Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2003, 16:30
Aardappeltje
Avatar van Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Ik heb zo'n vaag vermoeden, dat ik veeeeeeeeels te licht ben... Ik was altijd al licht gebouwd, maar nu zit ik in de puberteit, en ik groei heel hard. Het probleem is alleen dat ik inplaats van aankom, een kilo ben afgevallen. En dat is best veel, als je bedenkt dat ik 1.60 ben en nu dus nog maar 35 kilo weeg. Wat moet ik hier aan doen?? En is het gevaarlijk???
__________________
Zin in leren?? Ga even liggen, dan is het zo weer over...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 16:39
Verwijderd
Je bent dertien...als je voldoende en gezond eet ed dan is het vast wel in orde. Als je je echt zorgen maakt of je het echt heel graag zeker wilt weten, dan zou je eens langs je huisarts kunnen gaan om te vragen hoe die er over denkt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 16:40
Verwijderd
hmm.. je bent dertien, dus dan zegt je body mass index niet zo veel, want die geldt pas vanaf je zestiende... maar je bent inderdaad te licht, toen ik dertien was woog ik namelijk ook zoiets en ik was 1.55 meter en dat was ook veel te licht volgens de schoolarts.
het is wel een beetje gevaarlijk als je erg dun bent, je hebt dan meer moeite om warm te blijven en je wordt sneller ziek. Waarschijnlijk heb je een snelle stofwisseling of sport je erg veel en hou je daar geen rekening mee in je eetpatroon.
Veel eten helpt, maar dan moet je niet gaan snoepen enzo, maar bijvoorbeeld twee boterhammen (of een heel groot bord pap als je 's ochtends geen zin in kauwen hebt) als ontbijt, in de eerste schoolpauze ene boterham en fruit en een koekreep of sultana's of crackertjes oid, in de tweede pauze vier of vijf boterhammen (wel snel eten), na schooltijd iets lekkers en twee boterhammen met een gebakken ei ofzo, en bij het avondeten zo veel als je op kunt... dan kom je vanzelf wel aan en zo ontwikkel je vlees en spieren in plaats van vet, en het is ook beter voor je tanden en je spijsvertering natuurlijk. Toen ik dat deed kwam ik de eerste maand drie kilo aan, en daarna nog één of twee per maand.
om op gewicht te blijven als je eenmaal minstens drie kilo boven het minimumgewicht zit (dat kun je misschien wel opzoeken op internet, maar let er dan wel op dat het voor jouw leeftijd ook geldt, BMI of bodymass-index of quetelet-indes gelden pas vanaf 16), kun je zorgen dat je niet meer afvalt door wat boterhammen weg te laten.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 17:23
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
je lichaam groeit nog snel nou. Zodra je op lengte bent kom je vanzelf wel aan! Maak je maar geen zorgen.
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 10-01-2003, 22:06
Verwijderd
Geen zorgen over maken, je bent net aan het groeien enzo! Wel goed en gezond blijven eten!!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 10:20
)Vampje(
)Vampje( is offline
Ik vind mezelf ook te mager, en ik ben daarvoor naar de dokter geweest. Die zei dat ik dus niet heel vaak moet eten. (Ik eet normaal 's ochtends om 8, 10 en 12, dan weer om 15u, 17u en de hele avond door). Op die manier krijg je steeds te kleine hoeveelheden binnen en kan je maag niet groter worden. Je moet 3 flinke maaltijden per dag eten, met evt. wat kleine tussendoortjes, en dan 's avonds proberen nog wat snoep en zo naar binnen te werken.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2003, 12:48
Verwijderd
jouw dokter zal er wel meer van weten dan ik, want mijn methode werkte op zich wel maar k heb m zelf bedacht
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 13:22
Aardappeltje
Avatar van Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Alvast heel erg bedankt voor al jullie tips!! En die methode van jou, Sarahbressers, werkt denk ik niet echt bij mij, want ik kan nou eenmaal echt geen 4 of 5 boterhammen op. En ik eet dus eigenlijk ook niet echt weinig, ik kom gewoon niet aan. Ik eet 's ochtends 2 beschuitjes (ik lust geen pap, en brood krijg ik 's ochtends echt niet door mijn keel!!) in de eerste pauze een koek(je) in de tweede pauze 2 boterhammen en in als ik thuis kom ook weer een koekje. Dan 's avonds na het eten nog een keer een stuk chocola. Opzich dus niet zo heel weinig, toch?? En in het weekend ook nog chips... Maar ja, het zal dan toch wel aan mij liggen...
__________________
Zin in leren?? Ga even liggen, dan is het zo weer over...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 13:24
Verwijderd
Je eet niet echt veel...maar ook niet heel erg weinig. Meer brood zou overigens geen kwaad kunnen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 13:27
Verwijderd
Volgens het voedingscentrum zou je op een dag het volgende 'moeten' eten:
Brood 5-8 sneetjes
Aardappelen 4-6 stuks (200-300 gram)
Groente 3-4 groentelepels (150-200 gram)
Fruit 2 vruchten
Melk en melk-producten 2-3 glazen (300-450 ml)
Kaas 1-2 plakken (20-40 gram) )
Vlees, vis, kip tahoe of tempeh 100 gram * (75 gram gaar)
Vleeswaar 1-2 plakjes (15-30 gram)
Halvarine op brood 5 gram per sneetje brood
Margarine voor de bereiding 15 gram
Vocht 1,5 liter

http://www.voedingscentrum.nl/eetk0002.html#tabel

Kun je zelf kijken of je daar aan komt of niet.

Laatst gewijzigd op 12-01-2003 om 13:33.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 13:29
Aardappeltje
Avatar van Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Nou, daar kom ik dus echt niet aan!! Ik vind het wel heel veel!! Is dat niet voor een volwassen persoon?? Ik hoop het maar...
__________________
Zin in leren?? Ga even liggen, dan is het zo weer over...
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Aardappeltje schreef:
Nou, daar kom ik dus echt niet aan!! Ik vind het wel heel veel!! Is dat niet voor een volwassen persoon?? Ik hoop het maar...
Dat is voor jongeren tussen de 12 en de 20. Daar heb ik echt wel naar gekeken, ik ga geen dingen posten waar je niks aan hebt.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 13:34
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
op een gegeven moment kom je vanzelf aan, en zit je op een wat "gezonder" gewicht. Je bent nu 13, toen ik jouw leeftijd had, was ik ook vrij dun. Ik ben nog steeds tenger, maar ik heb wel meer vormen, en ik ben echt niet meer mager. Dus het zal bij jou ook wel goed komen. Probeer de tips die hierboven staan op te volgen, ik hoop dat het lukt. x
__________________
Tsja
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 13:46
xwouter
xwouter is offline
1,72 m
61 kg

is volgens de meting precies goed

BMI 20,62


en ik vreet me werkelijk helemaal klem.
zeker 3x per week vette hap, chips.
snoepautomaten zijn bij mij ook niet veilig...


soms snap ik het zelf ook niet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 14:06
tacidvs
tacidvs is offline
Citaat:
Leonoor schreef:
Dat is voor jongeren tussen de 12 en de 20. Daar heb ik echt wel naar gekeken, ik ga geen dingen posten waar je niks aan hebt.
Ik dacht nogwel dat 20-jarige jongens meer aten dan 12-jarige meisjes, maarja, als het voedingscentrum het zegt...
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 14:09
Verwijderd
Citaat:
tacidvs schreef:
Ik dacht nogwel dat 20-jarige jongens meer aten dan 12-jarige meisjes, maarja, als het voedingscentrum het zegt...
Ik heb ook altijd gedacht dat volwassenen meer aten dan kinderen van 12 ed, maar volgens het voedingscentrum is het andersom.

Ze zeggen btw niet wat mensen eten, maar wat ze zouden 'moeten' eten. Er wordt vanuit gegaan dat jongeren nog moeten groeien, denk ik, en misschien dat ze meer bewegen oid...?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 17:16
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
xwouter schreef:
1,72 m
61 kg

is volgens de meting precies goed

BMI 20,62


en ik vreet me werkelijk helemaal klem.
zeker 3x per week vette hap, chips.
snoepautomaten zijn bij mij ook niet veilig...


soms snap ik het zelf ook niet.
he doe es niet zo gemeeheeeen! Als ik eten ruik kom ik al aan
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 17:31
Noortje_S
Noortje_S is offline
hey

ik begrijp dat je je zorgen maakt mr het komt meer voor in de puberteit dat je teweinig weegt voor je lengte. Ik zelf ben 1m76 en weeg net 53! Maar als je toch ongerust bent, loop dan even bij je huisarts binnen!
Succes!
__________________
Als de liefde wanhoop is, wat is de wereld dan?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2003, 20:27
MissEvil
Avatar van MissEvil
MissEvil is offline
Dat had ik ook..
toen ik 13 was, woog ik ook rond de 35 kilo, ik kon zoveel eten als ik wou maar ik kwam gewoon niet aan.
Toen ik ongesteld werd, begon ik pas dikker te worden, mischien is dat bij jou ook zo..
Ik zou me er maar geen zorgen over maken, en gewoon nog een poosje afwachten.
En anders gewoon even langs de dokter gaan, of toch proberen steeds iets meer te gaan eten.. want als ik las wat jij at, is dat toch best wel weinig..
__________________
________________
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 12:49
Justice
Avatar van Justice
Justice is offline
Citaat:
Qimm schreef:
he doe es niet zo gemeeheeeen! Als ik eten ruik kom ik al aan
Vanavond... PATAT CURRY en een lekkere MEXICANO met PINDASAUS...

(is trouwens 1.80cm lang en weegt 75kg )
__________________
=Justice to All=
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 12:53
Iotje
Avatar van Iotje
Iotje is offline
Dat vraag ik me dus ook af. Ben 1.68 lang en ik woog 54 kilo. ik weeg nu 46 kilo. en vraag me af hoe erg dat is....
__________________
~Life is like death, without it you're alive!~Regim change begins at home!~Death as only remedy!
Met citaat reageren
Oud 13-01-2003, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Aardappeltje schreef:
Ik heb zo'n vaag vermoeden, dat ik veeeeeeeeels te licht ben... Ik was altijd al licht gebouwd, maar nu zit ik in de puberteit, en ik groei heel hard. Het probleem is alleen dat ik inplaats van aankom, een kilo ben afgevallen. En dat is best veel, als je bedenkt dat ik 1.60 ben en nu dus nog maar 35 kilo weeg. Wat moet ik hier aan doen?? En is het gevaarlijk???
weet je...ik ben 18, 1.63 m en 55 kg.
Jij bent nu nog maar 13.
Als je uiteindelijk op mijn gewicht zou willen komen (bijvoorbeeld), zou je 20 kg aan moeten komen, in 5 jaar. Dus 4 kg per jaar aankomen, dat valt toch best mee?

Gewoon goed en gezond blijven eten. dan is er denk ik niet zoveel aan de hand. Tenzij je ineens heel erg gaat afvallen ofzow..
suc6
xx
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 18:19
Aardappeltje
Avatar van Aardappeltje
Aardappeltje is offline
Nou, ik val gelukkig niet zo heel erg af, dus ik denk dat ik me maar niet meer zo veel zorgen maak. En als ik van jullie allemaal hoor dat jullie ok niet zo zwaar waren op je 13de, denk ik dat het toch wel goed zit. En nou maar hopen dat als ik ongesteld wordt, het weer wat beter wordt...
__________________
Zin in leren?? Ga even liggen, dan is het zo weer over...
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 20:50
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Aardappeltje schreef:
Ik heb zo'n vaag vermoeden, dat ik veeeeeeeeels te licht ben... Ik was altijd al licht gebouwd, maar nu zit ik in de puberteit, en ik groei heel hard. Het probleem is alleen dat ik inplaats van aankom, een kilo ben afgevallen. En dat is best veel, als je bedenkt dat ik 1.60 ben en nu dus nog maar 35 kilo weeg. Wat moet ik hier aan doen?? En is het gevaarlijk???
Je moet echt niet ongerust zijn! Bij mij is het precies ook zo, wees maar blij! Ik ben ook 2 kilo afgevallen hoewel ik veel meer gegeten heb dan gewoonlijk tijdens de feestdagen!! Ik ben 1m70 en weeg maar 45kg.
Met citaat reageren
Oud 14-01-2003, 20:53
vosje16
Avatar van vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
*-MissEvil-* schreef:
Dat had ik ook..
toen ik 13 was, woog ik ook rond de 35 kilo, ik kon zoveel eten als ik wou maar ik kwam gewoon niet aan.
Toen ik ongesteld werd, begon ik pas dikker te worden, mischien is dat bij jou ook zo..
Ik zou me er maar geen zorgen over maken, en gewoon nog een poosje afwachten.
En anders gewoon even langs de dokter gaan, of toch proberen steeds iets meer te gaan eten.. want als ik las wat jij at, is dat toch best wel weinig..
hmm, ik was vroeger mager, en nadat ik ongesteld werd bleef ik ook nog altijd mager nochtans eet ik wel veel en heel erg ongezond... 3 Twixen als vieruurtje, tussendoor wat Chocotoff's (mmmjam), chips, frieten,...
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 09:10
Verwijderd
mjah.

je zit in die groeispurt.

dan wil dat wel eens ongelijkmatig gaan groeien, sommigen gaan eerst de hoogte in, dan de breedte.

anderen andersom.

en bij anderen gaat het praktisch gelijk.

en sommigen helemaal niet ¬_¬'
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Ik ben Plato, de opper a-seksuele mens (verhaal)
Verwijderd
226 27-11-2005 11:00
Lichaam & Gezondheid hoeveel wegen jullie?
0heksje0
496 01-02-2005 16:09
Liefde & Relatie Verliefd? Ik? Kan dat?!?!
state_of_mind
28 14-09-2004 19:57
Verhalen & Gedichten [verhaal] wat ben ik toch slecht in titels verzinnen :)
zozze
8 14-03-2003 17:21
Lichaam & Gezondheid Mag ik even?
DarkCat
51 07-11-2002 12:22
Psychologie Ben ik over 10-15 jaar dood... of is het niets?
Rabbi Daniel
12 18-07-2002 19:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.