Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2006, 21:17
charly not
Avatar van charly not
charly not is offline
Hoogst waarschijnlijk ben ik niet door naar de volgende ronde van de decentrale selectie voor geneeskunde. En aangezien mijn inlotingskansen ook niet heel groot zijn, wil ik proberen op een andere manier binnen te komen.

Ik vroeg me allereerst af of het mogelijk is eerst een jaar in belgie te studeren en vervolgens, na het behalen van m'n P, door te stromen naar Nederland?
En, is het ook mogelijk om je P te halen bij een willekeurige studie en vervolgens doorstromen naar geneeskunde? Of dat je lotingskans dan vergroot?

Alvast bedankt
__________________
whine whine whine, to be or not to be...I'm dead
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-05-2006, 21:20
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
>> Studiekeuze
__________________
Met citaat reageren
Oud 28-05-2006, 22:50
Joyceb
Joyceb is offline
Volgens mij kan je geneeskunde niet 'instromen'. Maar om eerlijk te zijn zou ik hier niet zo superveel over weten.

Wel bestaat er de SUMMA, de geneeskunde master aan de UU, in Groningen is er ook een SUMMA-achtig master programma programma (al zijn ze daar minder gericht op onderzoek geloof ik).
Dit kan je doen nadat je een bachelor in de biomedisch wetenschappelijke richting hebt gedaan, maar ook als je een 'premed' studie hebt gevolgd op UCU, en vast ook wel als je een andere studie dat verwant is aan de biomedische wetencshappen.

Voor deze vragen is het misschien het beste als je contact opneemt met de IB-groep of de studie (adviseurs)
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 08:03
Verwijderd
Het is niet mogelijk na een jaar in Belgie in te stromen bij een universiteit in Nederland. Het is ook niet mogelijk om met een P van een andere studie in te stromen (behalve dan weer gewoon in het eerste jaar, na de loting). Je kunt met een P, als je gewoon een VWO-diploma hebt, ook je inlotingskansen niet verhogen.

Je hebt wel de mogelijkheid om een bachelor te halen van bijvoorbeeld BMW of biologie en vervolgens met de zij-instroom in het derde jaar van geneeskunde te beginnen, maar dit is niet de gemakkelijkste optie.

Het lijkt mij het beste, als je uitgeloot wordt, een andere opleiding te kiezen en volgend jaar weer mee te gaan loten. Als het dan alsnog niet lukt, kun je overwegen je opleiding af te maken en het via de zij-instroom te proberen..
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 09:40
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Met een p doorstromen is niet al te gemakkelijk, ik weet zelfs niet zeker of het wel kan. Ik geloof dat de enige plaats waar je daarmee een kans hebt Nijmegen is. Je moet daar dan BMW studeren, dat is dan op enkele vakken na hetzelfde als geneeskunde (het eerste jaar). Maar ik weet echt niet zeker of dit wel kan, het is iig een richting waar ze niet heel happig op zijn om te doen.

Betere oplossing is een studie te kiezen die soort van aansluit. Wat eigenlijk neer komt op BMW (beste om te doen geloof ik), medische biologie en van dat soort dingen. Haal daarmee je bachelor. Dan heb je 2 optie's:
- SUMMA, Utrecht heeft dat, 4 jarige geneeskundeopleiding.
- Zij instromen in het derde jaar. In leiden kan dit.
Voor zover ik begrepen heb zijn beide optie's moeilijk en hebben een toelatingstest.
Zeker voor de SUMMA is van belang dat je geen derde keer bent uitgelood. Dan kan je namelijk niet meer beginnen vanwege de regels. Of dat ook geld voor de zijinstroom in Leiden weet ik niet.

Belgie is ook geen gemakkelijke oplossing. Voor zover ik begrepen heb is daar binnenkomen ook niet zo simpel meer. Het duurt daar 7 jaar en het eerste jaar is ook nog een erg zwaar jaar. Veel op dingen als wiskunde, natuurkunde en scheikunde gericht. Veel mensen die daar beginnen halen het niet.
Laatste wat ik ervan gehoord heb is dat er ook een soort toelatingstoets is voor mensen uit nederland en ook deze is heel zwaar op die vakken.

Ik las hier op het forum overgens iets van iemand die zowel in Rotterdam als in Amsterdam gecentraal geprobeert heeft (moet wel in 2 verschillende jaren geweest zijn) Misschien is dat een oplossing voor volgend jaar.

Ik ben zelf het eerste jaar dat ik meedeed aan de loting uitgelood. Ik heb toen een jaar (medische) biologie gedaan en het daarop volgende jaar ben ik decentraal in Rotterdam geplaatst. Als dat niet gelukt was had ik mijn bachelor bij medische biologie gehaald en had ik de zij instroom in Leiden geprobeert. Dit omdat je dan in het reguliere traject komt en de SUMMA veel zwaarder dan de gewone geneeskunde scheint te zijn.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 13:39
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Via Belgie instromen is niet mogelijk, als je daar een jaar geneeskunde hebt gedaan moet je alsnog meeloten. Bovendien werken ze in Belgie niet met propedeuses dus die zul je daar ook niet kunnen halen. Ook kom je in Belgie niet zomaar binnen bij geneeskunde maar zul je eerst een toelatingsexamen moeten doen waar heel veel Nederlanders op struikelen en wat je zeker niet moet onderschatten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 16:23
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
met ALO kun je geloof ik wel ergens instromen... moet je wel eerst een sportopleiding afronden...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 16:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Gothic schreef op 29-05-2006 @ 17:23 :
met ALO kun je geloof ik wel ergens instromen... moet je wel eerst een sportopleiding afronden...
En daar wel aangenomen worden
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 16:39
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
Ieke schreef op 29-05-2006 @ 10:40 :


Ik ben zelf het eerste jaar dat ik meedeed aan de loting uitgelood. Ik heb toen een jaar (medische) biologie gedaan en het daarop volgende jaar ben ik decentraal in Rotterdam geplaatst. Als dat niet gelukt was had ik mijn bachelor bij medische biologie gehaald en had ik de zij instroom in Leiden geprobeert. Dit omdat je dan in het reguliere traject komt en de SUMMA veel zwaarder dan de gewone geneeskunde scheint te zijn. [/B]
Het is wel breeder doordat het zich niet alleen maar richt op 'arts worden' maar ook onderzoek belangrijk vindt. Je moet bijvoorbeeld publiceren tijdens die 4 jaar.
Daarnaast vraag ik me af of de SUMMA zoveel zwaarder is hoor, er zit al een flinke hoeveelheid basiskennis bij de studenten, waardoor het ook sneller kan gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 17:20
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Joyceb schreef op 29-05-2006 @ 17:39 :
Het is wel breeder doordat het zich niet alleen maar richt op 'arts worden' maar ook onderzoek belangrijk vindt. Je moet bijvoorbeeld publiceren tijdens die 4 jaar.
Daarnaast vraag ik me af of de SUMMA zoveel zwaarder is hoor, er zit al een flinke hoeveelheid basiskennis bij de studenten, waardoor het ook sneller kan gaan.
Alleen dat wat je zelf al zegt, publiceren zit nog best wel wat meer werk in. Ik heb het samen met mijn tutor van medische biologie gehad over deze route en zij zei dat dat echt wel zwaarder was dan de gewone. Uiteraard is er meer voorkennis, maar dat wil niet zeggen dat het daardoor makkelijker wordt. Die SUMMA is echt voor de doorzetters.
Ik heb ooit een reportage gehoord over die in Groningen, nou, dat doe je echt niet even.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:05
bloemetje1818
bloemetje1818 is offline
je kunt wel met je vwo diploma verpleegkunde (hbo) in drie jaar doen, en dan kun je instromen in het 3e jaar van geneeskunde . Dan doe je er uiteindelijk maar een jaar langer over!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 20:42
Wie?... Ik?!
Avatar van Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
Van wie heb je dat gehoord? Het is absurd dat je toegelaten kan worden tot een MASTER geneeskunde met een HBO verpleegkunde diploma!

De enigste manieren om via omwegen in geneeskunde te komen zijn:

1) Biomedische wetenschappen, in het 2e jaar kan je instromen mits je een paar dingen inhaald.
2) bachelor biomedische wetenschappen (3jr) en daarna deelnemen aan de SUMMA decentrale selectie.
__________________
Wil jij écht weten wie het vraagtekenmannetje nou is? Ga dan naar mijn fotopagina, als je durft! http://forum.scholieren.com/fotoboek/?p=user&id=69317
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 21:25
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
Wie?... Ik?! schreef op 29-05-2006 @ 21:42 :
Van wie heb je dat gehoord? Het is absurd dat je toegelaten kan worden tot een MASTER geneeskunde met een HBO verpleegkunde diploma!

De enigste manieren om via omwegen in geneeskunde te komen zijn:

1) Biomedische wetenschappen, in het 2e jaar kan je instromen mits je een paar dingen inhaald.
2) bachelor biomedische wetenschappen (3jr) en daarna deelnemen aan de SUMMA decentrale selectie.
3) BSc 'premed' halen aan University College Utrecht of de Roosevelt Acedemy.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Wie?... Ik?! schreef op 29-05-2006 @ 21:42 :
Van wie heb je dat gehoord? Het is absurd dat je toegelaten kan worden tot een MASTER geneeskunde met een HBO verpleegkunde diploma!

De enigste manieren om via omwegen in geneeskunde te komen zijn:

1) Biomedische wetenschappen, in het 2e jaar kan je instromen mits je een paar dingen inhaald.
2) bachelor biomedische wetenschappen (3jr) en daarna deelnemen aan de SUMMA decentrale selectie.
Naast de SUMMA in Utrecht is er natuurlijk ook nog de zij-instroom in Leiden en ook in Groningen. Dus je hebt nog wel iets meer mogelijkheden. En voor die zij-instroom heb je (in ieder geval in Leiden, over Groningen weet ik minder) echt geen bachelor BMW nodig. Zelfs met rechten mag je het doen, mits je de voortgangstoets en de vaardighedentraining haalt (en zolang je op het VWO de noodzakelijke vakken hebt gehad). Natuurlijk sluit een ietwat biologisch-gerichte opleiding beter aan, maar het is geen vereiste.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 13:58
Wie?... Ik?!
Avatar van Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
We praten nu wel over instromen zonder de loting en zonder de decentrale selectie, toch? Heb je links naar de universiteit groningen/leiden waar staat dat je kan instromen tot geneeskunde op een andere manier dan de loting/decentrale selectie?

Citaat:
Joyceb schreef op 29-05-2006 @ 22:25 :
3) BSc 'premed' halen aan University College Utrecht of de Roosevelt Acedemy.
Krijg je dan direct toegang tot de opleiding geneeskunde of moet je dan nog door de decentrale selectie/loting? In amerika is het zo dat een premed die de MCAT heeft gedaan een soort sollicitatiebrief naar een aantal universiteiten stuurt en als vervolg (misschien) een uitnodiging voor een interview krijgen (dus geen directie toegang)
__________________
Wil jij écht weten wie het vraagtekenmannetje nou is? Ga dan naar mijn fotopagina, als je durft! http://forum.scholieren.com/fotoboek/?p=user&id=69317

Laatst gewijzigd op 30-05-2006 om 14:01.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Wie?... Ik?! schreef op 30-05-2006 @ 14:58 :
We praten nu wel over instromen zonder de loting en zonder de decentrale selectie, toch? Heb je links naar de universiteit groningen/leiden waar staat dat je kan instromen tot geneeskunde op een andere manier dan de loting/decentrale selectie?

Krijg je dan direct toegang tot de opleiding geneeskunde of moet je dan nog door de decentrale selectie/loting? In amerika is het zo dat een premed die de MCAT heeft gedaan een soort sollicitatiebrief naar een aantal universiteiten stuurt en als vervolg (misschien) een uitnodiging voor een interview krijgen (dus geen directie toegang)
Punt 1: Kijk hier eens, voor Leiden: http://www.lumc.nl/5050/geneeskunde/..._instroom.html

En hier, voor Groningen: http://www.rug.nl/umcg/onderwijs/opl...ensolliciteren

(Voor Groningen geldt verder dat je alleen natuurkunde 1 en scheikunde 1 op VWO-niveau hoeft te hebben, geen WB1,2 of Bio1,2. Hierbij stellen ze echter wel weer de eis dat je een aan geneeskunde verwante opleiding hebt gedaan [echter niet beperkt tot BMW!].)

Punt 2: Je krijgt geen directe toegang tot de SUMMA (of andere zij-instroom). Je moet voor een plaats solliciteren. Bij SUMMA is dit strenger dan bij de andere zij-instroom, om de simpele reden dat SUMMA opgezet is met het idee om excellente studenten te werven, en de zij-instroom met het idee om meer gewoon competente studenten te krijgen.

Maar ze kijken bij de zij-instroom niet meer naar je middelbare-school cijfers, dus als het daar dramatisch ging, heb je bij de zij-instroom (misschien) meer kans. In Leiden moet je de voortgangstoets op het niveau van een tweedejaars maken (ik ken overigens mensen die halverwege hun eerste jaar geneeskunde al op het niveau van een vierdejaars scoorden, dus dit zou te doen moeten zijn), en tevens de vaardighedentraining halen. In Groningen moet je een tweedelige schriftelijke toets maken. (Lijkt me iets lastiger dan in Leiden.)
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 17:15
fractuur
fractuur is offline
Ik dacht dat je na afronding van HBO-v wel in een hogere inloringscatagorie kon komen, of hebben ze dat ook alweer afgeschaft?

En de meeste Geneeskundeopleidingen werken nog niet met masters..
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 21:05
Verwijderd
Citaat:
fractuur schreef op 30-05-2006 @ 18:15 :
Ik dacht dat je na afronding van HBO-v wel in een hogere inloringscatagorie kon komen, of hebben ze dat ook alweer afgeschaft?
Dat hebben ze met ingang van het collegejaar 2005/2006 weer afgeschaft, volgens mij.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-05-2006, 12:34
Wie?... Ik?!
Avatar van Wie?... Ik?!
Wie?... Ik?! is offline
Citaat:
Friday schreef op 30-05-2006 @ 15:52 :
....
OK ik ben overtuigd
__________________
Wil jij écht weten wie het vraagtekenmannetje nou is? Ga dan naar mijn fotopagina, als je durft! http://forum.scholieren.com/fotoboek/?p=user&id=69317
Met citaat reageren
Oud 31-05-2006, 13:10
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Friday schreef op 30-05-2006 @ 22:05 :
Dat hebben ze met ingang van het collegejaar 2005/2006 weer afgeschaft, volgens mij.
Het is iedere keer weer wat anders Net als het verhaal met je P van een andere studie in catagorie C komen.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.