Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lifestyle
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-11-2012, 16:47
Droppiex
Avatar van Droppiex
Droppiex is offline
hee, ik wil weer protestant worden.
Vroeger was ik dat en ging elke zondag naar kerk en ik bidde elke dag voor het eten en voor het slapen gaan. Ik zou dat wel weer willen, maar hoe? Nu woon ik ergens anders en daar zijn ze niet gelovig... Maar hoe word ik weer protestant? Kan dat ook zonder door naar de kerk te gaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2012, 16:51
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Ik denk niet dat ze bij de ingang van de kerk om je pasje gaan vragen maar mss kan je je bij een protestantse kerk in laten schrijven.
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 10-11-2012, 17:24
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
het probleem met religie is nu juist dat je zonder enig argument vanalles kan beweren te zijn en er is niemand die dat kan tegenspreken.

Rationeel is het echter belachelijk om je "dit of dat" te noemen dus geloof gewoon precies zoals je wilt en als dat inhoudt dat je niet de (protestante) kerk ingaat maar wel bid dan doe je dat en als het inhoud dat je wel de kerk ingaat maar niet bid maar wel je tenen 5 keer aanraakt 's avonds dan doe je dat.

lijkt me niet dat er ook maar 1 god zich zo voor mensen boeit (en al helemaal niet voor 1 mens) dat die god zich bezighoudt met je dagelijkse beslommeringen.

maargoed het schijnt dat je je kan inschrijven... zullen ze wel blij mee zijn heeft de dominee weer eens iemand om tegen te praten.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 10-11-2012, 17:46
Verwijderd
elke zondag naar kerk en ik bidde elke dag voor het eten en voor het slapen gaan

En waarom zou je in godsnaam protestant worden? Wil je niet vooruit komen in het leven?
Met citaat reageren
Oud 10-11-2012, 21:54
Verwijderd
Als je gelooftin de protestantse leer, dan is dat zo, dan ben je protestants. Daar heb je geen regels, richtlijnen, kerken of aantal keer bidden per dag voor nodig. Doe waar jij je goed bij voelt, als je naar de kerk wil, dan ga, als je wil bidden, bid, niemand hoeft je te vertellen hoe jij moet geloven of je leven moet leiden.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2012, 22:57
Verwijderd
Deze past trouwens beter op W&L dan op LS, dus ik verplaats hem daarheen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 11:08
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Je kunt natuurlijk zeggen, ik geloof in de protestantse leer en vaak de Bijbel lezen en bidden, maar of het goed is als het daar ophoudt? Als je zegt dat heel je omgeving niet gelovig is, is het dan niet juist goed om eens naar de kerk te gaan?

Ik zou zeggen, ga eens naar de PKN-kerk in de buurt, die kan je vast wel vinden via internet of ga anders eens 'kerk-shoppen'. Bezoek gewoon eens wat verschillende kerken in de buurt en beslis dan zelf waar je je het beste thuis voelt. Het hoeft helemaal niet moeilijk te zijn en naar de kerk gaan hoeft ook niet moeilijk te zijn, niemand zal er negatief op reageren dat je er bent.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 11:14
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Als je gelooftin de protestantse leer, dan is dat zo, dan ben je protestants. Daar heb je geen regels, richtlijnen, kerken of aantal keer bidden per dag voor nodig. Doe waar jij je goed bij voelt, als je naar de kerk wil, dan ga, als je wil bidden, bid, niemand hoeft je te vertellen hoe jij moet geloven of je leven moet leiden.
Nou ja, de TS zegt toch zelf al dat ze er wel behoefte aan heeft dat iemand haar vertelt hoe ze moet geloven.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 11:25
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik denk dat je dit soort vragen het best voor jezelf kunt beantwoorden. Wanneer vind jij dat jij (of iemand anders) (weer) protestant is? Waar ben je eigenlijk precies naar op zoek, zoek je bijvoorbeeld ook echt weer dat kerkverband of is dat niet nodig? En als je naar een kerk wil: moet dat per se een protestantse zijn, of is het misschien zo dat je meer de kerk en het geloof zoekt dat je ooit had dan dat je per se protestants wil zijn?
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Nou ja, de TS zegt toch zelf al dat ze er wel behoefte aan heeft dat iemand haar vertelt hoe ze moet geloven.
Ik denk dat de ts nog vrij jong en onzeker is. Tot een bepaalde leeftijd geloofde ik ook gewoon en deed daarbij precies wat ze zeiden dat daarbij hoorde (rozenhoedjes en rozenkransen bidden inbegrepen). Ik weet intussen beter en ik denk dat we gerust tegen jongere mensen die (nog) willen geloven mogen zeggen dat ze dat op hun eigen manier kunnen en mogen doen. Er zijn genoeg mensen die ons willen opleggen hoe we moeten denken en handelen. Als de ts zich al afvraagt of geloven zonder naar de kerk te gaan kan, dan wordt er iig al nagedacht en dat wil ik alleen maar aanmoedigen.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 12:38
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Er zijn genoeg mensen die ons willen opleggen hoe we moeten denken en handelen. Als de ts zich al afvraagt of geloven zonder naar de kerk te gaan kan, dan wordt er iig al nagedacht en dat wil ik alleen maar aanmoedigen.
Je bedoelt dat de kerk alleen maar mensen oplegt hoe ze moeten denken en handelen? Is dat niet wat kortzichtig? Misschien dat je zelf zo'n soort ervaring hebt, maar dat kun je nooit doortrekken naar de rest van de wereld. Het is natuurlijk niet zo dat je per definitie niet nadenkt als je bij een kerk zit en dat je anderen laat vertellen hoe je moet denken en handelen.

Een kerk is juist een fantastische plek om mensen te ontmoeten met wie je over het geloof kunt praten. Wanneer je alleen maar in je eentje de Bijbel leest en bidt enz. kan je je al snel afgesloten voelen van de wereld en volgens mij is het zeker gezien de situatie van de TS, waarin ze aangeeft dat iedereen om haar heen ongelovig is, goed om bij een kerk te gaan.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 16:50
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Je kunt niet opnieuw protestant worden.

Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 17:03
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Je kunt niet opnieuw protestant worden.

Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Nogal een nutteloze reactie in mijn optiek aangezien dit de TS absoluut niet verder helpt. Ook stel ik zo mijn vraagtekens bij jouw uitleg aangezien je meteen deze conclusie trekt.

Als je het wat overtuigender wilt maken zul je ten eerste moeten bewijzen dat de TS het 'weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld' ervaren heeft, dat de TS vervolgens afvallig is geworden en dat het voornemen om weer protestant te worden gelijk staat aan een tweede maal bekeerd worden.

Allereerst suggereert bekeerd worden dat je het niet zelf doet, ten tweede zul je eerst afvalligheid moeten definiëren en ten derde weet je niet of de TS het 'weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld' ervaren heeft.

Dus probeer niet zo interessant te doen en post alleen iets als het iets toevoegt aan dit topic.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 17:21
HomoSignificans
HomoSignificans is offline
Wat een giftige reactie meteen.

TS zegt dat ze vroeger naar de kerk ging en bad en zo, en nu niet meer. Het lijkt me dat de bijbel duidelijk over is over de mogelijkheid om opnieuw bekeerd te worden.
__________________
Onzichtbaar en idioot.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Je bedoelt dat de kerk alleen maar mensen oplegt hoe ze moeten denken en handelen? Is dat niet wat kortzichtig? Misschien dat je zelf zo'n soort ervaring hebt, maar dat kun je nooit doortrekken naar de rest van de wereld. Het is natuurlijk niet zo dat je per definitie niet nadenkt als je bij een kerk zit en dat je anderen laat vertellen hoe je moet denken en handelen.

Een kerk is juist een fantastische plek om mensen te ontmoeten met wie je over het geloof kunt praten. Wanneer je alleen maar in je eentje de Bijbel leest en bidt enz. kan je je al snel afgesloten voelen van de wereld en volgens mij is het zeker gezien de situatie van de TS, waarin ze aangeeft dat iedereen om haar heen ongelovig is, goed om bij een kerk te gaan.
Dat bedoel ik helemaal niet. Je legt woorden in mijn mond die ik niet heb geuit. Ik doelde niet eens op de kerk zelfs, eerder op de maatschappij in het algemeen en ja, daar vallen religies ook onder, maar zie je mij ergens zeggen dat alle religies/kerken/geestelijken mensen indoctrineren? Ik geloof best dat kerkgemeenschappen fantastische plaatsen kunnen zijn voor gelovigen om elkaar te ontmoeten, ik heb zelf een tijdje mijn plek gehad bij een soort coven en dat was ook fijn en gezellig.

Ik zeg ook nergens dat mensen die geloven niet nadenken, ik benadruk alleen dat het goed is dat de ts zich vragen stelt over hoe ze haar geloof kan belijden en niet gewoon achter anderen aandraaft omdat het zo hoort. Als de ts naar een kerk wil, moet ze dat doen, als ze dat niet wil, maar wel wil geloven, mag ze weten dat dat ook prima is. Ik probeer hier enkel duidelijk te maken dat geloof/religie/levenswijze iets persoonlijks is en dat je je niet onder druk gezet mag voelen om dingen te doen die je niet wil.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 21:05
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Dat bedoel ik helemaal niet. Je legt woorden in mijn mond die ik niet heb geuit. Ik doelde niet eens op de kerk zelfs, eerder op de maatschappij in het algemeen en ja, daar vallen religies ook onder, maar zie je mij ergens zeggen dat alle religies/kerken/geestelijken mensen indoctrineren? Ik geloof best dat kerkgemeenschappen fantastische plaatsen kunnen zijn voor gelovigen om elkaar te ontmoeten, ik heb zelf een tijdje mijn plek gehad bij een soort coven en dat was ook fijn en gezellig.

Ik zeg ook nergens dat mensen die geloven niet nadenken, ik benadruk alleen dat het goed is dat de ts zich vragen stelt over hoe ze haar geloof kan belijden en niet gewoon achter anderen aandraaft omdat het zo hoort. Als de ts naar een kerk wil, moet ze dat doen, als ze dat niet wil, maar wel wil geloven, mag ze weten dat dat ook prima is. Ik probeer hier enkel duidelijk te maken dat geloof/religie/levenswijze iets persoonlijks is en dat je je niet onder druk gezet mag voelen om dingen te doen die je niet wil.
Dan heb ik je denk ik niet helemaal goed begrepen. Waarom ik dat idee had was vooral door deze twee zinnen zo achter elkaar:

Citaat:
Tot een bepaalde leeftijd geloofde ik ook gewoon en deed daarbij precies wat ze zeiden dat daarbij hoorde (rozenhoedjes en rozenkransen bidden inbegrepen). Ik weet intussen beter
En:

Citaat:
Er zijn genoeg mensen die ons willen opleggen hoe we moeten denken en handelen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2012, 21:28
Verwijderd
Dat was een voorbeeld, het is ook niet dat ik gedwongen werd ofzo of dat als een nare ervaring zag. Het 'hoorde' gewoon zo en ik wist niet beter op die leeftijd. Ik was geschokt toen een klasgenoot mij in het 6e studiejaar (groep 8?) vertelde dat hij niet in god geloofde, mijn plechtige communie heb ik als één van de weinigen niet gedaan voor de cadeautjes.

En dan doel ik met beter weten hoofdzakelijk op het durven nadenken, durven tegen de stroom in te gaan, niet klakkeloos aannemen wat er gezegd wordt, een eigen mening hebben.

Je hebt inderdaad twee dingen gelinkt die dat voor mij niet per se waren. Ik heb dan ook 'mensen' gebruikt en niet 'religies' of 'kerken' of 'geestelijken'.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2012, 08:34
Verwijderd
Citaat:
hee, ik wil weer protestant worden.
Vroeger was ik dat en ging elke zondag naar kerk en ik bidde elke dag voor het eten en voor het slapen gaan. Ik zou dat wel weer willen, maar hoe? Nu woon ik ergens anders en daar zijn ze niet gelovig... Maar hoe word ik weer protestant? Kan dat ook zonder door naar de kerk te gaan?
Je bent altijd protestant geweest, toch? Of ben je op een bepaald punt iets heel anders gaan geloven en ben je gestopt met bidden en denken aan God enzo?

Ik zou als ik jou was een gemeenschap zoeken waar je het een beetje eens bent met de dominee en daar gewoon weer vaker te komen. Als je je daar in de kerkdienst op je plek voelt, kun je altijd met de dominee praten over wat je wilt. Dan kun je kindernevendienst doen, bijvoorbeeld, of als je echt belijdenis gaat doen, kun je verder betrokken worden. Mijn verloofde wil geen belijdenis doen, maar vind het samenkomen in de kerk wel prettig. Die zal daarom vroeg of laat weer een protestantse gemeenschap zoeken waar het goed toeven is. Ieder mens heeft een eigen smaak en niet iedere dominee preekt hetzelfde, dus diverse protestantse kerken zijn niet echt inwisselbaar. Je moet gewoon eens gaan, kijken of het goed voelt en zo niet, verder zoeken.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-11-2012, 09:59
IndoDude
Avatar van IndoDude
IndoDude is offline
je bent een protestant ,als je in de protestantse geloofleer etc geloofd
het geloven/bidden elke dag en voor het eten/slapen kan je nu al doen

de rest is google,google maps en rondkijken welke kerken er in de nabije omgeving zijn

Citaat:
hee, ik wil weer protestant worden.
Vroeger was ik dat en ging elke zondag naar kerk en ik bidde elke dag voor het eten en voor het slapen gaan. Ik zou dat wel weer willen, maar hoe? Nu woon ik ergens anders en daar zijn ze niet gelovig... Maar hoe word ik weer protestant? Kan dat ook zonder door naar de kerk te gaan?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Wat voor soort christen?
WärteR
83 07-06-2006 12:48
Levensbeschouwing & Filosofie De Drie-eenheid
Louiise
184 10-12-2005 20:22
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Protest tegen Bush, in brussel
Metallic
3 07-02-2005 19:45
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hbo's willen hoofddoek in de ban doen!
e r t a njunior
126 04-12-2003 15:43
Algemene schoolzaken protestantisme, stellingen
Fantôme
6 20-05-2003 22:31
Lifestyle ik protesteer!!!!!!!!!!
punk mae
108 20-11-2002 20:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.