Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-09-2010, 17:29
Verwijderd
Na enig overleg is besloten hier een permanent topic van te maken, omdat er toch veel mensen met vragen zijn over de OV-chipkaart Als je vragen hebt over de OV-Chipkaart dan kan je dus ze in dit topic stellen. En als je antwoorden hebt, dan kan je die geven.

Meer informatie is ook te vinden op www.ov-chipkaart.nl en www.ns.nl.

In dit topic beperken we het wel tot 'reizigersvragen' over het gebruik ervan, en niet over het beleid en dergelijke rondom de kaart. Als je daarover wilt discussiëren staat het je natuurlijk vrij een ander topic aan te maken

Laatst gewijzigd op 29-09-2010 om 19:28. Reden: Verbetering van de OP
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-09-2010, 17:59
Verwijderd
Waarom denken ze dat het de introductie ten goede komt als de ritprijs 10-20% hoger wordt dan hetzelfde ritje met de strippenkaart?
Met citaat reageren
Oud 26-09-2010, 18:18
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Hoe vaak (per jaar) mag je vergeten uit te checken voordat je OV-chipkaart geblokkeerd wordt?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 10:54
Verwijderd
ongelimiteerd zover ik weet
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 11:07
Verwijderd
Nee, dat ligt op iets van 12 keer ofzo voor de studenten ov-chipkaart. Daarna wordt je kaart geblokkeerd en moet je eerst tig keer van het kastje naar de muur.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Hoe vaak (per jaar) mag je vergeten uit te checken voordat je OV-chipkaart geblokkeerd wordt?
Je mag 6x vergeten uit te checken . Daarna zal je kaart geblokkeerd worden

Citaat:
Waarom denken ze dat het de introductie ten goede komt als de ritprijs 10-20% hoger wordt dan hetzelfde ritje met de strippenkaart?
Momenteel worden hier kamervragen over gesteld in de 2e kamer. Omdat inderdaad het reizen een stuk duurder wordt

Citaat:
Nee, dat ligt op iets van 12 keer ofzo voor de studenten ov-chipkaart. Daarna wordt je kaart geblokkeerd en moet je eerst tig keer van het kastje naar de muur.
12 keer is niet de bedoeling. Tevens zul je moeten wachten op een Brief van Ov-Chipkaart waarin je wordt verzocht het verschuldige bedrag wat je in het rood staat te betalen en de kaart en de brief meenemen naar een vervoerder in de buurt om hem te deblokkeren
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 15:36
Verwijderd
Ik heb het toch helemaal niet over rood staan?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 18:06
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik weet sowieso nog heel weinig over de OV-chipkaart.
Ik heb nu zo'n ding voor 7,50 gekocht. Welk bedrag moet er minimaal op staan om in te kunnen checken?
En kan ik nou met dat ding ook al met de trein of nog niet?
Wat moet je doen als je vergeet uit te checken?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 19:34
Verwijderd
Kun je met een Belgische kaart ook zo'n ding kopen? En waar? En hoeveel ben ik minimaal kwijt? Gaan de strippenkaarten helemaal verdwijnen? Zijn er al plaatsen waar ik geen strippenkaart meer kan kopen? Wat moet ik dan doen als buitenlander?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 19:38
Verwijderd
Citaat:



Momenteel worden hier kamervragen over gesteld in de 2e kamer. Omdat inderdaad het reizen een stuk duurder wordt
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Mijn vraag is waarom het reizen zoveel duurder is en met welk doel zij dit doen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 19:39
Verwijderd
Citaat:
En kan ik nou met dat ding ook al met de trein of nog niet?
Wat moet je doen als je vergeet uit te checken?
Ja dat snap ik ook niet helemaal. Ik heb van de NS een kortingskaart met OV-chip gecombineerd. Nu heb ik 20 euro op die kaart staan, maar ik kan nog steeds niet inchecken.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 19:41
Verwijderd
Citaat:
Kun je met een Belgische kaart ook zo'n ding kopen? En waar? En hoeveel ben ik minimaal kwijt? Gaan de strippenkaarten helemaal verdwijnen? Zijn er al plaatsen waar ik geen strippenkaart meer kan kopen? Wat moet ik dan doen als buitenlander?
Belgische kaart?
Het uiteindelijke doel is dat de strippenkaart gaat verdwijnen, dit zou ergens halvewege 2011 moeten gebeuren. Je kan overal nog strippenkaarten kopen, maar je kan niet overal meer met je strippenkaart terecht. Bijvoorbeeld in Rotterdam kan je alleen nog met de chipkaart. Je zal daar dus ergens een chipkaart moeten kopen. Waar dat kan weet ik niet
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 19:43
Verwijderd
Citaat:
Belgische kaart?
Betaalkaart.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 19:48
Verwijderd
Ja, dat kan. Je bent dan minimaal €7,50 kwijt voor de anonieme chipkaart (die helemaal niet anoniem is, want je betaalgegevens worden aan die kaart gekoppeld...). Je kunt die kaart echter ook cash betalen bij sommige automaten (niet alle dus!), dan issie wel echt anoniem.

Minimumtarief om in te checken bij de NS is €20,-, want dat is wat er af gaat wanneer je geen abonnement hebt. Dat wordt dan wel weer teruggestort op je chipkaart (minus het echte bedrag waarvoor je hebt gereisd).
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 19:55
Verwijderd


Minimum aankoopbedrag is 7.50, maar daar kun je niks mee, want het minimum tarief is 20 euro? En die 20 euro is toch wel erg veel voor een reis binnen een stad met de bus?

Shit wat heb ik een hekel aan het ov, laat staan aan het Nederlandse ov.


Edit: of bedoel je dat de aanschaf al 7.50 is en dan nog eens geld erop moet zetten? Hallo zeg!
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 19:59
Eryc
Avatar van Eryc
Eryc is offline
Die 20 euro geldt alleen bij reizen met NS.
Bij andere OV (denk aan tram, bus, metro) wordt 4 euro afgeschreven (op basis van hetzelfde principe).

off-topic: het werkt niet altijd goed; mn pa is 16 euro kwijt geraakt door een bus die alles alleen maar afschreef. na 3 maanden nog steeds wachten op geld :@
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 20:27
Verwijderd
Citaat:
Ja dat snap ik ook niet helemaal. Ik heb van de NS een kortingskaart met OV-chip gecombineerd. Nu heb ik 20 euro op die kaart staan, maar ik kan nog steeds niet inchecken.
Heb je reizen op saldo geactiveerd? Via de website van de NS kan je dat aanvragen (dan kun je ook kiezen of je standaard 1ste of 2de klas wil reizen), dan moet je het activeren bij een kaartjesautomaat van de NS (dus niet die oplaadpunten bij de AH enzo) en dan moet het inchecken bij de NS werken.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 20:37
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Als reactie op de post van Andijvie nog een vraag: wat is reizen op saldo precies?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-09-2010, 20:48
Eryc
Avatar van Eryc
Eryc is offline
Reizen op saldo houdt in, dat je reist zonder abonnement.
Dit komt er op neer dat je de ov-chipkaart oplaadt (bij kaartautomaat of AH) met een bepaald bedrag.
Als je de kaart voor de lezer houdt in de bus/trein w/e wordt het bedrag afgeschreven bij uitchecken.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 20:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hmm dat heb ik dus ook maar dan in de vorm van een wegwerpkaart. Betekent dat dat je met zo'n kaart niet met de NS kan reizen?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 20:59
Eryc
Avatar van Eryc
Eryc is offline
Citaat:
Hmm dat heb ik dus ook maar dan in de vorm van een wegwerpkaart. Betekent dat dat je met zo'n kaart niet met de NS kan reizen?
Met een wegwerpkaart?
Jawel, volgens mij wel, zolang de saldo maar hoger is dan €20 zou het geen probleem moeten opleveren. (niet zeker, zelf niet getest)
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 22:14
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Er zijn drie soorten OV-chipkaarten: persoonlijke, anonieme en wegwerpkaarten. De laatste categorie is maar op een paar plekken te koop en kun je niet zelf opladen; er staat bij aankoop al een product op dat je op kunt maken (bijvoorbeeld een dag onbeperkt reizen met het GVB). Een anonieme kaart kun je wel opladen met saldo, en daar kun je ook mee reizen bij NS. Waarschijnlijk heb je dan ook een anonieme kaart, Balance.

Zie voor meer informatie www.ov-chipkaart.nl en het kopje OV-chipkaart op www.ns.nl.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2010, 22:46
Verwijderd
Citaat:


Minimum aankoopbedrag is 7.50, maar daar kun je niks mee, want het minimum tarief is 20 euro? En die 20 euro is toch wel erg veel voor een reis binnen een stad met de bus?

Shit wat heb ik een hekel aan het ov, laat staan aan het Nederlandse ov.


Edit: of bedoel je dat de aanschaf al 7.50 is en dan nog eens geld erop moet zetten? Hallo zeg!
De aanschaf is inderdaad €7,50, maar dan staat er nog niks op. Het minimumtarief is €20,- als je met NS wilt reizen. Als je met een andere vorm van OV wilt reizen is dat €4,-.

Dat betekent dus dat er minimaal €4,- op moet staan, want dat wordt er bij het inchecken afgehaald. Bij het uitchecken wordt die €4,- terug gezet op je kaart minus de kosten van vervoer (dus instaptarief, meestal €0,78, + prijs per kilometer, meestal €0,12/km).
Disclaimer: Tarieven kunnen per OV-aanbieder verschillen!
Nu is het wel zo dat je in theorie een negatief saldo op je chipkaart kunt hebben staan als je uitcheckt, maar let op: daarmee kun je niet meer inchecken. Je zult dan dus eerst je chipkaart weer moeten opladen (vermits je automatisch opwaarderen niet aan hebt gezet).
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 07:12
Verwijderd
Wat veel vragen haha..!

Als je bij het Ov moet reizen moet je inderdaad voor Bus , Tram en Metro een borgsaldo tarief van 4 euro op je kaart hebben staan. Bij de NS ligt dit totaal anders als je een voordeelurenkaart hebt betaal je 10 euro borg en bij andere kaarten 20 euro borg.

Wat houd reizen op saldo in?
Reizen op saldo is een gratis reisproduct van NS die moet bepalen of jij 1e of 2e klas reist bij NS. Door het activeren voor reizen op saldo dien jij dus te kiezen of jij 1e of 2e klas met NS wil rijden. Hier wordt ook jou reistarief op vastgesteld. Condecteuren zien op hun pocketpc wat jou reisproducten zijn.

Waarom wordt reizen ineens zo duur:
Op dit moment heb ik hier geen antwoord op. In de 2e kamer wordt daar nu druk over gediscuseerd.

Is de Anonieme Ov-Chipkaart echt Anoniem?
Ja , Je reizen worden vastgelegt om te zien wat je moet betalen. Tevens zijn je gegevens niet bekend bij Translinck systems . Dus Anoniem ben je met deze kaart zeker!

Wat is een wegwerpkaart?
En wegwerpkaart is ervoor om 3uur te reizen op 1 kaart. Deze kaart kun je niet opladen .
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 08:05
Verwijderd
Overigens; als je bij de NS op saldo wil reizen, met welke kaartsoort dan ook, dan zul je dat altijd aan moeten vragen en op je kaart moeten zetten. Dus je kan niet even een kaart kopen, er 20 euro op zetten en dan inchecken bij de NS, want reizen op saldo is niet standaard geactiveerd. Geen idee of dat in de toekomst gaat veranderen (waarom geen kaarten met 20 euro voorgeladen en die gereed zijn voor reizen op saldo verkopen, standaard voor tweede klas oid?).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-09-2010, 08:28
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben iemand die 1x per jaar met het OV reist. Als ze straks de gewone treinkaartjes afschaffen, dan ben ik dus verplicht een persoonlijke kaart aan te schaffen (wat ik eigenlijk niet wil) en naast mijn ritprijs ook nog 4 euro op die kaart te zetten?
Een alternatief is er dan eigenlijk niet, want bij een anonieme kaart moet ik er maar liefst 20 euro extra opzetten. Zie ik dat nou goed?

Of is er dus een variant die voor mij nog mogelijk is, zoals die wegwerpkaart. Want een toerist ga je, neem ik aan, toch ook niet verplichten maar liefst 4 euro extra voor een treinkaartje te laten betalen.. Dus kun je met die wegwerpkaart ook met de NS reizen, en ben je dan niet meer geld kwijt dan dat de rit ook daadwerkelijk kost?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 08:54
Verwijderd
Citaat:
Overigens; als je bij de NS op saldo wil reizen, met welke kaartsoort dan ook, dan zul je dat altijd aan moeten vragen en op je kaart moeten zetten. Dus je kan niet even een kaart kopen, er 20 euro op zetten en dan inchecken bij de NS, want reizen op saldo is niet standaard geactiveerd. Geen idee of dat in de toekomst gaat veranderen (waarom geen kaarten met 20 euro voorgeladen en die gereed zijn voor reizen op saldo verkopen, standaard voor tweede klas oid?).
Wat ik zei.. Dat is om te kunnen bewijzen dat jij in de goede klasse zit! Je kunt kiezen uit 1e en 2e klas.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 08:55
Verwijderd
Nou hier komt-ie dan.

Voor mij is het OV ook duurder geworden. Eerst moest ik een strippenkaart kopen, en die ging wel op.
Nu moest ik ineens een anonieme kaart kopen van 17,50, waar wel 10 hele euro's aan saldo opstond. De overige 7,50 waren alleen voor de kaart.
Dus daar kan je sowieso niks mee. Ik vind het serieus oplichterij van de eerste orde.
Het is dat dat net iets goedkoper is als parkeren in centrum amsterdam. Anders had ik het niet overwogen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 08:55
Verwijderd
Citaat:
Ik ben iemand die 1x per jaar met het OV reist. Als ze straks de gewone treinkaartjes afschaffen, dan ben ik dus verplicht een persoonlijke kaart aan te schaffen (wat ik eigenlijk niet wil) en naast mijn ritprijs ook nog 4 euro op die kaart te zetten?
Een alternatief is er dan eigenlijk niet, want bij een anonieme kaart moet ik er maar liefst 20 euro extra opzetten. Zie ik dat nou goed?

Of is er dus een variant die voor mij nog mogelijk is, zoals die wegwerpkaart. Want een toerist ga je, neem ik aan, toch ook niet verplichten maar liefst 4 euro extra voor een treinkaartje te laten betalen.. Dus kun je met die wegwerpkaart ook met de NS reizen, en ben je dan niet meer geld kwijt dan dat de rit ook daadwerkelijk kost?
Als je 1x per jaar reist kun je overwegen een dagkaart te kopen. Die is ook maar 1 dag geldig . Je kunt ook een gewone kopen , tevens moet je bij NS altijd als je geen abonnement hebt 20 euro op je kaart zetten aan borg. Je kun alleen met 4 euro borg reizen als je reist met Bus Tram en Metro

Tevens is de dagkaart niet geldig in treinen . Alleen nog in bussen ,trams en metro's
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 08:57
Verwijderd
Citaat:
Nou hier komt-ie dan.

Voor mij is het OV ook duurder geworden. Eerst moest ik een strippenkaart kopen, en die ging wel op.
Nu moest ik ineens een anonieme kaart kopen van 17,50, waar wel 10 hele euro's aan saldo opstond. De overige 7,50 waren alleen voor de kaart.
Dus daar kan je sowieso niks mee. Ik vind het serieus oplichterij van de eerste orde.
Het is dat dat net iets goedkoper is als parkeren in centrum amsterdam. Anders had ik het niet overwogen.
Helaas is de aanschafprijs van de kaart ook erg hoog. Tevens zal Tranlinck systems moeten overwegen om de aanschafprijs om te zetten in saldo .. Net als dat bij het kopen van een prepaid simkaart gaat. Helaas is dit idee nog niet door de kamer heen..

Ov is inderdaad door de komst van de kaart voor sommige goedkoper geworden en voor sommige een stuk duurder
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 09:26
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Als je 1x per jaar reist kun je overwegen een dagkaart te kopen. Die is ook maar 1 dag geldig . Je kunt ook een gewone kopen , tevens moet je bij NS altijd als je geen abonnement hebt 20 euro op je kaart zetten aan borg. Je kun alleen met 4 euro borg reizen als je reist met Bus Tram en Metro

Tevens is de dagkaart niet geldig in treinen . Alleen nog in bussen ,trams en metro's
Eh maar als het een tripje is van 4 euro,dan ga ik natuurlijk geen dagkaart kopen.
Maar ik ga dan ook geen 20 euro op de kaart zetten. Kortom, als ik het zo lees wordt het geen NS voor mij.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 09:49
Verwijderd
Citaat:
Wat ik zei.. Dat is om te kunnen bewijzen dat jij in de goede klasse zit! Je kunt kiezen uit 1e en 2e klas.
Dat snap ik, maar je moet dus wel wat moeite doen, je kan niet zomaar zo'n kaart kopen en meteen met de trein gaan reizen. Voor mensen die regelmatig met de trein gaan is dat niet zo'n klus, maar als je maar eens per jaar met de trein gaat, moet je dus eerst die kaart gaan kopen, dan het product aanvragen, dan wachten tot het product geactiveerd kan worden (duurt ongeveer een uur)... Mja, niet erg klantvriendelijk.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 09:53
Verwijderd
Als je bij de NS kaartautomaat een anonieme kaart koopt en kun je hem meteen bij de Kaartautomaat activeren Je houd de kaart voor de lezer en kies voor Activeren Reizen op Saldo bij Ns
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 09:55
Verwijderd
Citaat:
Eh maar als het een tripje is van 4 euro,dan ga ik natuurlijk geen dagkaart kopen.
Maar ik ga dan ook geen 20 euro op de kaart zetten. Kortom, als ik het zo lees wordt het geen NS voor mij.
In dat geval niet nee! Je kunt altijd nog voor een kortingskaart gaan sparen maar in jou geval lijkt me dat alleen maar duurder..! Je kunt er wel minimaal 20 euro op zetten en erop laten staan in het geval je weer met NS moet
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 10:01
Verwijderd
Citaat:
In dat geval niet nee! Je kunt altijd nog voor een kortingskaart gaan sparen maar in jou geval lijkt me dat alleen maar duurder..! Je kunt er wel minimaal 20 euro op zetten en erop laten staan in het geval je weer met NS moet
Ook niet echt een ideale situatie. Dan moet je nog steeds €20,- erop zetten terwijl je nu voor bijv. Utrecht > Gouda met vol tarief €5,70 kwijt bent voor een enkeltje 2e klas (dagretour neem ik niet mee, want dat gaat verdwijnen).
Kortom, zelfs in dit geval ben je al ruim 2x zo duur uit (aanschaf kaart + €20,- borg erop hebben staan) én je kunt niet reizen op saldo wanneer je restbedrag onder de €20,- komt te staan, dus dat zul je ook iedere keer moeten opwaarderen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 10:07
Verwijderd
Citaat:
Als je bij de NS kaartautomaat een anonieme kaart koopt en kun je hem meteen bij de Kaartautomaat activeren Je houd de kaart voor de lezer en kies voor Activeren Reizen op Saldo bij Ns
Ah ja! Ok, dan is het niet zo lastig inderdaad
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-09-2010, 10:09
Verwijderd
Eigenlijk lijkt nog het grootste probleem van de OV chipkaart te zijn dat de informatievoorziening naar de reizigers toe echt belabberd is, want dit soort dingen zouden ze gewoon kenbaar moeten maken door een campagne.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 10:36
Verwijderd
Ze proberen het zo veel mogelijk Dittrich ! Daarom heb ik dit topic hier ook geopend om mensen meer tekst en uitleg te geven over de kaart
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 10:36
Verwijderd
Ik merk er niks van en ik reis toch echt vrijwel dagelijks met het OV
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 10:36
Verwijderd
Citaat:
Eigenlijk lijkt nog het grootste probleem van de OV chipkaart te zijn dat de informatievoorziening naar de reizigers toe echt belabberd is, want dit soort dingen zouden ze gewoon kenbaar moeten maken door een campagne.
En natuurlijk dat hij voor het streekvervoer gewoon fors duurder is. Het is alleen voordelig met een enkele reis in de trein.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 10:49
Verwijderd
Ik reis al 1 jaar met de kaart zonder problemen.. Als je vergeet uit de checken moet je niet de overheid op zn donder geven maar je jezelf.. in Bussen trams en metro zijn hele grote stickers op de deuren .. Ov-Chipkaart? Niet vergeten uit te checken..
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 11:21
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Om met het openbaar vervoer te kunnen reizen heb je binnenkort een OV-chipaart nodig. In de regio Rotterdam (let op niet alleen de stad Rotterdam maar bijvoorbeeld ook Lansingerland, Schiedam, Vlaardingen, etc) en in de Amsterdamse metro is een OV-chipkaart al verplicht en kan je niet meer met een strippenkaart reizen. Wel kan je bij de conducteur nog een los kaartje kopen maar ook die is geladen op een OV-chipkaart (dan heb je dus geen eigen chipkaart nodig). Je kunt ook een eigen chipkaart kopen, dat kan een anonieme zijn of een persoonlijke. Een persoonlijke moet je aanvragen op internet op www.ov-chipkaart.nl omdat er een pasfoto op komt. Je kan ook bij het loket van bijvoorbeeld NS of RET een aanvraagpakket halen als je geen digitale pasfoto hebt. Een anonieme OV-chipkaart kan je uit de automaat halen bijvoorbeeld bij een NS automaat of op een metrostation (bij de NS automaat kan je dacht ik alleen betalen met een Nederlandse pin of chippas, bij de metro kan je volgens mij alleen cash betalen, ook met briefgeld maar dan moet je wel een briefje hebben wat niet al helemaal verfrommeld is). Zowel een persoonlijke als een anonieme OV-chipkaart kost 7,50, er staat dan nog geen saldo op en deze is 5 jaar geldig.

Om met bus, tram of metro te reizen hoeft er niet minimaal vier euro op de kaart te staan. De borg is weliswaar 4 euro maar je kunt vier euro in de min staan. Als er geen saldo op de kaart staat en je incheckt wordt er 4 euro afgeschreven waardoor je dus op -4 euro staat. Als je uitcheckt wordt het verschil berekent tussen die 4 euro en de daadwerkelijke ritprijs, dat verschil wordt teruggestort waardoor je dus een negatief saldo hebt (want er stond immers geen saldo op je kaart). Met een negatief saldo kun je niet meer inchecken! Je zult je kaart moeten opladen bij een oplaadautomaat bijvoorbeeld die gele dingen in Albert Heijn of Primera of een kaartautomaat van NS.

Om met de NS te kunnen reizen als je niet in het bezit bent voor een voordeelurenkaart moet je een persoonlijke of anonieme OV-chipkaart kopen en die voor gebruik laten activeren voor op saldo reizen bij NS. Dat kan via internet waarna je het op moet halen bij een oplaadautomaat (zoals Andijvie beschreef) maar volgens mij kan het ook gewoon bij het loket en dan hoef je niet te wachten maar kun je gelijk ermee op stap. Ze zijn er nu over bezig dat als je een chipkaart van NS koopt je het niet meer hoeft te activeren, dan moet je alleen bij de kaartautomaat nog kiezen of je eerste of tweede klas wilt reizen.

Als je vergeet uit te checken moet je even naar de website van de vervoerder gaan, daarop is te vinden wat je dan precies moet doen. Heb het al een keer gehad bij de RET en dat was eigenlijk zo geregeld.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 11:28
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Citaat:
Ik reis al 1 jaar met de kaart zonder problemen.. Als je vergeet uit de checken moet je niet de overheid op zn donder geven maar je jezelf.. in Bussen trams en metro zijn hele grote stickers op de deuren .. Ov-Chipkaart? Niet vergeten uit te checken..
Ik had twee weken geleden ingecheckt bij 'n (Veolia-)bus en bij 't uitstappen stond er op alle schermpjes dat de dienst gesloten was. Ik kon dus niet uitchecken, wat dus meetelt als 'n keertje 'vergeten uit te checken'.
Wat had ik in zo'n situatie 't beste kunnen doen?
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 11:30
Verwijderd
Citaat:
Ik had twee weken geleden ingecheckt bij 'n (Veolia-)bus en bij 't uitstappen stond er op alle schermpjes dat de dienst gesloten was. Ik kon dus niet uitchecken, wat dus meetelt als 'n keertje 'vergeten uit te checken'.
Wat had ik in zo'n situatie 't beste kunnen doen?
Uitcheck-kaart halen bij de chauffeur, invullen, opsturen en je geld terugkrijgen van de maatschappij.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Ik had twee weken geleden ingecheckt bij 'n (Veolia-)bus en bij 't uitstappen stond er op alle schermpjes dat de dienst gesloten was. Ik kon dus niet uitchecken, wat dus meetelt als 'n keertje 'vergeten uit te checken'.
Wat had ik in zo'n situatie 't beste kunnen doen?
Je kunt dan via mijn Ov-Chipkaart een reisgeschiedenis print maken en opsturen naar Veolia Vervoer. Stuur ook een kopie mee van je Ov-Chipkaart.
Maar Dienst afgesloten betekend dat de chauffeur zijn dienst nooit geopend heeft. Als er Herkansing 1 staat Loading .... Dan is hij aan het softwareupdaten.
Probeer het zo. Reageren hun niet dan moet je even contact opnemen met Klantenservice Ov-Chipkaart 0900 0980
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 13:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
In dat geval niet nee! Je kunt altijd nog voor een kortingskaart gaan sparen maar in jou geval lijkt me dat alleen maar duurder..! Je kunt er wel minimaal 20 euro op zetten en erop laten staan in het geval je weer met NS moet

Ik ga geen 20 euro op een kaart zetten die ik 1 keer per jaar gebruik.
En van een toerist kan je dat ook niet verwachten. Of iemand die 1x het nachtnet wil gebruiken.
Ik vind het OV al niet aantrekkelijk, maar op deze manier weten ze het wel nog waardelozer te maken.
Wanneer gaat het eigenlijk in dat je geen kaartje meer kan kopen bij de NS?
Citaat:
Ook niet echt een ideale situatie. Dan moet je nog steeds €20,- erop zetten terwijl je nu voor bijv. Utrecht > Gouda met vol tarief €5,70 kwijt bent voor een enkeltje 2e klas (dagretour neem ik niet mee, want dat gaat verdwijnen).
Kortom, zelfs in dit geval ben je al ruim 2x zo duur uit (aanschaf kaart + €20,- borg erop hebben staan) én je kunt niet reizen op saldo wanneer je restbedrag onder de €20,- komt te staan, dus dat zul je ook iedere keer moeten opwaarderen.
Utrecht-Gouda.. Probeer je me zo duidelijk te maken dat je niet meer naar me toe wil komen als dit definitief wordt?

Citaat:
Eigenlijk lijkt nog het grootste probleem van de OV chipkaart te zijn dat de informatievoorziening naar de reizigers toe echt belabberd is, want dit soort dingen zouden ze gewoon kenbaar moeten maken door een campagne.
Eens! Zoals gezegd, ik ben geen regelmatige OV-gebruiker. En ik heb nog vrijwel niks over de chipkaart gehoord. Het is puur dat ik zo'n anoniem ding heb omdat ik een keer de metro in Rotterdam nodig had. Ik wist toen dus ook niks van mijn opties (om een wegwerpding of een persoonlijke kaart te kunnen nemen).
Ik heb het idee dat de informatievoorziening zich beperkt tot wat acties op de stations en informatie richting studenten. Maar ook die eenmalige reiziger moet wel weten hoe het werkt.
Ik hoor van mijn familie terug dat in de tijd van de strippenkaart invoering, er een enorm uitgebreide reclame campagne werd gestart om uit te leggen hoe het werkte etc. Dat had ik nu toch ook wel verwacht.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 13:22
Verwijderd
Ik vind de informatie ook echt enorm tegenvallen, en ik reis ook dagelijks met het ov. Conducteurs zijn trouwens ook vaak niet of erg slecht op de hoogte van hoe het werkt/gaat werken. Frustrerend!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 15:47
Verwijderd
Wat het leuke is andijvie.. NS mag reizigers niet informeren over de Ov-Chipkaart. Heb ik ze zelf horen zeggen.

@Balance Ns gaat naar verwachting in 2012 pas over!
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 15:52
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Volgens mij is het als incidentele reiziger helemaal niet nodig om een anonieme of persoonlijke kaart te hebben omdat er ook altijd nog wegwerpkaartjes komen, ook voor toeristen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-09-2010, 15:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Volgens mij is het als incidentele reiziger helemaal niet nodig om een anonieme of persoonlijke kaart te hebben omdat er ook altijd nog wegwerpkaartjes komen, ook voor toeristen.
Maar dan alleen in de vorm van dagkaarten of ook echt gewoon voor een traject?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:47.