_Bakker is offline
Ik weet niet waar u woont, ik woon in Bunschoten dat is vlak bij Utrecht en daar ben ik nog nooit staande gehouden met mij quad. Vroeger reed ik er elke dag mee naar school en naar de sportschool.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2018, 09:30
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
Citaat:
Hallo

Ik ben 16j en zou een quad willen kopen, ik heb de toestemming van mijn ouders omdat ik er zelf heb voor gespaard.
Ik zou een quad van 450cc willen aanschaffen waarmee ik op de weg, en kan ofroaden.
Mijn vraag is welk rijbewijs heb je ervoor nodig?
Ik had al even zitten opzoeken en ik zou hem willen inschrijven als landbouwvoertuig, mijn vader is nl. landbouwer. Is het mogelijk om op 16j met rijbewijs G op de weg te rijden, mag dit?

Mvg
Terug keuren gaat niet meer. Of je moet er 1 kopen die al gekeurd is.
Zonder terugkeuren heb je B nodig auto
Met citaat reageren
Oud 01-02-2018, 09:31
bikinigek
Avatar van bikinigek
bikinigek is offline
Citaat:
Hallo

Hoeveel zou het dan kosten voor een verzekering voor rijbewijs G.
En even ter verduidelijking ik woon in België.
Ah zie ik nu dan telt mijn vorige post niet. Bel voertuig registratie in België eens
Met citaat reageren
Oud 01-02-2018, 11:19
Verwijderd
Citaat:
TS, Let op: onderstaande discussie gaat over Nederland. Voor België gelden andere regels.



Als de quad is ingericht als landbouwvoertuig ja. Bijvoorbeeld geschikt voor trekken aanhangers of trekken van landbouwuitrustingen. Er is geen centraal punt waar landbouwvoertuigen worden aangemeld en afgemeld (en gekeurd) zoals bij personenvoertuigen. Dat bedoel ik met grijs gebied. Ik heb het in mijn eerdere post over "registreren als landbouwvoertuig" maar voor zover ik weet bestaat dat helemaal niet. Je kunt zorgen dat een voertuig voldoet aan de eisen van landbouwvoertuig. Een quad zal daar niet snel volledig aan voldoen. Het ligt er aan hoe streng de politie is hoe ze hier mee omgaan. En daar speelt bijvoorbeeld mee dat als je staande gehouden wordt op 30 km van je boerderij in het bos de politieagent al snel strenger zal oordelen.

https://www.rijschoolpro.nl/rijschoo...cht-tractoren/

Of is dit inmiddels toch door de kamer gekomen?
Kentekenplicht tractoren is echt iets totaal anders dan een quad.
https://www.rdw.nl/particulier/voert...uw-of-bosbouwt
Met citaat reageren
Oud 01-02-2018, 11:32
Verwijderd
Als hij de quad als landbouwvoertuig wil "registreren" toch juist niet dan zijn de voorwaarden hetzelfde.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-02-2018, 14:34
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
Ik zou als ik jou was gewoon zonder rijbewijs gaan rijden maar wel met kentekenplaat, niemand heeft het door geloof me. En als de politie toch een beetje dichtbij komt ben je vaak snel weg met een quad. Ik spreek uit eigen ervaring.
Dit advies dus helemaal niet opvolgen. Je rijdt dan onverzekerd rond. In het “gunstigste” geval rijd je je zelf en je quad in de prak of je rijdt iemand anders invalide en krijgt je pa van de verzekering een rekening van een paar ton op zijn bord. Wacht tot je een rijbewijs hebt en koop er dan een en neem tot je zo ver bent een brommer(waar je dus óók een rijbewijs voor nodig hebt). Als je niet zo lang wilt wachten kun je er wel een kopen en dan alleen op de grond van de boerderij rijden maar ik denk dat de verleiding dan groot wordt omtovh ff een stukje de weg op te gaan.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 01-02-2018, 20:23
Sjaak_Bakker
Sjaak_Bakker is offline
Haha als je gewoon een beetje netjes rijd rij je echt niet zomaar iemand invalide😂😂 en als je dan toch echt niet kan rijden.... kan je het voertuig laten verzekeren op de naam van een van je ouders, (dan ben je ook verzekerd voor joyriding). Dan spreek je gewoon af met je ouders dat als je ooit gepakt word dat je dan zegt dat je hem stiekem mee hebt genomen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2018, 22:38
Pollolol
Pollolol is offline
Haha
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Quad vraagjes (voor op de weg, geen cross)
MiBe
6 22-02-2012 01:59
Verkeer & Vervoer Brommer rijbewijs
Megadeth
63 01-06-2009 20:08
Lifestyle Ja! Dagje!
*oma*
500 24-07-2005 22:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.