Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-01-2006, 17:34
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 25-01-2006 @ 13:44 :
Ik ben blij dat ik in Nederland woon, geloof ik

Mijn ttt wordt aangevraagd
__________________
Advertentie
Oud 25-01-2006, 17:39
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 25-01-2006 @ 12:57 :
Wowwwww wat een vette wagen!!! Helemaal zelf gefinancieerd ? Wh000000000t
Uhm... Naja, dat is nogal een verhaal zeg maar
Oud 25-01-2006, 17:55
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
ik moet 2 februari opnieuw afrijden... om 8:55 uur...
de 1e keer om nix gezakt. Dit is mn 2e keer... maar ik heb eerlijk gezegd totaal geen last van typische ''2e examen-zenuwen''
Hoop natuurlijk wel dat t goed gaat
Oud 25-01-2006, 18:13
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kali schreef op 25-01-2006 @ 09:59 :
Het examen zijn dus parkeer opdrachten, keren in een straat, en achteruitrijden. Als je daarvoor slaagt dan ga je de baan op, dit is meestal in een drukke stad , een stad met veel wisselende snelheden, een druk kruispunt zonder lichten over rijden, veel voorrangen van rechts, fietspaden, voetpaden enz.
voertuigbeheersing dus. als ik dit zo lees, verklaart het me overigens wel vrij goed waarom ik, als ik in belgie rij, toch het idee heb dat de snelwegen en de 90km wegen bij de opleiding maar buiten beschouwing zijn gebleven. In een stad valt het wel mee, hoewel ik niet zou kunnen wennen aan de mentaliteit in het verkeer. (maar goed, Nederlanders zijn ook aso's, da's het ene kwaad boven het andere verkiezen )

Citaat:

En ik persoonlijk vind het enkel gevaarlijk rijden in Brussel centrum
maar puur op statistiek afgaande, is Nederland veiliger dan Belgie. Niet perfect, verre van dat, maar op het aantal mobilisten gebeuren minder ernstige ongelukken.

Citaat:

Tijdens je rijlessen leer je natuurlijk veiligheid, maar is de directe toepassing op de theroei, en als je meer lessen nodig hebt zal dat ook wel blijken uit je examen

Oefening baart kunst.
dat 'oefenen' doe je hier dus wel degelijk tijdens je lessen. De lessen zijn hier wel wat meer dan ff de theorie in praktijk zien te brengen, gelukkig. Wellicht zijn belgische rijlessen zoveel anders (slechter wou ik net niet zeggen) dat die inderdaad vrij zinloos zijn.
Meer lessen invloed op je examen ? hoe bedoel je dat ? dat als je meer lessen nodig hebt, dat je dan geen goede chauffeur bent ? (dat zou dus klinkklare onzin zijn. Ik snap dat veel belgen het liefste zo min mogelijk willen lessen, omdat heel belgie anders denkt dat je achterlijk bent. Die houding is sowieso niet helemaal eerlijk, vind ik.)

Citaat:

Je hebt 3 soorten van mensen die rijden, je hebt de angsthazen die schrik hebben van hun auto, die rijden gevaarlijk en die hebben veel oefening nodig en voor die mensen is het goed dat ze met een begeleider x aantal tijd moeten rijden.
een beetje basale angst in de auto is niet verkeerd, zolang het maar niet overheerst. Sowieso mis je in het belgische verkeer een stukje begrip voor de ander.

Citaat:

Dan heb je diegenen die hun auto wel kennen en voorzichtig zijn, die zullen letten op de veiligheid en voorzichtig zijn, zonder angst te hebben.


maar zonder goede rijlessen heb je er geen flauw benul van hoe je nou goed moet kijken, waar je op moet letten en wat nou gevaarlijk is en wat niet. Nee, ook een belg die geslaagd is zonder lessen niet.

Citaat:

En als derde soort heb je diegenen die denken dat ze alles kunnen en mogen omdat ze een rijbewijs hebben, die niet meer opletten en hun zin maar doen, die onnodig veel risico's nemen enz, deze hebben teveel zelfvertrouwen.
Zelfs in jullie systeem blijf je deze 3 gradaties hebben.
jouw laatste categorie hou je - helaas - altijd, maar die hebben in ons systeem dus wel geleerd hoe het wel moet en kan. In belgie missen ze die ervaring vaak, en worden wel zo op de weg vrijgelaten.
Niet verkeerd, maar iedereen die meent zonder enige opleiding een goede verkeersdeelnemer te kunnen zijn, valt min of meer in deze categorie.


Citaat:

En vanaf 16 jaar en 9 maanden kun je met theorie beginnen, vanaf 17 jaar krijg je je leervergunning om met begeleider te rijden en vanaf 18 jaar mag je praktijkexamen doen.
Zolang je "leert" rijden, met of zonder begeleider, dus tot de tijd dat je examen aflegt, moet je met een L op je wagen rijden, waarvoor andere bestuurders respect moeten hebben en rekening mee moeten houden.
je hoort respect te hebben voor alle verkeersdeelnemers, niet alleen voor leerlingen
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 25-01-2006, 18:14
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 25-01-2006 @ 12:57 :
Wowwwww wat een vette wagen!!! Helemaal zelf gefinancieerd ? Wh000000000t
hehe het is een leuke micra, maar toen ik dit las dacht ik even dat t om een dikke mercedes of zo ging
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 25-01-2006, 21:09
Krynn
Krynn is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-01-2006 @ 13:29 :
een beginnende rijschool heeft meestal maar 1 instructeur... beetje vaag.
Niet als je het concept van spoedcursussen groot wil aanpakken...hij reed met 3 auto's rond, en was aan het uitbreiden naar andere steden...in dat opzicht beginnend.

Laatst gewijzigd op 25-01-2006 om 21:15.
Oud 25-01-2006, 22:38
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Krynn schreef op 25-01-2006 @ 22:09 :
Niet als je het concept van spoedcursussen groot wil aanpakken...hij reed met 3 auto's rond, en was aan het uitbreiden naar andere steden...in dat opzicht beginnend.
dat is natuurlijk ook een manier. niet de strategie die de meeste rijscholen kiezen, maar misschien werkt t wel. Maar goed, lijkt me lastig, wisselende instructeurs.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 25-01-2006, 23:05
Verwijderd
Ach, Dekkers/Meurs hier rijdt rond met een stuk of 20 - 30, misschien zelfs meer, auto's.
Persoonlijk heb ik liever iedere keer dezelfde instructeur in plaats van iedere keer een andere, zoals bij Dekkers/Meurs.
Oud 26-01-2006, 07:21
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
http://www.nu.nl/news/662760/83/%27S...taties%27.html
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Oud 26-01-2006, 08:31
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 26-01-2006, 08:32
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 26-01-2006 @ 00:05 :
Ach, Dekkers/Meurs hier rijdt rond met een stuk of 20 - 30, misschien zelfs meer, auto's.
Persoonlijk heb ik liever iedere keer dezelfde instructeur in plaats van iedere keer een andere, zoals bij Dekkers/Meurs.
hier heb je, ook bij de grotere rijscholen, toch telkens dezelfde instructeur. lijkt me inderdaad handiger, ook voor de instructeur zelf.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 26-01-2006, 09:46
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-01-2006 @ 19:14 :
hehe het is een leuke micra, maar toen ik dit las dacht ik even dat t om een dikke mercedes of zo ging
Voor een eerste auto vind ik het een onwijs leuk ding ^_^

Maar ik kan me voorstellen dat het bij een jaguar-achtig beeld opriep
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Oud 26-01-2006, 10:33
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-01-2006 @ 19:14 :
hehe het is een leuke micra, maar toen ik dit las dacht ik even dat t om een dikke mercedes of zo ging
haha
Oud 26-01-2006, 11:02
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Heb net m'n TTT gehad en heb m'n vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen! Ik moest in een halve draai keren (nog nooit gedaan, maar ging in één keer goed) en bochtje achteruit, dat was nog nooit goed gegaan en nu dus ook niet, maar ik hoefde er maar 1 goed te doen.

Verder moest alles nog beter, vooral snelheid aanpassen aan de situatie en beter overzicht houden. Dus dat ga ik nu goed oefenen
Oud 26-01-2006, 12:36
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 26-01-2006 @ 12:02 :
Heb net m'n TTT gehad en heb m'n vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen! Ik moest in een halve draai keren (nog nooit gedaan, maar ging in één keer goed) en bochtje achteruit, dat was nog nooit goed gegaan en nu dus ook niet, maar ik hoefde er maar 1 goed te doen.

Verder moest alles nog beter, vooral snelheid aanpassen aan de situatie en beter overzicht houden. Dus dat ga ik nu goed oefenen
Mooi zo!

Ik heb nog nooit bochtje achteruit geoefend Wel gewoon achteruit en ook halve draai keren. (je bedoelt toch gewoon in één keer, zonder steken?)

Hoeveel tijd zit er meestal tussen je ttt en afrijden?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 26-01-2006, 14:03
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 26-01-2006 @ 13:36 :
Hoeveel tijd zit er meestal tussen je ttt en afrijden?
Bij mij al best lang.
__________________
Oud 26-01-2006, 14:57
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Miracle schreef op 26-01-2006 @ 15:03 :
Bij mij al best lang.
Oké

Mooi zo. Ik heb niet bepaald het idee dat ik over twee maanden zou kunnen autorijden.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 26-01-2006, 17:53
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 26-01-2006 @ 13:36 :
Mooi zo!

Ik heb nog nooit bochtje achteruit geoefend Wel gewoon achteruit en ook halve draai keren. (je bedoelt toch gewoon in één keer, zonder steken?)

Hoeveel tijd zit er meestal tussen je ttt en afrijden?
Ik moest er ook zelf over beginnen bij mijn instructeur, dat bochtje achteruit dan, en toen gingen we dat pas oefenen, dus zo vaak had ik het ook nog niet gedaan. We hoopten alletwee ook dat die examinator dat niet zou vragen, wel dus, en ik zat op de stoep. Ja halve draai keren, dus in één keer. Ik moest op een hele brede weg dus het was echt heel makkelijk.

Het CBR raadt aan de TTT op 2/3 van je rijlessen te doen, dat zei mijn instructeur ook. Maar ik heb nu bijna 50 lessen gehad , dus dan zou ik er in totaal 75 hebben, lijkt me wel een beetje veel.
Oud 26-01-2006, 18:12
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Vogelvrij schreef op 26-01-2006 @ 13:36 :
Mooi zo!

Ik heb nog nooit bochtje achteruit geoefend Wel gewoon achteruit en ook halve draai keren. (je bedoelt toch gewoon in één keer, zonder steken?)

Hoeveel tijd zit er meestal tussen je ttt en afrijden?
Ik had op 20dec. mijn TTT en op 13januari moest ik afrijden
Ik heb uhm.. +/- 5 lessen gehad daar tussen denk ik (van 1 uur)
Oud 30-01-2006, 13:42
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik had vandaag een gratis les.
__________________
Oud 30-01-2006, 14:56
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Oké, bedankt

15 maart heb ik ttt, examen gaat hij nog niet inplannen, dus dat zal nog wel een hele tijd duren.

Wat mij niet uitmaakt, want we deden vandaag een examenrit rijden en ik zou wel honderd keer gezakt zijn, geloof ik
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Oud 30-01-2006, 15:38
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
ik moet donderdag afrijden... voor de 2e keer

Tja.. wat kan ik erover zeggen whaha. Zenuwachtig ben ik totaal niet. Ik weet dat ik kan rijden. Dat had ik de vorige keer ook... toen ben ik gezakt op een stom *discussiepuntje*, eentje maar. Waar die vent trouwens ongelijk in had. Mn instructeur zei: rij gwn net als die keer, dan heb ik er vertrouwen in. Ik weet niet of ik dat doe, maar ik rijd gwn zoals altijd en dan zie ik het wel Vandaag had ik weer rijles en t ging weer vet goed, geen gedoe, hoop dat t zo blijft, ik wil echt graag mn rijbewijs
Oud 01-02-2006, 08:43
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 30-01-2006 @ 16:38 :
ik moet donderdag afrijden... voor de 2e keer

Tja.. wat kan ik erover zeggen whaha. Zenuwachtig ben ik totaal niet. Ik weet dat ik kan rijden. Dat had ik de vorige keer ook... toen ben ik gezakt op een stom *discussiepuntje*, eentje maar. Waar die vent trouwens ongelijk in had. Mn instructeur zei: rij gwn net als die keer, dan heb ik er vertrouwen in. Ik weet niet of ik dat doe, maar ik rijd gwn zoals altijd en dan zie ik het wel Vandaag had ik weer rijles en t ging weer vet goed, geen gedoe, hoop dat t zo blijft, ik wil echt graag mn rijbewijs
Heel veel succes!
__________________
Oud 01-02-2006, 15:12
DrunkenMagician
Avatar van DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Geslaagd! Dat werd tijd!!!!!!!

Ik heb volgens mij niet zo heel anders gereden als de vorige keer, maar goed! Ben al blij dat ik geslaagd ben, en niet weer ben gezakt op iets wat er totaal niet toe doet! Morgen zelf rijden!!!!!!!!!
Oud 01-02-2006, 16:12
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
@ DrunkenMagician: GEFELICITEERDD
netjes hoor.. nu ik nog... morgen?
Oud 02-02-2006, 09:47
angel_girl
Avatar van angel_girl
angel_girl is offline
Ik moet 14 feb afrijden om 10.45 is opzich wel gunstige tijd toch?

Iemand nog tips?
__________________
En zo is het.
Oud 02-02-2006, 11:13
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
angel_girl schreef op 02-02-2006 @ 10:47 :
Ik moet 14 feb afrijden om 10.45 is opzich wel gunstige tijd toch?

Iemand nog tips?
Goed rijden
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Oud 02-02-2006, 13:39
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
gezakt ik heb een voorrangsfout gemaakt. Zo jammer. Achja, komende keer.... 3x is scheepsrecht zeggen ze

Laatst gewijzigd op 02-02-2006 om 16:01.
Oud 02-02-2006, 13:42
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Balen
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Oud 02-02-2006, 14:34
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Wat zakken er veel mensen op zomaar 1 foutje
Een maat van me was geslaagd ondanks hij een remingreep had gehad
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 02-02-2006, 15:09
DrunkenMagician
Avatar van DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Citaat:
MTpower schreef op 02-02-2006 @ 15:34 :
Wat zakken er veel mensen op zomaar 1 foutje
Een maat van me was geslaagd ondanks hij een remingreep had gehad
Ja das erg! Ik ken iemand die 4 ingrepen heeft gehad en toch geslaagd is. Het was dan wel een leuk meisje, maar dat moet toch niks uitmaken

En dan kom ik met mn 4e examen (3e examen had ik 1 ingreep), reden dat ik gezakt was: "Je kijkt te veel vooruit, je moet wat meer om je heen kijken." Dat vind ik nergens op slaan omdat ik wel goed in mn spiegels keek en ook ver genoeg vooruit. Geen ingreep, geen gekke dingen, eigenlijk ging alles wel goed toen.

Het leven is niet eerlijk...
Oud 02-02-2006, 19:08
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 02-02-2006 @ 14:39 :
gezakt ik heb een voorrangsfout gemaakt. Zo jammer. Achja, komende keer.... 3x is scheepsrecht zeggen ze
Zonde!
Al lijkt het mij wel fijner om te zakken als je ook zelf wéét wat je fout doet (in tegenstelling tot de eerste keer dat jij gezakt bent)
Oud 02-02-2006, 19:41
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Pff, ik wil nu echt snel op voor m'n examen. Vandaag ging het soms erg goed, alleen met de gladheid ietsje minder. Meestal wordt me verweten dat ik te langzaam rijd (in smalle straatjes enzo), maar vandaag reed ik volgens hem te snel met de gladheid. Tuurlijk is het logisch dat hij dat zegt, maar soms lijkt het alsof ik geen steek vooruit kom met zijn commentaar.

Hij zei wel best vaak dat ik het goed deed, bepaalde dingen die altijd kut gingen, gaan nu goed.

Vandaag ook een examenroute gereden, ik hoop echt dat ik snel op mag.
__________________
Oud 02-02-2006, 20:16
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Rachel schreef op 02-02-2006 @ 20:08 :
Zonde!
Al lijkt het mij wel fijner om te zakken als je ook zelf wéét wat je fout doet (in tegenstelling tot de eerste keer dat jij gezakt bent)
haha idd... vandaag kwam het niet zo hard aan, k wist t toch al dat is idd toch wel prettiger. Maar toch baalde ik. ik weet heus wel dat ik t kan, ik doe alleen nogal idioot tijdens examens geloof ik
Oud 02-02-2006, 21:21
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Citaat:
angel_girl schreef op 02-02-2006 @ 10:47 :
Ik moet 14 feb afrijden om 10.45 is opzich wel gunstige tijd toch?

Iemand nog tips?
Op valentijn, een geluk je examinator is waarschijnlijk vrolijk, dus dat scheelt
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Oud 03-02-2006, 09:40
Rachel
Avatar van Rachel
Rachel is offline
Citaat:
***ailá*** schreef op 02-02-2006 @ 21:16 :
haha idd... vandaag kwam het niet zo hard aan, k wist t toch al dat is idd toch wel prettiger. Maar toch baalde ik. ik weet heus wel dat ik t kan, ik doe alleen nogal idioot tijdens examens geloof ik
Tja, je moet ook je zenuwen onder controle krijgen dan
Want dat zal er wel iets mee te maken hebben denk ik

Ben blij dat ik daar totaal geen last van had
Oud 03-02-2006, 12:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MTpower schreef op 02-02-2006 @ 15:34 :
Wat zakken er veel mensen op zomaar 1 foutje
Een maat van me was geslaagd ondanks hij een remingreep had gehad
wat nou 'zomaar 1 foutje'? je weet toch helemaal niet wat voor fout het was, buiten dat het een voorrangsfout was?
Voor hetzelfde geldt wilde zij een kruispunt oprijden waar ze geen voorrang heeft. dan is het maar goed ook dat ze d'r rijbewijs niet krijgt, want dat is levensgevaarlijk. Andersom ook: iemand voorrang geven die het niet heeft brengt onduidelijke situaties.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super vervelend voor je als je zakt, maar het kan best terecht zijn om op 1 foutje te zakken.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 03-02-2006, 14:05
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Citaat:
Rachel schreef op 03-02-2006 @ 10:40 :
Tja, je moet ook je zenuwen onder controle krijgen dan
Want dat zal er wel iets mee te maken hebben denk ik

Ben blij dat ik daar totaal geen last van had
ik was ook niet zenuwachtig. Toen niet en de 1e keer ook niet en nu weer niet er gebeurden alleen irritante dingen. Dat was de eerste keer niet zo en toen was ik ook gezakt... gwn dikke pech

whaha... ik heb nooit veel problemen gehad om mn zenuwen onder controle te krijgen, daar moet echt wat voor gebeuren
Oud 03-02-2006, 21:45
Daboman
Avatar van Daboman
Daboman is offline
Aargh weer gezakt. Dit wordt frustrerend.

Het ging dan ook deze keer goed verkeerd. Was op de snelweg. Ik zou gaan uitvoegen. Maar ik had niet gezien dat de spitsstrook in gebruik was. De spitsstrook betekent dat je de vluchtstrook als rijbaan mag gebruiken. Nooit gehad met een rijles, omdat ik nooit tijdens het spitsuur reed. Dus ik zet m'n richtingaanwijzer aan naar rechts (uitvoegen) en zonder dat ik het weet wek ik de indruk dat ik op de spitsstrook wilde gaan rijden. Aan het eind van de afslag was de opdracht 2e verkeerslicht links en hier ook links. Hij zei alleen "volgende verkeerslicht links, toen ik al voorgesorteerd had op de rechter "links-strook". Moest ik ook nog eens gaan invoegen, terwijl het op dat punt al vrij druk was. En toen sloeg de motor ook nog eens af toen ik van baan wilde wisselen. Oops hij stond nog in z'n 2. aaaargh

Maar goed, welke idioot vind dat 9:30u nog onder spitsuur valt?
__________________
Diamanten zijn moeilijk te vinden.
Oud 03-02-2006, 23:58
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Balance schreef op 03-02-2006 @ 13:59 :
wat nou 'zomaar 1 foutje'? je weet toch helemaal niet wat voor fout het was, buiten dat het een voorrangsfout was?
Voor hetzelfde geldt wilde zij een kruispunt oprijden waar ze geen voorrang heeft. dan is het maar goed ook dat ze d'r rijbewijs niet krijgt, want dat is levensgevaarlijk. Andersom ook: iemand voorrang geven die het niet heeft brengt onduidelijke situaties.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super vervelend voor je als je zakt, maar het kan best terecht zijn om op 1 foutje te zakken.
Ik heb het meer over foutjes als teveel kijken, spiegels niet goed genoeg gebruiken e.d.

Ik hoorde laatst iets van een oud-instructeur (goede kennis).
Die vertelde me dat er per jaar maar een X aantal rijbewijzen uitgedeeld mogen worden.
Dat het dus wel eens voorkomt dat iemand gewoon goed rijdt maar vervolgens alsnog zakt omdat ze anders over dat aantal rijbewijzen heen gaan (waar de examinator dan ook een of ander klote smoesje voor verzint om de examenkandidaat te laten zakken).
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 04-02-2006, 15:43
Misti
Avatar van Misti
Misti is offline
Zonder rijschool even grote slaagkans op rijexamen

Wie met vader leert autorijden heeft evenveel - zoniet meer - slaagkansen als wie een rijschool volgt. Dat blijkt uit cijfers die de examencentra vanaf dit jaar moeten vrijgeven.

Wie voor de vrije begeleiding koos, veroorzaakt ook minder ongevallen. Wie kiest voor vrije begeleiding heeft 62 procent slaagkans op het examen en betaalt enkel 36 euro examengeld.

Wie koos voor een opleiding van minstens 8 uren rijschool met begeleiding, heeft 61 procent slaagkans, voor 500 euro opleidingsgeld plus examengeld.

Wie kiest voor 18 uren rijopleiding, zonder begeleiding, heeft wel 64 procent slaagkans, maar betaalt 1.000 euro voor zijn opleiding en nog eens 36 euro examengeld. Deze laatste groep veroorzaakt later trouwens de meeste ongevallen en vergaart de meeste boetes.

Bron: Het Laatste Nieuws

Voor de Belgjes onder ons dus... Had gelezen dat er hier onlangs nog een discussie was over het systeem in België
__________________
Soija.nl
Oud 04-02-2006, 15:54
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MTpower schreef op 04-02-2006 @ 00:58 :
Ik heb het meer over foutjes als teveel kijken, spiegels niet goed genoeg gebruiken e.d.

Ik hoorde laatst iets van een oud-instructeur (goede kennis).
Die vertelde me dat er per jaar maar een X aantal rijbewijzen uitgedeeld mogen worden.
Dat het dus wel eens voorkomt dat iemand gewoon goed rijdt maar vervolgens alsnog zakt omdat ze anders over dat aantal rijbewijzen heen gaan (waar de examinator dan ook een of ander klote smoesje voor verzint om de examenkandidaat te laten zakken).
Dat is algemeen bekend volgens mij.

Maar goed, dan nog is het onzin om te zeggen dat mensen die goed rijden zakken. Mensen die goed rijden slagen gewoon. Maar dan heb je wel nog een twijfelgroepje, dat wel iets fout heeft gedaan, maar slechts kleine foutjes (de foutjes die jij noemt). En díe groep kan wel de lul zijn idd. Maar mensen die volledig goed rijden slagen gewoon.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 04-02-2006, 23:23
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MTpower schreef op 04-02-2006 @ 00:58 :
Ik heb het meer over foutjes als teveel kijken, spiegels niet goed genoeg gebruiken e.d.
fouten die de achterliggende oorzaak achter fatale oorzaken kunnen zijn, noem jij klein ?

niet kijken bij uitstappen op een parkeerplaats, dat is een kleine fout.

Citaat:

Ik hoorde laatst iets van een oud-instructeur (goede kennis).
Die vertelde me dat er per jaar maar een X aantal rijbewijzen uitgedeeld mogen worden.


waar halen sommige instructeurs die wijsheid toch altijd vandaan ? het is waar dat een slagingspercentage van 100% door het cbr als een theoretische onmogelijkheid wordt gezien; niet dat er een beperking zit op het aantal rijbewijzen.

Citaat:

Dat het dus wel eens voorkomt dat iemand gewoon goed rijdt maar vervolgens alsnog zakt omdat ze anders over dat aantal rijbewijzen heen gaan (waar de examinator dan ook een of ander klote smoesje voor verzint om de examenkandidaat te laten zakken).
de klotesmoesjes kloppen, maar niemand rijdt perfect, dus je kan altijd wel een reden zoeken om iemand te laten zakken. Als een examinator net de vorige 10 heeft laten slagen, zul je eerder zakken, inderdaad, omdat het cbr m anders snel te 'soft' vind.

dat is dan niet omdat je toevallig kandidaat 5001 bent, en er 5000 rijbewijzen afgegeven mogen worden, of zo.

broodje + aap, wat dat betreft.

@misti : dat is enkel van toepassing op de belgische situatie, en dat zegt absoluut niks over de nederlandse situatie. Examens zijn hier anders (meer toegespitst op inzicht dan op vaardigheden), en instructeurs zijn in belgie minder goed opgeleid als in nederland.

@balance : algemeen bekende onzin, inderdaad.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 05-02-2006, 02:32
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Misti schreef op 04-02-2006 @ 16:43 :
Zonder rijschool even grote slaagkans op rijexamen

Wie met vader leert autorijden heeft evenveel - zoniet meer - slaagkansen als wie een rijschool volgt. Dat blijkt uit cijfers die de examencentra vanaf dit jaar moeten vrijgeven.

Wie voor de vrije begeleiding koos, veroorzaakt ook minder ongevallen. Wie kiest voor vrije begeleiding heeft 62 procent slaagkans op het examen en betaalt enkel 36 euro examengeld.

Wie koos voor een opleiding van minstens 8 uren rijschool met begeleiding, heeft 61 procent slaagkans, voor 500 euro opleidingsgeld plus examengeld.

Wie kiest voor 18 uren rijopleiding, zonder begeleiding, heeft wel 64 procent slaagkans, maar betaalt 1.000 euro voor zijn opleiding en nog eens 36 euro examengeld. Deze laatste groep veroorzaakt later trouwens de meeste ongevallen en vergaart de meeste boetes.

Bron: Het Laatste Nieuws

Voor de Belgjes onder ons dus... Had gelezen dat er hier onlangs nog een discussie was over het systeem in België
Het blijft een klote systeem.
En de slagingspercentages zeggen wat mij betreft meer over hoe de examens worden afgenomen daar dan hoe goed de belgen wel niet rijden.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 05-02-2006, 02:33
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 05-02-2006 @ 00:23 :
fouten die de achterliggende oorzaak achter fatale oorzaken kunnen zijn, noem jij klein ?

niet kijken bij uitstappen op een parkeerplaats, dat is een kleine fout.



waar halen sommige instructeurs die wijsheid toch altijd vandaan ? het is waar dat een slagingspercentage van 100% door het cbr als een theoretische onmogelijkheid wordt gezien; niet dat er een beperking zit op het aantal rijbewijzen.



de klotesmoesjes kloppen, maar niemand rijdt perfect, dus je kan altijd wel een reden zoeken om iemand te laten zakken. Als een examinator net de vorige 10 heeft laten slagen, zul je eerder zakken, inderdaad, omdat het cbr m anders snel te 'soft' vind.

dat is dan niet omdat je toevallig kandidaat 5001 bent, en er 5000 rijbewijzen afgegeven mogen worden, of zo.

broodje + aap, wat dat betreft. [/B]
Ik had het ook maar gehoord, van iemand die mij een vrij betrouwbare bron lijkt
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 05-02-2006, 10:07
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
MTpower schreef op 05-02-2006 @ 03:33 :
Ik had het ook maar gehoord, van iemand die mij een vrij betrouwbare bron lijkt
dat examens in nederland niet deugen is gedeeltelijk wel waar; daar bestaat eerlijk gezegd geen twijfel over
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 06-02-2006, 14:03
Lord Alvilon
Avatar van Lord Alvilon
Lord Alvilon is offline
http://frontpage.fok.nl/nieuws/62013

Joeeppiieee ..........................
Oud 06-02-2006, 14:08
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Lord Alvilon schreef op 06-02-2006 @ 15:03 :
http://frontpage.fok.nl/nieuws/62013

Joeeppiieee ..........................
"Er zal onder andere meer gelet worden op verkeersinzicht, het herkennen van gevaarlijke situaties en op het zonder aanwijzingen van punt A naar punt B rijden."


wtf, wat heeft dat met rijvaardigheid te maken?
Daar zou ik in 10 jaar nog niet voor slagen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 06-02-2006, 15:25
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-02-2006 @ 15:08 :
"Er zal onder andere meer gelet worden op verkeersinzicht, het herkennen van gevaarlijke situaties en op het zonder aanwijzingen van punt A naar punt B rijden."


wtf, wat heeft dat met rijvaardigheid te maken?
Daar zou ik in 10 jaar nog niet voor slagen.
euh, het huidige cbr-examen kijkt ook niet enkel naar rijvaardigheid. Leren hoe de auto werkt is stap 1, maar iemand die niet aan het verkeer deel heeft leren nemen zakt bij t cbr sowieso toch al.

alleen het nut van het laatste punt ontgaat me een beetje. Als je slecht bent in kaartlezen en/of je orienteren, dan koop je toch een navigatiesysteempje ? (kost wat, maar zelfs dat valt steeds meer wel mee).

het herkennen van gevaarlijke situaties is over het algemeen kinderspel, daar hoef je je niet echt druk om te maken.

Verkeersinzicht is te leren, hoewel dat voor sommigen wel een beetje lastig kan zijn, maar dat leer je door veel te rijden ook wel.

alleen, Fok! is - zoals gewoonlijk - een nogal onvolledige bron, die de waarheid maar een handje geholpen heeft. Zo is de helft van wat er genoemd wordt niet nieuw, worden de examens - juist ja, examenS, meervoud - door de examinator en door de instructeur afgenomen, en is dit artikel wel heel erg kort door de bocht.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 06-02-2006, 15:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-02-2006 @ 16:25 :
euh, het huidige cbr-examen kijkt ook niet enkel naar rijvaardigheid. Leren hoe de auto werkt is stap 1, maar iemand die niet aan het verkeer deel heeft leren nemen zakt bij t cbr sowieso toch al.

alleen het nut van het laatste punt ontgaat me een beetje. Als je slecht bent in kaartlezen en/of je orienteren, dan koop je toch een navigatiesysteempje ? (kost wat, maar zelfs dat valt steeds meer wel mee).

het herkennen van gevaarlijke situaties is over het algemeen kinderspel, daar hoef je je niet echt druk om te maken.

Verkeersinzicht is te leren, hoewel dat voor sommigen wel een beetje lastig kan zijn, maar dat leer je door veel te rijden ook wel.

alleen, Fok! is - zoals gewoonlijk - een nogal onvolledige bron, die de waarheid maar een handje geholpen heeft. Zo is de helft van wat er genoemd wordt niet nieuw, worden de examens - juist ja, examenS, meervoud - door de examinator en door de instructeur afgenomen, en is dit artikel wel heel erg kort door de bocht.
Weet jij dan in hoeverre het waar is dat je zonder aanwijzingen van A naar B zou moeten kunnen in deze nieuwe variant?

Ik zou dat echt een achterlijk idee vinden. Zonder dit te beheersen kan je namelijk alsnog perfect en veilig deel nemen aan het verkeer.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verkeer & Vervoer Theorie rijbewijs + dyslexie
Tripp
6 13-06-2007 21:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:48.