Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-06-2006, 16:08
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Ik denk dat we veel kunnen winnen door aangepaste werktijden te nemen. Okey dat is niet leuk voor sommige mensen, maar helaas zal het noodzaak worden! Verder vind ik wel dat meer asfalt absoluut helpt... Zie Randweg Eindhoven; verbreding van 2 naar 3 en de files zijn er zelden meer! Planologisch zit het Nederlandse snelwegennet helaas verkeerd in elkaar. Dat is fout gegaan ergens in de jaren '50-'70. Daar is helaas dus niets meer aan de te doen, verbreden van bestaande wegen is mi. een goede oplossing. Ook is aanleg van nieuwe wegen een optie (bv. ruit rond Eindhoven / A6-A9-tunnel. Helaas is de samenleving in Nederland zo rot dat we eerst 25 jaar moeten bakkelijen, overleggen, vergaderen, wegkopen, procederen en in de file moeten staan voordat de aanleg uberhaupt kan starten!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2006, 16:04
Brederode
Brederode is offline
De enige oplossing ter bestrijding van files is mijn inziens het verminderen van de intensiteiten en daar gaan meerdere oplossingen voor moeten zorgen.

Meer asfalt vindt uiteindelijk de asfaltboer leuk, want met meer wegcapaciteit zal de intensiteit ook alleen maar toenemen.

Verder is het wellicht een idee het aantal weefbewegingen te laten afnemen, door een goed regionaal wegennet op te bouwen en er alleen afslagen te laten zijn bij belangrijke punten.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 19:00
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 09-06-2006 @ 14:26 :
Nee de duur verleng je dus ook, want de files worden veel langer.
Jij begrijpt hem nog niet helemaal.
10 minuten stilstaan of 10 minuten 20 kilometer per uur rijden. Raad eens waar je verder mee komt?
Met citaat reageren
Oud 13-06-2006, 19:50
matrix21
matrix21 is offline
http://vwisb7.vkw.tu-dresden.de/~treiber/MicroApplet/

Misschien wel grappig om mee te spelen. Het is een file simulator.
Jammer is alleen dat het wat realisme mist. Verschillende manieren van invoegen (snel/langzaam) Het een vrachtwagen willen inhalen. Uberhaupt van baan verwisselen (alleen gedwongen zodat ze allemaal moeten gezien). Wel is goed de 'wave" situatie te zien (met afstand houden kan men uitrollen en wordt die effect tot het minimum beperkt (jammer dat je dat dan weer niet kan instellen).

Maar dit applet heeft dus hetzelfde probleem met ideeen zoals een 80 kilometer zone. In theorie ben ik het ermee eens dat het werkt. Echter in de praktijk, rijdt iedereen te dicht op elkaar, laat men elkaar niet tussen waardoor vreemde situatie komen en men op hun rem gaat staan. Wave situatie en hoppa weer een file.

Naja.. het is in elk geval leuk om mee te spelen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 08:50
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 13-06-2006 @ 20:00 :
Jij begrijpt hem nog niet helemaal.
10 minuten stilstaan of 10 minuten 20 kilometer per uur rijden. Raad eens waar je verder mee komt?
10 minuten 20 km per uur rijden.
Ga jij ook om 03:40 met de trein?...

Ik niet!
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 10:31
Verwijderd
Citaat:
matrix21 schreef op 13-06-2006 @ 20:00 :
Jij begrijpt hem nog niet helemaal.
10 minuten stilstaan of 10 minuten 20 kilometer per uur rijden. Raad eens waar je verder mee komt?
Die vergelijking slaat nergens op. Want als je nu een half uur neemt en je staat 10 minuten stil en 20 minuten rij je 100 km/h of 30 minuten 20 km/h, dan kom je met de eerste optie toch echt verder.
Daarnaast verklein je door jouw maatregel de doorstroomcapaciteit van de weg. In plaats van zeg 2000 auto's per uur kan de weg nog maar 600 auto's per uur verwerken. Aangezien er bv 1800 auto's over de weg willen, krijg je veel eerder files en die files staan dan ook gewoon stil.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 11:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 13-06-2006 @ 20:00 :
Jij begrijpt hem nog niet helemaal.
10 minuten stilstaan of 10 minuten 20 kilometer per uur rijden. Raad eens waar je verder mee komt?
nee, jij begrijpt t niet. 20 km per uur rijden noemen we sowieso nog steeds een file.

ideale situatie = 120 rijden met 1 cm tussenruimte. (maar goed, da's gevaarlijk).
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 11:23
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
En dan zeggen ze dat te snel rijden gevaarlijk is, bumperkleven is gevaarlijk.
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 19:19
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 17-06-2006 @ 11:31 :
Die vergelijking slaat nergens op. Want als je nu een half uur neemt en je staat 10 minuten stil en 20 minuten rij je 100 km/h of 30 minuten 20 km/h, dan kom je met de eerste optie toch echt verder.
Daarnaast verklein je door jouw maatregel de doorstroomcapaciteit van de weg. In plaats van zeg 2000 auto's per uur kan de weg nog maar 600 auto's per uur verwerken. Aangezien er bv 1800 auto's over de weg willen, krijg je veel eerder files en die files staan dan ook gewoon stil.

Wederom: Volgens mij begrijpen jullie mij niet.... Ik wil geen maximum 20 kilometers per uur in de file. Ik wil afstand. Rijdt de auto voor je 100 dan kan jij ook weer 100 natuurlijk. Dus dan wordt het 10 minuten 20 km rijden en daarna 100 km per uur.
Ik zou zeggen probeer het eens uit. In de file zie je de auto voor je van je wegrijden. Blijf dan eens in z'n 2 rijden. Dan zul je zien dat de auto voor je stopt en tegen de tijd dat je bijna op z'n bumper zit weer begint te rijden. En dan kunnen alle mensen achter jou ook gewoon doorrijden. Gevolg ---> een rijdende file en geen rijden stoppen rijden file.
Probleem van het dicht op elkaar rijden is dat de file niet kan inklinken. Dat wil zeggen als je voorganger remt moet jij ook gelijk remmen. Waardoor je stil staat. Ook zorgt dit voor problemen met invoegen e.d. Zorg voor wat afstand. Hoeft niemand op zijn rem te staan en kan de file door rijden. Wat heel wat beter is dan 100 rijden en 1 minuut later weer met z'n allen stil staan.
Zal er gelijk maar bijzetten waarom dit beter is.
Minder auto's die over verhit raken, minder mileu vervuiling, minder slijtage aan remmen.

Maar goed, dit is een visie van mij natuurlijk, wil niets opdringen.
Kunnen jullie dan een beetje concreet maken waardoor mijn filerijden voor langere files zou zorgen?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 19:20
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
Jolt schreef op 17-06-2006 @ 12:23 :
En dan zeggen ze dat te snel rijden gevaarlijk is, bumperkleven is gevaarlijk.
Natuurlijk ook zoiets... minder afstand betekend minder ongelukken dat gelijk is aan minder files.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2006, 07:52
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 17-06-2006 @ 20:20 :
Natuurlijk ook zoiets... minder afstand betekend minder ongelukken dat gelijk is aan minder files.
Het kan maar het hoeft niet, het is op de weg nog altijd nét zo gevaarlijk als 25 jaar geleden.

Ze zeggen wel dat ze er iets aan gaan doen maar het kabinet heeft nooit geld genoeg.
Belachelijk vind ik dat!
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 08:25
Verwijderd
Citaat:
matrix21 schreef op 17-06-2006 @ 20:19 :
Wederom: Volgens mij begrijpen jullie mij niet.... Ik wil geen maximum 20 kilometers per uur in de file. Ik wil afstand. Rijdt de auto voor je 100 dan kan jij ook weer 100 natuurlijk. Dus dan wordt het 10 minuten 20 km rijden en daarna 100 km per uur.
Ik zou zeggen probeer het eens uit. In de file zie je de auto voor je van je wegrijden. Blijf dan eens in z'n 2 rijden. Dan zul je zien dat de auto voor je stopt en tegen de tijd dat je bijna op z'n bumper zit weer begint te rijden. En dan kunnen alle mensen achter jou ook gewoon doorrijden. Gevolg ---> een rijdende file en geen rijden stoppen rijden file.
Probleem van het dicht op elkaar rijden is dat de file niet kan inklinken. Dat wil zeggen als je voorganger remt moet jij ook gelijk remmen. Waardoor je stil staat. Ook zorgt dit voor problemen met invoegen e.d. Zorg voor wat afstand. Hoeft niemand op zijn rem te staan en kan de file door rijden. Wat heel wat beter is dan 100 rijden en 1 minuut later weer met z'n allen stil staan.
Zal er gelijk maar bijzetten waarom dit beter is.
Minder auto's die over verhit raken, minder mileu vervuiling, minder slijtage aan remmen.

Laat ik je een eenvoudige vraag stellen: Hoe wilde je dit realiseren?
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 09:59
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 19-06-2006 @ 09:25 :
Laat ik je een eenvoudige vraag stellen: Hoe wilde je dit realiseren?
Mensen moeten gewoon eigenlijk verplicht een cursus 'rijdend filerijden' krijgen, dat zou zoveel schelen.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 15:21
Verwijderd
Citaat:
vlep`un schreef op 19-06-2006 @ 10:59 :
Mensen moeten gewoon eigenlijk verplicht een cursus 'rijdend filerijden' krijgen, dat zou zoveel schelen.
Dat helpt het plan niet te realiseren, immers een deel van de mensen rijdt nu ook niet zo zoals ze dat met rijles is aangeleerd
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 21:17
Verwijderd
Wegen verbreden, snelheidslimiet omhoog.

En dan beginnen we met de A28 tussen Meppel en Zwolle en de A28 Tussen Amersfoort en Utrecht. En dan zijn er nog tal van N-wegen waarvan de snelheid wel naar 100 km/h kan.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 21:25
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Check de kampioen van deze maand, daar stonden allemaal ideeën in.. Althans, ik meen dat het de Kampioen was, zal zo eens kijken...
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 20-06-2006 @ 16:21 :
Dat helpt het plan niet te realiseren, immers een deel van de mensen rijdt nu ook niet zo zoals ze dat met rijles is aangeleerd
Alle kleine beetjes helpen, mits de automobilist bereid is ze te accepteren.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 19:40
Verwijderd
Citaat:
vlep`un schreef op 22-06-2006 @ 20:38 :
Alle kleine beetjes helpen, mits de automobilist bereid is ze te accepteren.
Maar dit plan werkt alleen als iedereen perfect rijdt, als 1 iemand remt, krijg je een remgolf.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 22-06-2006 @ 20:40 :
Maar dit plan werkt alleen als iedereen perfect rijdt, als 1 iemand remt, krijg je een remgolf.
Nee, dan moet je het nog een keer lezen, het is juist bedoeld om mensen te laten rijden als er al een file staat.
Het is eigenlijk heel simpel;
Zoals al een keer eerder is gezegd, rij maar een keer in de file achter een vrachtwagen, die blijven ook zoveel mogelijk rijden.
Dat is dus ook het doel van dat plan, zorgen dat mensen blijven rijden i.p.v. dat constante remmen-optrekken-remmen.
Als iedereen gewoon genoeg afstand houdt hoef je geen remgolf te hebben wanneer 1 persoon remt, i.t.t. de huidige situatie.
Ik zou het trouwens ook waarderen dat jij een keer dit stuk zou gaan lezen en niet alleen maar aankomen met "ja dat werkt dus niet want niemand doet dat", het gaat om theoretische oplossingen voor de files en ik heb jou er nog geen zien voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 19:58
Verwijderd
Citaat:
vlep`un schreef op 22-06-2006 @ 20:43 :
Nee, dan moet je het nog een keer lezen, het is juist bedoeld om mensen te laten rijden als er al een file staat.
Het is eigenlijk heel simpel;
Zoals al een keer eerder is gezegd, rij maar een keer in de file achter een vrachtwagen, die blijven ook zoveel mogelijk rijden.
Dat is dus ook het doel van dat plan, zorgen dat mensen blijven rijden i.p.v. dat constante remmen-optrekken-remmen.
Als iedereen gewoon genoeg afstand houdt hoef je geen remgolf te hebben wanneer 1 persoon remt, i.t.t. de huidige situatie.
Ik zou het trouwens ook waarderen dat jij een keer dit stuk zou gaan lezen en niet alleen maar aankomen met "ja dat werkt dus niet want niemand doet dat", het gaat om theoretische oplossingen voor de files en ik heb jou er nog geen zien voorstellen.
Ja ik snap je oplossing. En ik snap dat het in theorie werkt. Maar in praktijk kan het niet werken omdat je te maken hebt met menselijk gedrag. Je kan niet verwachten van 1000 mensen dat ze precies achter elkaar 20 km/h gaan rijden. Er zullen mensen zijn die zachter rijden (onbewust misschien door meterafwijkingen) en mensen die harder rijden. Dan moet er dus geremd worden en als je remt dan remt de rest ook tenzij je dus echt grote afstanden gaat nemen. Maar dan worden de files alleen maar nog langer. En meer afstand nodigt uit tot wisselen van rijstrook. En dan kan je cursussen geven wat je wil, dat werkt gewoon niet. Dat is de realiteit en ik snap niet dat je dat niet snapt. Je mag ook niet harder rijden dan 100 km/h, maar toch zijn er mensen die 30x per jaar een boete krijgen voor te hard rijden. Het boeit ze dus kennelijk niet.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 20:03
Verwijderd
Dat snap ik echt wel, het ging echter enkel om theoretische oplossingen. Bovendien was dat plan echt geen 'be all end all' plan, het zou natuurlijk i.c.m. andere maatregelen (zoals bijv. keep your lane ofzo) moeten worden ingevoerd.
Maar kom anders eens zelf met een oplossing, het enkel kritieken van andermans ideeën is wel erg makkelijk en blijkbaar weet jij wel een oplossing.
Met citaat reageren
Oud 22-06-2006, 20:10
Verwijderd
Citaat:
vlep`un schreef op 22-06-2006 @ 21:03 :
Dat snap ik echt wel, het ging echter enkel om theoretische oplossingen. Bovendien was dat plan echt geen 'be all end all' plan, het zou natuurlijk i.c.m. andere maatregelen (zoals bijv. keep your lane ofzo) moeten worden ingevoerd.
Maar kom anders eens zelf met een oplossing, het enkel kritieken van andermans ideeën is wel erg makkelijk en blijkbaar weet jij wel een oplossing.
Er is geen oplossing nodig. Op de korte termijn kunnen we wellicht volstaan met het verhogen van de maximumsnelheid en wat extra rijstroken aan te leggen. In de nabije toekomst verwacht ik toch wel automatisch rijdende auto's. Volvo heeft al een systeem ontwikkeld dat aangeeft of je te dicht op je voorganger zit. Dit systeem kan natuurlijk uitgebouwd worden met een selfcontrolling system, zeker op de snelweg, waar de GPS nauwkeurigheid volstaat
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 09:50
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Er is natuurlijk niet één oplossing voor het zogenaamde fileprobleem.

De capaciteit van de weg moet verhoogd worden en/of de intensiteit van de weg moet omlaag.

De capaciteit van de weg kan je verhogen door:
- Er een rijstrook bij te plakken (waardoor je op ten duur weer meer pae zal aantrekken),
- De snelheid verlagen (bij ~90 km/h benut je de ruimte op een wegvak het beste) op sommige stukken,
- Het weven te verminderen door extra rangeerbanen aan te leggen,
- 'Keep your lane' op bepaalde wegvakken in te voeren (zie ook hierboven), hierbij kan je ook denken aan speciale stroken voor vrachtauto's en dergelijke waar deze verplicht op moeten rijden,
- Inhaalverboden voor vrachtauto's.

De intensiteit van de weg kan je ondermeer verlagen door:
- Een beter onderliggend wegennet te realiseren (het moet 'onmogelijik' of 'onaantrekkelijk' worden om bijvoorbeeld van Delft Noord naar Delft Zuid te gaan over een autosnelweg),
- Goede alternatieven te bieden (goede fietsvoorzieningen, hov en dergelijke).

Nog even ingaand op een paar laatste posts:
@Lucky Luciano, zo'n systeem bestaat al (Intelligent Speed Adaption), maar zoiets is heel lastig te realiseren, aangezien je altijd te maken zal hebben met oudere voertuigen die dit systeem niet hebben. Je voorkomt zo losse segmenten op de weg, aangezien iedereen in een rits achter elkaar komt te rijden, maar dat was juist toch zo fijn aan de auto, die vrijheid?

@Dukko, wegen verbreden is niet altijd een optie, aangezien je dan ook weer meer pae 'aantrekt'.

@vtxm, ik snap de relatie van de afbeelding met het topic niet.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 12:59
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 22-06-2006 @ 21:10 :
Er is geen oplossing nodig. Op de korte termijn kunnen we wellicht volstaan met het verhogen van de maximumsnelheid en wat extra rijstroken aan te leggen. In de nabije toekomst verwacht ik toch wel automatisch rijdende auto's. Volvo heeft al een systeem ontwikkeld dat aangeeft of je te dicht op je voorganger zit. Dit systeem kan natuurlijk uitgebouwd worden met een selfcontrolling system, zeker op de snelweg, waar de GPS nauwkeurigheid volstaat
jezus, dan pak ik de trein wel zeg. (de adaptive CC van duurdere merken is overigens een kostbaar EN onbetrouwbaar speeltje gebleken. Niet gelezen hoe een medewerker van Mercedes-Benz een gloednieuwe mercedes per ongeluk total loss reed, tijdens een persdemonstratie van hoe 'goed' hun systeem wel niet werkte ? de auto had automatisch moeten remmen, maar dat deed-ie dus niet...)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 13:57
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-06-2006 @ 13:59 :
jezus, dan pak ik de trein wel zeg. (de adaptive CC van duurdere merken is overigens een kostbaar EN onbetrouwbaar speeltje gebleken. Niet gelezen hoe een medewerker van Mercedes-Benz een gloednieuwe mercedes per ongeluk total loss reed, tijdens een persdemonstratie van hoe 'goed' hun systeem wel niet werkte ? de auto had automatisch moeten remmen, maar dat deed-ie dus niet...)
Lees vooral het begin van de 3e zin
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 14:00
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 23-06-2006 @ 10:50 :


Nog even ingaand op een paar laatste posts:
@Lucky Luciano, zo'n systeem bestaat al (Intelligent Speed Adaption), maar zoiets is heel lastig te realiseren, aangezien je altijd te maken zal hebben met oudere voertuigen die dit systeem niet hebben. Je voorkomt zo losse segmenten op de weg, aangezien iedereen in een rits achter elkaar komt te rijden, maar dat was juist toch zo fijn aan de auto, die vrijheid?


Maar naar verloop van tijd hebben alle voertuigen dit. Evt maak je aparte rijstroken voor die oudere auto's. Uiteraard geef je deze auto's minder rijstroken, zodat ze vaak in de file staan en gestimuleerd worden een nieuwe auto te kopen.
Daarnaast zie ik niet in wat het probleem is van in een rij rijden. Je behoudt je vrijheid. Of je nu manual van A naar B gaat of automatisch, wat maakt dat nu uit?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 14:30
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-06-2006 @ 15:00 :
Maar naar verloop van tijd hebben alle voertuigen dit. Evt maak je aparte rijstroken voor die oudere auto's. Uiteraard geef je deze auto's minder rijstroken, zodat ze vaak in de file staan en gestimuleerd worden een nieuwe auto te kopen.
Daarnaast zie ik niet in wat het probleem is van in een rij rijden. Je behoudt je vrijheid. Of je nu manual van A naar B gaat of automatisch, wat maakt dat nu uit?
je kan ook gewoon de BPM op nieuwe auto's afschaffen, dat lijkt me een wat betere stimulans.

overigens zou ik, als je gedwongen wordt je te 'laten rijden', koop ik een ouwe bertone en cross iedereen voorbij, of ze dat nu leuk vinden of niet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 23:31
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-06-2006 @ 15:30 :
je kan ook gewoon de BPM op nieuwe auto's afschaffen, dat lijkt me een wat betere stimulans.

overigens zou ik, als je gedwongen wordt je te 'laten rijden', koop ik een ouwe bertone en cross iedereen voorbij, of ze dat nu leuk vinden of niet.
Maar je lost de situatie met oude auto's tussen de nieuwe auto's niet op.

vandaar ook minder rijstroken
Met citaat reageren
Oud 23-06-2006, 23:48
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Automatisch rijdende auto's zijn niet echt een optie denk ik. Elke fabrikant zal ongetwijfeld eigenwijs zijn eigen systeem op de markt brengen en bezitters van oude auto's pikken het vast niet dat ze verbannen worden naar minder stroken asfalt.

Ik zie meer in treinvervoer meer regelen alsof het een stadsmetrosysteem is. Met de zweeftrein als toekomstbeeld moet het mogelijk zijn voor personenvervoer snelle verbindingen te maken.

Als het vrachtvervoer per spoor ook meer capaciteit krijgt helpt dat tevens de economie vooruit. (achterlandverbinding haven Rotterdam)

Ten slotte kun je dan nog strategische extra stukken snelweg aanleggen. De tunnel A6-A9 is daar een goed voorbeeld van.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 00:08
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 24-06-2006 @ 00:48 :
Automatisch rijdende auto's zijn niet echt een optie denk ik. Elke fabrikant zal ongetwijfeld eigenwijs zijn eigen systeem op de markt brengen en bezitters van oude auto's pikken het vast niet dat ze verbannen worden naar minder stroken asfalt.

Zolang elk systeem functioneert maakt dat niet uit.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 00:41
Jolt
Avatar van Jolt
Jolt is offline
Optie 1: teleportatie!
__________________
and as we embark on a journey in our dreams well find our true ending
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 13:22
LB06
LB06 is offline
Snelheidsverhoging is niet echt een optie. Daarvoor is het Nederlandse snelwegennet te klein, zijn er teveel knooppunten en in- en uitvoegstroken, en teveel auto's. Dan heeft het totaal geen nut om 160 te mogen rijden, als je maar 80 kunt ivm het overig verkeer. En als er geen files zijn, dan hoef je ook niet harder te gaan rijden om ze op te lossen.

Het aanleggen van meer en bredere wegen is misschien een mogelijkheid, hoewel ik het nog wel zie gebeuren dat ook dat effect teniet wordt gedaan doordat het aantal auto's in Nederland doodeenvoudig stijgt door deze maatregel.

Ik ben van mening dat men gewoon meer met het OV moet gaan. Maar om dat te realiseren zal veel moeten gebeuren. De kwaliteit zal flink omhoog moeten. In de zomer een uur in een snikhete bus zitten is niet fijn, zeker niet als je daarvoor nog een uur in een net zo hete bushalte hebt staan wachten, omdat de vorige bus niet is komen opdagen (ja, de bus komt hier 1 keer per uur, en in het weekend 1 keer per 2 uur). Helemaal leuk wordt het als je ook nog eens kunt gaan staan. De stadsdienst, though, is wat beter geregeld (in Tilburg iig). Ook de trein is uitermate comfortabel ivm de streekdienst, maar goed, vaak moet je het laatste stuk dan toch nog met de bus, en je hebt zelf kans dat je moet lopen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 14:36
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-06-2006 @ 15:00 :
Maar naar verloop van tijd hebben alle voertuigen dit. Evt maak je aparte rijstroken voor die oudere auto's. Uiteraard geef je deze auto's minder rijstroken, zodat ze vaak in de file staan en gestimuleerd worden een nieuwe auto te kopen.
Daarnaast zie ik niet in wat het probleem is van in een rij rijden. Je behoudt je vrijheid. Of je nu manual van A naar B gaat of automatisch, wat maakt dat nu uit?
Dat is praktisch onmogelijk en hoe doe je dat met oldtimers en dergelijke? En dat systeem werkt ook buiten het snelwegennet, je kan moeilijk overal twee rijstroken aanleggen als één al genoeg capaciteit biedt.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 14:46
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-06-2006 @ 15:30 :
je kan ook gewoon de BPM op nieuwe auto's afschaffen, dat lijkt me een wat betere stimulans.

overigens zou ik, als je gedwongen wordt je te 'laten rijden', koop ik een ouwe bertone en cross iedereen voorbij, of ze dat nu leuk vinden of niet.
Er is al een idee om de BPM bij elke auto gewoon af te schaffen (uitslag commisie Nouwen, maar dat is een ander verhaal).
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 14:47
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 24-06-2006 @ 01:08 :
Zolang elk systeem functioneert maakt dat niet uit.
Wel zolang die systemen niet met elkaar 'kunnen praten'.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 17:38
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 24-06-2006 @ 15:36 :
Dat is praktisch onmogelijk en hoe doe je dat met oldtimers en dergelijke? En dat systeem werkt ook buiten het snelwegennet, je kan moeilijk overal twee rijstroken aanleggen als één al genoeg capaciteit biedt.
Bestuurders van oldtimers hebben dan dus gewoon pech of mogen gebruik maken van de aparte rijstrook.

Je kan natuurlijk eenvoudig instellen dat het systeem buiten de snelweg/file wordt uitgeschakeld
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 17:39
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 24-06-2006 @ 15:47 :
Wel zolang die systemen niet met elkaar 'kunnen praten'.
dat functioneert het dus niet goed
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 18:04
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 24-06-2006 @ 18:38 :
Bestuurders van oldtimers hebben dan dus gewoon pech of mogen gebruik maken van de aparte rijstrook.

Je kan natuurlijk eenvoudig instellen dat het systeem buiten de snelweg/file wordt uitgeschakeld
Wat je nu zegt is praktisch onmogelijk.

Ja, dat is een mogelijkheid, maar je wil op deze manier toch juist file voorkomen. Dan werkt het natuurlijk niet wanneer je het alleen tijdens files inschakeld, dan ben je al te laat.

Citaat:
Lucky Luciano schreef op 24-06-2006 @ 18:39 :
dat functioneert het dus niet goed
Hoe groot acht jij de kans dat het wel kan?
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 18:22
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 24-06-2006 @ 19:04 :
Wat je nu zegt is praktisch onmogelijk.

Ja, dat is een mogelijkheid, maar je wil op deze manier toch juist file voorkomen. Dan werkt het natuurlijk niet wanneer je het alleen tijdens files inschakeld, dan ben je al te laat.

Hoe groot acht jij de kans dat het wel kan?
omdat?

dus alleen op de snelweg aan

erg groot, zolang ze van hetzelfde communicatiesysteem gebruik maken en dat is simpelweg toe te wijzen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 18:57
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 24-06-2006 @ 19:22 :
omdat?

dus alleen op de snelweg aan

erg groot, zolang ze van hetzelfde communicatiesysteem gebruik maken en dat is simpelweg toe te wijzen.
Omdat je automobilisten niet op één rijstrook kan laten rijden omdat ze bepaalde elektronica wel of niet hebben.

Maar dat moet je dan minimaal op continentaal niveau doen en ik zie nog niet gebeuren dat elk land hetzelfde belang heeft bij een bepaald communicatiesysteem.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 24-06-2006, 20:38
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 24-06-2006 @ 19:57 :
Omdat je automobilisten niet op één rijstrook kan laten rijden omdat ze bepaalde elektronica wel of niet hebben.

Maar dat moet je dan minimaal op continentaal niveau doen en ik zie nog niet gebeuren dat elk land hetzelfde belang heeft bij een bepaald communicatiesysteem.
Waarom zou dat niet kunnen?

Je stelt gewoon maar 1 communicatiesysteem beschikbaar
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 14:06
nps
Avatar van nps
nps is offline
Altlernatieven van autorijden, zoals openbaar vervoer (trein, metro, bus) aantrekkelijker maken (goedkoper, betere aansluitingen, NS die op tijd rijdt, grotere treinstellen in de spits). Het is dat ik OV heb, maar als ik dat niet zou hebben is treinen gewoon duurder voor mij dan autorijden. Voor mij is het nu veel aantrekkelijker om de auto te pakken. sweekends ontloopt het elkaar niet veel qua prijs, in de auto ben ik er 6x zo snel en meteen waar ik wezen moet.

Inzet van spitsstroken, zoals voor Amsterdam. Inhaalverbod voor vrachtwagens (al helemaal op 2baanswegen). Weg met de 80 km zones (behalve die bij delft).

Ik denk dat rekeningrijden e.d. niet werkt, en bovendien vind ik het vrij asociaal om mensen die al bakken met geld richting staat deponeren (wegenbelasting, benzine accijns) nóg eens extra te belasten, terwijl de overheid nou niet bepaald zijn best doet om een betere oplossing te zoeken.
__________________
__________________
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 10:01
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Tja, het is een erg moeilijk probleem...
Zeker nu ze met o.a de A13 bezig zijn, dus we gingen gewoon met de trein (kon heel goedkoop) naar Den Haag.

Maar er was iets niet goed aan die actie... lang verhaal, gelukkig hoefde we GEEN boete te betalen want het was de schuld van de kaartjesverkoopster.

Files zijn háást niet op te lossen al zie ik hier wel een aantal goede ideeën.
Je kan bijvoorbeeld een automatisch systeem (bijv. rekeningrijden) aanschaffen.
Je rijd er langs en de sensor ziet je kenteken en schrijf het geld voor 1 kilometer van je rekening.

Die palen of apparaten staan 1 km van elkaar, eerst zullen ze komen op de snelwegen en dan ook op de binnenwegen.
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 14:05
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
@NPS, Even voor de duidelijkheid, rekeningrijden heeft ook een variant (google maar op het systeem van Nouwen) waarbij de bpm en de wegenbelasting vervalt.

En ik ben het met vxtm eens, files zijn bijna niet op te lossen, wel te verplaatsen. Kijk bijvoorbeeld naar de A2.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 08:14
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 09-07-2006 @ 15:05 :
En ik ben het met vxtm eens, files zijn bijna niet op te lossen, wel te verplaatsen. Kijk bijvoorbeeld naar de A2.
Files verplaatsen is nuttenloos.
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 16:23
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
vtxm schreef op 10-07-2006 @ 09:14 :
Files verplaatsen is nuttenloos.
Nee hoor, dat is niet waar.

Een file op een weefvak heeft veel meer 'impact' dan een file op een gewoon wegvak.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 08:55
vtxm
Avatar van vtxm
vtxm is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 10-07-2006 @ 17:23 :
Nee hoor, dat is niet waar.

Een file op een weefvak heeft veel meer 'impact' dan een file op een gewoon wegvak.
Wat is een weefvak eigenlijk?
__________________
VE-TE-IX-EM
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 12:37
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Een wegvak waar van rijstrook gewisseld 'moet' worden, om een andere richting uit te gaan.

Voorbeeldje:

__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 14:09
Verwijderd
Citaat:
nps schreef op 25-06-2006 @ 15:06 :
Inzet van spitsstroken, zoals voor Amsterdam. Inhaalverbod voor vrachtwagens (al helemaal op 2baanswegen). Weg met de 80 km zones (behalve die bij delft).
Hier ben ik het zeker mee eens, in België hebben ze al een inhaalverbod voor vrachtwagens en dat werkt goed.
Nou is zo'n inhaalverbod ook eigenlijk niet meer dan logisch want in theorie mogen vrachtwagens toch niet harder dan 100km/u.
Citaat:

Ik denk dat rekeningrijden e.d. niet werkt, en bovendien vind ik het vrij asociaal om mensen die al bakken met geld richting staat deponeren (wegenbelasting, benzine accijns) nóg eens extra te belasten, terwijl de overheid nou niet bepaald zijn best doet om een betere oplossing te zoeken.
In Frankrijk heffen ze toch ook tol? Goed, het zijn bedrijven die dat doen maar het idee is hetzelfde, wil je een snelweg berijden betaal je tol en anders rij je maar over een b-weggetje..
Op zich heb ik niks tegen rekeningrijden wanneer de wegenbelasting vervalt. De 'grootverbruikers' betalen meer en de 'kleinverbruikers' minder (en ja, dat is nu via de verzekering ook al zo, maar zover ik weet niet zo in de wegenbelasting).
Met citaat reageren
Oud 17-07-2006, 15:25
TheRedArrow
Avatar van TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Dat is ook hele idee achter het rekeningrijden, dat de bpm en de wegenbelasting vervalt.

Maar dat schijnen veel mensen even te vergeten.

Je betaalt dus gewoon hetzelfde, maar dan via een andere manier en als je meer rijdt betaal je iets meer (maar je maakt immers ook meer gebruik van de infrastructuur) en als je iets minder rijdt, dan betaal je iets minder.
__________________
"25 maart 2005: Quiana is op De Kantine vervangen door PV."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Verhaal] De File
Issun
6 19-12-2009 09:39
Verkeer & Vervoer Partij van de File(rijder)
coopergirl
16 24-09-2007 19:12
Software & Hardware [WINXP] CAB Files installatie probleem
Q
7 28-07-2004 11:17
Software & Hardware [php] files uploaden advanced
Gus
9 13-02-2003 20:20
Games Wie heeft voor mij FF7 save files???
morlock
8 26-01-2003 14:06


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.