Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2003, 20:26
Verwijderd
Natuurlijk is er verschil, dat snap ik ook wel. Alleen ik vind dat er, vooral door mensen die aan de universiteit studeren, heel erg negatief op je gereageerd wordt als je HBO doet. En dan waarom? Zijn mensen die HBO doen dan echt zoveel minder...

Ik heb dus vwo gedaan, en doe nu hbo. Maar echt, veel negatieve reacties, dat ik me daar heel onzeker door ga voelen.

Van die mensen die universiteit doen die je dan helemaal belachelijk maken met het woordje school en les . Of als, wanneer je opbelt, de reactie krijgt van we bellen hier niet met domme HBO-v'ers... En natuurlijk ik snap ook wel dat het als grapje is bedoeld, alleen waarom???

Dan heb ik echt zoiets van, waarom doe je zo minder over het HBO. Denk je nou echt dat je later voor de maatschappij met je geschiedenis of rechten studie waar je niks van bakt meer voor de maatschappij betekent dan iemand die HBO-V heeft gedaan? Ik namelijk niet!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-09-2003, 20:39
Nuck
Nuck is offline
HBO is toch eigenlijk ook gewoon naar school gaan? Ik kijk niet neer op mensen die HBO doen, alleen sommige HBO'ers voelen zich ook te geweldig omdat ze 'studeren'.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 19-09-2003 @ 21:39:
alleen sommige HBO'ers voelen zich ook te geweldig omdat ze 'studeren'.
Ook zoiets; ik ken ook genoeg mensen die zich geweldig vinden omdat ze studeren, hebben zij daar wel recht toe dan??? Of gaat het je erom omdat HBOérs het studeren noemen?
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 20:51
Verwijderd
niet weer...
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 20:54
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 19-09-2003 @ 21:51:
niet weer...
sorry
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 21:35
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 19-09-2003 @ 21:49:
Ook zoiets; ik ken ook genoeg mensen die zich geweldig vinden omdat ze studeren, hebben zij daar wel recht toe dan??? Of gaat het je erom omdat HBOérs het studeren noemen?
Mja ik weet zelf heel goed wat ik bedoel, kan het alleen momenteel even niet formuleren .

Maar de discussie is al totaal uitgekauwd inderdaad.
__________________
As if!
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 21:50
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 19-09-2003 @ 21:39:
HBO is toch eigenlijk ook gewoon naar school gaan? Ik kijk niet neer op mensen die HBO doen, alleen sommige HBO'ers voelen zich ook te geweldig omdat ze 'studeren'.
Ik vind hbo toch iets anders dan 'naar school gaan', maar das mijn mening.

Verder is dit onderwerp idd zo enorm uitgekauwd, mijn mening is dan ook te vinden in de andere topics over dit onderwerp.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Nuck schreef op 19-09-2003 @ 21:39:
Ik kijk niet neer op mensen die HBO doen, alleen sommige HBO'ers voelen zich ook te geweldig omdat ze 'studeren'.
Ik ken ook zat mensen die universiteit doen die zich geweldig vinden omdat ze 'studeren' en zich beter achten dan wie dan ook, ómdat ze 'studeren'.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 22:49
Thomas
Thomas is offline
De wekelijks terugkerende discussie. Yay!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 00:35
Verwijderd
Leg jullie er nou toch eens bij neer...
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 08:17
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
En voor de 80.00000000000000000000ste x op rij deze discussie leer het toch eens
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 09:58
watervlo
watervlo is offline
hbo is hetzelfde als universiteit, maar dan beroepsgericht i.p.v. wetenschappelijk gericht. maar het niveau is precies hetzelfde tot en met de bachelorfase.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 10:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
stefano schreef op 19-09-2003 @ 21:51:
niet weer...
idd. hier komen we toch nooit uit.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 10:37
Verwijderd
Citaat:
watervlo schreef op 20-09-2003 @ 10:58:
(...) maar het niveau is precies hetzelfde tot en met de bachelorfase.
Kom op zeg

Laatst gewijzigd op 20-09-2003 om 10:45.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 11:31
nickz
Avatar van nickz
nickz is offline
Het is maar net waar je je druk over maakt. Je kunt ook gewoon gelukkig zijn met wat je doet en je niets aantrekken van wat andere mensen ervan vinden. Als jij lekker in je vel zit heb je met anderen toch niets te maken? Er zijn wel ergere dingen in de wereld hoor!
__________________
Aapie!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 14:14
Miess
Miess is offline
Citaat:
watervlo schreef op 20-09-2003 @ 10:58:
maar het niveau is precies hetzelfde tot en met de bachelorfase.
Dat is zeker niet zo. Het hangt sterk per opleiding/ studie af. Zo weet ik voor de volle 100% zeker dat het niveau van de opleiding die mijn vriendin doet (hbo-verloskunde) hoger ligt dan het niveau van de rechtenstudie, maar zeker niet hoger dan het niveau van de studie bouwkunde. Met niveau bedoel ik hier de hoeveelheid intelligentie die ongeveer vereisd is.

M.i. is het verschil tussen het hbo en het wo erg groot. Het zijn gewoon twee verschillende onderwijsmanieren, al hoewel deze steeds meer naar elkaar toegroeien. Op het wo wordt je meestal opgeleid om de wetenschap te dienen. Er wordt dan ook vaak veel abstracte stof onderwezen en de lesgevers zijn naast docent ook onderzoeker. Op het hbo wordt er veel toepassinggericht gewerkt en wordt er bijvoorbeeld geen stof onderwezen die iets minder van belang is voor het beroep wat je gaat uitoefenen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 15:34
nickz
Avatar van nickz
nickz is offline
Citaat:
Miess schreef op 20-09-2003 @ 15:14:
Dat is zeker niet zo. Het hangt sterk per opleiding/ studie af. Zo weet ik voor de volle 100% zeker dat het niveau van de opleiding die mijn vriendin doet (hbo-verloskunde) hoger ligt dan het niveau van de rechtenstudie, maar zeker niet hoger dan het niveau van de studie bouwkunde. Met niveau bedoel ik hier de hoeveelheid intelligentie die ongeveer vereisd is.
Vereist schrijf je ten eerste met een T en niet met een D, maar dat doet er nu even niet toe.
Wat ik even kwijt is dat ik voor de volle 100% zeker weet dat het niveau van de rechten studie hoger ligt dan het niveau voor de studie verloskundige. Dat wordt tijdens de studie misschien nog niet zo duidelijk, maar later wanneer men een beroep uitoefent wel. Er is meer intelligentie vereist om een moordenaar vrij te kunnen pleiten dan een baby uit een moeder te halen, lijkt me.
__________________
Aapie!
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 15:37
Verwijderd
Ik doe WO en ik zeg iig gewoon, dat ik naar SCHOOL moet, het komt allemaal toch neer op een vorm van onderwijs
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 20-09-2003, 15:53
Verwijderd
Citaat:
nickz schreef op 20-09-2003 @ 12:31:
Het is maar net waar je je druk over maakt. Je kunt ook gewoon gelukkig zijn met wat je doet en je niets aantrekken van wat andere mensen ervan vinden. Als jij lekker in je vel zit heb je met anderen toch niets te maken? Er zijn wel ergere dingen in de wereld hoor!
Als jij vaak te horen krijgt dat je toch maar een domme HBO-er bent... nee.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 15:54
Verwijderd
Citaat:
nickz schreef op 20-09-2003 @ 16:34:
Wat ik even kwijt is dat ik voor de volle 100% zeker weet dat het niveau van de rechten studie hoger ligt dan het niveau voor de studie verloskundige. Dat wordt tijdens de studie misschien nog niet zo duidelijk, maar later wanneer men een beroep uitoefent wel. Er is meer intelligentie vereist om een moordenaar vrij te kunnen pleiten dan een baby uit een moeder te halen, lijkt me.
Denk je nou echt dat een baby uit de moeder altijd zo makkelijk gaat...
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 15:55
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 20-09-2003 @ 16:53:
Als jij vaak te horen krijgt dat je toch maar een domme HBO-er bent... nee.
Dat neem je toch niet serieus dan? Lijkt me meer dan logisch dat je die opmerkingen gewoon links laat liggen. Ga er daarna ook niet op in, want alleen dan kan je zeggen dat jij het slimste bent geweest. WOers die vinden dat ze beter zijn heb je genoeg, maar het feit blijft dat ze gewoon een ander soort van onderwijs volgen. Daar is niets op tegen, maar behandel elkaar met respect en zeg niet van die domme dingen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 16:27
Miess
Miess is offline
Citaat:
nickz schreef op 20-09-2003 @ 16:34:
Vereist schrijf je ten eerste met een T en niet met een D, maar dat doet er nu even niet toe.
Wat ik even kwijt is dat ik voor de volle 100% zeker weet dat het niveau van de rechten studie hoger ligt dan het niveau voor de studie verloskundige. Dat wordt tijdens de studie misschien nog niet zo duidelijk, maar later wanneer men een beroep uitoefent wel. Er is meer intelligentie vereist om een moordenaar vrij te kunnen pleiten dan een baby uit een moeder te halen, lijkt me.
Verexcuseert u me de spelfout (dat heb je eenmaal als je te snel tikt).

Verder weet ik niet waarover je zeurt. Ten eerste spreek ik verder in mijn post over de opleiding verloskunde en de studie rechten en NIET over het beroep advocaat of vroedvrouw.

Ten tweede: of er meer intelligentie vereisT is om een mordenaar vrij te kunnen pleiten, daar heb ik geen idee van. Maar het lijkt mij in ieder geval dat jij nog veel te leren hebt voordat je een moordenaar vrij kunt pleiten. En voor het geval je het nog niet wist; nergens is de grens tussen leven en dood (voor 2 levens!) zo groot als tijdens de geboorte. Een geboorte is helaas meer dan 2x puffen en 1x persen. Overigens is de bevalling niet het enige wat de verloskundige bewaakt.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 17:33
watervlo
watervlo is offline
in principe is hbo hetzelfde als universiteit. in het buitenland noemen ze hbo ook universiteit.
natuurlijk kun je niet altijd zeggen dat het niveau hetzelfde is, dat hangt van de opleiding af. er bestaan een heleboel flauwekul opleidingen, met name op het hbo. maar er zijn best hbo opleidingen die moeilijker zijn dan de gemiddelde universitaire opleiding. Met name de technische hbo opleidingen.
Ik zit op een hbo waarbij geen enkele vwo'er zijn P heeft gehaald, terwijl die in principe wel universiteit zouden moeten kunnen, maar de wiskunde is bij ons veel te zwaar voor iemand van het vwo(laat staan havo).
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 18:30
Miess
Miess is offline
Er zijn trouwens een hoop universitaire studies waarbij de onderwijsvorm toch veel op die van het hbo lijkt. Bij geneeskunde en tandheelkunde bijvoorbeeld vind ik dit sterk.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 18:38
Verwijderd
HBO is ook vrij triest *grijnst gemeen* En ja, ik doe zelf hbo, dus ik mag dat zeggen.

Nou ja, nu doe ik ook kunstacademie dus waren de verwachtingen wat betreft de theorie al niet hoog, maar dit slaat toch echt alles. Bij filosofie en kunstbeschouwing (de enige theoretische vakken die ik heb, zelfs) 'leren' we alleen maar dingen die ik al 3 x heb gehad! *zucht diep*
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2003, 21:17
Verwijderd
Citaat:
watervlo schreef op 20-09-2003 @ 18:33:
in principe is hbo hetzelfde als universiteit. in het buitenland noemen ze hbo ook universiteit.
natuurlijk kun je niet altijd zeggen dat het niveau hetzelfde is, dat hangt van de opleiding af. er bestaan een heleboel flauwekul opleidingen, met name op het hbo. maar er zijn best hbo opleidingen die moeilijker zijn dan de gemiddelde universitaire opleiding. Met name de technische hbo opleidingen.
Ik zit op een hbo waarbij geen enkele vwo'er zijn P heeft gehaald, terwijl die in principe wel universiteit zouden moeten kunnen, maar de wiskunde is bij ons veel te zwaar voor iemand van het vwo(laat staan havo).
Dat kun je zo simpel helemaal niet zeggen. Ten eerste is het onderwijssysteem in het buitenland niet te vergelijken met dat in Nederland.

In het buitenland, bijvoorbeeld Engeland, kent men maar één benaming voor het voortgezet onderwijs, en dat is university. Dat staat niet gelijk aan het Nederlandses 'universiteit'. University, universität of université is de verzamelnaam voor alle opleidingen in het voortgezet onderwijs. Het niveau van de opleiding wordt niet bepaald door een scheiding zoals wij kennen, met HBO/WO, maar door de 'ranking' die die university inneemt in een landelijke tabel met onderwijsinstellingen. Het is dus een glijdende schaal, terwijl wij een formele scheiding hebben.

Ten tweede is het echt niet zo dat jij op het HBO 'moeilijker' wiskunde krijgt dan je op het VWO krijgt, het is alleen anders. Vooral de scheiding tussen pure wiskunde en kansberekening/statistiek leidt ertoe dat er in wiskunde een nogal nare scheiding is tussen de vakgebieden. In ieder geval zijn er ook weer (veel) WO-opleidingen waar je met je HAVO-wiskunde geen ruk van snapt, dus dat is een redenatie die nogal krom is.

Ik snap trouwens überhaupt het hele punt niet. Waarom willen HBO'ers zichzelf nou zo graag studenten noemen? Denken ze dat ze anders niet genoeg aanzien krijgen ofzo? Volgens mij zit er tóch ergens een klein minderwaardigheidscomplexje achter...
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:30
watervlo
watervlo is offline
een mbo-er vind ik ook student. die moeten toch ook studeren???
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 22:42
Thomas
Thomas is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-09-2003 @ 22:17:
Ik snap trouwens überhaupt het hele punt niet. Waarom willen HBO'ers zichzelf nou zo graag studenten noemen? Denken ze dat ze anders niet genoeg aanzien krijgen ofzo? Volgens mij zit er tóch ergens een klein minderwaardigheidscomplexje achter...
Waarom willen men op de universiteit zichzelf boven een HBO’er stellen? Denken ze dat ze niet genoeg aanzien krijgen wanneer HBO’ers ook studenten genoemd worden? Volgens mij wil men juist die status van exclusiviteit behouden...
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 23:01
de ijsprinses
Avatar van de ijsprinses
de ijsprinses is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 19-09-2003 @ 21:26:


Van die mensen die universiteit doen die je dan helemaal belachelijk maken met het woordje school en les . Of als, wanneer je opbelt, de reactie krijgt van we bellen hier niet met domme HBO-v'ers... En natuurlijk ik snap ook wel dat het als grapje is bedoeld, alleen waarom???

mijn vrienden zeggen ook wel es plagend: 'maar jij studeert maar psychologie' en daar zit wel een kern van waarheid in.
Maak je niet druk, ligt meer aan de persoon als ie neerkijkt op een ander dan aan HBO of WO in het algemeen lijkt mij.

Natuuuurlijk zijn er moeilijkere studies en minder moeilijke, net als bij HBO opleidingen. Het verschil is naar mijn mening dan ook niet de moeilijkheid maar de manier van denken die je aanleert en de vorm van het onderwijs. Wetenschappelijk onderwijs leidt op tot wetenschapper en hoger beroeps onderwijs stoomt je klaar om een beroep uit te oefenen. zo. kom maar op met dat gezeur.

Laatst gewijzigd op 20-09-2003 om 23:03.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 00:46
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Miess schreef op 20-09-2003 @ 17:27:
Verexcuseert u me de spelfout (dat heb je eenmaal als je te snel tikt).

Verder weet ik niet waarover je zeurt. Ten eerste spreek ik verder in mijn post over de opleiding verloskunde en de studie rechten en NIET over het beroep advocaat of vroedvrouw.
Het blijft evenwel, hoogstwaarschijnlijk zeg ik erbij, pertinente nonsens. Een raadsel is het mij op grondslag waarvan niet weinigen een zo laatdunkende houding ten aanzien van de rechtenstudie hebben. Het gegeven reeds dat, gemiddeld genomen, slechts circa de helft der beginnenden studenten de studie überhaupt zal afronden (aldus onlangs nog in Trouw een hoogleraar), in het achterhoofd houdende dat die studenten geacht worden te behoren tot, wat we maar noemen de intellectuele elite, ondergraaft die ongegronde geringschatting met gevolg. Dat bovendien Rechten een studie is bijna verstoken van "practische elementen" en, daarentegen, louter theoretisch, en vaak zeer abstract, is, is een notitie die de afbreukwerkzaamheden aan die opvatting vervolvoert.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 09:12
Verwijderd
Citaat:
Miess schreef op 20-09-2003 @ 19:30:
Er zijn trouwens een hoop universitaire studies waarbij de onderwijsvorm toch veel op die van het hbo lijkt. Bij geneeskunde en tandheelkunde bijvoorbeeld vind ik dit sterk.
Ja precies, en dat gebeurt nu meer en meer, door die BaMa-structuur. Ik ken mensen die nu aan een universiteit studeren en net zo goed elke dag naar 'school' moeten en opdrachten in groepjes moeten maken, dat doe ik op 't HBO ook. Mijn zus studeert nu bijvoorbeeld Engels, WO, ik Japans, HBO. Als ik het met elkaar vergelijk, wijkt het echt niet veel af, we moeten allebei in de lessen werken en presenteren, allebei doen we thuis min of meer hetzelfde en allebei werken we in groepjes aan projecten. 't Verschil wordt echt steeds kleiner.

Daarnaast kennen ze in bijvoorbeeld Japan wel verschil tussen opleidingen op de universiteit, een soort WO en HBO dus, maar 't heet allebei universiteit. Je hebt beroepsonderwijs en hoger onderwijs, dat hoger onderwijs (waar dus HBO en WO invallen) noemt men in veel landen gewoon universiteit. Niet in álle landen hoor, maar wel in veel.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 16:25
Miess
Miess is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 21-09-2003 @ 01:46:
Het blijft evenwel, hoogstwaarschijnlijk zeg ik erbij, pertinente nonsens. Een raadsel is het mij op grondslag waarvan niet weinigen een zo laatdunkende houding ten aanzien van de rechtenstudie hebben. Het gegeven reeds dat, gemiddeld genomen, slechts circa de helft der beginnenden studenten de studie überhaupt zal afronden (aldus onlangs nog in Trouw een hoogleraar), in het achterhoofd houdende dat die studenten geacht worden te behoren tot, wat we maar noemen de intellectuele elite, ondergraaft die ongegronde geringschatting met gevolg. Dat bovendien Rechten een studie is bijna verstoken van "practische elementen" en, daarentegen, louter theoretisch, en vaak zeer abstract, is, is een notitie die de afbreukwerkzaamheden aan die opvatting vervolvoert.
Het blijft zeker geen pertinente nonsens. Zelf volg ik naast mijn studie vakken van de studie nederlands recht aan de universiteit van Tilburg en ik sta iedere keer weer te kijken hoe simpel het allemaal is. Voor een rechtenstudie zijn ook geen specifieke vaardigheden vereist buiten het goed kunnen lezen van teksten, exploreren en selecteren van informatie, argumenteren en beredeneren, maar dit wordt bij bijna iedere wetenschappelijke studie verlangd en van een vwo-kandidaat kunnen deze vaardigheden worden verwacht. Bij de hbo opleiding van mijn vriendin (verloskunde dus) worden veel meer vaardigheden vereist en worden naast interlectuele ook sociale vaardigheden vereist. Bij veel hts-opleidingen worden ook veel meer vaardigheden vereist dan bij de rechtenstudie. Ik wil hiermee zeker niet neerkijken op de rechtenstudie en rechtenwetenschap. Het is namelijk m.i. op de medische wetenschap na de belangrijkste wetenschap voor de samenleving.

Dat er zo laagdunkend wordt gedaan over de rechtenstudie heeft denk ik te maken met het feit dat veel schoolverlaters denken "ik weet niks, dus ga ik maar rechten doen" of "je kunt altijd nog rechten studeren", etc. Ook zie ik op de faculteit rechtsgeleerdheid in Tilburg, dat er veel te veel rechtenstudenten rondlopen die de studie louter doen om een relaxte studietijd te hebben met weinig college uren ed. Deze studenten hebben dus niet het doel voor ogen om de rechtenwetenschap te dienen, een slechte zaak m.i. Dat is volgens mij ook de reden dat er zoveel studenten afvallen bij rechten, maar vergis je niet, er zijn ook hts-opleidingen waarbij meer dan 50% afvalt bekend en om maar weer even bij de opleiding van mijn vriendin terug te komen: daar is 70% al voor het begin van de studie afgevallen (selectie aan de poort namelijk).
Met citaat reageren
Oud 21-09-2003, 18:15
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Miess schreef op 21-09-2003 @ 17:25:
Het blijft zeker geen pertinente nonsens. Zelf volg ik naast mijn studie vakken van de studie nederlands recht aan de universiteit van Tilburg en ik sta iedere keer weer te kijken hoe simpel het allemaal is. Voor een rechtenstudie zijn ook geen specifieke vaardigheden vereist buiten het goed kunnen lezen van teksten, exploreren en selecteren van informatie, argumenteren en beredeneren, maar dit wordt bij bijna iedere wetenschappelijke studie verlangd en van een vwo-kandidaat kunnen deze vaardigheden worden verwacht. Bij de hbo opleiding van mijn vriendin (verloskunde dus) worden veel meer vaardigheden vereist en worden naast interlectuele ook sociale vaardigheden vereist. Bij veel hts-opleidingen worden ook veel meer vaardigheden vereist dan bij de rechtenstudie. Ik wil hiermee zeker niet neerkijken op de rechtenstudie en rechtenwetenschap. Het is namelijk m.i. op de medische wetenschap na de belangrijkste wetenschap voor de samenleving.

Dat er zo laagdunkend wordt gedaan over de rechtenstudie heeft denk ik te maken met het feit dat veel schoolverlaters denken "ik weet niks, dus ga ik maar rechten doen" of "je kunt altijd nog rechten studeren", etc. Ook zie ik op de faculteit rechtsgeleerdheid in Tilburg, dat er veel te veel rechtenstudenten rondlopen die de studie louter doen om een relaxte studietijd te hebben met weinig college uren ed. Deze studenten hebben dus niet het doel voor ogen om de rechtenwetenschap te dienen, een slechte zaak m.i. Dat is volgens mij ook de reden dat er zoveel studenten afvallen bij rechten, maar vergis je niet, er zijn ook hts-opleidingen waarbij meer dan 50% afvalt bekend en om maar weer even bij de opleiding van mijn vriendin terug te komen: daar is 70% al voor het begin van de studie afgevallen (selectie aan de poort namelijk).
Ik vrees dat, aangezien je die vakken náást je eigenlijke studie volgt, die vakken bepaald niet de diepgravende vakken der studie zijn. Vakken als Goederenrecht, Verbintenissenrecht en Handels- en rechtspersonenrecht zijn uitermate gecompliceerd, echter, indien en voorzover ze ten gronde behandeld worden. Dat gebeurt niet in de propaedeuse-fase (en, toegegeven, op dat punt in de studie is Rechten inderdaad nog eenvoudig), omdat die fase zich erop richt de student bekend te maken met de beginselen van een en ander, de terminologie incluis: dat richt zich derhalve hoofdzakelijk op memoriseren. Het toepassen vormt een bescheiden element. Naarmate evenwel de studie vordert wordt zij navenant ingewikkelder, abstracter, meer eisen stellend aan het intellect door de student te nopen tot abstraheren, de logica der regels te doorgronden en, belangrijk, toe te passen. In dier voege is Rechten erg verwant aan de wiskunde, nu het gaat om het toepassen en doorgronden van abstracte regels. Ik zou zeggen: Rechten is de talige variant van het cijfermatige wiskunde.
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 08:53
Verwijderd
Rechten is echt geen wereldstudie ofzo hoor. En inderdaad als iemand rechten doet, en je vraagt waarom dan is het antwoord vaak van ja ik wist niks dus ik ben maar rechten gaan doen. Natuurlijk zijn er ook wel mensen die echt rechten willen doen; een meisje bij mij op de middelbare school bijvoorbeeld.

Wij hebben ook een meisje die nu HBO-V doet. Zij heeft hiervoor rechten gestudeerd, en is afgestudeerd. Maar zij vindt dat rechten echt een makkie is vergeleken bij HBO-V. Het is natuurlijk ook wel een beetje wat je ligt enzo, maar zoveel minder zijn HBO studies niet.
Ook hebben wij een jongen (man) die nu HBO-V is gaan doen, na politicologie te hebben gestudeerd. En ook hij zei laatst het niveau op de hbo ligt echt een stuk hoger dan verwacht.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 09:57
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Allereerst: zowel HBO-ers als WO-ers zijn studenten. Zie de definitie van de van Dale:

stu·dent (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die studeert in het tertiair onderwijs => studerende
2 iem. die aanleg heeft voor studie of die veel van studeren houdt => studiehoofd

bron: www.vandale.nl

Ten tweede: ik ben een VWO-er die nu HBO doet. Iemand uit mijn oude VWO-klas studeert nu aan de universiteit. Hij doet sociale geografie, ik doe fiscale economie. Hij zegt dat hij gemiddeld 15 uur per week bezig is met zijn opleiding. Ik ben zoiezo meer uur per week kwijt aan mijn opleiding. WO hoeeft dus niet per definitie moeilijker/zwaarder te zijn dan HBO.

Ik ben van mening dat er wel verschil is tussen HBO & WO, maar dat dit verschil zeer klein is. Ik ben het dus volledig met MevrouwM eens, HBO studies zijn niet vele minder dan WO studies.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 16:13
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
StijnSpoortNiet schreef op 22-09-2003 @ 10:57:
Allereerst: zowel HBO-ers als WO-ers zijn studenten. Zie de definitie van de van Dale:

stu·dent (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die studeert in het tertiair onderwijs => studerende
2 iem. die aanleg heeft voor studie of die veel van studeren houdt => studiehoofd

bron: www.vandale.nl
Ik sta niet kleinerend tegenover hbo'ers, maar je in deze discussie beroepen op de van dale vind ik absoluut niet getuigen van een academische instelling.
Het Nederlands is een natuurlijke taal en geen formele. Het stukje in een woordenboek wat jij vind onder "student" is dan ook geen formele definitie, maar een omschrijving, en voor meerdere interpretaties vatbaar. Ik zie je post dan ook absoluut niet als een argument.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-09-2003, 17:36
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
beuk schreef op 22-09-2003 @ 17:13:
Het Nederlands is een natuurlijke taal en geen formele. Het stukje in een woordenboek wat jij vind onder "student" is dan ook geen formele definitie, maar een omschrijving, en voor meerdere interpretaties vatbaar. Ik zie je post dan ook absoluut niet als een argument.
Het is net zo min een 'argument' als "het is van oudsher zo dus is het nu ook nog zo". Ik heb nog geen enkel argument voor de bewering dat alleen WO studenten echt studenten zijn gezien.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 17:37
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
MevrouwM schreef op 20-09-2003 @ 16:53:
Als jij vaak te horen krijgt dat je toch maar een domme HBO-er bent... nee.
Ik zou ze hardop uitlachen. WO-ers die dat roepen worden toch niet serieus genomen, typische ballen die hun eigen onzekerheid proberen te verbergen door anderen neer te halen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 17:45
watervlo
watervlo is offline
ik snap deze discussie echt niet, het is toch zo duidelijk als wat?
hbo is hetzelfde als een universiteit, maar dan beroepsgericht ipv wetenschappelijk gericht. Tot aan de bachelorfase is het hetzelfde, maar of je die nou op het hbo hebt gehaald of op de universiteit maakt geen bal uit, het gaat op de iniversiteit alleen een jaartje sneller omdat je op het hbo ook practica hebt die tijd in beslag nemen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 17:49
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
watervlo schreef op 22-09-2003 @ 18:45:

hbo is hetzelfde als een universiteit, maar dan beroepsgericht ipv wetenschappelijk gericht. .
Inderdaad. Het verschilt natuurlijk per studierichting (er is bijvoorbeeld geheel terecht geen HBO-rechten, hoewel ze daar wel mee willen beginnen), maar in het geval van Informatica zijn HBO-ers meestal nuttigers dan WO-ers, omdat WO-ers gewoon een opleiding tot onderzoeker hebben gehad. Je merkt duidelijk in het bedrijfsleven (ik werk zelf fulltime bij een IT bedrijf) dat WO-ers gewoon weinig bedrijfsrelevante kennis hebben.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 18:41
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Chimera schreef op 22-09-2003 @ 18:49:
Inderdaad. Het verschilt natuurlijk per studierichting (er is bijvoorbeeld geheel terecht geen HBO-rechten, hoewel ze daar wel mee willen beginnen), maar in het geval van Informatica zijn HBO-ers meestal nuttigers dan WO-ers, omdat WO-ers gewoon een opleiding tot onderzoeker hebben gehad. Je merkt duidelijk in het bedrijfsleven (ik werk zelf fulltime bij een IT bedrijf) dat WO-ers gewoon weinig bedrijfsrelevante kennis hebben.
HBO rechten bestaat wel voortaan beter opletten jij en op het HBO is het meer praktijkgericht ipv wetenschappelijk. Ikzelf moet bijvoorbeeld veel praktijkopdrachten doen en mijns inziens leer ik daar meer van dan alleen van gortdroge theorie. Bepaalde vaardigheden kun je alleen maar aanleren en verbeteren door veel te oefenen. Theorie is slechts een hulpmiddel om vaardigheden aan te leren.

Overigens weet ik niet of het onderwijsniveau van WO hoger ligt dan van het HBO, wel weet ik dat de VWO-er op het HBO (bij mij in de klas dan) meestal beter scoort en met minder moeite. Ik persoonlijk denk wel dat het scheelt omdat er niet voor niets een VWO diploma gevraagd wordt. Iemand met een academische opleiding heeft over het algemeen een hoger salaris dan iemand van een Hogeschool. Daar staat tegenover dat HBO-ers eerder een baan vinden, omdat hun opleidingen meer praktijkgericht zijn. Natuurlijk verschilt dit wel per branche.

Verder is het zo dat de bachelor-fase op het HBO 4 jaar duurt en op het WO 3 jaar, en dat er daarna Master achteraan komt. Ik denk dan persoonlijk dat het nivo op WO iets hoger ligt en ook het studietempo daarmee. Al zal dit ook wel weer per studie en per school verschillend zijn.

Ik lees hier ook dat er de grootste flauwekul HBO opleidingen zijn, maar dat is tevens zo op de universiteit.

Citaat:
Ik doe WO en ik zeg iig gewoon, dat ik naar SCHOOL moet, het komt allemaal toch neer op een vorm van onderwijs
Idd, mensen, niet zo zeuren

Een WO-er die beweert dat ie beter is omdat hij WO doet ipv van HBo vind ik sowieso getuigen van erg weinig intelligentie
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 19:07
watervlo
watervlo is offline
[QUOTE]*Kim EL* schreef op 22-09-2003 @ 19:41:wel weet ik dat de VWO-er op het HBO (bij mij in de klas dan) meestal beter scoort en met minder moeite.

hmm das bij mij juist omgekeerd. bij ons doen de mbo'ers het vele beter, vooral bij de exacte vakken.(ik doe milieutechnologie)
vooral wiskunde is een rap bij de vwo'ers.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 20:59
H2O
H2O is offline
Citaat:
hbo is hetzelfde als een universiteit, maar dan beroepsgericht ipv wetenschappelijk gericht.
hmm...tegenstrijdig hoor

Citaat:
watervlo schreef op 22-09-2003 @ 18:45:
het gaat op de universiteit alleen een jaartje sneller omdat je op het hbo ook practica hebt die tijd in beslag nemen.
nee, uiteindelijk ben je als HBO'er even snel klaar met je bachelor als een WO'er, omdat havo maar 5 jaar duurt. Dan kun je net zo goed HAVO gaan doen, wat veel makkelijk is dan VWO.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 21:48
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
Chimera schreef op 22-09-2003 @ 18:36:
Het is net zo min een 'argument' als "het is van oudsher zo dus is het nu ook nog zo". Ik heb nog geen enkel argument voor de bewering dat alleen WO studenten echt studenten zijn gezien.
Je hoort mij toch ook niet "altijd zo geweescht" roepen? Ik zie alleen altijd weer die "definitie" voorbij komen in dit soort topics.

Ik denk dat er bij de meeste opleidingen/studies duidelijk een verschil tussen HBO/WO zit. Het een hoeft niet beter te zijn dan het andere. Als een HBO-er zich ook student wil noemen vind ik het prima, maar zeggen dat het hetzelfde is niet.

Overigens zou je het wel/niet student-zijn ook kunnen baseren op gedrag. Studentikoziteit is iets wat de meeste hbo-ers in het geheel níet bezitten. Niet dat ik ranzige hokken, enorme stapels afwas, eindeloze borrels of slappe blaatverhalen wil ophemelen, maar dat is weer wat ik persoonlijk met studenten associëer.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 10:29
Verwijderd
Citaat:
beuk schreef op 22-09-2003 @ 22:48:
Je hoort mij toch ook niet "altijd zo geweescht" roepen? Ik zie alleen altijd weer die "definitie" voorbij komen in dit soort topics.

Ik denk dat er bij de meeste opleidingen/studies duidelijk een verschil tussen HBO/WO zit. Het een hoeft niet beter te zijn dan het andere. Als een HBO-er zich ook student wil noemen vind ik het prima, maar zeggen dat het hetzelfde is niet.

Overigens zou je het wel/niet student-zijn ook kunnen baseren op gedrag. Studentikoziteit is iets wat de meeste hbo-ers in het geheel níet bezitten. Niet dat ik ranzige hokken, enorme stapels afwas, eindeloze borrels of slappe blaatverhalen wil ophemelen, maar dat is weer wat ik persoonlijk met studenten associëer.
Volgens mij is dat verschil nu steeds kleiner aan het worden, er is wel verschil, maar een duidelijk verschil zou ik het niet noemen. Natuurlijk verschillen sommige opleidingen heel veel en anderen vrijwel niet, maar gemiddeld gezien zou ik het geen groot verschil noemen...
Daarnaast zitten er in mijn groep vooral studenten die op kamers wonen en op dat gebied minstens zo studentikoos zijn als de wo'ers, maar dat is denk ik niet zo positief...
Ik ben het dus wel een beetje met je eens, maar ook een beetje niet

Verder zei iemand hierboven dat een stuk uit de Van Dale geen argument is, want een taal leeft. Precies, een taal leeft. En in allerlei instanties en onder allerlei groepen mensen worden de woorden 'student' en 'studeren' gebruikt in connectie met HBO. Als een taal leeft en we die 'wetten' dan moeten volgen, dat zeg ik dat de taal heeft besloten dat HBO'ers studenten zijn die studeren.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 22-09-2003 @ 18:49:
Inderdaad. Het verschilt natuurlijk per studierichting (er is bijvoorbeeld geheel terecht geen HBO-rechten, hoewel ze daar wel mee willen beginnen), maar in het geval van Informatica zijn HBO-ers meestal nuttigers dan WO-ers, omdat WO-ers gewoon een opleiding tot onderzoeker hebben gehad. Je merkt duidelijk in het bedrijfsleven (ik werk zelf fulltime bij een IT bedrijf) dat WO-ers gewoon weinig bedrijfsrelevante kennis hebben.
HBO-rechten zou niet bestaan?
Laat ik nou toevallig dit jaar aan die studie begonnen zijn

Maar nu vraag ik me toch af wat jij er geheel terecht aan vindt als er geen HBO-rechten zou bestaan..
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 22:32
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ik ben T@M@R@ schreef op 23-09-2003 @ 21:57:
HBO-rechten zou niet bestaan?
Ik hoor het al, loop hopeloos achter
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Is het haalbaar? (mbo- hbo/propedeuse- universiteit)
Verwijderd
46 23-03-2016 14:35
Studeren WO & HBO tegelijk?
harryyy
1 07-01-2013 21:39
Studeren Twee studies hbo/wo
fallen_angel88
11 18-04-2007 18:06
Algemene schoolzaken verschil HBO/WO
miss Ar-Feiniel
11 24-05-2004 20:53
Algemene schoolzaken hbo pedagogiek (groningen?)
dark princess
13 18-03-2004 18:30
Algemene schoolzaken Hbo/wo
nienna elensar
19 21-10-2003 16:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:39.