Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2010, 18:54
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Hallo!

Ik zit in m'n examenperiode (5 havo voor de kenners) en ik sta nu een 5.5 voor Natuurkunde ( ) dus ik moet ook nog knokken voor m'n CE-Natuurkunde wil ik met een voldoende eindigen.

Nu zal ik de komende tijd hier regelmatig wat dingen van Natuurkunde neerpleuren aangezien m'n leraar niet echt kan uitleggen.

Goed, ik ben nu bezig met straling; Ik snap de volgende opgaven niet:

1: Stel de vervalvergelijking op van Po-210

Welnu, de gemiddelde leerling kan dit al in z'n examenjaar maar ik ben hier echt een leek in. Als ik Binas-25 erop nasla zie ik dat hier alfa-verval plaats zal vinden.

Alleen hoe moet ik vanaf hier verder? Ik heb als antwoord dat er Pb206 ontstaat met eronder 82 dus. Want er staat ergens in 't boek dat bij alfa verval dus altijd naast het nieuwe deeltje Helium ontstaat.

Is dit goed?

2: Deze vind ik echt pittig (of ik denk niet logisch na )
- Een Ra-226 atoom vervalt, hoe groot is de snelheid die het alfa-deeltje krijgt?

Ik zie ergens dat je de formule 0,5 × m × v² moet toepassen. De massa van een alfa-deeltje moet ik toch in Binas 7 opzoeken? Wat moet ik voor massa invullen....en wat dan? Ik snap er niets van!

3: Bereken de snelheid in lucht van een proton met een kinetische energie van 56 eV


Deze snap ik al helemaal niet! Ik weet niet eens hoe ik deze opgave moet benaderen
Moet ik naar de voortplantingssnelheden kijken ofzo? Of weer de formule van 0,5 x m x v² toepassen? Wat moet ik dan voor de massa invullen? Of gewoon die eV in joule omrekenen, dan heb ik Ek maar de massa van een alfa deeltje ,wat is dat? En hoe moet ik uit de gegeven waarde de v² afleiden?! Pfff, wat een dom vak ook hè.

Hulp dringend nodig!
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-04-2010, 21:24
Verwijderd
Een alfa-deeltje is gewoon een Helium-atoom, maar dan zonder de elektronen. Dus twee protonen en twee neutronen. Om van een energie naar een snelheid te gaan gebruik je inderdaad gewoon E = 1/2 mv², mits v << c. Dit zou genoeg moeten zijn om die opgaven op te lossen.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2010, 18:21
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
De vervalreactie ziet er uit als 84210Po→82206Pb+24He.
Er geldt: 1 eV = 1,6∙10-19 J en 1 MeV = 106 eV. Maak verder gebruik van het gegeven dat een alfadeeltje een massa heeft van 4 u en dat een proton een massa heeft van 1 u, waarbij 1 u = 1,66∙10-27 kg.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 03-05-2010, 14:20
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Dank jullie voor je antwoorden!

Ik heb het na veel geworstel berekend. Ik moest de energie eerst omrekenen in J, dit vervolgens delen door 1/2 x m. Hiervan de wortel nemen en dan had ik de snelheid.

Maar goed, nu ben ik verder in 't hoofdstuk en zijn ook een aantal dingen mij niet duidelijk!

Zoals deze vraag:

Door het ongeluk in Tsjernobyl hebben veel mensen destijds I-131 ingeademd. Een volwassene ademt op een dag 25m3 lucht in. Hierin zit zoveel I-131 dat dit leidt tot een dosisequivalent van 4.7×10-6 Sv.

A: Hoeveel stralingsenergie wordt er door de schildklier (m = 23 gr) geabsorbeerd.

Ik heb dit alleen kunnen opschrijven.

D (stralingsdosis in Gray = J/kg) = Estr/m

Dus ik weet nu niet hoe ik E in joule moet berekenen Ik weet niet eens hoe ik 't moet aanpakken

Volgende vraag:

In een ziekenhuis wordt met Co-60 gewerkt.

Geef de vervalvergelijking.

Hier loop ik vast Er ontstaat een element met 60/28, als ik kijk naar 28 (Binas 25) wordt dat Nikkel. Maar Nikkel heeft niet als atoommassa 60. Maar wel atoomnr. 28. Hoe moet ik dit aanpakken?


Bij voorbaat dank
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 03-05-2010, 17:02
silentbob
silentbob is offline
kan ook een minder voorkomend isotoop van nikkel zijn toch?
Met citaat reageren
Oud 03-05-2010, 17:22
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Als H de stralingsdosis is, Q de weegfactor (hier 1), E[sub]str[sub] de stralingsenergie en m de massa in kg, dan geldt: . Omdat H, Q en m bekend zijn is hieruit E[sub]str[sub] te berekenen.
Je kunt bij de vervalreactie van Co-60 gewoon uitgaan van het ontstaan van Ni-60, ook al staat deze isotoop niet in tabel 25 vermeld.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 04-05-2010, 13:28
tanh
tanh is offline
Als je in binas tabel 25 bij Co-60 kijkt zie je bij verval B- staan, dus beta min straling. Ook is er gamma verval, maar gamma-straling bestaat uit fotonen zonder lading of massa. Aangezien er Ni-60 ontstaat is het logischer om voor B- verval te kiezen:

Co-60 -> Ni-60 + e- , dit klopt ook want de massa voor en na de pijl blijft gelijk (namelijk allebei 60). Ook zijn de atoomnummers gelijk. (27 -> 28 + - 1 van het elektron).
Met citaat reageren
Oud 06-05-2010, 12:14
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Dank jullie voor de antwoorden, alleen is het mij nog niet helemaal duidelijk Er wordt namelijk gevraagd naar hoeveel kernen er verantwoordelijk zijn geweest voor dit?
Begrijp ik 't goed, dus Sv = hetzelfde als J en als Gray. Dus bv. 0,042 Sv = 0,042 J en 0,042 Gray. Want ik zie nergens dat je moet omrekenen. Bijv. in de formule D = Estr/m krijg je 't in Gray ( = joule/kg). En bij H = Q × D is H in Sv.

De volgende reactie:

422He + 147N 178O + 1/1P

Deze reactie ontstaat doordat een stilstaande stikstofkern een a-deeltje met een energie van 5.3 MeV invangt. De massawinst bij deze reactie bedraagt 2.0×10-30 kg.

A: Met hoeveel MeV komt de massawinst bij deze reactie overeen?

- Ik moet hiervoor in tabel 7 kijken bij binas maar als ik 't dan in m'n rekenmachine intik krijg ik hele rare antwoorden

B: Bereken de gezamenlijke energie van het proton en de zuurstofkern
- Deze snap ik al helemaal niet


Ik zit nog met een aantal vragen:
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 06-05-2010, 18:20
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Kijk even naar de formule voor de stralingsdosis, dan zie je dat 1 Gy = 1 J/kg. Het aantal Sv is in dit geval gelijk aan het aantal Gy omdat je een weegfactor Q = 1 hebt. Je weet hoeveel J per kg geabsorbeerd wordt, en je weet dat bij verval van een I-131-kern een β-deeltje ontstaat met een energie van 0,60 MeV = 6∙1,6∙10-14 J = 9,6∙10-14 J, dus door de stralingsenergie door 9,6∙10-14 J te delen vind je het aantal ontstane β-deeltjes, dus je weet dan ook om hoeveel I-131-kernen het gaat.
Dan de andere opgave: in tabel 7 van Binas zie je dat 1 u overeenkomt met 931,49 MeV, en dat 1 u = 1,66∙10-27 kg, dus reken eerst de massawinst in kg om naar u en bereken dan het aantal MeV wat dit oplevert. Je weet dat het α-deeltje een energie heeft van 5,3 MeV, dus daaruit kun je de gezamenlijke energie van het proton en de zuurstofkern berekenen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 16:01
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Sorry, ik snap het echt niet Dat stukje van die stikstofkern en de massawinst, ben helemaal de draad kwijt Hoe reken ik van kg naar (M)eV?
__________________
Haters gonn' hate

Laatst gewijzigd op 12-05-2010 om 16:07.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2010, 18:23
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Er geldt: 1 u = 931,49 MeV, en 1 u = 1,66∙10-27 kg, dus 1,66∙10-27 kg = 931,49 MeV. Hiermee kun je de massawinst van 2∙10-30 kg naar MeV omrekenen.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Exacte vakken [ANW] Vraag: Straling
Verwijderd
3 24-11-2014 18:12
De Kantine Oncorrect taalgebruik #15
Schrödinger
500 12-04-2011 17:12
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA] Straling (Verband tussen Ioniserend vermogen en dracht)
keepdreaming
1 26-03-2011 12:39
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Suriname heeft plannen voor kernenergie
Supersuri
343 02-04-2007 14:57
Huiswerkvragen: Exacte vakken [NA- PWS] niet-ioniserende straling
*?!*
12 23-10-2006 20:17
Eindexamens 2003 [Natuurkunde, HAVO] Stel hier al je vragen en vertel hoe het ging!
Snufje
52 27-05-2003 08:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.