Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-08-2004, 11:59
Thinker
Avatar van Thinker
Thinker is offline
Dit is iets waar ik eigenlijk al een tijdje over zit te denken. Vroeger wist de mens niet van waar de wereld kwam, waar komt de mens vandaan, waarom sommige mensen 'gek' zijn, etc etc... Maar daar is nu wel een degelijk antwoord voor (wat eigenlijk ook maar een theorie is, maar ja, laten we het gewoon geloven)

Denk je dat op een gegeven moment in de toekomst wel plotseling wel een antwoord krijgen op levensvragen als waarom leven we, is er een god, ed?

't is gewoon iets wat ik me al een tijdje zat af te vragen.
__________________
| Down there everything is so still and silent that it lulls me to sleep. It's a weird lullaby and so it is; it is mine. | THE PIANO
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-08-2004, 13:05
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
Thinker schreef op 01-08-2004 @ 12:59 :
Dit is iets waar ik eigenlijk al een tijdje over zit te denken. Vroeger wist de mens niet van waar de wereld kwam, waar komt de mens vandaan, waarom sommige mensen 'gek' zijn, etc etc... Maar daar is nu wel een degelijk antwoord voor (wat eigenlijk ook maar een theorie is, maar ja, laten we het gewoon geloven)

Denk je dat op een gegeven moment in de toekomst wel plotseling wel een antwoord krijgen op levensvragen als waarom leven we, is er een god, ed?

't is gewoon iets wat ik me al een tijdje zat af te vragen.
Vroeger 'wist' men vaak ook wel van waar de wereld en de mensen vandaan kwamen en waarom men gek werd enzo. We hebben de oude theorieën alleen maar vervangen door nieuwe theorieën. Op de vraag 'waarom' we leven is denk ik geen antwoord en zolang God niks van zich laat horen weten we nooit of hij bestaat.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 13:46
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Mja.. ik heb wel een groot genoeg vertrouwen in de wetenschap dat ik denk dat we ooit alles zullen weten.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 16:59
Metallinos
Metallinos is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 01-08-2004 @ 14:46 :
Mja.. ik heb wel een groot genoeg vertrouwen in de wetenschap dat ik denk dat we ooit alles zullen weten.
Hoe is dat nou mogelijk, 'alles' weten? Wanneer weet je dan dat je alles weet?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 17:07
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
EternalDarkness schreef op 01-08-2004 @ 17:59 :
Hoe is dat nou mogelijk, 'alles' weten? Wanneer weet je dan dat je alles weet?
Dat kan inderdaad niet. Maar ik denk dat we ooit wel weten hoe het heelal is ontstaan en waar het leven vandaan komt enzo.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 18:21
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
nou ja, hoe meer kennis we vergaren hoe meer vragen we voor onszelf creeeren, het is dus onmogelijke alles te weten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 08:17
Verwijderd
Ik denk dat het onmogelijk is om alles te weten. En ookal weet je een hoop dingen, nooit zul je ze zeker weten. Er komt geen bevestiging, een filmpje van hoe alles ontstaan is dat je even af kunt spelen. Bepaalde fundamentele zaken zullen we nooit weten denk ik. (Waarom zijn wij hier? Wat is het doel van het leven? Bestaat God? Is alles vooraf bepaald? Heeft de mens een vrije wil? Waar ga je heen als je overleden bent? etc) Of misschien pas nadat we overleden zijn, want ja.. als je gelooft dat er meer is, dan kom je daar na je dood natuurlijk achter.
Ik denk wel dat we steeds meer dingen te weten kunnen komen over het leven zoals wij het kennen.. praktische dingen. Dat we meer te weten komen over natuurwetten, hoe alles in elkaar zit en dat we daar weer ons voordeel mee kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 12:54
Daevrem
Daevrem is offline
Ik ken de meest onbeantwoorbare vraag mogelijk maar daar is niets wetenschappelijks aan. Naja, dit is niet het wetenschap forum. Er is geen antwoord mogelijk terwijl de er maar twee antwoorden zijn (ja/nee). Het heeft dus niet met 'kennis' maar met 'keuze' te maken.
__________________
"Scriabins fifth and tenth piano sonata contain the most sublime organization of tones I have ever heard." - Shawn Lane
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 21:36
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Thinker schreef op 01-08-2004 @ 12:59 :
Dit is iets waar ik eigenlijk al een tijdje over zit te denken. Vroeger wist de mens niet van waar de wereld kwam, waar komt de mens vandaan, waarom sommige mensen 'gek' zijn, etc etc... Maar daar is nu wel een degelijk antwoord voor (wat eigenlijk ook maar een theorie is, maar ja, laten we het gewoon geloven)
Ik denk dat ze het toen net zo zeker wisten als nu.

Citaat:
Thinker schreef op 01-08-2004 @ 12:59 :
Denk je dat op een gegeven moment in de toekomst wel plotseling wel een antwoord krijgen op levensvragen als waarom leven we, is er een god, ed?
Nee, ik denk dat we niet leven met een doel en dat god niet bestaat. Omdat ik niet denk dat we ooit in staat zullen zijn te bewijzen dat iets niet bestaat zullen we volgens mij nooit antwoord krijgen op deze vragen.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 03:00
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Ik denk ook dat die vragen voor altijd onbeantwoord zullen blijven , tenzij we evolueren in wezens die beter kunnen denken dan wij nu maximaal kunnen. Wellicht weet de volgende generatie meer. Maar het blijft toch leuk om het te proberen te bevatten. Een uitdaging
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 03:03
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
ps:

In principe bestaat "alles" zolang het een naam heeft. Zelfs niets.
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 03:26
troep
Avatar van troep
troep is offline
inderdaad vroeger zagen ze zichzelf waarschijnlijk niet als *dom* sterker nog de eerste paar mensen die beweerden dat de aarde rond was werden voor gek verklaard.
die oude theorien zijn vervangen door nieuwe theorien (zoals gezegd) en sommige zullen wellicht weer vervangen worden. Net als hun toen kunnen we nooit met zekerheid zeggen dat wat we zeker weten ook daadwerkelijk zeker is. op dat moment stel je je namelijk net zo op als de kerk toen.
en op den duur zullen er theorien komen voor dingen die nu onverklaarbaar zijn.
Veel mensen denken ten onrechte dat we nu intelligenter zijn als de mensen van toen, maar we hebben alleen maar meer informatie.
__________________
*in a fools mind everyone's simple* *I see I want I take*
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 12:40
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
troep schreef op 08-08-2004 @ 04:26 :
Veel mensen denken ten onrechte dat we nu intelligenter zijn als de mensen van toen, maar we hebben alleen maar meer informatie.

maar ja, wat moet je met intelligentie zonder informatie? er is dan niks te bereiken.

stellen dat we nu intelligenter zijn is onjuist, maar stellen dat we meer bereiken (hoewel? ok, dit geld alleen sommige voor mensen) is denk ik een veilig punt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 12:43
*Burning water*
*Burning water* is offline
Ja. En dan ontstaan er weer andere vragen. Een vraag beantwoordden, is twee nieuwe vragen oproepen, wie zei toch zoiets dergelijks?
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:01.