Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2005, 08:50
HisS
HisS is offline
Heejj,

Ik ben bezig met een praktische opdracht voor ANW. nu moet ik beschrijven hoe het belgische orgaandonatiesysteem werkt, en ik kan het gewoon nergens vinden. heb al een paar uur op internet gezocht, maar nog inks gevonden. Kan iemand misschien een handje helpen?

gr, Hiske
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2005, 09:22
Verwijderd
Voor zover ik weet heb je in België het systeem dat iedereen automatisch donor is, en wil je dat niet dan moet je zelf actie ondernemen en invullen dat je geen donor wilt worden.

In Nederland is het dus andersom, je bent automatisch geen donor en je kunt invullen dat je het wel wilt worden.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2005, 16:25
Borro
Borro is offline
Citaat:
Moet ik expliciet toestemming geven voor de wegname van organen na mijn overlijden?
Neen. In ons land is sinds 1987 het "geen bezwaar" systeem van toepassing. Dit betekent dat iedereen die zich niet vooraf verzet, verondersteld wordt bereid te zijn organen te schenken na zijn dood. Een uitdrukkelijke toestemming is niet nodig.
De wet voorziet drie mogelijkheden:

1. U stemt stilzwijgend toe.
Als u instemt met de wegname van organen en weefsels na uw overlijden hoeft u in feite niets te doen. Bij afwezigheid van verzet gaat men er van uit dat u toestemt.
Wanneer echter bij een overledene de wegname van organen overwogen wordt, worden meestal de familieleden hierbij betrokken. Familieleden van de eerste graad en de samenlevende echteno(o)t(e) kunnen zich eventueel nog tegen de wegname verzetten. We raden u daarom aan uw positieve instelling tegenover orgaanschenking vooraf kenbaar te maken aan uw familie.

2. U geeft expliciet uw toestemming
Als u positief staat tegenover het idee van orgaanschenking en dit ook wenst te benadrukken, kunt u op het gemeentehuis een formulier invullen waarmee uw expliciet uw toestemming geeft voor de wegname van organenna uw overlijden. In dat geval kan uw familie zich niet verzetten tegen uw wens.

3. U tekent verzet aan.
Als u niet wilt dat er na uw overlijden organen of weefsels worden weggenomen, kunt u verzet aantekenen. Dit kunt u eveneens op het gemeentehuis doen. Als u verzet heeft aangetekend kan uw familie geen toestemming meer geven voor de wegname van uw organen.
Uw expliciete toestemming of verzet wordt doorgegeven aan een centrale databank van het Ministerie van Volksgezondheid. Deze databank wordt altijd vooraf geraadpleegd wanneer de wegname van organen of weefsels overwogen wordt.
bron: http://www.nierpatient.be/donatie/zeg_ja.asp

Misschien heb je hier wat aan?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2005, 07:16
HisS
HisS is offline
Haa, heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.