Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2011, 18:46
femanon
femanon is offline
Hallo iedereen,

Mijn school heeft leerplicht op de hoogte gesteld omdat ik deze jaar volgens hun te veel verzuim had.

Ik heb al bij de school aan gegeven dat ik in mijn eerste periode (begin van het school jaar) bloedarmoede had zonder diagnose en dus vaak thuis bleef. Ook heb ik een brief van mijn huisarts gegeven die dit bevestigt.

Nu ben ik 100% gezond maar heb toch hier en daar wat dagen gemist door allerlei omstandigheden die gewoon soms in een school jaar kunnen gebeuren zoals trein vertragingen, kut weer en gewoon af en toe verkouden zijn. Op zich was het niet vaak maar ik heb hierdoor meteen 'de school limiet voor verzuim' overschreden.

Het probleem is dat mijn school het op 31 mei heeft gemeld bij leerplicht. Ik wordt op 28 juni 18 jaar. Ik ben nog minder dan 1 maand leerplichtig en ik vraag me af wat er in zulke gevallen wordt gedaan.

Wordt er een forse boete opgelegd?
Moet ik taakstraf doen?
Wordt dit met mijn ouders besproken?
Wordt er rekening mee gehouden dat ik bijna niet meer leerplichtig ben of is er een mentaliteit van 'zo, deze gaan we lekker uitbuiten voor de gemeente'

Mijn school heeft alleen een brief naar huis gestuurd waarin ze vertellen dat ze het hebben gemeld aan leerplicht. Een afspraak met leerplicht of iets anders is helemaal niet vermeld. Ik ben al eerder in aanraking gekomen met leerplicht maar toen zat ik op een hele strenge school die me daar stuurde nadat ik 9x te laat kwam in een jaar.(De leerplicht ambtenaar zei zelf toen dat het op die moment mijn verzuim niks voorstelde en dat er geen problemen waren)

Wat gaat er nu gebeuren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2011, 18:52
Verwijderd
Waaarom stap je niet naar je teamleider toe, die dit haarfijn aan je kan uitleggen?
Met citaat reageren
Oud 01-06-2011, 19:04
Verwijderd
Citaat:
Waaarom stap je niet naar je teamleider toe, die dit haarfijn aan je kan uitleggen?
De school is het verplicht. Helaas.

Ik ben chronisch ziek en daardoor niet in staat om veel op school te zijn. Afgelopen week moest ik ook naar de leerplichtambtenaar omdat de school me heeft moeten aangeven. Als de school zoiets niet doet dan krijgen ze problemen, althans dat is wat de directeur zei. Bij mij zijn ze in ieder geval te laat geweest met mij aangeven.
Als jij kan aangeven dat je echt ziek was dan komt het vast wel goed. Je hebt een doktersverklaring en ik neem aan dat je ook je bloeduitslagen kan opvragen waarin staat dat je bloedwaardes echt te laag waren. Ik weet natuurlijk niet hoe het is als je veel te laat komt, of na die tijd gespijbeld hebt. Gewoon het gesprek afwachten en kijken wat de leerplichtambtenaar zegt, je kan er toch niks meer aan veranderen. Neem in ieder geval de dokterspapieren mee en dan zie je het wel. Ik word overigens naar een school/jeugdarts gestuurd die contact opneemt met de ziekenhuizen en doktoren. Ik weet niet hoe het bij jou is aangezien je nu niet meer ziek bent. En je bent ook wat ouder dan ik.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2011, 19:10
femanon
femanon is offline
Citaat:
Waaarom stap je niet naar je teamleider toe, die dit haarfijn aan je kan uitleggen?
Hemelvaart weekend gaat beginnen en de teamleider is alleen aanwezig op dinsdagen en donderdagen. Ook is er een jonge in mijn jaar die ook een vergelijkbaar probleem had maar in zijn geval zat hij in een kliniek voor een maand. De teamleider zei tegen hem dat ze het niet wist wat er zou gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2011, 19:36
femanon
femanon is offline
Bedankt voor je antwoord Kikaa

Ik ga proberen de bloed uitslagen op te vragen en zorgen dat ze contact kunnen opnemen met mijn huisarts.

Zelf weet ik ook niet waardoor ik bloedarmoede had. Er was niks mis met mijn hemoglobine maar ik had zwaar ijzer te kort. Mijn huisarts had me op de ijzer supplementen gezet en de ijzer gehalte ging omhoog (een grote opluchting sinds heel veel familieleden van mijn moeders kant Thalassemie hadden). Hoewel de hemoglobine gehalte in mijn bloed nog steeds laag is, heb ik geen bloedarmoede meer.

Sinds mijn eerste periode (zit op mbo en elk jaar heeft 4 periodes) heb ik alleen 2 school dagen gemist en een paar uren in de ochtend door trein vertragingen enzo. Ik zit op een technische studie met veel praktijken en ik heb ze tot nu in de laatste 3 periodes allemaal bijgewoond en afgetekend.

Nogmaals bedankt voor je advies.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2011, 23:43
piraat013
piraat013 is offline
Ik zelf ben 18 en doe havo 4 vanwege omstandigheden (vmbo tl+blijven zitten op basisschool) ik ben niet leerplichtig maar alsnog als je te vaak afwezig bent kan de directie je van school sturen maar jij hebt zeker wel gegronde redenen toch?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken vraag over leerplicht
A_D
5 31-10-2012 22:13
Algemene schoolzaken Leerplicht
DionD
9 16-11-2007 15:11
Werk, Geld & Recht RCM-wet en leerplicht.
Lorelei
15 02-05-2007 21:23
Werk, Geld & Recht Leerplicht en HBO?
Iboeboe
12 31-10-2005 21:37
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen betoog: "Het is waanzin de leerplicht te verlengen tot achtien jaar."
Guenevery
0 23-10-2005 13:09
Algemene schoolzaken Leerplicht, werkhouding en blijven zitten.
Verwijderd
12 19-05-2005 14:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.