Oud 01-01-2008, 12:04
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Dit heb ik onlangs gepost op N&A in het tiswah topic, maar omdat het daar niet geschikt is om erover te discussieren, post ik het hier:

Ik heb ooit bij het programma Boeken etc. een moslima horen zeggen dat ze het onbegrijpelijk vindt dat de arabische moslims het alleenheerschappij op religieuze zaken lijken te hebben, terwijl het merendeel van de moslims helemaal niet arabisch is. Ze vond dit onbegrijpelijk omdat ipv geinspireerd te geraken door de islam zelf, arabisch-politieke invloeden het religieuze veld gingen beheersen.
Zijzelf was overigens Egyptische, maar ik ben helaas haar naam vergeten....

Ik vroeg me eigenlijk af of dit door niet-arabische moslims ook zo ervaren wordt. En of men er vrede mee heeft dat dit zo is (als het zo is).
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-01-2008, 15:14
Χαος
Avatar van Χαος
Χαος is offline
sommigen zullen dat sowieso zo ervaren,
alleen luisteren de meeste moslims toch vooral naar wat hun plaatselijke imam te zeggen heeft over dingen, lijkt me.
__________________
I doubt my existence, therefore I exist.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2008, 16:22
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik ben een Turkse moslim, die altijd is gewaarschuwd voor religieuze hoogheden die hun religieuze invloed aanwenden voor politieke doeleinden. Dankzij de ervaringen die Turkije tijdens de 1e WO opdeed, toen zelfs de kalief heulde met de bezettende machten, evenals typetjes als 'Lawrence of Arabia', kun je zeggen dat we door schade en schande wijs zijn geworden. Dus laat staan dat een Arabier mij politiek stuurt, zelfs een turk zou dat niet kunnen. Als een imam een toespraak houdt filter ik automatisch de eventueel aanwezige politieke boodschappen eruit, als zijnde irrelevant, en richt ik mij op het religieuze verhaal.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2008, 16:31
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Overigens is het ook mogelijk dat een imam enkel die religieuze boodschappen aansnijdt die de luisteraar leiden tot zijn politieke standpunt. Moge God ons daarvoor beschermen.

Om deze reden is het ook dat elke moslim is geboden om zijn religie van a tot z te kennen. Het hele fenomeen 'imam' zou eigenlijk niet eens mogen bestaan, doordat alle moslims imamachtig wijs zijn. (Omdat imams itt de Christelijke priesters geen halve Goden zijn, of tussen God en de mens in staan, verdwijnt met de kennisnivellering hun bestaansrecht)
Met citaat reageren
Oud 01-01-2008, 17:56
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Pfff,.. maar vindt maar eens voor jezelf een goede filter (zelfs zeer goede spamfilters laten soms spam door ). Waar eindigt het religieuze en begint het politieke standpunt van de imam en visa versa? Waar leg jij de grens en in hoeverre kan je van jezelf zeggen dat je (en/of je mede-gelovigen) genoeg van de islam weet om dit te kunnen vaststellen? Hoeveel mensen weten eigenlijk ueberhaupt genoeg van hun eigen religie (welke religie dan ook) af?

De Egyptische gaf als voorbeeld Indonesie waar moslims niet-Arabisch zijn, maar toch meer en meer hun Arabische broeders lijken op te volgen in de manier van hun geloofsbeleving. Ze dacht dat het misschien kwam omdat de koran in het arabisch toch als de meest gezaghebbende bron beschouwd werd (in tegenstelling tot de vertalingen naar andere talen),... maarja,... de christelijke bijbel is bv in het hebreeuws en grieks geschreven, toch worden door bv. katholieken de israeliers en grieken niet als gezaghebbers gezien t.a.v. hun geloof
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 15:57
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Niet zo vreemd, de islam is een product van de Arabische cultuur. Verder heeft het machtscentrum van de islam heel lang in de Arabische wereld gelegen, daarbij komt dat de onvertaalde versie natuurlijk als meest gezaghebbend wordt gezien.

Bij het christendom daarentegen is de hellenistische en joodse wereld niet lang toonaangevend geweest, de Latijnse vertaling van de Bijbel werd ook al snel tot standaard verheven.

Overigens zijn de islam en politiek nooit gescheiden geweest, dus ik vraag me af hoe L&P deze twee meent te kunnen scheiden.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 02-01-2008, 20:12
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Om deze reden is het ook dat elke moslim is geboden om zijn religie van a tot z te kennen. Het hele fenomeen 'imam' zou eigenlijk niet eens mogen bestaan, doordat alle moslims imamachtig wijs zijn. Omdat imams itt de Christelijke priesters geen halve Goden zijn, of tussen God en de mens in staan, verdwijnt met de kennisnivellering hun bestaansrecht)
Ik vind het heel leuk dat je tegenstander bent van priesters als vertegenwoordigers van een geloof, maar je ziet er hier toch één keer flink naast. Het woord van veel imams of hogere geestelijken is wet, uiteraard met name onder ongeletterde massa's die weinig weten en veel geloven.

Ook de stelling dat alle moslims 'imam-achtig wijs' zijn vind ik een vreemde, aangezien veel moslims (waaronder jijzelf) dat argument opeens niet meer aanhangen wanneer het gaat onder niet-moslims. De simpele vaststelling op basis van de islamitische geschriften dat de profeet Mohamed pedofiel was, daar kan niet eens fatsoenlijk over gediscussieerd worden vanwege het verontwaardigde etnocentrisme dat er dan plotsklaps onder moslims losbreekt. Wat dat betreft is je stelling dus nogal in contrast met de praktijk.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-01-2008, 10:59
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
Citaat:

Overigens zijn de islam en politiek nooit gescheiden geweest, dus ik vraag me af hoe L&P deze twee meent te kunnen scheiden.
Waarschijnlijk omdat ik zelf die scheiding heb aangegeven. L&P heeft dat ook op een juiste manier opgevat, volgens mij.

Natuurlijk is politiek ook een onderdeel binnen islam, maar de persoonlijke politieke overtuigingen van de lokale imam dient niet boven de religieus-politieke islam uit te stijgen. En de vraag is dan waar je hier het onderscheid in kunt maken tussen de politieke aspiraties van de lokale imam en dat wat islam eigenlijk inhoudt.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 22:19
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Pfff,.. maar vindt maar eens voor jezelf een goede filter (zelfs zeer goede spamfilters laten soms spam door ). Waar eindigt het religieuze en begint het politieke standpunt van de imam en visa versa? Waar leg jij de grens en in hoeverre kan je van jezelf zeggen dat je (en/of je mede-gelovigen) genoeg van de islam weet om dit te kunnen vaststellen?
Er is geen waterdicht systeem opgewassen tegen religieus ogende doch politiek wezende beïnvloeding, en juist daarom riep ik de hulp in God. Bescherm ons!

Maar de kans op zulke spelletjes kan je wel verkleinen, en één sterk middel is het vergaren van wetenschap over je religie.

Citaat:
De Egyptische gaf als voorbeeld Indonesie waar moslims niet-Arabisch zijn, maar toch meer en meer hun Arabische broeders lijken op te volgen in de manier van hun geloofsbeleving.
Indo's kunnen best van mening geraken dat de geloofsbelijdwijze van Saoudi's beter is, en deze opvolgen. Daar zie ik geen problemen in. Als SA politiek zijn graantje probeert mee te pikken uit de veronderstelde alleenheerschappij op religie (hetwelk ik verwerp), dan pas krijg je problemen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2008, 22:21
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Ik vind het heel leuk dat je tegenstander bent van priesters als vertegenwoordigers van een geloof, maar je ziet er hier toch één keer flink naast.
Kun je naast een emotioneel oordeel ook een rationele vellen? Wat vind je van de kritiek? Van een atheist verwacht ik eigenlijk steun.

Citaat:
Het woord van veel imams of hogere geestelijken is wet, uiteraard met name onder ongeletterde massa's die weinig weten en veel geloven.
In Nederland is weer het woord van de TweedeKamer wet. So...?

Dat iemand anders jouw de wet voorschrijft is ansich niet fout. Het individu kan daarvoor kiezen. Wat wel fout is, is opdringing van je wil aan iemand die daar niets van moet hebben. Nu, laten we ons eens afvragen, dringen imams hun mening aan anderen op? Ben jij ooit onder dwang van een pistool een moskee ingesleurd? Ik ook niet.

De macht van imams wordt bepaald door de steun die de bevolking aan hen geeft. Pure democratie. Zelfs democratischer dan de Tweedekamerverkiezingen in Nederland. Daar kun je immers niet onder uit, als je niet stemt, wordt je alsnog opgesloten binnen de wetten die het parlement opstelt. Dat terwijl je je kunt ontrekken aan de invloed van de imam, door simpelweg de moskee te mijden.
Citaat:
Ook de stelling dat alle moslims 'imam-achtig wijs' zijn vind ik een vreemde, aangezien veel moslims (waaronder jijzelf) dat argument opeens niet meer aanhangen wanneer het gaat onder niet-moslims.
Ik bedoelde dat moslims imam-achtig wijs zouden moeten worden, en dat dus momenteel totaal niet zijn. Daardoor zouden ze aan de mogelijk politieke sturing van een islamitische geestelijk kunnen ontkomen.
Citaat:
De simpele vaststelling op basis van de islamitische geschriften dat de profeet Mohamed pedofiel was, daar kan niet eens fatsoenlijk over gediscussieerd worden vanwege het verontwaardigde etnocentrisme dat er dan plotsklaps onder moslims losbreekt. Wat dat betreft is je stelling dus nogal in contrast met de praktijk.
Deze alinea heeft geen betrekking op jouw eerdere alinea's, noch op mijn tekst, noch op de stelling van deze draad. Blijkbaar zat het op het puntje van je tong, en wil je erover praten. In mij vind je een discussiepartner. Open of up een draad, en trek uw zwaard.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:23.