Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-05-2013, 05:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Gisteren in de laaaaaaange avondspitsfile 2 auto's en een motor die het wel prima vinden om de hele rij voorbij te rijden via de afgesloten linkerbaan. En gelukkig zonder de auto met pech die verderop stond te raken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-05-2013, 15:41
Verwijderd
Je om 8u in Maastricht begeven om van de ene kant naar de andere kant te raken levert genoeg voer om dit hele topic te vullen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 16:34
Verwijderd
Ik moet iedere ochtend van de zuidkant van Maastricht naar mijn werk, via de noordkant Voor ze aan de tunnel begonnen, kostte het tussen de 15 en 20 minuten om van mijn voordeur naar de parkeergarage van werk te komen. Tegenwoordig is dat tussen de 25 en 30 minuten. 10 minuten extra reistijd dus. Al moet ik zeggen dat ik wat "assertiever" rijd dan de gemiddelde automobilist in het zuiden Ik heb een collega die op 200 meter van me vandaan woont. Ik haal haar geregeld al in Maastricht zelf al in, kwestie van vlot durven invoegen op de juiste plaatsen...

Maar ik hoef de Maas niet over, en Zuid-Noord is 's ochtends geloof ik beter te doen dan Noord-Zuid Jij zal wel over de Noorderbrug zijn gereden? Dat is een grote ramp momenteel geloof ik.

Gisteren reed ik even naar mijn ouders (zuidelijkste puntje van Maastricht), de hele snelweg de andere kant op (dus van Luik richting Maastricht) stond muur- en muurvast op de terugweg maar binnendoor gegaan :geh:
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 16:48
Verwijderd
Ik moest van de kant van Veldwezelt (Via Regia) richting Berg en Terblijt, maar nog in Maastricht op de Bergerstraat zijn. Noorderbrug dus inderdaad. Van Cabergerweg tot Bergerstraat heeft me in totaal even lang geduurd als dat de volledige rit onder normale omstandigheden zou zijn (30 minuten). Maar ik had geen haast en ik had het voorzien, dus ik zat mee te zingen in de auto tussen alle gefrustreerde mensen ^^ Terug was overigens totaal geen probleem, tijdens heen zat het daar bij de Terblijterweg nog wel een beetje vast, maar even later was dat al weg.

Bij de afslag naar de A2, besliste er eentje om toch even via de rechterbaan te gaan, dus die geeft naar rechts aan en begint te schuiven. Ik kom aan en zie het en rem. Hij remt ook en blijft dan gewoon doodstil staan terwijl ik sta te wachten. Uiteindelijk maar geclaxonneerd, want ik ken dat, op het moment dat ik denk 'stik er maar in', denkt hij hetzelfde en zitten we tegen elkaar. Die vloog voor me op en ging vol gas met nog een paar erachteraan gewoon door het rode licht (het was echt al rood bij het aankomen). Gezellig op dat punt als dat misgaat
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 16:52
Verwijderd
Oh en wtf! Door op de kaart te kijken nu, besef ik dat ik daar heel vlakbij jaren heb gewoond
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 20:47
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik snap dat het ánders is, rijden op de nieuwe Waalbrug, maar ook dan kun je gewoon binnen de lijntjes kleuren... Het is zo nota bene een stuk beter dan de oude route.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 05:33
feniks
feniks is offline
Toch maar blij dat ik mijn caravan voor onderhoud heb weggebracht. De remkabels en remvoeringen van het ding waren in 30 jaar niet vervangen... Wondertje dat het ding uberhaupt nog remde

Een apk voor die dingen is niet verplicht, maar bij deze gaat mijn stem op om dat wel te doen.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 07:26
Verwijderd
Geen voorrang geven aan de auto's die al op de rotonde zitten en voor mij inschieten en dan 5 seconden later wel vol in de remmen gaan op een voorrangsweg voor een zijstraat met haaientanden Ik hing echt bijna in haar kont, het de rotonde opvlammen had ik nog zien aankomen, dit niet. Dan heb je toch echt nooit iets gehad dat je als rijles mag betitelen, ffs.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 11:41
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Ik blijf mij erover verbazen hoe slecht mensen met 3 (of meer) rijstroken om kunnen gaan, dat er zoveel mensen in het midden blijven rijden En die spitsstroken lijken helemaal een no-go gebied, of zullen mensen niet snappen dat je over de doorgetrokken streep heen mag als die groene pijl aanstaat?

Citaat:
Toch maar blij dat ik mijn caravan voor onderhoud heb weggebracht. De remkabels en remvoeringen van het ding waren in 30 jaar niet vervangen... Wondertje dat het ding uberhaupt nog remde

Een apk voor die dingen is niet verplicht, maar bij deze gaat mijn stem op om dat wel te doen.
Wij hebben met ons aanhangertje al enkele malen met een vastgelopen wiellager te maken gehad, toen begon mijn vader het ook wel een goed idee te vinden voor iedere vakantie het karretje toch weer even te laten controleren
ANWB heeft, eventueel, tegenwoordig voor een 15e in het jaar of zo een aanhangwagendekking
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 11:52
feniks
feniks is offline
Ja, ik denk dat het nu ook wat makkelijker gaat worden om hem te trekken, want dat ging nogal moeilijk
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 14:39
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline


"Jeetje, het verbruik is toch wel heel erg hoog met zo'n caravan erachter "
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2013, 12:43
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dit weekend op en neer naar Normandië gereden - en daar ook nog wat - en het valt mij op dat daar in Frankrijk het best rustige weggebruikers zijn. Op de terugweg zodra je voorbij Lille was en omringt werd door Nederlandse en Belgische kentekenplaten is iedereen veel meer gehaast en aan het drammen. Als volk zijn we best irritante weggebruikers
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 28-05-2013, 15:33
hppa
Avatar van hppa
hppa is offline
Humm, de ervaringen daarin wisselen, kiet.
__________________
You've got a lot of guts, Oscar!
Met citaat reageren
Oud 28-05-2013, 18:38
Verwijderd
Citaat:
Dit weekend op en neer naar Normandië gereden - en daar ook nog wat - en het valt mij op dat daar in Frankrijk het best rustige weggebruikers zijn. Op de terugweg zodra je voorbij Lille was en omringt werd door Nederlandse en Belgische kentekenplaten is iedereen veel meer gehaast en aan het drammen. Als volk zijn we best irritante weggebruikers
Rijd eens op de Périphérique op een werkdag
Met citaat reageren
Oud 28-05-2013, 20:23
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
We stonden bij Caen heen, en bij Antwerpen terug in de avondspits op de rondwegen. Parijs hebben we opzettelijk gemeden, hoewel ik de rondweg daar destijds in de ochtendspits eigenlijk ook niet onmogelijk vond. Maar de file is iets wat universeel altijd een gerommel is en vol met ongeduldige zeikerds zit

De rest van de tijd waren de Fransozen echt een stuk beschaafder bezig, was mij vorig jaar ook al opgevallen 'Wij' hebben echt veel meer haast. Italianen trouwens ook, meestal met alleen de reden omdat ze redelijk van snelheid houden
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 07:37
feniks
feniks is offline
Het waren dus inderdaad de remmen van de caravan die het nogal lastig maakte om het ding te trekken.
Remkabels waren gescheurd, remvoering was min of meer afwezig, remmen zelf waren bijna helemaal vastgelopen.
Vet van de oplooprem was zeg maar afwezig.

Dat de caravan uberhaupt nog wilde remmen, was een groot compliment voor de kwaliteit want volgens de reparateur waren die even oud als de caravan ( 30 jaar).

Dus nu dat allemaal vernieuwd is, was het even rustig aan doen, want ik zat in no time op de snelweg 120 te rijden, en dat is nu ook weer niet helemaal de bedoeling

Over een jaar toch maar een gewone controlebeurt, en niet zoals de vorige eigenaars, geen keer in 30 jaar.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 17:47
Verwijderd
Over wegpiraten gesproken: http://www.hbvl.be/limburg/diepenbee...en-op-e40.aspx

Ik snap dat ze oude mensjes niet compleet het licht uit willen slaan met torenhoge boetes, maar geen rijverbod? Komop zeg! Het vermogen om te bedenken dat je op een snelweg zit als iedereen razendsnel in dezelfde richting rijdt, is niet meer aanwezig, laat dat dan met de bus gaan!
En ik herken dat, ik heb een tijdje geleden zo doodsangsten uitgestaan bij oudere mensen in de auto. Heen en weer naar de buurtwinkel langs een weg die al 50 jaar hetzelfde is, gaat prima. Zodra ze ergens komen waar ze het nog niet kennen of waar iets veranderd is, krijg je taferelen die rampzalig kunnen aflopen. Ook het inschattingsvermogen is er gewoon niet meer.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 19:02
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Over wegpiraten gesproken: http://www.hbvl.be/limburg/diepenbee...en-op-e40.aspx

Ik snap dat ze oude mensjes niet compleet het licht uit willen slaan met torenhoge boetes, maar geen rijverbod? Komop zeg! Het vermogen om te bedenken dat je op een snelweg zit als iedereen razendsnel in dezelfde richting rijdt, is niet meer aanwezig, laat dat dan met de bus gaan!
En ik herken dat, ik heb een tijdje geleden zo doodsangsten uitgestaan bij oudere mensen in de auto. Heen en weer naar de buurtwinkel langs een weg die al 50 jaar hetzelfde is, gaat prima. Zodra ze ergens komen waar ze het nog niet kennen of waar iets veranderd is, krijg je taferelen die rampzalig kunnen aflopen. Ook het inschattingsvermogen is er gewoon niet meer.
Inderdaad belachelijk. Ik neem aan dat een officier van justitie oid de straf heeft bepaald? Ik vraag me af of diegene ooit nog rustig kan slapen als deze vrouw over een aantal maanden iemand kapot rijdt omdat ze niet besefte dat ze over het trottoir reed.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2013, 19:39
Ivo
Ivo is offline
Diegene die besloten heeft het rijbewijs niet in te trekken heeft in volgens mij inderdaad een grote fout gemaakt. Als je niet beseft dat je op een snelweg rijdt en daar dan maar gaat keren, is het gewoon zéér onverantwoord om ooit nog achter het stuur te kruipen.

Ik ben al twee keer een spookrijder tegen gekomen, uit ervaring weet ik dat dat zeer slecht is voor je bloeddruk en hartslag. Gelukkig is het beide keren goed afgelopen en zijn er geen ongelukken gebeurd.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 06:15
feniks
feniks is offline
Verkeerstechnisch gezien ben ik het helemaal met jullie eens, en zouden die oudjes gewoon elk jaar een keuring moeten ondergaan.
Sociaal gezien: openbaar vervoer is vaak niet haalbaar. Denk maar eens aan de toch wat hoge, of moeilijke instap voor ouderen in een bus of trein. (Nog steeds is niet alle ov voor minder validen en ouderen toegankelijk, een karretje voor de boodschappen is vaak al een hele hindernis, laat staan een rollator). Bovendien wonen niet alle oudjes in de buurt van een ov punt. Met dank aan de eeuwigdurende bezuinigingen daarop.

Dus dat ze geen verkeersdeelnemers zouden moeten zijn, is een gegeven, maar ze in het openbaar vervoer dwingen, dat vaak niet haalbaar of voorhanden is, is geen oplossing.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 10:03
Ivo
Ivo is offline
Hoe het in België geregeld is weet ik niet, maar in Nederland kunnen ouderen en gehandicapten een valys-taxipas aanvragen waarmee ze voor €0,20 per kilometer vervoerd kunnen worden buiten hun eigen regio.

Regionaal vervoer kan hier voor €0,55 per zone, wat uitkomt op maximaal 2,75 voor een rit van zo'n 15 kilometer. Daar kan je met een eigen auto niet eens tegenop als je alle kosten meetelt.

Het enige nadeel is dat het wat extra tijd kost, omdat je vaak met meerderen in de taxi zit en er dus een omweg gemaakt moet worden om anderen op te halen of weg te brengen.

Er bestaat dus gewoon een goed alternatief, de mensen die ik ken die er gebruik van maken zijn er heel tevreden over en nemen het omrijden voor lief ( 'zo zie je nog eens wat van je eigen woonomgeving ondanks dat je er zelf niet meer op uit kan' ) en ook het samen reizen met anderen vinden ze vaak leuk vanwege de gesprekken.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 11:35
Verwijderd
Wat Ivo zegt, mijn grootouders in Nederland hebben zo'n taxibusjepas.

In België weet ik geen specifieke regelingen, maar sowieso zijn er kortingen en gratis passen voor de bussen en treinen en zijn er ook belbussen in de achterafgelegen stukken waar geen normale bus komt. Die rijdt enkel als er iemand belt dat die daar gebruik van wil maken.

En als ik de bussen hier zie, zijn die meestal goed voorzien voor rollators, rolstoelen, karretjes, kinderwagens,... Ze moeten wel aan de 2e deur instappen, die is daarop gemaakt.

En ik vind OV ook verschrikkelijk en slecht geregeld, maar ik heb zelf op een gegeven moment óók een rijverbod gekregen door concentratieproblemen (of nou ja, rijverbod, negatief advies van een psychiater, dan mag je ook niet rijden) omdat ik geen inschattingsvermogen meer had en ik was wel genoeg bij mijn verstand om niet te gaan spookrijden, dus. Het is kut en dat weet ik ook heel goed, maar ze maar laten rondrijden omdat er geen betere oplossing is, is vragen om slachtoffers.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 11:46
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
OV hangt er ook wel vanaf waar je woont; hier in Drenthe is het doorgaans alleen een verslechtering, ook qua ouderenvervoer En als mijn oma langs wil komen gaat ze echt niet enkele reis 200 km afleggen vanuit Haarlem in zo'n pokkebusje, dan ziet ze half Nederland in een halve dag Maar goed, daarom haal ik haar altijd op.

Maar er komt wel een punt dat je gewoon je eigen bewegingsvrijheid zult moeten opgeven, en 'omdraaien en spookrijden op een snelweg omdat je niet weet waar je bent' lijkt mij dan toch vrij duidelijk zo'n punt. Echt een bizar besluit om het met 10 euro af te doen
In Blik op de Weg of Wegmisbruikers was een fragment van een vrouw die haar TomTom te letterlijk volgde en bij de afrit al 'linksaf, de snelweg op' ging. Ze herstelde haar fout op het laatste moment (en het was rustig), maar de agenten gingen toen al 'ja, als u nog een paar meter was doorgereden hadden we uw rijbewijs afgenomen'
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 13:57
Verwijderd
Nou ja, niet eens het besef hebben dat je op een snelweg zit of wat een snelweg überhaupt is, dat lijkt me ook een duidelijk teken. Nu heb je in Luik wel stedelijke wegen die overgaan in snelweg, maar dan nóg. Heb je de borden gemist? De middenberm? Het feit dat iederéén de zelfde richting op gaat? Dat er veel harder wordt gereden dan jij kunt? Dat ze zich in paniek op de pechstrook zou hebben gezet in afwachting van iets of iemand, ok. Maar terugdraaien? Dan ben je niet meer bij je volle besef wat je aan het doen bent hoor.

Overigens schijnt ze beloofd te hebben niet meer te rijden. Maar ja, ik ken het type, niet geloven dat ze oud zijn en niet meer bij machte bepaalde dingen te ondernemen. Koppig en betweterig en nog liever vallen en een heup breken dan dat ze luisteren en een ander soort slof gaan dragen, want zo erg is het nog lang niet.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 14:01
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Verkeerstechnisch gezien ben ik het helemaal met jullie eens, en zouden die oudjes gewoon elk jaar een keuring moeten ondergaan.
Sociaal gezien: openbaar vervoer is vaak niet haalbaar. Denk maar eens aan de toch wat hoge, of moeilijke instap voor ouderen in een bus of trein. (Nog steeds is niet alle ov voor minder validen en ouderen toegankelijk, een karretje voor de boodschappen is vaak al een hele hindernis, laat staan een rollator). Bovendien wonen niet alle oudjes in de buurt van een ov punt. Met dank aan de eeuwigdurende bezuinigingen daarop.

Dus dat ze geen verkeersdeelnemers zouden moeten zijn, is een gegeven, maar ze in het openbaar vervoer dwingen, dat vaak niet haalbaar of voorhanden is, is geen oplossing.
Ik vind de nadelen voor die oudjes niet opwegen tegen het feit dat sommige gewoon levensgevaarlijk zijn in het verkeer omdat ze niet doorhebben waar ze mee bezig zijn.
Het is te belachelijk voor woorden om levens van andere weggebruikers op het spel te zetten zodat oma haar boodschapjes kan gaan doen met de auto.
Daarbij is in veel gemeentes een regeling voor ouderenvervoer. Wat inhoud dat ze of gratis of tegen een zéér gunstig tarief met de taxi kunnen. Openbaar vervoer is dus niet nodig voor die mensen om zich nog te kunnen verplaatsen, evenals auto rijden.

Wat mij betreft gaan de straffen voor het rijden terwijl iemand eigenlijk niet in staat is te rijden gigantisch omhoog. Niet alleen de boetebedragen hiervoor, maar ook voorwaardelijke celstraf hierbij om het extra te ontmoedigen. Dan doel ik niet enkel op bejaarden, maar ook figuren die met een gebroken ledemaat of een ernstige vorm van epilepsie of met drank op gewoon doodleuk achter het stuur kruipen.

Ik kan mezelf ontzettend opwinden over dergelijke praktijken. Waarschijnlijk omdat ik eigenlijk iedere rit wel een keer uit moet wijken of een noodstop moet maken omdat iemand met z'n domme harses me bijna van m'n motor rijdt. En vervolgens altijd het vingertje naar mij wijzen; 'hij zal wel te hard hebben gereden want ik zag hem op het laatste moment pas'
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 14:15
Verwijderd
Mja, dan moet er wel een vrijstelling komen voor mensen die met een gipsen linkerpoot met een automaat rijden ^^ Dan ben je eigenlijk niet verzekerd of weet ik wat voor drama. Ik heb die hele linkervoet niet nodig, laat me met rust

Verder ben ik het best wel met je eens. Jammer dat het allemaal zo weinig gaat helpen. De mensen die echt grondig willens en wetens de fout ingaan, gaan dat gewoon blijven doen. Er was laatst eentje op tv bij een rechtbankprogramma die al zo vaak betrapt was op rijden zonder rijbewijs dat ze zei dat ze hem wel in de cel moest steken omdat hij gewoon niet luistert en blijft rijden.

Overigens vind ik hele hoge boetes enkel terecht in het geval van willens en wetens fouten maken. Al hebben die er meestal al een reeks op hun naam staan die ze toch niet betalen.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 14:22
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Het is wel sneu voor die oudjes maar is de veiligheid van anderen minder belangrijk dan hun mobiliteit?. Er zat in Blik over de Weg ook een item over een 80+ dame die bij het oprijden van een voorrangsweg een busje in haar zijkant kreeg. De chauffeur kon nog net een zwaai aan het stuur geven waardoor hij de voorkant van de auto raakte anders had ze het niet naverteld. Die dame had een rijbewijs met de beperking dat ze alleen tot 15 km van haar woonplaats mocht tuffen. Is dat niet een beetje vreemd? Wie zou er graag met een bejaarde piloot vliegen die te horen heeft gekregen dat hij alleen nog maar met een 737 van Schiphol naar Berlijn heen en weer mag en niet meer met een jumbojet naar Amerika?
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 30-05-2013, 14:27
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat is niet echt een vergelijking hè Verantwoording en complexiteit bij het vliegen is wel een graadje hoger Op zich vind ik die regeling tamelijk logisch, ik moest ook aan die afleveringen denken, dacht ook dat die regeling alleen geldt voor gebruik van niet-snelwegen of zo? Genoeg ouderen die ook met een brommobiel op pad gaan, dat is ongeveer hetzelfde idee.

In Nederland is dat iets beter geregeld bij ouderen, in dit soort gevallen moet je dan eerst getoetst worden of je nog geschikt bent om te rijden. Daar volgen ook nog nacontroles op. Sowieso zijn er vanaf je 60ste voorwaarden aan verbonden wanneer je je rijbewijs wilt verlengen, maximaal tot je 70ste en vanaf dan controles voordat het weer afgegeven wordt. In België moet dit kennelijk vanuit de bestuurder zelf komen en kan het niet verplicht worden, alleen de huisarts kan 'sterk adviseren'. Het rijbewijs kan dan hooguit ingevorderd worden omdat er op dat moment gevaarlijk gedrag is geconstateerd, niet op langere termijn vanwege gezondheid. Dat vergroot wel het risico op dit soort taferelen.

Ik vind dat er eigenlijk wel genoeg op gecontroleerd wordt dan, als er echt aan je rijvaardigheid wordt getwijfeld vanwege ouderdom/ziekte moet je elk jaar of elke (ik meende) 3 jaar als het minder ingrijpend is opnieuw gekeurd worden. Zij zijn niet eens de grootste risicogroep van veroorzakers in het autoverkeer, dat ouderen per definitie onveilig bezig zouden zijn is wel heel generaliserend De meesten kunnen gewoon fatsoenlijk deelnemen in het verkeer, zowel per auto als per fiets (waarop de risico's voor hen trouwens wel vele malen groter zijn). En als het echt niet meer kan, dan zijn er nog wel redelijke alternatieven. Maar die voel je echt wel in je bewegingsvrijheid.

Citaat:
Nou ja, niet eens het besef hebben dat je op een snelweg zit of wat een snelweg überhaupt is, dat lijkt me ook een duidelijk teken. Nu heb je in Luik wel stedelijke wegen die overgaan in snelweg, maar dan nóg. Heb je de borden gemist? De middenberm? Het feit dat iederéén de zelfde richting op gaat? Dat er veel harder wordt gereden dan jij kunt? Dat ze zich in paniek op de pechstrook zou hebben gezet in afwachting van iets of iemand, ok. Maar terugdraaien? Dan ben je niet meer bij je volle besef wat je aan het doen bent hoor.

Overigens schijnt ze beloofd te hebben niet meer te rijden. Maar ja, ik ken het type, niet geloven dat ze oud zijn en niet meer bij machte bepaalde dingen te ondernemen. Koppig en betweterig en nog liever vallen en een heup breken dan dat ze luisteren en een ander soort slof gaan dragen, want zo erg is het nog lang niet.
Dat bedoelde ik ook, zowel dat ze niet wist waar ze zat als dat ze op een snelweg zag
En genoeg ouderen die ook echt stoppen met rijden als ze zichzelf niet meer vertrouwen. Auto de deur uit en rijbewijs laten verlopen Hebben mijn beide oma's ook gedaan. Hoewel mannen hier wel koppiger in schijnen te zijn.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2013, 20:06
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Op o.a. de A12 staat een matrixbord met de keuzes:
1) 100
2) 120 (tussen 6:00 en 19:00)
Die tweede optie is natuurlijk waardeloos; want; welke snelheid mag ik nu tussen 19:00 en 6:00? 130? 100?
Als het 100 is, waarom niet gewoon optie 1 ingeschakeld? Omdat ze dan de mensen bij de centrale klokkijken moeten leren?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2013, 09:36
Verwijderd
Ik vind het ook schijtirritant dat de overheid wel borden langs de weg mag plaatsen met bewustmakende 'reclame'. Bobcampagnes, Go for zero, allemaal leuk en wel, maar het leidt af als een malle. Als er enkel een blauw bord met in het geel BOB staat, goed, klaar, misschien heeft het wel een effect op het onderbewustzijn. Maar soms staat er een heel verhaal op met foto en toestanden. Het heeft een maand geduurd voordat ik had kunnen begrijpen dat er 'hardrijder doodt wegarbeider stond'. Met nog een afbeelding erbij. Ze blijven ook je aandacht trekken omdat je je blijft afvragen wat er nu op staat en afleiding is gewoon nooit goed op de weg.


Ik heb vandaag iemand geblokkeerd, maar volgens mij was ik niet in fout, want er was geen kruis op de weg. Ik stond voorgesorteerd en op dat moment besefte ik dat ik een afslag van het tegengestelde verkeer blokkeerde naar een straat rechts van mij, maar ik bedacht me ook dat ik daar in 10 jaar nog nooit iemand af had zien slaan, dus ach. En ja hoor, net op dat moment moest er iemand af Maar het licht ging vrij snel op groen, dus het heeft niet lang geduurd.

Even later stond iemand uitgebreid zijn jas aan te trekken langs de auto op de straat. Ga dan op de stoep staan lul.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2013, 12:12
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Zo had ik een dame die 2 meter voor een zeer onoverzichtelijke T-splitsing stond te wachten.
Ik kon dus door haar niet zien of;
- er verkeer van rechts komt wat wat ik voorrang had moeten verlenen of
- verkeer van links die rechtsaf slaat en niet verwacht dat daar een auto op hun hun rijbaan tegemoet komt.
Vlug er voorbij kan betekenen dat een fietser door de voorruit komt i.p.v. alleen op de motorkap, langzaam er voorbij en de kans dat ik verkeer tegenkom is groter.
Denk toch 's na mens; zet 'm op de stoep, om de hoek of een stukkie terug.

Laatst gewijzigd op 15-06-2013 om 10:37. Reden: typo
Met citaat reageren
Oud 15-06-2013, 20:51
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Op o.a. de A12 staat een matrixbord met de keuzes:
1) 100
2) 120 (tussen 6:00 en 19:00)
Die tweede optie is natuurlijk waardeloos; want; welke snelheid mag ik nu tussen 19:00 en 6:00? 130? 100?
Als het 100 is, waarom niet gewoon optie 1 ingeschakeld? Omdat ze dan de mensen bij de centrale klokkijken moeten leren?
tussen 19:00 en 6:00 mag je bij optie 2 natuurlijk 130. De 120 km/u die het bord aangeeft is dan immers niet van toepassing en er is geen andere beperking aangegeven. Dan geld dus gewoon de standaard maximumsnelheid voor een autosnelweg, wat tegenwoordig 130 km/u is.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 12:43
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Dank, ik dacht dat de 130 alleen op de specifieke stukken was toegestaan, maar op de site van de Rijksoverheid is het dus standaard, tenzij anders aangegeven.
Ik ben blijkbaar niet de enige, want nagenoeg iedereen rijdt daar 's-avonds nog 100. Wat het schrikbewind van de flitsbrigade zoal teweeg kan brengen...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 23:59
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
130 is nu officieel de maximumsnelheid op autosnelwegen, tenzij anders staat aangegeven Wat de helft van de tijd zo is.

Maar de eerste keer dat ik je post last dacht ik dat er twee borden stonden die gelijktijdig 100 en 120 aangaven Ik snap nu wat voor bord je bedoelde.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2013, 09:14
feniks
feniks is offline
Sommige mensen begrijpen niet dat als ze de voorrangsborden en regels negeren, er altijd een mogelijkheid is, dat je klem komt te zitten.
En dan worden ze boos... Zo boos dat ze tegen mijn bus gaan lopen schoppen. alsof die pijn voelt.
Leer toch eens de voorrangsregels. Dit geldt voor alles in een GTI/TDI en alles wat groot en VAG is.
Met citaat reageren
Oud 19-06-2013, 13:09
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Sommige mensen begrijpen niet dat als ze de voorrangsborden en regels negeren, er altijd een mogelijkheid is, dat je klem komt te zitten.
En dan worden ze boos... Zo boos dat ze tegen mijn bus gaan lopen schoppen. alsof die pijn voelt.
Leer toch eens de voorrangsregels. Dit geldt voor alles in een GTI/TDI en alles wat groot en VAG is.
Hier in Luxemburg gisteren hetzelfde meegemaakt. Werkzaamheden op de linker weghelft, van mij uit gezien. Eerste auto kon er makkelijk voorbij zonder mij te hinderen. Busje als tweede kon nog net. Busje 3 en personenauto 4 en 5 volgden BLIND busje 2. Ik ben dan de beroerdste niet om gewoon luid toeterend en grootlicht-seinend zo ver mogelijk door te rijden, meestal schrikken ze daar dan wel van...

Hoe kun je überhaupt in je botte hoofd halen om de andere weghelft op te gaan als je geen zicht hebt op tegenliggers vanwege een bestelbus/vrachtwagen voor je...
Met citaat reageren
Oud 19-06-2013, 20:04
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Het is altijd verbazingwekkend hoe als schapen mensen zo achter hun voorganger aanrijden ja Zeker in zulke situaties worden ze ook gewoon enorm brutaal, van 'ze stoppen toch wel'.

Mijn ouders wonen aan het eind van een doodlopende weg, een afslag vlak voor een spoorwegovergang. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat ik dus bij een gesloten overgang ik afsloeg naar mijn ouders toe, en anderen blindelings volgden van 'o, dan weet die wel een alternatief' Komen ze snel genoeg achter wanneer het asfalt in een grind-/zandpad overgaat.
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 07:56
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
haha, point and laugh
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 20-06-2013, 09:27
Verwijderd
De weg bij mijn ouders is een tijdje afgesloten geweest met slagbomen waarvan enkel de bewoners de code hadden. En je kon daar echtechtecht niet door als je die code niet had. Er stonden al van in Tilburg waarschuwingen zo'n beetje en in het dorp stond 5 keer dat je echt niet verder kon en dat je die of die omleiding moest volgen. En hoeveel vrachtwagens toch nog moesten keren op dat laatste punt omdat ze beseften dat het toch wel echt heel erg dicht was, was rampzalig. In de paar minuten dat ik aan het tankstation daar stond, hadden er al 3 gedraaid en de 4e kwam aan.
En dan nog de auto's die mij gaan volgen omdat ze denken dat ik een sluiproute weet of er stiekem toch door kan. En dat laatste is waar, maar zij kunnen dat niet En ons pa heeft er een aantal weggejaagd die al een paar minuten allerlei codes waren aan het proberen 'Woon je hier? Nee? Opbokken of ik rij met mijn Landcruiser over je auto heen.'
Met citaat reageren
Oud 30-06-2013, 23:10
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Niet zozeer een wegpiraat want het was allemaal legaal, maar vandaag twee rondjes meegereden op de Nürburgring in een Audi RS6 in handen van een ervaren en capabele chauffeur Allemachtig, dat gaat bruut en hard Dan moet je vooraf echt geen grote maaltijd naar binnen hebben gewerkt
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 09:30
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Weekendje naar Duitsland gereden van België door Nederland ...

Hoeveel Nederlanders die richtingwijzer aanzetten en hop zonder kijken zich ertussen smijten...

In de buurt van Eindhoven waar de autostrade naar Duisburg gaat zelfs een klein blauw auto'tje, richtingaanwijzer naar links en hop zonder kijken naar rechts...

Ik lees hier altijd dat Belgen zogezegd niet kunnen rijden, maar heb toch wat bumperklevende, niet kijkende nederlanders tegengekomen...
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 12:21
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Weekendje naar Duitsland gereden van België door Nederland ...

Hoeveel Nederlanders die richtingwijzer aanzetten en hop zonder kijken zich ertussen smijten...

In de buurt van Eindhoven waar de autostrade naar Duisburg gaat zelfs een klein blauw auto'tje, richtingaanwijzer naar links en hop zonder kijken naar rechts...

Ik lees hier altijd dat Belgen zogezegd niet kunnen rijden, maar heb toch wat bumperklevende, niet kijkende nederlanders tegengekomen...
Och, afhankelijk van de situatie doe ik dat ook wel eens

Toevallig vorige week, ik weet zo niet meer precies waar. Het ging in ieder geval over van 130 naar 100 omdat de weg wat smaller zou worden door een brug waar deze overheen loopt.
Ik rij voor de verandering eens netjes 130 op de teller en vlak voor het stuk waar het 100 wordt begint iemand mij in te halen. Na het passeren van het bord '100' laat ik rustig het gas los naar de +/- 110 op de teller. Meneer in de Laguna laat hem naar dezelfde snelheid zakken waardoor hij precies in mijn dode hoek bleef hangen
Zo bleef hij vervolgens een 800 meter rijden, nog steeds in mijn dode hoek, toen er voor mij een vrachtwagen op mijn rijstrook verscheen.

Dikke aarsch dat ik dan in de remmen ga. Hop, richting aanwijzer aan en gaan. Dan moet zo'n inzichtloze lul maar fatsoenlijk inhalen


Ik ben mezelf de laatste tijd ontzettend aan het opwinden over lui die hun RAW niet gebruiken bij rotondes, hoe vaak ik niet voor Jan met de korte achternaam sta te wachten. Het is zo'n kleine moeite, maar de meeste mensen zijn gewoon te bedonderd om het te doen en laten jou liever onnodig wachten dan dat zij hun vinger moeten bewegen. Eersteklas hufters zijn het
Ik zou ze er graag eens op aanspreken, maar dat lijkt me op zo'n moment geen goed idee.
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 13:13
Verwijderd
Citaat:
Weekendje naar Duitsland gereden van België door Nederland ...

Hoeveel Nederlanders die richtingwijzer aanzetten en hop zonder kijken zich ertussen smijten...

In de buurt van Eindhoven waar de autostrade naar Duisburg gaat zelfs een klein blauw auto'tje, richtingaanwijzer naar links en hop zonder kijken naar rechts...

Ik lees hier altijd dat Belgen zogezegd niet kunnen rijden, maar heb toch wat bumperklevende, niet kijkende nederlanders tegengekomen...
Je beschrijft hier zonder dat je het beseft een van mijn grootste frustraties aangaande Belgische automobilisten: ze schijten in hun broek bij invoegen en houden daardoor het verkeer enorm op. Hoe vaak ik niet een Belg stil zie staan op een invoegstrook. Zet gewoon je auto ertussen en houd de doorstroom op gang alsjeblieft! Voor de kenners: op de kennedybrug in Maastricht heb ik al vaker levensgevaarlijke situaties gezien hierdoor.

Maar ook op snelwegen, je rijdt een snelweg op, hoe haal je het dan in godsnaam in je hoofd om stil te gaan staan op de invoegstrook van de oprit naar een snelweg????

Het is naar mijn mening een combinatie van twee dingen: Belgen leren veel minder goed in de gaten houden wat het verkeer om zich heen doet, vooruit kijken bijvoorbeeld, en worden daardoor "verrast" door verkeerssituaties en gaan dan maar stilstaan en wachten tot het helemaal rustig is. En Belgen gaan er vanuit dat anderen ook zo rijden. De gemiddelde niet-Belgische automobilist die de snelweg op gaat en ziet dat er op een verder vrije weg iemand op de rechterbaan zit, denkt "die zal toch wel opzij gaan" en rijdt vlotjes de snelweg op. De Belg verwacht dat niet en denkt simpelweg "de rechterbaan is niet vrij, ik kan niet invoegen" en gaat maar stilstaan.

In bovenstaand stuk generaliseer ik enorm, dat geef ik meteen toe. Maar toch valt het me op. En ik rijd erg vaak bij de westerburen, tevens rijden er veel Belgen in Maastricht, en daarnaast ben ik zelf gedeeltelijk Belgisch en weet hoe mijn Belgische familie rijdt. Overwegend kunnen die echt totaal niet rijden namelijk, altijd verbijsterend om dat te zien.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 14:21
Kali
Avatar van Kali
Kali is offline
Citaat:
Je beschrijft hier zonder dat je het beseft een van mijn grootste frustraties aangaande Belgische automobilisten: ze schijten in hun broek bij invoegen en houden daardoor het verkeer enorm op. Hoe vaak ik niet een Belg stil zie staan op een invoegstrook. Zet gewoon je auto ertussen en houd de doorstroom op gang alsjeblieft! Voor de kenners: op de kennedybrug in Maastricht heb ik al vaker levensgevaarlijke situaties gezien hierdoor.

Maar ook op snelwegen, je rijdt een snelweg op, hoe haal je het dan in godsnaam in je hoofd om stil te gaan staan op de invoegstrook van de oprit naar een snelweg????

Het is naar mijn mening een combinatie van twee dingen: Belgen leren veel minder goed in de gaten houden wat het verkeer om zich heen doet, vooruit kijken bijvoorbeeld, en worden daardoor "verrast" door verkeerssituaties en gaan dan maar stilstaan en wachten tot het helemaal rustig is. En Belgen gaan er vanuit dat anderen ook zo rijden. De gemiddelde niet-Belgische automobilist die de snelweg op gaat en ziet dat er op een verder vrije weg iemand op de rechterbaan zit, denkt "die zal toch wel opzij gaan" en rijdt vlotjes de snelweg op. De Belg verwacht dat niet en denkt simpelweg "de rechterbaan is niet vrij, ik kan niet invoegen" en gaat maar stilstaan.

In bovenstaand stuk generaliseer ik enorm, dat geef ik meteen toe. Maar toch valt het me op. En ik rijd erg vaak bij de westerburen, tevens rijden er veel Belgen in Maastricht, en daarnaast ben ik zelf gedeeltelijk Belgisch en weet hoe mijn Belgische familie rijdt. Overwegend kunnen die echt totaal niet rijden namelijk, altijd verbijsterend om dat te zien.
Waaruit leid jij af dat ik stilstond?

In EIndhoven reed ik 120-130 (of allezins de snelheid die ik mocht, heb 1300 km gereden dit weekend dus weet ook niet meer welke snelheden waar mochten) toen het blauwe autotje aan 70 of dergelijke zich er tussen perste.

De andere toestanden was ik een vrachtwagen aan 120-130 aan het inhalen wanneer er wederom aan 100 /u zonder kijken werd tussengevoegd.

Ik ben een Belg die WEL op snelwegen kan rijden en kan spiegelwerken, kan invoegen en dergelijke.

In duitsland wel eens een bmw met grootlichten gehad omdat ik het waagde aan 170 km/u een vrachtwagen in te halen, bmw reed 200+, helaas kan mijn auto niet harder dan 180 zonder zwaar in toeren te gaan, en had ik een gillende vriendin die bij 170+ me doof gilde.

Maar wat je zegt klopt bij sommigen, mijn passagier kan idd niet invoegen op autostrades, enz, maar er is een verschil tussen stilstaan, of tussen "ik kom aan een veel hogere snelheid aangereden en je smijt je er maar tussen terwijl je die snelheid niet hebt"
__________________
~*~ Scientia vincere tenebras ~*~
Met citaat reageren
Oud 06-08-2013, 14:39
Verwijderd
Ik had het niet tegen jou, het was een algemene "je". Ik zeg niet voor niets dat ik aan het generaliseren ben. Maar leuk dat je het zo persoonlijk aantrekt
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 07:46
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
In duitsland wel eens een bmw met grootlichten gehad omdat ik het waagde aan 170 km/u een vrachtwagen in te halen, bmw reed 200+,
Nooit gehoord van de gentlemans agreement op de Duitse autobahn? Het wordt daar als asociaal ervaren dat jij de snellere auto's blokkeert
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 08:26
Verwijderd
Dat wilde ik eerst ook posten maar ik was bang dat ik dan te veel zat te bashen Veel Nederlanders/Belgen snappen dat niet en vinden dat ze al heul hard rijden dus dat die malle Duitsers niet zo moeten zeuren!!11
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 09:05
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Ik denk, ik post het wel, hoeft Ertur zich geen zeikerd te voelen
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 10:19
KIET
Avatar van KIET
KIET is offline
Dat agreement berust zich er wel een beetje op tot in welke mate je een ander 'hindert'. Als je gewoon bezig bent met een inhaalmanoeuvre en een hardrijder rijdt dat gat over langere afstand dicht heeft-ie dat te accepteren, helemaal als het een vrij groot snelheidsverschil betreft. Ga je het doen wanneer de ander al vrij dicht in de buurt zit en je duidelijk de optie had om af te remmen en hem te laten passeren, wordt het niet in dank afgenomen. Al geldt dat niet per se alleen voor Duitsers

Het is overigens ook wel zo dat de snelle rijders meer verantwoording dienen te nemen dan de langzamere figuren en sneller horen toe te geven in een (dreigend) conflict. Maar daar houden ook niet alle Autobahn-vliegers zich aan
__________________
KIET: "We are not here to create disorder, we are here to protect disorder!"
Wanted: 30 Chinamen and a zeppelin for elaborate practical joke.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2013, 10:27
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
wanneer je met 170 een vrachtwaggel voorbijgaat dan ben je er in no-time langs, Waaruit ik dus opmaak dat er geen heel groot gat geweest moet zijn tussen de hardrijder (laagvlieger) en de inhaler.
Tis echt even wennen, in het begin had ik dat soort dingen ook niet door en vond ik het maar gedoe, nu begrijp ik het beter en vind ik het ook prima om er rekening mee te houden
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.