Oud 12-07-2010, 21:25
tweet123
tweet123 is offline
hey mensen,,

ik zit nogal met een probleem,
ik heb sinds de brugklas last van hyperventilatie.. eerst was het alleen maar bij uitputting tijdens een gymles.. maar het is met de jaren erger geworden,, ik zit nu in de 4e klas.. en afgelopen jaar was het wel 1 of 2x per week een aanval..
het is dit jaar helemaal mis gegaan.. het was zo veel stress, vooral door school eigenlijk..
ik heb er dan ook voor gekozen dit jaar te blijven zitten.. ik ging maar met 5en en 6en over anders.. en ben bang dat ik mn examens dan helemaal verpest zou hebben.. wat vinden jullie van deze keuze dat ik blijf zitten? had ik het anders moeten doen? weet iemand nog iets hoe ik hyperventileren kan voorkomen..? ik ben al in behandeling bij een psycholoog.. heb logopedie gehad, voor de zekerheid bloed laten testen .. alleen mijn psycholoog praat amper met me over hoe ik het thuis heb.. vind ik best vervelend ze heeft het alleen maar over school.. ik weet niet of ik er nou iets van moet zeggen dat ik het ook graag eens over thuis wil hebben.. komt misschien raar over als ik zeg: zo en nu gaan we het hebben over hoe het bij mij thuis is want ik heb geen zin meer in verhalen over school..

ik weet niet meer wat ik moet doen.. ik weet alleen dat ik heel erg graag van die extreme hyperventilatieaanvallen af wil.. ik sta nu op school zo'n beetje bekend als 'oh dat meisje dat altijd hyperventileert?" van die reputatie wil ik af...

Laatst gewijzigd op 13-07-2010 om 17:45. Reden: overbodige info..
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2010, 09:53
Verwijderd
je hebt absoluut de goede keus gemaakt,
je geeft zelf al aan dat als je stress hebt de hyperventilatie meer word,
door te blijven zitten voorkom je stress met huiswerk en school,
door naar een psycholoog te gaan kun je het wel oplossen, maar het is dan wel de bedoeling dat je ook echt over dingen praat die voor jou belangrijk zijn je hoeft dus niet meteen te zeggen
zo en nu gaan we het hebben over hoe het bij mij thuis is want ik heb geen zin meer in verhalen over school..
maar je kunt ook zeggen: misschien spelen dingen die thuis aan de hand zijn ook een rol bij de stress, dan zal de psycholoog vanzelf wel gaan vragen wat er dan aan de hand is.
om de hyperventilatie tegen te gaan kun je eens langs bij een huisarts, en wat kwam er als uitslag bij het bloedprikken?
ik snap aleen niet wat je precies met het verhaal over je vriendjes bedoelt, hoezo werd het daardoor erger?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 17:44
tweet123
tweet123 is offline
ten eerste dankje voor je advies (:,,
bij de uitslag van het bloedprikken was alles helemaal in orde

het verhaal van de vriendjes is dat dat ene vriendje wat het erger maakte.. elke week ruzie met me maakte, veel stress dus, ik heb het nu nog niet helemaal verwerkt.. daardoor elke keer als ik nu eens n discussie met mn vriendje heb (of ruzie..) komt t van toen terug, en krijg k dezelfde stress weer even terug..
maar dan is het echt niet nodig..
maarja.. het ging eigenlijk voornamelijk over mn hyperventileren.. ik denk dat k ook even mn topic verander en dat gedeelte er even uit haal .. (:
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 21:54
miguel301
Avatar van miguel301
miguel301 is offline
Begrijpt je vriendje eigenlijk wel dat je door al die ruzies veel meer stress hebt??
Praat er anders eens over met je vriendje
__________________
Ad omne opus bonum paratus!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2010, 22:15
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Ten eerste: als jij het ook over thuis wilt hebben, kun je dit gerust bij je psych aangeven. Zij wil graag een volledige analyse maken van wat er nu aan de hand is, en pas als zij weet dat er ook een rol voor thuis is weggelegd kan ze dat apsect gaan uitdiepen met jou.

Daarnaast: heb je het al over ademhalingsoefeningen gehad? Zo niet, dan komt dit vast snel. Doe die oefeningen dan ook écht regelmatig (in ieder geval elke dag, ideaal gezien meerdere malen per dag). Met behulp van die oefeningen word je je bewust van hoe je ademt, en hoe je die ademhaling kunt beïnvloeden. Zo kun je die op een zeker moment ook toepassen tijdens lichte stressmomenten, en als je verder komt tijdens zwaardere stress. Wat in ieder geval niet de bedoeling is, is dat je de stress uit de weg gaat om maar niet te gaan hyperventileren, of nog erger: dat je stress hebt dat je wel eens in de stress zou kunnen schieten en dan gaan hyperventileren. In plaats daarvan wil je adequaat met je stress om kunnen gaan, en zelfvertrouwen opbouwen dat je die momenten ook echt aan kunt.

Ademhaling is iets raars. Je kunt er invloed op uitoefenen, maar pas zodra je weet hoe. En als je dat niet doet, kan het je gevoelens en gedachten op een erg vervelende manier sturen. Maar dat is niet onoverkomelijk! Ga er gewoon mee aan het werk, en dan leer je controle uit te oefenen over je ademhaling, in plaats van je ademhaling over jou.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 16-07-2010, 22:02
tweet123
tweet123 is offline
ik zal er binnenkort op een goed moment eens met hem over beginnen.. we hebben niet veel ruzie gelukkig.. maar ik moet het eigenlijk wel eens aan de orde brengen..

ademhalingsoefeningen ben ik voor naar de logopedist gegaan.. het hielp alleen niet veel.. ze wist niet precies wat ze voor me moest doen, ze luisterde naar mn adem, hoorde dat ik verkeerd ademde en heeft me een ander ademritme aangeprobeerd te leren.. alleen het was een beetje vreemd, zoiets kun je niet de hele dag doen, 2 tellen inademen 5 tellen uitademen 2 tellen pauze, en dan weer opnieuw,, dan ga ik me juist meer focussen op mn adem, en hoe meer ik dat doe, hoe sneller het risico is dat ik weer een aanval krijg..
ik probeer niet stress te ontlopen, ik probeer me bij de gedachte te houden dat stress gewoon menselijk is, en ik dus ook gewoon moet leven zoals elk ander mens, met stress.. maar soms denk ik wel.. oh als ik nu maar geen aanval krijg.. en dan ga ik me daar zorgen om maken, en dan krijg ik inderdaad een aanval..

iemand zei mij een hele goeie opmerking , de enige waar ik me bij aansluit.. ik kan m alleen niet zeggen als mensen vragen:hoe kan het dat je dat hebt? want het klinkt heel laf.. en alsof het zo te veranderen valt.. 'hyperventileren is een verkeerde manier van stress verwerken" en het leek gewoon alsof diegene precies wist wat ik voelde...
ik weet alleen niet hoe ik die manier moet veranderen.. het gaat gewoon automatisch..
Met citaat reageren
Oud 16-07-2010, 23:39
Kevvaaa
Avatar van Kevvaaa
Kevvaaa is offline
Misschien kan je proberen om je conditie heel goed te maken (minder snel buiten adem)?
__________________
Zouk the best.. Nee Coupé Délagé.. Nee HipHop..
Met citaat reageren
Oud 17-07-2010, 08:03
tweet123
tweet123 is offline
ook geprobeerd.. ben op atletiek gegaan.. alleen ik kreeg mn conditie niet opgebouwd..
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 00:38
Bregje
Bregje is offline
Hey Tweet,
Er zijn een heleboel manieren om van je hyperventilatie af te komen. Sowieso; verzet je niet tegen angstgevoelens. Klinkt heel vreemd misschien, maar juist doordát je weerstand ergens tegen hebt, maak je het alleen maar erger (vicieuze cirkel). Als je merkt dat je gespannen raakt, laat het dan gewoon zo zijn 'so be it'. Ten tweede; een psycholoog is bedoelt om je te helpen. Wanneer jij dus het gevoel het dat het ook te maken heeft met spanningen thuis, dan bespreek je dit met haar en zal ze hier vanzelf op doorvragen. Daarnaast kun je altijd om een andere psycholoog vragen/rondkijken, als je het idee hebt dat je bij deze niet verder komt. Net zoals met 'gewone' mensen:-) heb je ook niet met elke psycholoog een klik!
Maar bovenal is het wat je zegt; een verkeerde manier van stress verwerken. Wat jij dus moet leren is 1) stressoren leren herkennen 2) vermijdbare stressoren leren vermijden (je stressvalkuilen leren kennen 3) de eerste signalen van stress leren herkennen 4) onvermijdbare stress op een andere manier leren hanteren ('stress coping') 5) om leren gaan met je hyperventilatie en hier bijvoorbeeld ontspanningsoefening en dergelijke voor aanleren
Ik denk persoonlijk dat je je (op dit moment) juist niét op je adem moet focussen, omdat dat voor jou (itt de meeste mensen) juist géén stabiele factor is en je dus niet helpt in tijden van stress. Ik denk dat jij je focus op een andere plaats in je lichaam moet vinden, die wel altijd rustig is bij jou. Wanneer je zelf wat meer ontspannen bent, zou je je wel kunnen gaan richten op je ademhaling. Maar natuurlijk kun je bepaalde ademhalingsoefeningen wel gebruiken op het moment dat je richting een aanval gaat.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2010, 17:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ben je wel eens bij een fysiotherapeut ofzo geweest? Die kan je misschien wel heel goed helpen met je klachten Tegenwoordig heb je geen verwijsbrief van je huisarts meer nodig voor een fysiotherapeut.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Zwanger worden #3
Verwijderd
500 15-07-2008 18:51
Lichaam & Gezondheid Wat heb je nou altijd al willen weten over het menselijk lichaam? deel 2
Miracle
499 21-08-2006 11:07
Lichaam & Gezondheid Vraag over hart
Verwijderd
4 19-07-2006 12:51
Seksualiteit overal tintelen??
ilse
23 06-06-2004 11:59
Psychologie Ik kreeg gister de andere kant van mn verhaal te horen...
Eend
6 23-02-2004 14:40
Seksualiteit ideetjes zelfbevrdiging??/??
chantie
38 31-05-2003 07:01


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:00.