Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-04-2005, 19:15
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Het valt mij de laatste tijd heel erg op dat kranten foutieve oorzaak-gevolg relaties binden aan gebeurtenissen en zo hun lezers in principe verkeerd informeren. Of nou ja, niet de laatste tijd; het is een bekend gegeven van nieuwsbrengers.

Een voorbeeld is de heisa om de grote knokpartij in Venray tussen de zogenaamde Lonsdale-jongeren en allochtoonse jongeren. Ik wil hier geen nieuwe discussie over autochtonen vs. allochtonen, het gaat mij om de berichtgeving.
Iedereen die leest over de knokpartij, denkt dat er een paar rechts-radicale jongens enkele ruiten hebben ingegooid en dat er DAARDOOR ruzie is ontstaan. Ik woon zelf in Venray en ik heb met beide groeperingen niets te maken, maar ik weet dat de gebeurtenis bij de moskee zeker geen oorzaak is en waarschijnlijk niet eens aanleiding voor de ruzie.
In Venray is een soos, waar voornamelijk rechts-radicale jongeren bijeenkomen, die enkele keren per jaar een hardcore-feest geeft, waar mensen uit het hele land op af komen. In de afgelopen jaren, is er nog geen enkele keer zo een feest geweest, zonder dat dit gepaard ging met een grote knokpartij tussen die twee groepen. In de tussentijd gebeuren er enkele kleinere incidenten (mensen worden in elkaar geslagen, huizen worden bekogeld, enz.), waar dus ook het voorval met de moskee onder valt. Deze wraak-op-wraak-op-wraak-op....acties vormen samen 'aanleiding' voor de grote ruzies.
De politie heeft te weinig kennis van zaken hier en koppelt de twee gebeurtenissen in een kort tijdsbestek aan elkaar en propt er een oorzaak-gevolg relatie tussen die klakkeloos door de media worden overgenomen en flink worden uitvergroot ("Ruzie door bekogelen moskee").

Media hebben een taak om mensen te informeren, maar als zij dit onjuist doen, maken ze mensen alleen maar dommer. Ik denk niet dat er veel aan te doen is, omdat zij deze informatie niet hebben en toch moeten publiceren, maar ik wil mensen op dit forum, die dit nog niet doen (en dat zijn er wat mij betreft te veel), oproepen om zelf na te denken over wat je leest en dan pas een mening te vormen. Dan krijg je niet van die loze uitspraken, gebaseerd op onjuiste gegevens in een krant.
__________________
Relativeren is een werkwoord
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-04-2005, 19:43
Hydrogen
Hydrogen is offline
Ik zie hier geen stelling. Als je wilt zeuren, doe je dat maar ergens anders.

Offtopic: ik heb er weinig aandacht aan gegeven. Dus of het me op viel, nee. Maar het is algemeen bekend, dat in het Journalisme veel onderwerpen klakkeloos worden overgenomen. Meestal een hype noem je dat. Media zijn tegenwoordig erop uit om mensen te amuseren dan mensen te informeren.
__________________
http://www.khalifaat.tk
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:00
Prof
Prof is offline
ik vind het wel jammer dat retificaties altijd zo worden weg gemoffeld
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:01
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
Prof schreef op 04-04-2005 @ 21:00 :
ik vind het wel jammer dat retificaties altijd zo worden weg gemoffeld
rectificaties prof
__________________
http://www.khalifaat.tk
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 20:25
Prof
Prof is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 04-04-2005 @ 21:01 :
rectificaties prof
ik zal vast fout gespeld hebben maar ik zie het verschil niet eens
Met citaat reageren
Oud 04-04-2005, 22:58
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Wat staat er twee topics verder? verrek, praktisch hetzelfde onderwerp..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Marokkanen zijn de dupe van het minder vaak vermelden van afkomst door kranten.
achkomopzeg7
96 07-03-2005 20:59
Vrije tijd “Column: “Wat zijn we toch verrot met elkaar?”
USPalermo
121 07-10-2004 13:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.