Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2013
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-05-2013, 12:58
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Hoe pakken jullie dit examen aan? Eerst de vragen of eerst met de vertaling beginnen?
Advertentie
Oud 15-05-2013, 21:31
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
Ik zou gewoon eerst datgene doen waar je het minst lang mee bezig bent, zodat je daarna voldoende tijd over hebt voor het tijdrovende onderdeel en geen punten verliest doordat je het uiteindelijk moet gaan afraffelen.

Ik heb eerst de vragen gedaan, omdat ik verwachtte daar de minste tijd aan kwijt te zijn. De teksten ken je al een beetje, en zelfs bij de Latijnse vragenteksten hoef je toch ook maar een paar woorden te herkennen om te zien waar zo'n stukje ook al weer over ging? Ik had niet alles voorbereid, en een van de teksten kwam nét na het punt waarop ik gestopt was, het vertalen van dat stuk ging toch nog verassend snel omdat je het toch deels nog herkent.

Er werden (in ieder geval vorig jaar) ook echt geen lange antwoorden verwacht, ga maar na - als ze bijvoorbeeld naar stijlfiguren e.d. vragen, is het enige wat je opschrijft gewoon ''alliteratie'' of ''a-fortiori-redenering'', of ze vragen een zin of een woordje te citeren, of een korte uitleg over een tekstfragment, soms zelfs met een maximaal aantal woorden.

Je hoeft natuurlijk geen anderhalfuur bezig te zijn met het vertalen van een tekstje van 12 regels, maar ik zou het ook zeker niet onderschatten: je weet vast hoe nauwkeurig je moet zijn in je werkwoordstijd, hoe goed je moet nagaan of je echt elk woordje wel op de een of andere manier verwerkt hebt, en hoe je de vertaling van een lange zin vervolgens het beste opschrijft - de vereiste zorgvuldigheid maakt dat je er toch wel even de tijd voor moet nemen. Doe het vooral eerst op je kladblaadje, en neem ook gewoon die 10 minuten die het kost om het vervolgens in het net op je blaadje te zetten - als jouw vertaling makkelijker nakijkt, kan dat alleen maar in je voordeel werken
Oud 16-05-2013, 08:36
Verwijderd
Ik begin altijd met de vragen, dat heb je voorbereid, en vertalen is niet mijn sterkste kant. De punten voor de verklaring heb je dan maar vast binnen.
Oud 16-05-2013, 19:11
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Wij hebben hier een speciaal eindexamenforum, dus daar past je vraag beter. Ik verplaats dit topic erheen!
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Oud 17-05-2013, 06:34
Eydise
Eydise is offline
Ik ga zodadelijk eerst inderdaad die vragen doen, dan even 2 minuten achterover leunen (ja, dat was advies van onze leraar!) en daarna de vertaling denk ik.
Oud 17-05-2013, 09:56
Stomme Klont
Avatar van Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Wat was die vertaling ontzettend makkelijk zeg
__________________
"This world won't defeat me, it's my life and I choose to detach"
Oud 17-05-2013, 10:32
Eydise
Eydise is offline
Niet alleen die vertaling, die hele toets was super makkelijk! SE was echt 3x zo moeilijk. Mijn 8 is zeker binnen!

Na 1 uur en 20 minuten zat ik alles al na te kijken xD
Oud 17-05-2013, 15:27
Kaesar
Kaesar is offline
Latijn was wel een beetje aan de makkelijke kant moet ik zeggen... net even zitten rekenen en ik kom op een totaal van 70 van de 76 punten :/
Oud 17-05-2013, 15:30
Eydise
Eydise is offline
Nu wordt het de N-term gokken... 0.2 misschien?
Oud 17-05-2013, 17:49
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Nou, dat mooie cijfer voor Latijn is wel binnen, denk ik zo. Wat een ontzettend meevallend examen, de vertalingtekst in het bijzonder. Geen van m'n SE's is ooit net zo makkelijk als dit examen geweest. Dat wordt wss inderdaad een niet zo heel hoge N-term...
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Is jouw school goed bezig? Discussies bij Trouw
Simon
7 20-02-2010 18:03
Algemene schoolzaken Wat zijn de eisen voor vwo-diploma? (aantal uren/vakken etc)
yojordi
23 01-09-2006 15:40
Eindexamens 2005 Wat moet jij minimaal voor je CSE halen om geslaagd te zijn?
American*Dream
119 22-05-2005 20:40
Eindexamens 2003 Latijn&Grieks
Marorij
16 16-06-2003 17:50
Eindexamens 2003 vraagje voor mensen die al VWO examen hebben gedaan
m@rie
17 13-04-2003 17:12
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Post je cijferlijst
Sikamikanico
33 04-07-2001 18:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01.