Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2006, 20:08
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
haay
ik ben nieuw hier en had een beetje in dit topic rondgeneusd.. vond het wel interessant

ik zit zelf nogal met een probleempje... dat het niet zo goed gaat met eten (beginstadium anorexia) en het is nogal n gevecht om niet nog minder te gaan eten...
Heeft iemand misschien tips om dit te voorkomen? Ik zit nu op max 1300kcal per dag.. maar het zakt al naar 1200. Ik probeer nog wel binnen te krijgen wat je dagelijks binnen moet krijgen (dus 500ml magere zuivel, 5boterhammen, 2ons groente.. fruit enz) Ik weet dat heel weinig eten niet gezond is.. al helemaal omdat ik elke dag minstens 2uur sport. Iemand tips misschien? zou ik echt fijn vinden, omdat het echt niet goed gaat.
Oud 19-05-2006, 20:33
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
de enige tip is hulp zoeken...

niet hier (als is het een begin) maar bij je ouders, huisarts of dietiste. Daarnaast hulp zoeken voor je problemen, want meestal is niet eten een uiting van een ander probleem (zoals weinig zelfvertrouwen / onrealistisch zelfbeeld wat ergens door ontstaan is oid)...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 19-05-2006, 20:47
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
dankje voor je reactie
heb probleem is dat er al wel hulp is... maar wachttijden die in de weg zitten. Ik wacht nu al 4maanden tot ik in therapie kan bij een eetstoorniskliniek.. en dat zal waarschijnlijk nog wel even duren.. vandaar dat ik om tips vroeg
Oud 19-05-2006, 23:00
Verwijderd
Citaat:
liek88 schreef op 19-05-2006 @ 21:47 :
dankje voor je reactie
heb probleem is dat er al wel hulp is... maar wachttijden die in de weg zitten. Ik wacht nu al 4maanden tot ik in therapie kan bij een eetstoorniskliniek.. en dat zal waarschijnlijk nog wel even duren.. vandaar dat ik om tips vroeg
wtf dat is lang, wat een onzin

sterkte ermee
Oud 20-05-2006, 08:26
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
liek88 schreef op 19-05-2006 @ 21:47 :
dankje voor je reactie
heb probleem is dat er al wel hulp is... maar wachttijden die in de weg zitten. Ik wacht nu al 4maanden tot ik in therapie kan bij een eetstoorniskliniek.. en dat zal waarschijnlijk nog wel even duren.. vandaar dat ik om tips vroeg
Dat is vervelend. Misschien kun je zorgen dat je ouders je controleren. Dat je bv 4 boterhammen meeneemt naar school en met jezelf afspreekt dat je die iig opeet. Neem wat yoghurt met muesli 's avonds, dat voelt niet als veel eten, maar is altijd nuttig. Eet fruit, daar hoef je geen cal voor te tellen. Eet veel groente, ook praktisch geen cal. Neem vitaminepillen, om te voorkomen dat je teveel tekorten krijgt.

Het handigste is denk ik voor jezelf opschrijven en al klaar maken wat je op een dag gaat eten en dat ook doen. Dan loop je niet het risico op eetbuiten oid, want je weet wat je gaat eten en anders eten ligt niet klaar, daarvoor is de drempel een stuk hoger...

Veel meer kan ik niet bedenken, het is een kwestie van doen. Vertel jezelf elke keer dat het goed is om te eten. Juist als je moeite hebt met eten, is het ontzettend sterk van jezelf als het je wel lukt. Begin elke dag opnieuw. Als het een keer een dag slecht ging, volgende dag opnieuw proberen. Beloon jezelf als het goed gaat. Misschien voelt het niet goed, maar met je verstand weet je dat het goed is. Probeer die momenten aan te grijpen om jezelf beter te laten voelen ipv slecht...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 20-05-2006, 11:45
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 20-05-2006 @ 09:26 :
Dat is vervelend. Misschien kun je zorgen dat je ouders je controleren. Dat je bv 4 boterhammen meeneemt naar school en met jezelf afspreekt dat je die iig opeet. Neem wat yoghurt met muesli 's avonds, dat voelt niet als veel eten, maar is altijd nuttig. Eet fruit, daar hoef je geen cal voor te tellen. Eet veel groente, ook praktisch geen cal. Neem vitaminepillen, om te voorkomen dat je teveel tekorten krijgt.

Het handigste is denk ik voor jezelf opschrijven en al klaar maken wat je op een dag gaat eten en dat ook doen. Dan loop je niet het risico op eetbuiten oid, want je weet wat je gaat eten en anders eten ligt niet klaar, daarvoor is de drempel een stuk hoger...

Veel meer kan ik niet bedenken, het is een kwestie van doen. Vertel jezelf elke keer dat het goed is om te eten. Juist als je moeite hebt met eten, is het ontzettend sterk van jezelf als het je wel lukt. Begin elke dag opnieuw. Als het een keer een dag slecht ging, volgende dag opnieuw proberen. Beloon jezelf als het goed gaat. Misschien voelt het niet goed, maar met je verstand weet je dat het goed is. Probeer die momenten aan te grijpen om jezelf beter te laten voelen ipv slecht...
Dankje voor de reactie. Het is nu gewoon zo dat ik een dag of eerder van tevoren opschrijf wat ik 'moet' eten op een dag (dus genoeg vitaminen, mineralen, calcium enz binnenkrijgen) En dat is elke dag dezelfde tijden. En dit dan ook echt probeer te eten. Mn ouders gaan dit nu ook controleren, omdat ik (of die anorexia waarschijnlijk) de neiging heb dit toch wel telkens te minimaliseren. Dus wel 200gr fruit maar dan had ik een appel en een kiwi opgeschreven voor die dag, maar maak ik er de avond van te voren 200gr aardbeien van (=totaal48kcal, terwijl appel+kiwi 90 is) .. dat soort dingen..
het is wel fijn om te weten dat ik sowieso NOOIT van mn leven plotseling heel veel zal gaan eten (eetbui dus) omdat ik ondertussen zo'n grote afkeer heb gekregen van ongezond voedsel... dus dat scheelt
dat yoghurt met meusli savonds zit er helaas niet in maargoed dankje wel voor de andere tips
Oud 20-05-2006, 12:24
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
liek88 schreef op 20-05-2006 @ 12:45 :
Dankje voor de reactie. Het is nu gewoon zo dat ik een dag of eerder van tevoren opschrijf wat ik 'moet' eten op een dag (dus genoeg vitaminen, mineralen, calcium enz binnenkrijgen) En dat is elke dag dezelfde tijden. En dit dan ook echt probeer te eten. Mn ouders gaan dit nu ook controleren, omdat ik (of die anorexia waarschijnlijk) de neiging heb dit toch wel telkens te minimaliseren. Dus wel 200gr fruit maar dan had ik een appel en een kiwi opgeschreven voor die dag, maar maak ik er de avond van te voren 200gr aardbeien van (=totaal48kcal, terwijl appel+kiwi 90 is) .. dat soort dingen..
het is wel fijn om te weten dat ik sowieso NOOIT van mn leven plotseling heel veel zal gaan eten (eetbui dus) omdat ik ondertussen zo'n grote afkeer heb gekregen van ongezond voedsel... dus dat scheelt
dat yoghurt met meusli savonds zit er helaas niet in maargoed dankje wel voor de andere tips
Hej,
Had net ook op jou gereageerd bij "eten en dieten" topic..maar weet nu dus hoe het zit
Misschien is het een idee om een echte standaardeetlijst te gaan volgen? (er zijn er genoeg op internet )
En misschien ondertussen ergens anders hulp te gaan zoeken? Een particuliere psycholoog, ggz, zoiets?
Ik ga al tijdje naar ggz (ook anorexia..). En ben sinds een week begonnen met een eetlijst. Hiervoor liep ik heel erg te kl*ten met eten, liep heel de dag calorieen te tellen enz. Maar zo'n eetlijst geeft mij wel wat rust, dat is gewoon wat ik móet eten, wat normaal is. En die lijst volg ik nu dus héél precies, niks meer, maar ook niks minder! Dus zelfs met boter en normaal beleg enzo
Veel Sterkte ermee!
Oud 20-05-2006, 12:49
Verwijderd
Misschien kun je tot die tijd een beetje hulp krijgen van een maatschappelijk werker of een dietist? Daar zijn vaak geen wachtlijsten voor, en dan heb je in elk geval een houvast om niet verder achteruit te gaan. Probeer ook om goed aan je ouders duidelijk te maken hoe het zit en hoe jij je er precies bij voelt, ouders kunnen heel veel steun geven bij zoiets maar als ze het niet begrijpen weten ze vaak niet wat ze kunnen doen. Het is in elk geval goed dat ze je er een beetje in controleren.

Wel knap van je dat je jezelf er toe zet om toch nog de minimale hoeveelheden te eten
Oud 20-05-2006, 13:04
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
dankjewel weer voor je reactie
ik loop al een tijd bij een dietist... ging een tijdje goed en zat ik op 1600kcal en kon van haar niet lager.. maar laatste afspraak was ong anderhalve maand terug en sindsdien is het achteruitgegaan (dus heel erg gaan minimaliseren) ik moet er half juni weer heen...
Oud 20-05-2006, 16:23
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Citaat:
sonho schreef op 19-05-2006 @ 16:50 :
Maar bedankt iedereen voor de sla-tips! Ik ben btw een vegetarier die ook geen vis eet en dressing niet lust. Maar ei en wat pasta erdoor vind ik wel een goed idee!
Er zijn kookboekjes die zich helemaal op salades richten. Ik heb er één die "spelen met salades" heet, en daar staan veel lekkere recepten in, ook vegetarisch. Er zijn veel van dit soort kookboekjes, bij de Slegte en andere discountboekwinkels kosten ze maar een paar Euro.
__________________
没有什么不能够面对!
Oud 20-05-2006, 16:35
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
blurred schreef op 20-05-2006 @ 17:23 :
Er zijn kookboekjes die zich helemaal op salades richten. Ik heb er één die "spelen met salades" heet, en daar staan veel lekkere recepten in, ook vegetarisch. Er zijn veel van dit soort kookboekjes, bij de Slegte en andere discountboekwinkels kosten ze maar een paar Euro.
Lekkere vegetarische salade:
vlindertjespasta met daardoor paprika, lente uitjes en wat feta...en dan een dressing erover. En dan natuurlijk koud serveren en alles doorelkaar Lekker in de zomer!
Oud 20-05-2006, 16:36
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
liek88 schreef op 20-05-2006 @ 14:04 :
dankjewel weer voor je reactie
ik loop al een tijd bij een dietist... ging een tijdje goed en zat ik op 1600kcal en kon van haar niet lager.. maar laatste afspraak was ong anderhalve maand terug en sindsdien is het achteruitgegaan (dus heel erg gaan minimaliseren) ik moet er half juni weer heen...
Heb je mijn berichtje ook gezien?
Lijkt je het geen handig idee om een echte eetlijst te gaan volgen?
Oud 20-05-2006, 18:37
Morri
Morri is offline
Ik heb mijn eetpatroon ook aangepast, ben ook wel afgevallen (niet zo veel). Maar het probleem bij mij is dat ik echt altijd honger heb op sommige dagen. Dan heb ik echt flink gegeten en een half uur later heb ik wéér honger. Het lijkt wel of ik vreselijk snel verbrandt. Kan je daar iets tegen doen?
Oud 20-05-2006, 20:02
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 20-05-2006 @ 17:36 :
Heb je mijn berichtje ook gezien?
Lijkt je het geen handig idee om een echte eetlijst te gaan volgen?
hoe zien die eetlijster eruit dan en waar kan je die vinden? en hoeveel kcal per dag bevatten die?
Oud 20-05-2006, 20:03
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
ik wil gewoon heel erg graag nog meer afvallen en niet zo blijven hier kan ik niet tevreden mee zijn zegt die anorexia
Oud 20-05-2006, 22:31
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Morri schreef op 20-05-2006 @ 19:37 :
Ik heb mijn eetpatroon ook aangepast, ben ook wel afgevallen (niet zo veel). Maar het probleem bij mij is dat ik echt altijd honger heb op sommige dagen. Dan heb ik echt flink gegeten en een half uur later heb ik wéér honger. Het lijkt wel of ik vreselijk snel verbrandt. Kan je daar iets tegen doen?
een boterham meer eten? Of 2? Of wat anders?
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 20-05-2006, 22:31
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
liek88 schreef op 20-05-2006 @ 21:03 :
ik wil gewoon heel erg graag nog meer afvallen en niet zo blijven hier kan ik niet tevreden mee zijn zegt die anorexia
Dan is het misschien beter om advies te vragen op psychologie en niet hier ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 21-05-2006, 10:56
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
liek88 schreef op 20-05-2006 @ 21:02 :
hoe zien die eetlijster eruit dan en waar kan je die vinden? en hoeveel kcal per dag bevatten die?
Uhm..ik weet ze uit mijn hoofd Maar zal tog wel even de site opzoeken...
Het zijn echt standaardlijsten, waarop je gelijk blijft! En wat je minimaal nodig hebt op een dag!
Er zijn wat verschillende, maar ze komen allemaal ongeveer op het zelfde neer...

Gevonden:
http://www.eetstoornis.org/5-medisch/voeding.php
Ik weet niet of je er iets aan hebt?
Oud 21-05-2006, 11:10
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
ikkuh15 schreef op 21-05-2006 @ 11:56 :
Uhm..ik weet ze uit mijn hoofd Maar zal tog wel even de site opzoeken...
Het zijn echt standaardlijsten, waarop je gelijk blijft! En wat je minimaal nodig hebt op een dag!
Er zijn wat verschillende, maar ze komen allemaal ongeveer op het zelfde neer...

Gevonden:
http://www.eetstoornis.org/5-medisch/voeding.php
Ik weet niet of je er iets aan hebt?
dankjewel!!
Oud 22-05-2006, 21:22
Maija
Avatar van Maija
Maija is offline
Ik merk steeds hoe warmer het word, hoe meer ik in het eetpatroon van precies een jaar geleden begin terug te vallen..

Maar ik ga goed mn best doen, k ga me niet meer zo slecht voelen als vorig jaar
__________________
Oud 22-05-2006, 21:43
Verwijderd
Citaat:
blurred schreef op 20-05-2006 @ 17:23 :
Er zijn kookboekjes die zich helemaal op salades richten. Ik heb er één die "spelen met salades" heet, en daar staan veel lekkere recepten in, ook vegetarisch. Er zijn veel van dit soort kookboekjes, bij de Slegte en andere discountboekwinkels kosten ze maar een paar Euro.
Oke, thanks voor de tip, ik ga eens kijken!

Hoe komen jullie aan de 2000 kcal? Ik eet 5 boterhammen, 3 stuks fruit, 1 pakje evergreen, 1 pakje sultana, 2 knackebrot, 2 scheppen groente, twee scheppen pasta, 1 vega burger, halfvolle melk, magere vruchtenyoghurt. Beleg is boter, jonge kaas, vega pate en pindakaas.
Naja dit eet ik op een goede dag, maar meestal iets minder. Ik kom op nog geen 1800 kcal.
En eig moet ik nog wat aankomen, maar dat gaat zo dus nooit lukken. Het liefst vul ik de kcal met gezonde dingen, maar echt veel meer op kan ik niet.
Iemand tips?
Oud 23-05-2006, 09:22
Mara
Mara is offline
(meer) melk of sap?
Oud 23-05-2006, 12:08
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
meer pasta? eet dan vooral volkoren pasta/macaroni.. vult goed en is de gezondste variant.
Oud 23-05-2006, 12:39
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Iets van saus bij het avond eten
Drinken met kcal erin (sap is dan nog redelijk gezond idd)
Meer avondeten, ik weet niet hoe groot die scheppen van jou zijn natuurlijk
Geen lightproducten kiezen maar de 'gewone' vorm, bijvoorbeeld halfvolle yoghurt i.p.v. magere.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 23-05-2006, 15:31
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
elke avond paar handjes pinda's, druiven en bananen, paar handjes rozijnen/krenten, ander soort koekjes eten, ander beleg, vruchtenyoghurt (of vla met hagelslag erdoor, of roomyoghurt of crusli erdoor), yogonaise bij je aardappelen en sla (desnood mayo), geen lightproducten meer, dus gewoon cola, sap ed...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 23-05-2006, 16:33
Verwijderd
Ik neem wel rozijnen door de yoghurt (daarom mocht het mager blijven).
Sap drinken is wel een goed idee misschien. Gothic wat bedoel je met ander beleg? Ik bedoel pindakaas en 48+ kaas is al behoorlijk calorierijk? Is er iets nóg calorierijker?
(Saus en mayonaise lust ik niet, gewone koekjes vind ik nog te eng.) Ik wacht morgen de weegschaal even af. En anders toch maar aan de vruchtensap en pinda's klinkt ook wel goed (goede vetten toch?)
Oh die pasta, ik eet over het algemeen volkoren, maar ligt beetje aan wat mn ma doet. Ik eet 1 bord avondeten. Dus ongeveer 1/3 pasta, 1/3 groente, 1/3 vega.
Bedankt iig!
Oud 23-05-2006, 17:52
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
ben je vegatarisch? vanwege die vegaburgers die vegaburgers die ik altijd eet bevatten niet meer als 175kcal per stuk. Je zou, om die 2000kcal te halen (of dicht id buurt) misschien gehakt kunnen proberen of een slavinkje. maarja ik weet dus niet of je vegatarisch bent of niet
zilvervliesrijst bevat in verhouding met een zelfde hoeveelheid pasta of macaoni iets meer calorieen maar is nog wel gezond.. dus misschien is dat ook een optie!
Oud 23-05-2006, 18:01
Verwijderd
Ben idd vegetariër.
In principe wil ik het liefst volkorenmacaroni en zielvervliesrijst eten maar soms koopt mn moeder andere. Daar heb ik op zo'n moment niet zoveel over te zeggen...
Oud 23-05-2006, 18:03
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
nou meer zilvervliesrijst gaan eten dus als dat kan he want zo krijg je meer calorieen binnen.. maar voel je je er nog wel goed bij toch?
Oud 23-05-2006, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 19-05-2006 @ 14:32 :
Hoewel ik het erg waardeer dat je jezelf zorgen maakt om mij, begrijp ik het niet helemaal. Vanochtend weer bij mijn diëtiste geweest om het dieet te evalueren. Ik eet precies het minimum van wat iemand nodig heeft. Alleen moet ik op m'n vitamine A letten en daar eventueel een supplement voor innemen. De rest is gewoon goed en divers.
(inmiddels is m'n BMI gedaald tot 31 overigens)
Ik begrijp die diëtiste ook niet helemaal, ik heb eerlijk gezegd het idee dat jij een soort crashdieet volgt, ofzo... Vandaar mijn - inderdaad - bezorgdheid, want ik heb altijd geleerd dat te snel afvallen niet goed is.
Oud 25-05-2006, 15:27
Verwijderd
Ik heb erg veel stress van mijn afstudeerproject. Ik merk dat ik hierdoor erg veel zin heb om alles wat ongezond is naar binnen te werken. Eigenlijk voel ik me hier helemaal niet goed bij!
Maar ja laat het nu maar even gaan en over een week als alles af is & voorbij is, dan ga ik weer normaal eten!

- maar ja voel me toch schuldig over mijn eetgedrag van deze week, en daarom deel ik dat even met jullie -
Oud 25-05-2006, 15:31
Verwijderd
Zijn er geen gezonde dingen die je lekker vindt en die je kunt halen? Alhoewel ik het wel snap hoor
Oud 25-05-2006, 16:05
Verwijderd
Citaat:
Unexplained schreef op 19-05-2006 @ 14:32 :
Hoewel ik het erg waardeer dat je jezelf zorgen maakt om mij, begrijp ik het niet helemaal. Vanochtend weer bij mijn diëtiste geweest om het dieet te evalueren. Ik eet precies het minimum van wat iemand nodig heeft. Alleen moet ik op m'n vitamine A letten en daar eventueel een supplement voor innemen. De rest is gewoon goed en divers.
(inmiddels is m'n BMI gedaald tot 31 overigens)
En dat een dietiste zegt dat het allemaal goed is maakt dat jij zonder meer gelooft dat dat ook zo is? Zoals met alles bestaan er ook bij dietisten goede en slechte. Nu ga ik niet zeggen dat jouw dietiste slecht is, want dat weet ik niet, wel zeg ik dat ik vind dat je wel heel erg weinig eet en (te) snel afvalt, wat je daar mee doet moet je zelf weten.
Oud 25-05-2006, 16:15
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
liek88 schreef op 23-05-2006 @ 18:52 :
ben je vegatarisch? vanwege die vegaburgers die vegaburgers die ik altijd eet bevatten niet meer als 175kcal per stuk. Je zou, om die 2000kcal te halen (of dicht id buurt) misschien gehakt kunnen proberen of een slavinkje. maarja ik weet dus niet of je vegatarisch bent of niet
zilvervliesrijst bevat in verhouding met een zelfde hoeveelheid pasta of macaoni iets meer calorieen maar is nog wel gezond.. dus misschien is dat ook een optie!
wij hebben ook wel eens vegaburgers met zo'n 300 kcal...
(voorbeeld: vegetarische cordon bleu, vegetarische rookworst, 4 vegetarische balletjes enz..)
Oud 25-05-2006, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 25-05-2006 @ 16:31 :
Zijn er geen gezonde dingen die je lekker vindt en die je kunt halen? Alhoewel ik het wel snap hoor
Maar daar krijg ik mijn stress (en ellende ) niet mee weg (alhoewel met ongezonde dingen ook niet, maar ja...)

Komt wel weer goed, alhoewel ik er nu stiekem toch wel van baal.
Oud 25-05-2006, 17:24
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 25-05-2006 @ 18:16 :
Maar daar krijg ik mijn stress (en ellende ) niet mee weg (alhoewel met ongezonde dingen ook niet, maar ja...)
Sporten helpt beter bij stress dan gaan eten.
Oud 25-05-2006, 18:22
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Als ik stress heb (tentamens ofzo), heb ik ook altijd de behoefte om Hamka's te eten enzo.
Echter, als ik lekker twee uur ga sporten en daarna bijvoorbeeld een Galia-meloen eet, voel ik me veel beter (ik ben dol op meloen).
Die keus maken is dan alleen wel moeilijk

Misschien een tip: de belangrijkste keus voor wat je gaat eten, maak je in de supermarkt. Als je daar lekkere gezonde dingen koopt, en geen vette zooi, dan moet je wel gezond eten
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 25-05-2006, 21:11
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 25-05-2006 @ 18:24 :
Sporten helpt beter bij stress dan gaan eten.
maar daar heb ik door wat planningsfouten (?) de afgelopen dagen geen tijd voor gehad ...
Oud 26-05-2006, 07:24
Verwijderd
Citaat:
MevrouwM schreef op 25-05-2006 @ 22:11 :
maar daar heb ik door wat planningsfouten (?) de afgelopen dagen geen tijd voor gehad ...
Zorgen dat er eten in huis is en het op eten kost ook tijd.

En je kunt ook bv. een halte eerder uitstappen als je onderweg bent naar school (is met de trein lastiger, maar met de metro of bus of tram kan dat wel) en dan een stukje stevig doorlopen. Heeft minder effect dan hardlopen ed, maar het is iig iets.
Oud 26-05-2006, 20:05
Verwijderd
Ik heb ook last van stress waardoor ik meer ga eten. Ik moet ook gewoon tijdens het leren steeds wat eten, heel stom. Ik weet dat ik beter kan gaan sporten en ik zou wel willen, maar het weer is gewoon te belabberd om te gaan hardlopen en ik heb al kou gevat... Ik grijp nu heel snel naar een zak chips. Ik probeer wel na te denken voor ik dat doe, maar het lukt niet altijd. Weet er iemand goed vullende tussendoortjes? Een appel ofzo helpt bij mij niet en ik vind het vaak ook niet zo lekker. Wat ik wel eens neem zijn (ik weet het, het klinkt heel raar, maar het is best lekker) bevroren erwtjes (gewoon los, koud) en dat helpt op zich wel en is calorie-arm. Maar voor de rest weet ik niets. Ik heb ook gewoon heel erg veel lekkere trek en ik weet gewoon niet hoe ik er vanaf moet komen... Iemand een tip?
Oud 26-05-2006, 20:55
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 26-05-2006 @ 21:05 :
Ik heb ook last van stress waardoor ik meer ga eten. Ik moet ook gewoon tijdens het leren steeds wat eten, heel stom. Ik weet dat ik beter kan gaan sporten en ik zou wel willen, maar het weer is gewoon te belabberd om te gaan hardlopen en ik heb al kou gevat... Ik grijp nu heel snel naar een zak chips. Ik probeer wel na te denken voor ik dat doe, maar het lukt niet altijd. Weet er iemand goed vullende tussendoortjes? Een appel ofzo helpt bij mij niet en ik vind het vaak ook niet zo lekker. Wat ik wel eens neem zijn (ik weet het, het klinkt heel raar, maar het is best lekker) bevroren erwtjes (gewoon los, koud) en dat helpt op zich wel en is calorie-arm. Maar voor de rest weet ik niets. Ik heb ook gewoon heel erg veel lekkere trek en ik weet gewoon niet hoe ik er vanaf moet komen... Iemand een tip?
als ik moet leren, eet ik elk uur wel een boterham, het kost gewoon veel energie om te studeren...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 26-05-2006, 21:13
Verwijderd
Je kunt een appel ook schillen en in kleine stukjes snijden, eventueel met ander fruit in stukjes erbij. Lijkt mij iig lekkerder dan bevroren erwtjes... En stukjes komkommer, paprika, tomaat, wortel, enz. Dat geeft meer een snack idee dan een appel die je af moet bijten ed en het bereiden van iets dat je gaat eten schijnt ook te helpen, omdat je er dan echt mee bezig bent ipv gedachteloos van alles naar binnen zit te proppen.

En verder voldoende eten, dan heb je ook minder snel snacktrek. (Niet totaal niet, zeker niet als je veel moet leren ed, maar wel minder.)
Oud 26-05-2006, 21:16
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 26-05-2006 @ 21:05 :
Ik heb ook last van stress waardoor ik meer ga eten. Ik moet ook gewoon tijdens het leren steeds wat eten, heel stom. Ik weet dat ik beter kan gaan sporten en ik zou wel willen, maar het weer is gewoon te belabberd om te gaan hardlopen en ik heb al kou gevat... Ik grijp nu heel snel naar een zak chips. Ik probeer wel na te denken voor ik dat doe, maar het lukt niet altijd. Weet er iemand goed vullende tussendoortjes? Een appel ofzo helpt bij mij niet en ik vind het vaak ook niet zo lekker. Wat ik wel eens neem zijn (ik weet het, het klinkt heel raar, maar het is best lekker) bevroren erwtjes (gewoon los, koud) en dat helpt op zich wel en is calorie-arm. Maar voor de rest weet ik niets. Ik heb ook gewoon heel erg veel lekkere trek en ik weet gewoon niet hoe ik er vanaf moet komen... Iemand een tip?
Goedvullende tussendoortjes en heel gezond:
- sneetje roggebrood met appelstroop/jam
- Brinta met (magere) melk.. daar raak je écht vol van (ik maak het altijd klaar met 200ml melk en 25gr brinta.. bij elkaar iets van 150kcal maar zit daarna echt een hele tijd goed vol! aanrader dus misschien )
Oud 27-05-2006, 07:42
Reem
Avatar van Reem
Reem is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 26-05-2006 @ 21:05 :
Ik heb ook last van stress waardoor ik meer ga eten. Ik moet ook gewoon tijdens het leren steeds wat eten, heel stom. Ik weet dat ik beter kan gaan sporten en ik zou wel willen, maar het weer is gewoon te belabberd om te gaan hardlopen en ik heb al kou gevat... Ik grijp nu heel snel naar een zak chips. Ik probeer wel na te denken voor ik dat doe, maar het lukt niet altijd. Weet er iemand goed vullende tussendoortjes? Een appel ofzo helpt bij mij niet en ik vind het vaak ook niet zo lekker. Wat ik wel eens neem zijn (ik weet het, het klinkt heel raar, maar het is best lekker) bevroren erwtjes (gewoon los, koud) en dat helpt op zich wel en is calorie-arm. Maar voor de rest weet ik niets. Ik heb ook gewoon heel erg veel lekkere trek en ik weet gewoon niet hoe ik er vanaf moet komen... Iemand een tip?
Dat probleem heb ik nu precies ook. Het weer zit daarbij ook niet echt mee: als het prachtig zomerweer was geweest, zat ik de hele dag in de tuin met een kan water en had ik tenminste alleen nog maar zin in lekker fris fruit ed, in plaats van koek en chocola. Nu denk ik: het regent en ik moet leren dus ik verdien wel iets lekkers (en dat dan ieder half uur). Gelukkig zorgen stress en zenuwen wel voor een goede stofwisseling. Tenminste, ik ben ondanks alles wat ik eet nog niets aangekomen.
__________________
et je ne compte pas mes jours.
Oud 27-05-2006, 10:09
Verwijderd
fruit in stukjes snijden (of kersen of druiven kopen), brood met beleg in hapjes snijden, op kleine crackertjes (van die ronde 'bakjes' van 2 cm) gezond beleg doen, als het allemaal kleine dingetjes zijn is het voor je gevoel meer snacken dan als het 1 ding is waar je in bijt, en je kunt er lang mee doen.
Oud 28-05-2006, 15:13
Riananas
Riananas is offline
ik wil ook gaan beginnen met lijnen. minder snoepen.. of eigenlijk niet meer snoepen, veel water drinken.
maar hebben jullie tips voor mij? welk beleg, wat zijn gezonde tussendoortjes?
Oud 28-05-2006, 15:27
liek88
Avatar van liek88
liek88 is offline
Citaat:
Riananas schreef op 28-05-2006 @ 16:13 :
ik wil ook gaan beginnen met lijnen. minder snoepen.. of eigenlijk niet meer snoepen, veel water drinken.
maar hebben jullie tips voor mij? welk beleg, wat zijn gezonde tussendoortjes?
beginnen met regelmaat, 5 kleine maaltijden per dag is het beste! (verdeel de aanbevolen dagelijke hoeveelheden over deze 5tijden zie www.voedingscentrum.nl > hoe eet ik gezond)
helemaal niet meer snoepen is natuurlijk het beste, maar als je het dan toch niet kan laten, snoep dan met mate! of grijp naar rozijntjes/gedroogd fruit.
Wat beleg betreft: achterham, gebraden kipfilet, filet americain, gegrilde achterham, komkommerspread, 30+kaas zijn voorbeelden van gezond beleg! is allemaal ook erg lekker
Maargoed het belangrijkste is dus: regelmaat!
Oud 28-05-2006, 18:17
Verwijderd
Citaat:
Riananas schreef op 28-05-2006 @ 16:13 :
ik wil ook gaan beginnen met lijnen. minder snoepen.. of eigenlijk niet meer snoepen, veel water drinken.
maar hebben jullie tips voor mij? welk beleg, wat zijn gezonde tussendoortjes?
Wil je gewoon gezond eten of wil je afvallen? Als je wil afvallen, hoeveel, wat is je gewicht en/of kledingmaat nu en welk gewicht en/of kledingmaat wil je ongeveer?
Dat maakt namelijk nog wel verschil in hoe 'streng' je voor jezelf moet zijn
Vleeswaren behalve worst en spek zijn redelijk mager, 20+ of 30+ kaas ook, jam en stroop ook, maar als je helemaal niet meer wil snoepen is dat wat makkelijker vol te houden als je wél af en toe ongezond beleg mag van jezelf. Gezonde tussendoortjes zijn bijvoorbeeld brood, fruit, knackebrod en yoghurt, maar dingen als sultana zijn ook niet ongezond.
Oud 29-05-2006, 15:30
ikkuh15
ikkuh15 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 28-05-2006 @ 19:17 :
Wil je gewoon gezond eten of wil je afvallen? Als je wil afvallen, hoeveel, wat is je gewicht en/of kledingmaat nu en welk gewicht en/of kledingmaat wil je ongeveer?
Dat maakt namelijk nog wel verschil in hoe 'streng' je voor jezelf moet zijn
Vleeswaren behalve worst en spek zijn redelijk mager, 20+ of 30+ kaas ook, jam en stroop ook, maar als je helemaal niet meer wil snoepen is dat wat makkelijker vol te houden als je wél af en toe ongezond beleg mag van jezelf. Gezonde tussendoortjes zijn bijvoorbeeld brood, fruit, knackebrod en yoghurt, maar dingen als sultana zijn ook niet ongezond.
Volgens het voedingscentrum maakt het niet uit wát je eet tussendoor, maar hoeveel. Het kwam erop neer dat het niet uitmaakt of je nou 200 kcal besteeds aan frietjes of aan biscuitjes, het is allebei even ongezond. Dus eigenlijk gaat het niet op dat sultana's oid gezond zijn, of goed voor de lijn...het gaat blijkbaar om hetaantal calorieen. En in sultana's zitten best veel calorieen...
Oud 29-05-2006, 15:33
Verwijderd
Maar als je bv. 200 kcal besteedt aan zuurtjes, dan heb je daarna nog steeds honger; als je 200 kcal besteedt aan tussendoorkoekjes, dan zit je daarna wel een uur of twee vol. Wat je eet heeft dus ook invloed op hoe veel je eet
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 00:28
Lichaam & Gezondheid [Centraal] Buik(spieren)
Verwijderd
19 08-08-2005 03:12
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 09:35


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:28.