Oud 08-12-2008, 16:55
NickyPWS
NickyPWS is offline
Ik heb voor mijn PWS (profiel werk stuk) informatie nodig over scholen in Belgie
wie kan mij helpen, het duurt 5 minuutjes om in te vullen.

ik heb antwoord nodig op de volgende vragen:

Leeftijd:
Afkomst:

Vertel iets over je school/ opleiding in jouw land.
Is er peuter/kleuter onderwijs
Is er basis onderwijs (basisschool)
Is er een middelbaar onderwijs
Zijn er universiteiten of hoge scholen
Tot welke leeftijd zit je onder welk onderdeel?

Wat voor wiskunde onderwerpen leer je bij welk onderdeel? (algebra, differentiëren, kansberekening, goniometrie)

Zit er op het middelbare onderwijs verschil in het wiskunde onderwijs. Zijn er bijvoorbeeld verschillende niveaus? Een hoog niveau zoals wiskunde B1,2 of een lager niveau zoals wiskunde A1.

Is er een goede aansluiting van de middelbare school naar de universiteit? Leer je op de middelbare school bepaalde dingen omdat je die op de universiteit dan beter kan snappen?

Is wiskunde een keuzevak? Of is wiskunde een verplichtvak/ profielvak?

Algemene wiskunde vragen
Zijn er veel mensen die wiskunde kiezen?
Hoeveel wiskunde klassen zijn er ongeveer?
Hoe is de verhouding tussen leraar/leerling? Bij ons zitten er 30 leerlingen in een klas met 1 leraar. Hoeveel leerlingen heb jij in een klas?
Hoeveel uur wiskunde krijg je per week?
Hoeveel boeken heb je voor wiskunde?
Zijn er vooral mannelijk of zijn er vooral vrouwelijke wiskunde docenten?


Heel erg bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2008, 18:27
Sens.
Sens. is offline
Yentl, 19 jaar

Vertel iets over je school/ opleiding in jouw land.

Er zijn 3 kleuterklassen. (1e, 2e & 3e kleuterklas) Eventueel kan een kind beginnen met het komen van halve dagen.

Basisschool: Van het 1e leerjaar tot het 6e leerjaar. Op dat moment ben je ongeveer 12 jaar oud.

IN het middelbaar onderwijs heb je verschillende niveau's.
- Algemeen secundair onderwijs
- Kunsthumaniora
- Handel
- Technische
- Beroeps

Binnen deze niveau's zijn er nog verschillende richtingen. Deze moet je na een bepaald aantal jaar kiezen.
Bv. Ik heb in het 1e & het 2e middelbaar moderne gedaan.
Bv. Vervolgens heb ik gekozen voor ecnomie- moderne talen met 3 u wiskunde.

Er zijn hierbij ontzettend veel mogelijkheden, ik som er enkele op:
Wetenschappen- wiskunde (6u)
Wetenschappen-wiskunde (8u)
Economie- Wiskunde

Normaal ben je ongeveer 18 wanneer je het middelbaar hebt afgerond. En dan kan je kiezen voor een hogeschool of universiteit.
Er zijn hiervoor, net als in Nederland, enorm veel mogelijkheden naar gelang je richting.

Wat voor wiskunde onderwerpen leer je bij welk onderdeel? (algebra, differentiëren, kansberekening, goniometrie)

Dit kan ik niet goed uitleggen. Mijn broers hebben wetenschappen-wiskunde gedaan (De ene 6u & de andere wiskunde. )
Ik heb kansberekeningen gezien & statistiek, maar mijn broers gingen hier dieper op in.
Als je dit echt nodig hebt, zal je dit wel kunnen vinden in het leerplan.

Zit er op het middelbare onderwijs verschil in het wiskunde onderwijs. Zijn er bijvoorbeeld verschillende niveaus? Een hoog niveau zoals wiskunde B1,2 of een lager niveau zoals wiskunde A1.

Dit hangt samen met het aantal uren wiskunde dat je kiest. Als je, zoals ik 3u wiskunde gedaan hebt, heb je dus meer uren van andere vakken. (Bv. ik heb economie gehad, mijn broers niet. Ik had meer uren frans enz enz )

Is er een goede aansluiting van de middelbare school naar de universiteit? Leer je op de middelbare school bepaalde dingen omdat je die op de universiteit dan beter kan snappen?

Het ASO moet je in principe voorbereiden op verdere studies. Ik ben van mening dat dat bij mij wel het geval was. Mijn kennis over statistiek heb ik nog nodig gehad, de lessen Nederlands natuurlijk, mijn kennis van het Duits. (Ik moet wel zeggen dat ik hogeschool doe)

Mijn broers studeren aan de universiteit en ik denk dat ook zij hier hetzelfde over denken.

Is wiskunde een keuzevak? Of is wiskunde een verplichtvak/ profielvak?

Dit is een verplicht vak. Ik weet natuurlijk niet alles over het beroepsonderwijs, maar ze hebben tijdens het middelbaar zeker ook wiskunde gehad.


Algemene wiskunde vragen

Ik kan alleen spreken over het ASO:
Er was een licht verschil tussen het leerlingenaantal van economie-wiskunde & economie-moderne talen. (Er zaten ong. 2 mensen meer in mijn klas. )

Hoe is de verhouding tussen leraar/leerling? Bij ons zitten er 30 leerlingen in een klas met 1 leraar. Hoeveel leerlingen heb jij in een klas?
Ongeveer een 25 tal leerlingen in een klas.

Hoeveel uur wiskunde krijg je per week?
3u/week

Hoeveel boeken heb je voor wiskunde?

Dat weet ik niet meer.

Zijn er vooral mannelijk of zijn er vooral vrouwelijke wiskunde docenten?
Eerder meer vrouwelijke.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Ik heb dyscalculie, dit betekent geen diploma voor mij! Help mij en vele anderen!
petitierekenen
34 03-01-2013 15:17
Algemene schoolzaken (VAVO) - Belgische student - VWO opleiding(?)
San_Francisco88
2 08-03-2010 15:21
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Kerstproeven (Handel & IW)
guymaes
2 23-12-2007 09:41
Algemene schoolzaken Leer en studierichtingproblemen
Verwijderd
21 02-12-2007 20:12
Huiswerkvragen: Exacte vakken wiskundig probleem
damaetas
0 13-04-2006 11:46
Huiswerkvragen: Exacte vakken Verschil in onderwijssysteem Nederland/België (Wiskunde)
mathfreak
32 25-12-2002 08:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.