Oud 02-06-2003, 18:40
joosje
joosje is offline
1.

Het was dinsdagmiddag drie uur. In de gangen van het Bestion college was het ijzig stil. Hier en daar kwam er wat geroezemoes uit een van de klaslokalen. Opeens ging de schoolbel. In een paar seconden tijd was de stilte verdwenen en kwamen de leerlingen met een hevig kabaal de klaslokalen uit. Zo ook Sarah. Met haar tas stevig onder haar arm geklemd baande ze zich een weg door de menigte. Vluchtig keek ze op haar horloge. Ze moest haast maken, wilde ze hem nog even kunnen zien.
Achter haar hoorde ze een bekende stem. ‘Sarah, Sarah, wacht even!’ Het was Gwen, haar beste vriendin. Wat moest ze nu doen? Ze kon het niet maken om zomaar door te lopen, maar ze had eigenlijk geen tijd voor haar. En wat als ze wilde weten waar ze naartoe moest? Toch besloot ze maar eventjes te wachten. Al snel had Gwen haar ingehaald. ‘Pff, wat kun jij hard lopen zeg’, hijgde Gwen nog na. ‘Vanwaar de haast?’ Sarah voelde dat ze rood werd. ‘Oh, niets, nou ja, ik heb mijn moeder beloofd om nog wat boodschappen voor haar te doen, en we hebben nog zoveel huiswerk.’ Gwen grinnikte. ‘Nou, dat is dan ook voor het eerst dat jij je druk maakt om huiswerk.’ Toen ze echter zag dat Sarah er niet echt met haar gedachten bij was en aanstalten maakte om te vertrekken, zei ze: ‘Nou ja, dan zal ik je niet langer ophouden. Maar als er iets is vertel je het me he? Je gedraagt je de laatste tijd namelijk nogal vreemd.’ Onderzoekend keek ze Sarah even aan. Toen Sarah dit echter afdeed door ongemakkelijk haar schouders op te halen en te verzekeren dat er niets was, mocht ze weg. Met de wetenschap dat ze werd nagekeken door Gwen, zocht ze haar fiets op en reed snel weg. Nogmaals keek ze op haar horloge. Ze had nu alweer kostbare tijd verspild! Behendig fietste ze langs de auto’s en fietsers heen. Ze was er nu bijna. Een raar gevoel kwam in haar buik op. Ze zou hem zo weer even zien! Het was al zo lang geleden dat ze echt met zijn tweeen waren geweest, elkaar gewoon konden vasthouden. Ze vond het verschrikkelijk om hem langs te zien lopen in school, en dat ze dan net moest doen of ze elkaar amper kenden. Maar ja, het kon nu eenmaal niet anders, dat wist ze zelf ook wel.
Inmiddels was ze bij zijn huis aangekomen. Ze plantte haar fiets tegen een boom en liep over het pad naar de deur toe. Voordat ze de kans had om aan te bellen, werd de deur al opengedaan en werd ze naar binnen getrokken. Eenmaal binnen duwde hij haar tegen de deur en gaf haar een lange kus. ‘Ik dacht al dat je niet meer kwam’, fluisterde hij in haar oor, terwijl hij haar stevig omhelsde. ‘Oh, er kwam wat tussen’, antwoordde ze. ‘Maar ik ben er nu t..’ Hierna kreeg ze geen kans meer om te praten, want hij zoende haar weer vol overgave. Toen tilde hij haar op en droeg haar naar de slaapkamer.

‘Hoi mam, ik ben thuis!’ Sarah kwam de keuken binnenstormen en gaf haar moeder een vluchtige kus. Hierna nam ze een koekje uit de trommel en ging aan de keukentafel zitten, waar haar moeder de krant zat te lezen. ‘Ha schat’, antwoordde haar moeder afwezig, ‘leuke dag gehad?’ ‘O ja hoor’, zei Sarah. ‘Wat eten we vanavond?’ Haar moeder keek even op. ‘Uh, dat mag je zelf weten, ik heb vanavond een etentje met een cliënt, weet je nog?’ ‘O ja’, zuchtte Sarah. ‘Nou ja, dan bel ik Gwen wel even op of ze komt.’ En ze liep al naar de telefoon.
Een paar uur later zaten Sarah en Gwen met pizza voor de tv. Ze hadden een fles wijn op, gepakt uit de voorraad van Sarah’s moeder, en waren een beetje lacherig. ‘Weet je wat Tom uit de 4e heeft gedaan?’Gwen proestte het al bijna uit van het lachen. ‘Hij heeft verkering gevraagd aan Amber, dat brugklassertje! Ze komt niet eens tot zijn middel!’ ‘Dat meen je niet’, zei Sarah vol ongeloof, ‘ach ja, eigenlijk is het ook niet eens zo raar, wie anders wil er nou wat met hem!’ ‘Over de liefde gesproken’, zei Gwen opeens, ‘hoe zit het daar bij jou mee?’ Sarah voelde dat ze rood werd. ‘Uhh, hoe bedoel je?’, probeerde ze nog, maar ze zag al dat het geen zin meer had. Gwen zou haar toch niet geloven. Bovendien wilde ze helemaal niet meer tegen Gwen liegen! Ze wilde het zo graag aan iemand kwijt! ‘Oke’, zei ze ineens helemaal serieus. ‘Ik zal het je vertellen als je belooft dat je het nooit, maar dan ook nooit aan iemand anders doorvertelt.’ Gwen ging rechtop zitten. ‘Oeh, dit klinkt spannend’, zei ze. ‘Natuurlijk beloof ik dat! Nou, vertel.’ Sarah ging tegenover haar zitten. ‘Wat ik je nu vertel, is misschien moeilijk te geloven, maar het is echt waar. En ik wil dat je alvast weet dat ik het heel erg vind dat ik het je niet eerder heb verteld, maar dat kon gewoon niet! Eigenlijk kan het nu ook niet, maar ik kan gewoon niet anders, ik word zo helemaal gek!’ ‘Jaja, vertel nou maar’, zei Gwen ongeduldig. ‘Okee, niet schrikken, maar ik heb sinds een paar maanden een relatie met Bas van Wijk.’ Het was even stil. Toen vroeg Gwen voorzichtig: ‘Bas van Wijk? Maar je bedoelt toch niet onze...nee..meneer van Wijk? De leraar geschiedenis bij ons op school?’ Sarah keek beschaamd naar beneden. Ze durfde Gwen niet aan te kijken. Nu zou ze het krijgen.
‘Maar, maar dat is een keilekker ding! Wow, hoe heb je dat voor elkaar gekregen, ik dacht dat ie al lang een vriendin had!’ ‘Ik weet het niet’, antwoordde Sarah eerlijk. Ze was opgelucht nu Gwen niet raar had gereageerd of boos was geworden. ‘We hebben elkaar leren kennen toen ik meedeed aan een project voor school, je weet wel, dat anti-pest-project. Hij behandelde me echt als een gelijkwaardig persoon, niet als een leerling, en op een gegeven moment vroeg hij of ik wat met hem wilde drinken. Ik zei natuurlijk meteen ja, en voor ik het wist was ik stapelverliefd. En hij dus ook!’ Gwen keek haar met glimmende ogen aan. ‘O, dit is echt onvoorstelbaar, weet je wel hoeveel meisjes hem leuk vinden? Ik kan het nog steeds niet bevatten.’ Opgewonden stond ze op en begon heen en weer te lopen. Sarah lachte even. Gwen kon altijd zo doordraven! ‘Nou, zo heel geweldig is het niet hoor’, zei ze. ‘Tenslotte zal dit nooit geaccepteerd worden door de school, dus we moeten het geheim houden. En dat is de reden waarom ik je het nu pas vertel, ik wilde het echt al veel eerder, maar het kon gewoon niet. Maar ik ben zo blij dat je het nu weet, nu kan ik er tenminste met iemand over praten!’ Gwen was nog helemaal verrukt over wat ze zojuist had gehoord. ‘En hoe oud is ie dan?’ ‘24’, antwoordde Sarah. ‘Oh, dat kan best, maar 7 jaar verschil. En je zit nu in je laatste jaar, dus vanaf volgend jaar hoeft het niet meer geheim te zijn.’ Gwen was in gedachten alles al aan het plannen. Druk liep ze heen en weer. ‘Hoho’, zei Sarah verschrikt. ‘Niet te ver op de zaken vooruit lopen he, we hebben pas een paar maanden wat.’ ‘Jaja’, antwoordde Gwen afwezig. Sarah trok haar op de bank. ‘Nee, ik meen het Gwen, bemoei je er niet mee, het is zo al moeilijk genoeg!’ Gwen knikte even. ‘Okee. Maar als je een smoes nodig hebt, ik wil je altijd dekken hoor! Heeft ie trouwens nog een jongere broer?’ Sarah barstte in lachen uit. ‘Hoe kom je daar ineens bij?’ ‘Nou gewoon, als ie net zo leuk is als jouw Basje...’ En Gwen propte nog een stuk pizza in haar mond.




2.

Sarah liep gehaast door de gangen van de school. Ze had zo een proefwerk en nu wilde ze nog even dat ene hoofdstuk doorkijken, ze wist niet eens waar die over ging! Als ze gisteren nou wat minder met Gwen had gebeld en wat meer aan haar proefwerk had gedacht, had ze nu geen probleem gehad. En Aardijkskunde was al niet haar sterkste vak! Terwijl ze op zoek was naar een rustig plekje om even te kunnen studeren, stond er ineens iemand voor haar neus. ‘Dag Sarah.’ Ze keek op. De indringende ogen van Bas keken haar aan. Ze maakte even een verward gebaar en zei toen: ‘Hoi. Sorry, maar ik heb geen tijd, ik heb zo een proefwerk.’ Maar Bas keek haar smekend aan. ‘Ach toe, eventjes maar.’ Hij keek vluchtig om zich heen. Er was niemand te zien. Toen pakte hij haar arm en loodste haar zijn lokaal in. Sarah liet zich gewillig meeslepen. Ach ja, wat kon haar dat proefwerk ook schelen. Alsof ze in zo’n korte tijd nog iets kon leren! Eenmaal binnengekomen in het lokaal zoenden ze elkaar lang en hevig. ‘O, ik heb je zo gemist’, mompelde Bas, terwijl hij haar stevig tegen zich aandrukte. Sarah lachte even. ‘Nou, dat zal wel meevallen, want ik ben eergisteren nog bij je langsgeweest.’ Bas haalde zijn schouders op. ‘Nou ja, bij wijze van spreke dan. Ik had trouwens nog een reden voor deze ontvoering.’ ‘O?’, vroeg Sarah nieuwsgierig. ‘Nou, vertel op!’ Bas lachte. ‘Je bent ook zo nieuwsgierig! Maar goed, ik wilde je vragen of je zin hebt om met mij een weekendje naar Antwerpen te gaan. Met zijn tweetjes, een heel weekend lang.’ ‘O, dat vind ik hartstikke leuk!’ Ze omhelsde hem, maar liet hem opeens weer los. ‘Maar wat moet ik mijn moeder dan zeggen?’ ‘Weet ik veel, zeg dat je een weekend bij Gwen gaat logeren ofzo’, zei Bas schouderophalend. Sarah werd inwendig boos. Het kon hem echt niets schelen dat ze de hele wereld voor moest liegen! Alsof ze dat voor haar lol deed! Ze draaide zich boos om. ‘Wat is er nou?’, vroeg Bas verbaasd. Hij ging achter Sarah staan en legde zijn handen om haar middel. ‘Ik dacht dat je blij zou zijn om samen een weekendje weg te gaan, maar blijkbaar zie jij het niet zo zitten.’ Terwijl hij praatte, gaf hij haar kusjes in de nek. Sarah smolt gewoon. Hij was ook zo leuk! Ze draaide zich om en zei zachtjes: ‘Ik vind het gewoon niet zo leuk om alweer te moeten liegen.’ Bas keek haar aan. ‘Ik weet het meisje, het is ook niet leuk maar het kan nu eenmaal niet anders. Als we bij elkaar willen zijn zullen we het nog eventjes geheim moeten houden. In ieder geval tot na je examen.’ Sarah schrok op. Haar examen? Ze had nu een proefwerk! Haastig pakte za haar spulletjes en zei tegen hem: ‘Ik moet nu gaan, maar ik bel je vanavond of het is gelukt met dat weekendje weg, ok? Ik hou van je.’ Ze gaf hem een vluchtige kus en liep toen haastig het lokaal uit. Bij het naar buitengaan van de kamer botste ze tegen iemand op. Het was meneer van Meteren, haar wiskundeleraar. ‘Zozo, Sarah, jij hebt nogal haast?’, merkte hij op. Hij keek het lokaal binnen en zag daar Bas een zijn bureau zitten, met wat nakijkwerk voor zich. ‘Ik dacht dat jij geen les had van meneer van Wijk?’, vroeg hij. Sarah schrok. Wat moest ze nu zeggen?
Het was even stil, toen stotterde Sarah: ‘Uhh...nee, dat klopt...m..maar we hadden het over dat anti-pestproject, over dat we er misschien een vervolg op wilden laten komen.’ Zo onschuldig mogelijk keek ze meneer van Meteren aan. Als hij er nu maar intrapte! Van Meteren keek haar even aan, en toen weer in het lokaal. ‘Ach ja, dat is waar, jullie zaten samen in dat project. Dat was een goed idee trouwens. Nou, ik ben benieuwd of er een vervolg komt. In ieder geval succes ermee.’ En hij liep door. Sarah liet een zucht ontsnappen. Pff, daar was ze maar net aan ontkomen! Ze keek op haar horloge en zag toen dat het proefwerk al vijf minuten begonnen was. Snel rende ze naar het lokaal.

Het was twee weken later. Sarah zat naast Bas in de auto. Ze keek chagrijnig uit het raam. Wat was het gezellig! Het was al begonnen toen ze de weekendtassen in de auto gingen zetten. ‘Neem je je hele kledingkast mee ofzo?’, had Bas gevraagd. ‘Hoezo?’, vroeg Sarah verbaasd. ‘Dat is toch helemaal niet zoveel?’ ‘Niet veel, niet veel? Die weekendtas zit helemaal vol, en dan heb je ook nog eens een aparte beautycase! Dat vind ik vrij veel.’ Hij keek in de weekendtas. ‘Die strakke truitjes hoef je voor mij niet mee te nemen hoor, of je moet iets van plan zijn....’ Sarah reageerde boos: ‘Waar slaat dat nou weer op?’ Ze pakte de weekendtas van Bas af en zette hem in de auto. Daarna ging ze demonstratief in de auto zitten. ‘Nou, gaan we nog?’, vroeg ze. Zo was hun rit dus al begonnen. Ze hadden de hele weg nog niets tegen elkaar gezegd, behalve als Bas vroeg of ze zo goed reden. Dan keek ze even op de landkaart en knikte alleen even.
Sarah zuchtte even. Ze had zich wel wat anders voorgesteld bij het weekendje weg! Misschien kwam het ook wel omdat ze de laatste tijd allebei wat gespannen waren, het viel niet altijd mee om hun relatie geheim te houden. En voor hem was het natuurlijk ook niet makkelijk, zijn baan stond op het spel! Ze besloot haar boosheid maar even opzij te zetten. Vanuit haar ooghoeken keek ze naar hem. Hij zag er vermoeid uit, zag ze. Voor hem was de laatste tijd natuurlijk ook moeilijk geweest.
‘Ben je nog boos?’, vroeg Sarah voorzichtig. Bas keek opzij. ‘Uh, ik ben nooit boos geweest, volgens mij was jij degene.’ ‘Ja, ik heb misschien een beetje overdreven gereageerd’, gaf Sarah toe. ‘Maar ik hou er nooit zo van als iemand mij zo terecht probeert te wijzen en al helemaal niet als je dan ook nog eens van die insinuaties gaat maken.’ ‘Ok, ok, je hebt gelijk, dat had ik niet moeten zeggen’, antwoordde Bas. Het was even stil. ‘Vriendjes?’, probeerde hij. ‘Vriendjes’, antwoordde Sarah opgelucht en ze gaf hem een zoen op zijn wang, waardoor Bas met de auto naar de kant reed. ‘O joh, pas op!’, riep hij lachend en hij draaide de auto weer in de juiste richting.

Een paar uur later waren ze in Antwerpen aangekomen. Na niet al te veel moeite vonden ze het hotel en even later strekte Sarah zich over het grote tweepersoonsbed uit. ‘Aaah’, verzuchtte ze. ‘Hier kan ik het wel even volhouden.’ Bas kwam naast haar liggen. ‘Nou, dat weet ik wel zeker’, en hij kuste Sarah. ‘Wat zullen we vanavond gaan doen?’, vroeg ze. ‘We kunnen nu van alles doen, niemand kent ons hier. Ik weet het, zullen we gaan stappen vanavond! Dat heb ik gewoon nog nooit gedaan met jou, echt raar.’ ‘Hmm’, zei Bas, ‘heb ik eigenlijk niet zo’n behoefte aan.’ ‘Ja, maar we zijn nog nooit samen naar een discotheek geweest! Hou je niet van dansen dan?’ ‘Sarah, laten we hier nou over ophouden, ik heb gewoon geen zin om naar de discotheek te gaan. Als jij wilt moet je zeker gaan, kun je een van je strakke topjes aandoen, dan vind je vast wel iemand die wel van dansen houdt.’ Het was even stil. Toen zei Bas snel: ‘Sorry Saar, dat was niet mijn bedoeling. Ik ben gewoon een beetje moe van het rijden en heb niet zo’n zin om te gaan stappen. Saar, zeg nou wat.’ Sarah zei niets, maar stond op en keek uit her raam. Ze stond met haar rug naar hem toegekeerd. Bas liep naar haar toe. ‘Hee, het spijt me, ik ben de laatste tijd een beetje gestresst, het was niet mijn bedoeling dat op jou af te reageren.’ Sarah draaide zich om. ‘Maar je hebt het wel gezegd’, zei ze verdrietig. ‘Hoe kun je denken dat ik met iemand anders zou....ik snap het gewoon niet.’ ‘Sorry Saar, ik meende het echt niet, ik zweer het.’ Hij hield haar vast en keek haar in de ogen aan. ‘Zullen we het maar gewoon vergeten? Alsjeblieft?’ Sarah knikte, maar het ging niet van harte. ‘Oke, het is al goed. Laten we maar wat gaan eten.’ En ze pakte haar jas.

Het weekend was voorbij, ze waren weer bij Bas thuis. Toen ze uitstapten vroeg Bas of ze nog binnen wilde komen, maar Sarah zei dat ze maar beter zo snel mogelijk naar huis kon gaan. Na een kort afscheid stapte ze op haar fiets en reed naar huis. Onderweg kreeg Sarah een naar gevoel in haar buik. Haar gevoelens voor Bas begonnen te veranderen, ze merkte het. Of begon hij te veranderen? In ieder geval was ze niet meer zo happy als in het begin. Aan de ene kant wilde ze hem niet kwijt, ze hield van hem, maar aan de andere kant kon hij zo bezitterig doen, zo raar reageren, dat was de laatste weken al zo.
Ondertussen was ze bij haar huis aangekomen. Ze parkeerde haar fiets en liep naar binnen. Haar moeder zat tv te kijken. ‘Hai mam’, groette ze. ‘Hee schat’, antwoordde haar moeder. ‘Hoe was het bij Gwen?’ ‘O wel leuk hoor’, reageerde Sarah lauwtjes. ‘Nou, dat klinkt ook niet al te enthousiast’, merkte haar moeder op. ‘Jullie hebben toch geen ruzie gehad?’ ‘Nee hoor, ik ben gewoon een beetje moe, heb niet zoveel geslapen. Ik denk dat ik nu ook maar naar bed ga.’ Ze gaf haar moeder een kus en wenste haar welterusten. Hierna liep ze naar boven. Daar aangekomen liet ze zich op haar bed vallen en begon zachtjes te huilen. Wat moest ze nu doen?


3.

‘Hee, daar ben je dus!’ Gwen plofte naast Sarah op het bankje buiten school neer. ‘Ik was je al aan het zoeken. Hoe was je weekendje weg? Ik wil alle details weten hoor!’ ‘Hmm.’ Sarah staarde afwezig voor zich uit. ‘Hallooo, mag ik even je aandacht?’ Gwen wapperde met haar handen voor Sarah’s gezicht. ‘Jezus, waar ben jij met je gedachten?’ ‘Huh, wat?’, vroeg Sarah ineens verschrikt. ‘Zei je wat?’ Gwen begon te lachen. ‘Laat me eens raden, ik weet wel waar jij zat met je gedachten. Was het bij een bepaald persoon hier op school?’ Vragend keek ze Sarah aan. Die zuchtte even. ‘Ja, daar waren mijn gedachten inderdaad, maar niet op de manier die jij bedoelt.’ Gwen keek haar niet-begrijpend aan. ‘Hoezo, zijn er problemen in het Bas-en-Sarah-paradijs? Vertel het maar aan Gwen.’ ‘Ik weet het niet’, zei Sarah bedachtzaam. ‘Hij doet de laatste tijd zo anders, jaloers zou ik zeggen. Afgelopen weekend ook, hij kan van die rare opmerkingen maken. Ik merk gewoon dat mijn gevoelens voor hem veranderen.’ Sarah beet op haar lip, ze wilde niet huilen in het gezicht van de hele school. Gwen sloeg haar armen om haar heen. ‘Ach meisje toch’, zei ze en zo zaten ze daar eventjes. ‘Ik denk dat het gewoon geen zin meer heeft’, zei Sarah zacht snikkend. ‘Ik wil er niet meer voor vechten, het heeft me de laatste maanden al zoveel energie gekost om het geheim te houden. Ik wil niet meer.’ Gwen knikte. ‘Ik merkte het de laatste tijd al aan je. Nu is alleen het probleem: wanneer ga je het hem vertellen?’ Sarah haalde even diep adem. ‘Vanmiddag. Vanmiddag ga ik naar hem toe en dan vertel ik het.’

Het lesuur was bijna afgelopen, dat betekende dat het bijna pauze was. Ook voor Sarah. Ze had besloten in de pauze naar hem toe te gaan en om te vragen of ze die middag wat konden afspreken. Ze kon het niet maken om het op school te vertellen, ze wilde het doen op een rustige plek. Als hij nu maar niet iets aan haar zou merken! Zenuwachtig tikte ze met de achterkant van haar pen tegen de tafel. De wijzers van de klok kropen verder. Sarah schrok toen ze opeens de bel hoorde. Al haar klasgenoten pakten vluchtig hun spullen bij elkaar en liepen het lokaal uit. Ook Sarah liep haastig naar buiten. Bij het lokaal van Bas aangekomen, keek ze eerst om zich heen of de gang leeg was. Daarna ging ze naar binnen. Het lokaal was leeg, op Bas na. Hij was druk bezig en merkte Sarah niet op. Toen ze voorzichtig kuchte, keek hij op. Er vormde zich een glimlach op zijn mond. ‘Dat is eens een leuke verrassing’, zei hij opgewekt. ‘En waaraan dank ik dit bezoek?’ Hij stond op en gaf haar een kus. Ongemerkt deed Sarah een stap achteruit. ‘Hee, wat is er met jou aan de hand?’, vroeg hij verbaasd. ‘Mag ik je niet meer kussen ofzo?’ ‘Nee joh, tuurlijk wel’, zei Sarah met een zenuwachtig lachje. ‘Ik ben gewoon bang dat iemand ons ziet. Maar om antwoord te geven op je vraag: ik vroeg me af of je vanmiddag tijd hebt om wat af te spreken.’ Bas keek een beetje achterdochtig naar haar. ‘Hoezo? Is er iets ofzo, je doet zo raar. Komt het door dit weekend? Ik heb je toch al gezegd dat ik gestresst was en daarom wat opmerkingen maakte die ik niet meende.’ ‘Jaja’, zei Sarah gehaast. ‘Er is ook niets hoor.’ Bas pakte haar hand vast. ‘Ik zie aan je dat er wel iets is Saar. Vertel het me nou maar gewoon.’ Hij keek haar zo smekend aan dat er iets in Sarah brak. Ze begon zachtjes te huilen. Bas schrok en trok haar naar zich toe. ‘Hee, wat is er dan?’ Hij streeld haar haren. Opeens maakte Sarah zich los van hem. Ze zuchtte diep en zei toen zachtjes: ‘Het spijt me Bas, het is voorbij.’ Bas keek haar niet-begrijpend aan. ‘Voorbij? Maar...hoe...waarom dan?’ Hij keek zo verdrietig dat het Sarah pijn deed om naar hem te kijken. Terwijl ze naar beneden keek, zei ze: ‘Ik ben niet meer verliefd op je. Dat heeft niet alleen met afgelopen weekend te maken, ik voel het al langer. We verschillen teveel, ik wil er niet meer voor vechten. Het spijt me.’ Nadat ze deze woorden had uitgesproken, bleef het stil. Stiekem keek Sarah omhoog. Daar zag ze Bas zitten op zijn bureau, hij keek verward voor zich uit, leek dwars door Sarah heen te kijken. Toen leek hij weer helder te worden, want hij keek haar aan en zei toen vertwijfeld: ‘Maar ik hou van je Saar.’ Sarah schudde haar hoofd en draaide zich om. Ze liep naar de deur. Zodra ze buiten het lokaal was, leek het of haar keel werd dichtgeknepen, ze kon geen adem meer halen. Ze begon naar de uitgang te rennen, steeds harder. Ook nadat ze buiten was bleef ze maar rennen. Ondertussen begonnen haar voeten zeer te doen. Op een gegeven moment viel ze neer op een stuk gras en begon met lange uithalen te huilen. Het was voorbij.



4.

Inmiddels waren er twee weken verstreken. Sarah voelde zich veel beter. Ze had nu echt het idee dat ze vrij was, dat ze kon doen en laten wat ze wilde. De laatste tijd was ze veel meer met Gwen opgetrokken, die had ze tijdens haar relatie met Bas toch wel een beetje verwaarloosd. Gelukkig had Gwen daar alle begrip voor, Sarah zou niet weten wat ze toch zonder Gwen moest!
Intussen ging de deurbel. Sarah rende naar benden en deed de voordeur open. ‘Hee Gwen, goed dat je er al bent! Ik zit namelijk met een groot probleem!’ Gwen keek even verbaasd. ‘Hoezo, wat is er dan?’ ‘Ik weet niet meer wat ik aan moet!’, riep Sarah. ‘Het is voor mij al zolang geleden dat ik echt eens uit ben geweest.’ Gwen knikte begrijpend. ‘Ja, daar kwam bij jullie niet veel van he.’ Daarna hield ze wijselijk haar mond en liep met Sarah mee naar boven. Een uur en een kwartier later hadden ze de outfit van Sarah bij elkaar gezocht en was Gwen bijna klaar met haar make-up. Sarah keek op haar horloge. ‘Is het al zo laat?’, riep ze verschrikt uit. ‘We moeten nu echt gaan hoor!’ ‘Zit nou stil’, mompelde Gwen, terwijl ze verwoede pogingen deed om oogschaduw op Sarah’s oogleden te doen. Toen deed ze een pas achteruit om het resultaat te bekijken, en zei toen trots: ‘Klaar!’
Sarah bekeek zichzelf in de spiegel. ‘Wow, je weet er altijd weer iets moois van te maken hè.’ ‘Ach’, zei Gwen bescheiden, ‘het ligt ook aan de persoon die ik opmaak hoor. Zullen we dan nu gaan?’

Een half uur later stonden ze in de Jam, hun favoriete discotheek. Sinds Sarah wat met Bas had, waren ze hier niet meer geweest. Heerlijk vond ze het om hier weer te zijn! Gwen was inmiddels al druk aan het praten met Stijn, een jongen die ook bij hen op school zat. Al tijden vond Gwen hem leuk en het leek erop dat het haar nu eindelijk ging lukken! Sarah zelf stond bij wat vriendinnen van school. Opeens hoorde ze een stem achter haar zeggen: ‘Dat is lang geleden.’ Sarah draaide zich meteen om. ‘Thomas!’, riep ze uit. ‘Wat leuk om je weer eens te zien!’ Thomas zat bij Sarah op school, ook in het eindexamenjaar, en af en ze had Frans en Wiskunde met hem. Een tijdje geleden vonden ze elkaar wel leuk, en leek het erop of het iets zou kunnen worden, maar toen werd Sarah helemaal verliefd op Bas, en zagen ze elkaar amper. ‘Nou, die indruk had ik de afgelopen maanden niet. Het leek wel of je me probeerde te ontwijken. Je was hier nooit meer, in de klas zagen we elkaar amper...’ Sarah haalde haar schouders op. ‘Ach ja, de laatste tijd had ik wat andere dingen aan mijn hoofd. Sorry dat ik je heb verwaarloosd’, en ze lachte ondeugend. ‘Zullen we weer vriendjes zijn?’ Ze keek hem lief lachend aan. Thomas moest lachen. ‘Ik kan gewoon nooit boos op jou zijn. Kom, dan haal ik wat te drinken voor je.’ Sarah liep achter hem aan naar de bar.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2003, 18:41
joosje
joosje is offline
Heey, ik ben begonnen aan een verhaal, zouden jullie het alsjeblieft willen lezen en beoordelen? Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 02-06-2003, 22:37
Tisch
Tisch is offline
Hey cool, ik zag toevallig dat je Nederlands studeert.

Als ik beloof een deel van je verhaal te lezen - klein deel, want ik heb geen tijd het helemaal te lezen - wil je dan mij mailen en daarin ff vertellen hoe de studie Nederlands je bevalt?

Dankje... ik ga namelijk waarschijnlijk dezelfde studie volgen maar dan in a'dam.

roman@ddl.mgl.nl
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 11:55
choups
Avatar van choups
choups is offline
Je verhaal vin ik erg goed.
Voor wanneer het vervolg?
Succes ermee en ik wil graag het vervolg lezen als je die gecshreven heb oké
SUCCES ERMEE
Als je je vervolg nie hier op stuurd zou je hem dan wille mailen op
crimie@voila.fr
__________________
altijd feest
Met citaat reageren
Oud 05-06-2003, 15:23
Narrator
Avatar van Narrator
Narrator is offline
Leuk verhaal, en tevens goed geschreven.

Een vervolg vind ik persoonlijk niet echt nodig, het heeft een goed einde.

Mooi gedaan joost.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 15:45
sonly
Avatar van sonly
sonly is offline
Inderdaad een mooi verhaal!

Het leest heel makkelijk

ik ga ff kijken of ik meer van dit soort verhalen kan vinden
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 17:11
Vlooienband
Avatar van Vlooienband
Vlooienband is offline
Het eerste hoofdstuk leest lekker. 't Inleven gebeurt vanzelf, je schrijfstijl is prettig.
Complimenten voor het stukje waarbij Sarah bij Bas' huis aankomt, da's errug goed gedaan.
Heerlijk verhaal. Leest lekker, het loopt lekker, en het is een leuk onderwerp, met een redelijk verrassend einde. Ik verwachtte dat Bas Sarah zou dumpen, en zo een vervelend schooljaar zou krijgen. Het tegendeel blijkt. Bravo.
__________________
Cry 'Havoc' and let slip the dogs of War.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 17:49
fiesta
Avatar van fiesta
fiesta is offline
elaba.... tis echt vree mooi geschreven, proficiat! komt er een vervolg?

greetz, xxx
__________________
enjoy your waste of time
Met citaat reageren
Oud 28-06-2003, 22:57
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Het leest inderdaad lekker weg. En Gwen is
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 09:54
lotjesnotje
Avatar van lotjesnotje
lotjesnotje is offline
tis echt vet..... komt er meer?????
Met citaat reageren
Oud 29-06-2003, 19:02
Little Phoebe
Avatar van Little Phoebe
Little Phoebe is offline
mooi!
__________________
Een engel kuste mij, dus is mijn rust voorbij.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Nieuwe app om je geheime liefde anoniem te benaderen
jos.jong
2 19-09-2014 14:26
Liefde & Relatie Heimelijke liefde is ware liefde? [eens/oneens]
Sasbeest
31 09-06-2004 21:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Homo-discussie België
J. Geelman
137 12-01-2004 16:01
Levensbeschouwing & Filosofie christendom versus sex
elledc
41 26-11-2003 21:23
Verhalen & Gedichten Deel 2: welk boek gaan we lezen voor de volgende boekbespreking? (sluit 18 januari!)
Vlooienband
21 16-01-2003 15:02
Verhalen & Gedichten Welk boek gaan wij lezen voor de derde boekbespreking?
Vlooienband
39 10-01-2003 15:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:57.