Oud 06-07-2003, 21:47
wissie
wissie is offline
Tijdens mijn vakantie op de Canarische eilanden heb ik een baan aangeboden gekregen in het hotel waar ik verbleef, maar ik twijfel of het voorstel redelijk is.

Ik zou in een animatieprogramma komen te werken, met een aantal andere jongeren uit Europa en van 's ochtends half tien tot twaalf uur 's nachts bezig zijn. Op zich lijkt het werk mij heel erg leuk en redelijk te doen, maar de werktijden zijn erg lang, en je werkt zes dagen per week. Er is voorgesteld dat ik voor mijn werkzaamheden daar het verblijf in het hotel zou krijgen en alle maaltijden, drinken, snacks enz. Maar geen salaris, terwijl het een zware baan is. Is dit te beschouwen als redelijk? Ik weet niet wat normaal is voor zulke baantjes, ik weet dat alle vakantiebaantjes in het buitenland hard werken zijn voor weinig geld, maar ik twijfel of ik dit wel moet doen.
Er is mij verteld dat dit de normale gang van zaken is, één dag vrij en de rest van de week werken van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat, maar is dit werkelijk zo?

Ik heb gesproken met een jongen die er al acht maanden werkt, ook op dezelfde voorwaarden, maar hij vind het werk zo leuk dat hij het niet voor het geld doet maar meer voor zijn plezier, dus van hem hoorde ik alleen positieve dingen.

En ik vroeg me af, hoe kan je goede afspraken maken? Het is nog niet definitief, maar ik wil graag zekerheid hebben dat de voorwaarden niet opeens veranderd zijn als ik daar ben.

En wie heeft er ervaring met werken in het buitenland, met name in een hotel? Ik weet niet goed wat te verwachten, viel het tegen, was het werk leuk, was het alleen maar keihard werken en geen tijd voor leuke dingen? En hoe lang heb je gewerkt? Ik twijfel nog of ik alleen in de vakantie zal gaan, of voor langere tijd.

Ik wil graag ervaringen van anderen horen, zodat ik een betere voorstelling kan maken van waar ik aan begin.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2003, 23:04
Verwijderd
Het ligt er een beetje aan wat voor type je bent. Op zich is het mooi dat ze daar alles voor je betalen, maar alleen als je in het hotel bent. Bedenk ook goed dat je maar 1 dag per week vrij bent, en het grootste deel van je tijd dus binnen zit. Stappen kan ook eigenlijk niet... als je tot 12 uur 's nachts moet werken ben je daarna helemaal uitgeput en je hebt weinig tijd (omdat je 's ochtends al vroeg moet opstaan).

Het loon is wel erg laag, als je zoveel uren maakt kan je dit makkelijk zelf betalen en een appartementje huren.

Hoe je ervoor kan zorgen dat dit allemaal vaststaat? Simpel: daar zijn contracten voor, laat het hem gewoon mailen/faxen.

Je moet het denk ik ook niet zien als werk, maar meer als een ervaring.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2003, 23:34
wissie
wissie is offline
Citaat:
Alex schreef op 07-07-2003 @ 00:04:
Het ligt er een beetje aan wat voor type je bent. Op zich is het mooi dat ze daar alles voor je betalen, maar alleen als je in het hotel bent. Bedenk ook goed dat je maar 1 dag per week vrij bent, en het grootste deel van je tijd dus binnen zit. Stappen kan ook eigenlijk niet... als je tot 12 uur 's nachts moet werken ben je daarna helemaal uitgeput en je hebt weinig tijd (omdat je 's ochtends al vroeg moet opstaan).

Het loon is wel erg laag, als je zoveel uren maakt kan je dit makkelijk zelf betalen en een appartementje huren.

Hoe je ervoor kan zorgen dat dit allemaal vaststaat? Simpel: daar zijn contracten voor, laat het hem gewoon mailen/faxen.

Je moet het denk ik ook niet zien als werk, maar meer als een ervaring.
Ik denk dat ik er wel het juiste type voor ben. Uitgaan hoeft van mij niet per se.
Je hebt gelijk, ik zie het niet echt als werk waar ik veel mee moet verdienen. Als ik het doe, doe ik het meer voor de lol, ik weet waar ik terecht kom. Ik wil alleen weten of ik niet heel erg uitgebuit word. Trouwens, je werkt niet aan één stuk door de hele dag, maar je moet er wel de gehele dag zijn, zodat je geen vrije tijd over zal houden.

Ik heb er ook al aan gedacht zelf een appartement te huren, maar dan ben je op jezelf aangewezen, terwijl je als je in het hotel verblijft op trekt met je collega's.

Eigenlijk zoek ik hier ervaringen, tips, opmerkingen, aanvullingen enz.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 11:15
Verwijderd
Een meisje die ik ik ken heeft dat op Mallorca gedaan. Ze zou er 4 maanden blijven, maar was na 3 weken alweer thuis.
Er was tegen haar gezegd dat alles voor haar werd betaald (eten, drinken, verblijf etc.). Toen ze daar kwam bleek dus dat alleen het verblijf (een klein hotelkamertje) voor haar werd betaald, eten en drinken moest ze allemaal zelf kopen. En waar zij zat was dat ook nog een behoorlijk prijzig. Ze moest ook hele lange dagen maken, en had ook maar 1 dag in de week vrij. Ze kreeg dan wel wat betaald, maar dat was dus meteen op aan eten en drinken.
Ze werd ook niet goed begeleid. Na 1 week moest ze 2 nieuwe meisjes gaan vertellen wat ze precies moesten doen, terwijl ze zelf nog niet eens goed wist wat ze moest doen. Haar collega's waren ook niet de aardigsten.
Toen ze tegen haar baas zei dat ze dit zo niet hadden afgesproken, kreeg ze meteen een grote mond dat ze niet moest zeuren maar werken, en anders maar moest opdonderen. Toen is ze meteen weer naar huis gekomen. De heen- en terugreis heeft ze trouwens ook zelf moeten betalen.
Achteraf bleek dat er in het contract allemaal 'kleine lettertjes' stonden, en alles stond er zo in, dat die man zich overal uit kon lullen.


Dus lees het contract echt heel goed door, zorg dat alles er heel duidelijk in staat, zodat je eenmaal daar niet voor verrassingen komt te staan.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 12:25
wissie
wissie is offline
Citaat:
kimmieee schreef op 07-07-2003 @ 12:15:
Een meisje die ik ik ken heeft dat op Mallorca gedaan. Ze zou er 4 maanden blijven, maar was na 3 weken alweer thuis.
Er was tegen haar gezegd dat alles voor haar werd betaald (eten, drinken, verblijf etc.). Toen ze daar kwam bleek dus dat alleen het verblijf (een klein hotelkamertje) voor haar werd betaald, eten en drinken moest ze allemaal zelf kopen. En waar zij zat was dat ook nog een behoorlijk prijzig. Ze moest ook hele lange dagen maken, en had ook maar 1 dag in de week vrij. Ze kreeg dan wel wat betaald, maar dat was dus meteen op aan eten en drinken.
Ze werd ook niet goed begeleid. Na 1 week moest ze 2 nieuwe meisjes gaan vertellen wat ze precies moesten doen, terwijl ze zelf nog niet eens goed wist wat ze moest doen. Haar collega's waren ook niet de aardigsten.
Toen ze tegen haar baas zei dat ze dit zo niet hadden afgesproken, kreeg ze meteen een grote mond dat ze niet moest zeuren maar werken, en anders maar moest opdonderen. Toen is ze meteen weer naar huis gekomen. De heen- en terugreis heeft ze trouwens ook zelf moeten betalen.
Achteraf bleek dat er in het contract allemaal 'kleine lettertjes' stonden, en alles stond er zo in, dat die man zich overal uit kon lullen.


Dus lees het contract echt heel goed door, zorg dat alles er heel duidelijk in staat, zodat je eenmaal daar niet voor verrassingen komt te staan.
Bedankt voor het verhaal. Ik had er zelf ook al aan gedacht dat ik zekerheid moet hebben, maar ik heb het voordeel dat ik weet waar ik terechtkom, en heb gezien hoe het er aan toe gaat met de mensend die er nu al werken. Maar ik zal extra op de kleine lettertjes letten
Met citaat reageren
Oud 07-07-2003, 20:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb wel eens van anderen die ook zoiets dergelijks hebben gedaan gehoord dat het echt ontzettend zwaar is. De hele dag kinderen om je heen die dit of dat met je willen doen en erg druk zijn. In de tijden dat je vrij bent (althans, aanwezig, maar dus niet actief met die kids) moesten zij het avondprogramma opstellen en evt. ook oefenen (wanneer het bijv. om een voorstelling ging). Zo bleef er dus weinig tijd over om zelf eens op een zwembad stoel te gaan liggen of ook maar iets van de omgeving te zien. Uitgaan of naar 't strand oid zit er ook niet in, daar heb je geen tijd voor.
Onderschat het dus absoluut niet! Kinderen zijn ontzettend energievol, behalve wanneer alles is afgelopen en jij ze dus niet ziet. Ik zeg niet dat het niet leuk is, want ik denk dat ik zelfs voor zoiets wel in zou zijn, maar ik zeg alleen dat je je dat heel goed moet beseffen en daar goed over na moet denken. Wat verwacht jij van een vakantie? Je komt er net zo moe vandaan als dat je er heen ging (misschien zelfs wel moeier). Vindt jij dat oke, of heb je toch ook een stukje rust nodig, een stukje ontspanning.

En voor wat betreft de 'beloning' die d'r tegenover staat: Bereken hoeveel je kwijt zou zijn geweest (ongeveer) wanneer je er niet ging werken en dus zelf al het eten en drinken enz. moest betalen. Deel dat door het aantal uren en je hebt voor jezelf een soort van uurloon. Op die manier is het makkelijker bedenken of je het voldoende vindt of niet.
Het ligt er natuurlijk wel aan of je ook naar de Canarische Eilanden gaat wanneer je deze baan niet aanneemt...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 12:59
wissie
wissie is offline
Citaat:
linda85 schreef op 07-07-2003 @ 21:05:
Ik heb wel eens van anderen die ook zoiets dergelijks hebben gedaan gehoord dat het echt ontzettend zwaar is. De hele dag kinderen om je heen die dit of dat met je willen doen en erg druk zijn. In de tijden dat je vrij bent (althans, aanwezig, maar dus niet actief met die kids) moesten zij het avondprogramma opstellen en evt. ook oefenen (wanneer het bijv. om een voorstelling ging). Zo bleef er dus weinig tijd over om zelf eens op een zwembad stoel te gaan liggen of ook maar iets van de omgeving te zien. Uitgaan of naar 't strand oid zit er ook niet in, daar heb je geen tijd voor.
Onderschat het dus absoluut niet! Kinderen zijn ontzettend energievol, behalve wanneer alles is afgelopen en jij ze dus niet ziet. Ik zeg niet dat het niet leuk is, want ik denk dat ik zelfs voor zoiets wel in zou zijn, maar ik zeg alleen dat je je dat heel goed moet beseffen en daar goed over na moet denken. Wat verwacht jij van een vakantie? Je komt er net zo moe vandaan als dat je er heen ging (misschien zelfs wel moeier). Vindt jij dat oke, of heb je toch ook een stukje rust nodig, een stukje ontspanning.

En voor wat betreft de 'beloning' die d'r tegenover staat: Bereken hoeveel je kwijt zou zijn geweest (ongeveer) wanneer je er niet ging werken en dus zelf al het eten en drinken enz. moest betalen. Deel dat door het aantal uren en je hebt voor jezelf een soort van uurloon. Op die manier is het makkelijker bedenken of je het voldoende vindt of niet.
Het ligt er natuurlijk wel aan of je ook naar de Canarische Eilanden gaat wanneer je deze baan niet aanneemt...
Ik realiseer mij heel goed dat je de hele dag bezig bent met kinderen, die erg druk zijn en veel aandacht nodig hebben. Als ik zou besluiten het te doen, verwacht ik absoluut geen vakantie, of een makkelijk baantje. De reden dat ik zou gaan is voor de ervaring, en omdat het mij ondanks de nadelen toch leuk lijkt.
Maar ik twijfel toch nog, omdat het zo'n grote stap is.
En als ik deze baan niet aanneem, ga ik denk ik niet weer op vakantie naar de Canarische eilanden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin 2016: wat waren jouw persoonlijke hoogte- en dieptepunten?
Tigerly
45 25-01-2021 19:11
Psychologie Het Grote Lucht-je-Hart-topic # 152
Hawahaai
500 16-01-2010 21:05
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Politicus van het jaar
Politiker
244 09-01-2007 15:57
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Rapport over Schipholbrand
Mark Almighty
192 25-10-2006 15:38
ARTistiek verhaaltje
18 30-07-2001 16:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:10.