Oud 14-03-2012, 17:07
YellowMoonFlash
YellowMoonFlash is offline
Hoi,

Ik had een vraag richting het overstappen van het MBO naar het Universiteit. Hoe zit dat nou?
Moet je eerst een jaar HBO en dan Uni? Of moet je een test/toets maken?
Iemand meer info?

Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2012, 17:46
nightrise
nightrise is offline
Als je 21+ bent kan je een toets doen de zogeheten colloquium doctum.
En bij (sommige) opleidingen word je aangenomen met een propedeuse van een bepaalde HBO opleiding maar meer weet ik er ook niet van.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 20:12
Verwijderd
Mbo->Hbo propedeuse->Uni
Mbo->Hbo bachelor->Uni master

Voor sommige opleidingen zijn bepaalde vakken op niveau vereist. Zoals wiskunde, en dat vragen ze op vwo niveau.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2012, 22:59
YellowMoonFlash
YellowMoonFlash is offline
Citaat:
Mbo->Hbo propedeuse->Uni
Mbo->Hbo bachelor->Uni master

Voor sommige opleidingen zijn bepaalde vakken op niveau vereist. Zoals wiskunde, en dat vragen ze op vwo niveau.

Is het dan ook zo dat je met de HBO Propedause -> uni 1e jaar -> master kan doen? of moet je dan weer extra dingen volgen, omdat je niet vna het VWO afkomt, of een 3-4 jarig HBO?
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 08:35
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Is het dan ook zo dat je met de HBO Propedause -> uni 1e jaar -> master kan doen? of moet je dan weer extra dingen volgen, omdat je niet vna het VWO afkomt, of een 3-4 jarig HBO?
HBO-propedeuse - universiteit jaar 1 t/m 3 - master ja.

Als je wordt toegelaten met je HBO-propedeuse hoef je geen extra dingen te doen. Alleen voor de toelating gelden voor sommige opleidingen extra eisen, zoals wiskunde op VWO-niveau. Dat moet je opzoeken voor de opleiding(en) die je zou willen doen.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 16:07
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Een aantal universitaire studies hebben verkorte programma's of instroomprogramma's voor studenten met een HBO-propedeuse of HBO diploma in een vergelijkbare richting. Als je een specifieke studie in gedachteh hebt is het misschien een idee om eens te mailen of bellen naar de faculteit.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 16:08
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Is het dan ook zo dat je met de HBO Propedause -> uni 1e jaar -> master kan doen? of moet je dan weer extra dingen volgen, omdat je niet vna het VWO afkomt, of een 3-4 jarig HBO?
Hoe bedoel je? Je zult gewoon je bachelor moeten behalen voordat je met je master kunt beginnen, als je dat bedoelt.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 19:22
Verwijderd
Onderschat het aub niet. Je doet niet even zomaar uni als je van het mbo komt. Doe nu tijdens het mbo wat dingen thuis om je op niveau te brengen. Ga boeken lezen, ga je wiskunde op niveau brengen; zorg dat je algemene kennis in orde is.

Uni is niet elke dag uren studeren, maar het vergt wel wat. Stamp studies zoals rechten vereisen discipline.

Ik kan het weten, want zelf wil ik heel graag ooit geneeskunde studeren. Ik ga volgend jaar beginnen aan een hbo opleiding en hoop het jaar daarop mee te mogen doen aan de decentrale selectie geneeskunde. Heb mijn vwo wiskunde a certificaat binnen en doe over iets meer dan 2 maanden examen in natuurkunde en biologie op vwo niveau.

Maar....Als je het echt wilt, dan kom je er wel!
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 19:58
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Kun jij dan niet beter verpleegkunde of een paramedische opleiding doen en dan instromen bij geneeskunde in groningen?
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Kun jij dan niet beter verpleegkunde of een paramedische opleiding doen en dan instromen bij geneeskunde in groningen?
Zou kunnen, maar echt instromen zit hem er niet in.
Na je P kun je wel meedoen met de selectie mits je de 4 deelcertificaten van het vwo hebt (ik heb er 1 ). Je kunt wel na een bachelor mee doen met de zij-instroom, maar dat met een verpleegkunde bachelor lijkt me niet verstandig. Deels omdat verpleegkunde niet ingaat op cellulair niveau van het lichaam en omdat een lab opleiding veel beter aansluit.

Bij zij-instroom wordt je namelijk opgeleid tot onderzoeker en arts, en als je daarvoor een onderzoek bachelor hebt gedaan; all the better.

Laatst gewijzigd op 15-03-2012 om 21:51.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2012, 22:18
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Nee, je bent waarschijnlijk in de war met de SUMMA master (daar kun je overigens alleen maar toegang tot krijgen als je een universitaire bachelor hebt gedaan, dus vpk is geen optie).

In Groningen heb je een speciale, verkorte, 4-jarige geneeskundeopleiding voor HBO-professionals in de zorg (dus verpleegkundigen, laboranten, etc. etc.). Als je de "normale" gnk-route doet begin je overigens op hetzelfde niveau als middelbare scholieren, kennis van celfuncties is dan echt niet verplicht.

Ik zou HBO-V overigens niet onderschatten wat betreft theorie, die gaat een stuk dieper dan alleen maar basale anatomie. Daarnaast leer je er veel medisch technische vaardigheden en sociale vaardigheden die je als arts zeker van pas kunnen komen.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 16-03-2012, 17:55
Verwijderd
Citaat:
Nee, je bent waarschijnlijk in de war met de SUMMA master (daar kun je overigens alleen maar toegang tot krijgen als je een universitaire bachelor hebt gedaan, dus vpk is geen optie).

In Groningen heb je een speciale, verkorte, 4-jarige geneeskundeopleiding voor HBO-professionals in de zorg (dus verpleegkundigen, laboranten, etc. etc.). Als je de "normale" gnk-route doet begin je overigens op hetzelfde niveau als middelbare scholieren, kennis van celfuncties is dan echt niet verplicht.

Ik zou HBO-V overigens niet onderschatten wat betreft theorie, die gaat een stuk dieper dan alleen maar basale anatomie. Daarnaast leer je er veel medisch technische vaardigheden en sociale vaardigheden die je als arts zeker van pas kunnen komen.
ZIG:
Citaat:
Toch is een waarschuwing op zijn plaats. Van zij-instromers wordt namelijk nogal wat gevraagd. Vooral het brugjaar is een behoorlijke hindernis. Voordat je solliciteert is het goed je te realiseren dat je nauwelijks kans hebt om toegelaten te worden als je niet beschikt over een behoorlijke hoeveelheid biomedische basiskennis die relevant is voor de artsopleiding. Zonder die kennis haal je de toets niet, of beter: lukt het je niet om bij de beste 34 kandidaten te komen. Verder zijn een goede studievaardigheid, discipline en een zelfstandige instelling onontbeerlijk. Ook moet je gedurende het ZIG-traject voldoende tijd vrij kunnen maken voor je studie. De meeste zij-instromers besteden gemiddeld tussen de dertig en veertig uur per week aan hun studie (inclusief zelfstudie). Dat je zonder motivatie niet ver komt, spreekt voor zich.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 17:07
Erato
Avatar van Erato
Erato is offline
Citaat:
Onderschat het aub niet. Je doet niet even zomaar uni als je van het mbo komt. Doe nu tijdens het mbo wat dingen thuis om je op niveau te brengen. Ga boeken lezen, ga je wiskunde op niveau brengen; zorg dat je algemene kennis in orde is.

Uni is niet elke dag uren studeren, maar het vergt wel wat. Stamp studies zoals rechten vereisen discipline.

Ik kan het weten, want zelf wil ik heel graag ooit geneeskunde studeren. Ik ga volgend jaar beginnen aan een hbo opleiding en hoop het jaar daarop mee te mogen doen aan de decentrale selectie geneeskunde. Heb mijn vwo wiskunde a certificaat binnen en doe over iets meer dan 2 maanden examen in natuurkunde en biologie op vwo niveau.

Maar....Als je het echt wilt, dan kom je er wel!
Waarom doe je niet gewoon VWO ipv dat ene jaar op het HBO? Je gooit er alleen maar een jaar studiefinanciering mee weg en moet oppassen voor de langstudeerboete door die overstap.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 17:40
Verwijderd
Citaat:
Waarom doe je niet gewoon VWO ipv dat ene jaar op het HBO? Je gooit er alleen maar een jaar studiefinanciering mee weg en moet oppassen voor de langstudeerboete door die overstap.
Hmmmm, daar zit ik ook over na te denken, maar dat ligt eraan of ik slaag over 2 maanden of niet. Zit namelijk zo; heb geen havo diploma, maar een vmbo-k diploma.

Vavo kan een uitzondering voor mij maken, maar dat zie ik dan wel. Geloof dat ik dan 6 vakken vwo moet volgen voor een volledig diploma, but we'll see.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2012, 18:38
Erato
Avatar van Erato
Erato is offline
Citaat:
Hmmmm, daar zit ik ook over na te denken, maar dat ligt eraan of ik slaag over 2 maanden of niet. Zit namelijk zo; heb geen havo diploma, maar een vmbo-k diploma.

Vavo kan een uitzondering voor mij maken, maar dat zie ik dan wel. Geloof dat ik dan 6 vakken vwo moet volgen voor een volledig diploma, but we'll see.
Wat je ook in je achterhoofd kunt houden is dat met een vwo diploma andere WO opleidingen voor je openstaan mocht je niet tot geneeskunde toe gelaten worden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Is het haalbaar? (mbo- hbo/propedeuse- universiteit)
Verwijderd
46 23-03-2016 15:35
Studeren Opleidingen MBO Natuurkunde
Tommie123
18 13-04-2012 15:12
Studeren Studie Engels
aim
8 09-06-2007 16:44
Algemene schoolzaken kan het of niet
lil_me
56 24-01-2006 12:38
Algemene schoolzaken Mbo-Uni?¿
Janneke1
42 11-10-2003 21:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.