Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-01-2016, 00:16
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Hallo! Ik vroeg me af hoe jullie allemaal samenvattingen maken, aantekeningen maken en hoe jullie leren. Ik heb nogal veel struggles als ik dit wil doen namelijk.

Samenvatten: Ik vind het altijd moeilijk om samen te vatten. Ik heb heel snel het gevoel dat álles belangrijk is en de samenvattingen in het boek zijn kut want die zijn soms echt mega lang. Zoals bij biologie (heb ik dinsdag een rep over) daar zit in het boek al een samenvatting van dat thema maar die is 6!! kantjes. Nou, dan denk ik al, laat maar zitten.

Aantekeningen: Hoe en waarin maken jullie aantekeningen?
Op dit moment heb ik voor elk vak een klein schriftje maar dat is heel irritant. En een A4 schrift met alle vakken erin is ook niet te doen want die zit binnen no time vol en de tabbladen die er meestal al bij zitten daarvan zijn te weinig.
En dan het highlighten: welke kleur gebruiken jullie voor wat? Dus bv. hoofdstukken standaard roze, begrippen standaard geel etc..
En symbolen: ik struggle altijd met die symbolen waardoor het er onoverzichtelijk uit gaat zien. Wanneer gebruik je =, -, een bolletje, >, een pijltje enz. Wanneer omcirkel je iets, of zet je er een vierkantje omheen of onderstreep je het.

Dus,heeft iemand tips/advies of sites? Of raden jullie een bepaald schrift aan o.i.d?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2016, 00:21
Binkyboy97
Avatar van Binkyboy97
Binkyboy97 is offline
Ik gebruik me laptop om aantekeningen te maken (weet niet of jullie die mogen hebben in de klas). Ik heb al mijn lesboeken online staan dus ik doe eigenlijk niks met schriften. Maar misschien kan je aantekeningen maken en als die heel lang zijn meet een gekleurde marker de belangrijkste stukken markeren.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2016, 00:26
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Ja ik gebruik al gekleurde markers in een poging het zo overzichtelijk mogelijk te maken. En wij mogen niet met laptops etc werken helaas en hebben ook onze lesboeken niet online staan.. Dankje voor het reageren!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2016, 00:37
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Oh ja en dan is het zo dat sommige vakken voor huiswerk óók geen werkschrift hebben. Dus dan heb je ook gewoon een schriftje in je boek zitten voor dat. Dus bijvoorbeeld bij Nederlands heb ik 2 schriftjes: een werkschriftje en aantekeningenschriftje. Dat is toch vet onhandig :') Al die verschillende schriftjes enz. waarbij de paginas zo vol zitten.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2016, 00:53
Binkyboy97
Avatar van Binkyboy97
Binkyboy97 is offline
Ja klopt is ook heel onhandig en onoverzichtelijk. Misschien een idee om thuis je samenvatting over te typen en in een mapje te stoppen. Zo onthoud je het (door het nog een keer op te schrijven) en het is een stuk overzichtelijker. En je kan nog aanpassingen maken.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2016, 08:49
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Ik had ook wel eens schriften waarbij ik voorin begon met aantekeningen en achterin met de opgaven (desnoods met het schrift op de kop, bij een ruitjesschrift maakt dat toch niets uit). Of juist vanaf het midden de opgaven. Een A4 schrift is daarbij wel erg fijn.

Ik lette in de les goed op en maakte daar aantekeningen. Voor sommige vakken was het voldoende om die aantekeningen te leren. Soms maakte ik ook samenvattingen, maar dan begon ik ruim van tevoren en vatte ik alle stof nauwelijks samen. Kernwoorden of begrippen dan vaak cursief of vetgedrukt, of in een andere kleur wanneer ik met de hand schreef. Voorbeelden vaak met potlood/ lichtere kleur.
Had ik minder tijd, dan zette ik in mijn samenvatting alleen wat ik nog niet wist. Vervolgens maakte ik een oefentoets en vulde ik de samenvatting aan met informatie over de onderwerpen die ik nog niet goed beheerste.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 23-01-2016, 08:59
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik maak nooit aantekeningen of samenvattingen en heb dat nooit gedaan. Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat dit noodzakelijk of per se beter is. Als je effectief wil leren kun je beter opgaven of, indien mogelijk, oude toetsen maken. Dan zie je meteen welke onderdelen van de stof het belangrijkst zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2016, 09:03
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik maak nooit aantekeningen of samenvattingen en heb dat nooit gedaan. Ik denk dat het een misvatting is om te denken dat dit noodzakelijk of per se beter is. Als je effectief wil leren kun je beter opgaven of, indien mogelijk, oude toetsen maken. Dan zie je meteen welke onderdelen van de stof het belangrijkst zijn.
Dit verschilt ook sterk per vak. Bij exacte vakken, waar het vooral om snappen gaat, voegt het weinig toe. Bij Nederlands literatuurgeschiedenis vond ik het juist enorm handig om een samenvatting te maken. Maar of het voor jou nuttig is, verschilt echt per persoon.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 23-01-2016, 09:44
Axel11
Avatar van Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Zoals bij biologie (heb ik dinsdag een rep over) daar zit in het boek al een samenvatting van dat thema maar die is 6!! kantjes. Nou, dan denk ik al, laat maar zitten.
6 kantjes zou een prima lengte moeten zijn om te leren, wen er maar aan
Met citaat reageren
Oud 23-01-2016, 13:14
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
6 kantjes vol tekst samengevat normaal voor 1 thema?
Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval! Weet iemand een leuke site
waar je online schrijfwaren/bureau artikelen kunt kopen? Ik zoek sharpie pennen, pilot frixon erasable pen, zebra mildliners, een bakje voor pennen/stiften/plakband enz.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2016, 13:43
Binkyboy97
Avatar van Binkyboy97
Binkyboy97 is offline
Hema/action.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2016, 08:53
Online hulp
Avatar van Online hulp
Online hulp is offline
Voor een goede samenvatting kun je ook een mind map maken. Dit is een kleurrijk overzicht waarbij je de kernpunten opschrijft. Google maar eens, dan vind je het vast snel. Daarnaast werkt het goed om eerst een tekst algemeen te lezen en de hoofdpunten op te schrijven, om daarna over te gaan op het gedetailleerder lezen en invullen van de samenvatting.
Veel succes!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2016, 12:56
The big bang
Avatar van The big bang
The big bang is offline
Ik vind een samenvatting toch wel heel erg handig, die mind maps die ken ik niet. Als je samenvat dan leer je het natuurlijk ook meteen, volgens mij is dat het doel van samenvatten. Ik gebruik meestal in plaats van 10 schriftjes 1 of 2 kladblokken met lijntjes, daar kun je heel erg veel in kwijt, dus dat je bijvoorbeeld voor biologie en wiskunde hetzelfde kladblok gebruikt. Heb je altijd alles bij de hand.
Met citaat reageren
Oud 31-03-2016, 20:00
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Hey, ben ik weer. Ik heb de laatste paar weken ook ergens last van.
Ik weet dat letterlijk geen ene vak mij iets boeit op school.. en dat maakt het ook best lastig.
Het is niet interessant voor me en ik krijg het er gewoon niet ingestampt. Verder heb ik ook gemerkt dat ik sinds 2 weken of zo ineens opvallend slecht kan concentreren op mijn leerwerk en huiswerk. Als ik een tekst lees, dan moet ik het echt 3x lezen of zo, want ik weet gewoon niet waar de tekst nou eigenlijk over is gegaan (of de vraag). Dit is echt zwaar k, want mijn examens beginnen bijna en ik ga overal in met net een 6/6,5 of zelfs onder de 6.. Als ik al bij 1 of 2 hoofstukken problemen heb, hoe moet dat dan met leren voor een examen?

Wat raden jullie mij aan? Ik heb eigenlijk voor geen ene toets geleerd (alleen doorgelezen en bekeken) en dus loop ik heel erg achter. Hoe maak ik het meest kans om toch te slagen?
Moet ik nu voor alle vakken allemaal samenvattingen maken? Dus van elk vak 1 hoofdstuk per dag of..? Ik weet het niet meer.. Hoe kan ik het best bijkomen?
Met citaat reageren
Oud 01-04-2016, 07:21
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Zijn er bepaalde veranderingen in je omgeving of jouw persoonlijke welzijn die je concentratie of motivatie kunnen beïnvloeden?

Niet voor alle vakken is een samenvatting nuttig. Vaak leer je ook een hoop van oude toetsen en oefen toetsen. Dan weet je direct welke onderwerpen je beheerst en welke nog niet.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 11-04-2016, 20:09
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Het gaat niet zo goed met me moeder, vandaar misschien. Maar je raad het dus niet aan om samenvattingen te maken maar oude toetsen? Aangezien we op school al oude examens maken kan ik thuis niet zo veel meer doen.. De leraar raadde aan niet de examens van 2013 te maken, alleen 2014/2015 en dat doen we dus op school.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2016, 06:58
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Voor sommige vakken leer je gewoon meer van oefenen. Dat kan door oude opgaven en tentamens te maken. Mogelijk is er ook nog een herkansingstoets van vorig jaar om mee te oefenen.

Met welk van heb je vooral moeite (je spreekt over één leraar, dus ik gok dat die informatie betrekking heeft op één vak).
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 13-04-2016, 21:54
Thetrue
Avatar van Thetrue
Thetrue is offline
Ik heb vooral moeite met nask. Hier sta ik echt ontzettend slecht voor (een 3,9).

Ik mag voor dat examen gelukkig wel een 4,1 halen. Dan sta ik gemiddeld een 4 geloof ik en dat mag wanneer ik voor de rest een 6 sta. (ik sta voor 1 vak een 7, als compensatie).
Maar voor biologie moet ik een 6,5/economie een 6,4/Engels een 5,5/Nederlands een 5,3/wiskunde een 6,2 halen. Dan sta ik voor die vakken een 6.

Ik denk dat het wel te doen is, maar ik weet niet zo goed hoe. Maar ik heb morgen een examen voor landbouwbreed. Helaas weet ik dat die 'm niet word, dus ik mag verder geen examens verprutsen aangezien ik weet dat deze herkanst moet worden (er mag er maar 1 herkanst worden). Voor landbouwbreed moesten wij 6 boeken leren, waarvan we er maar 4 hebben gekregen. En we hebben vorige week pas de datums gekregen van wanneer de examens zijn.. Super slecht geregeld.

Maar gewoon goed oefenen en bij de samenvattingen kijken wat ik niet begrijp om daar extra aandacht aan te besteden dus..?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-04-2016, 06:12
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Kaart op school aan dat zaken niet goed geregeld zijn! Als school verantwoordelijk is voor jouw boeken kunnen ze het echt niet maken om je te overhoren over stof die nog niet behandeld/ uitgedeeld is.

Daarnaast kan je misschien bijles zoeken voor bepaalde vakken die je echt moeilijk vindt?
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 15-04-2016, 11:39
fairtje
fairtje is offline
Citaat:

Ik denk dat het wel te doen is, maar ik weet niet zo goed hoe. Maar ik heb morgen een examen voor landbouwbreed. Helaas weet ik dat die 'm niet word, dus ik mag verder geen examens verprutsen aangezien ik weet dat deze herkanst moet worden (er mag er maar 1 herkanst worden). Voor landbouwbreed moesten wij 6 boeken leren, waarvan we er maar 4 hebben gekregen. En we hebben vorige week pas de datums gekregen van wanneer de examens zijn.. Super slecht geregeld.

Maar gewoon goed oefenen en bij de samenvattingen kijken wat ik niet begrijp om daar extra aandacht aan te besteden dus..?
Als jij wist dat jr maar 4boeken hebt gehad en 6moest hebben.. heb je dat toen je dat opkreeg gezegd tegen die docent???
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Verkopen
Verwijderd
6 22-03-2011 16:22
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Samenvattingen en boekverslagen te koop
Broekie1979
1 21-03-2010 21:27
VWO Geschiedenis
5803
500 22-05-2006 12:51
VWO Aardrijkskunde
Gadje
500 26-05-2005 21:13
Eindexamens 2003 tekenen samenvatting
tissue
6 14-05-2003 19:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:57.