Oud 24-04-2002, 14:29
Verwijderd
M'n moeder denkt dat ik bloedarmoede heb, maar zelf denk ik het niet.
Wat zijn nou eigenlijk de symptomen van bloedarmoede? Want zelf weet ik er niet zo veel van af.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 14:31
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
moe, duizeligheid, evt flauwvallen, ik geloof dat je dan ook iets aan je oogleden kan zien (maar ik weet ff niet of ze dan juist heel wit of heel rood moeten zijn, ik denk het eerste ofzo).

laat 't ff testen en eet veel ijzer (=appelstroop, groenten (groen), enz.).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 15:05
koelkastje
Avatar van koelkastje
koelkastje is offline
Citaat:
ekki schreef:
moe, duizeligheid, evt flauwvallen, ik geloof dat je dan ook iets aan je oogleden kan zien (maar ik weet ff niet of ze dan juist heel wit of heel rood moeten zijn, ik denk het eerste ofzo).

laat 't ff testen en eet veel ijzer (=appelstroop, groenten (groen), enz.).
Je oogleden moet dan heel wit zijn.
__________________
(miep miep, zoef zoef en de koelkast is weer weg, miep miep)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 15:31
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Over je oogleden is geloof ik maar een fabeltje, dat hoeft niet altijd zo te zijn of zo.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 16:25
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Sleeping Beauty schreef:
Over je oogleden is geloof ik maar een fabeltje, dat hoeft niet altijd zo te zijn of zo.
m'n huisarts keek ernaar, het was niet wit 'genoeg' en daaruit concludeerde ze dat ik geen bloedarmoede had.
ze zal toch niet door een fabeltje zoiets beoordelen lijkt me.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 20:04
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
Symptomen
Bloedarmoede geeft als klachten moeheid, bleekheid, duizeligheid, kortademigheid, hoofdpijn, hartkloppingen en het zien van zwarte vlekken.

Oorzaken
Oorzaken kunnen zijn:


Onvoldoende aanmaak. Dit kan komen door een tekort aan bouwstoffen voor de hemoglobine (bijv. ijzer), of een tekort aan bouwstoffen voor de rode bloedcel waarin de hemoglobine vervoerd wordt (bijv. vitamine B12 en foliumzuur). Ook onvoldoende functionerend beenmerg (door giftige stoffen, bestraling of verdringing in het beenmerg door kwaadaardige cellen; zie ook beenmerg: Aandoeningen) leidt tot onvoldoende aanmaak van rode bloedcellen. Ten slotte kunnen chronische ziekten, waaronder chronische infecties en nierziekten, leiden tot bloedarmoede zonder dat hierbij een gebrek aan bouwstoffen bestaat.
Verhoogde afbraak. Bij een aantal ziektes worden de rode bloedcellen versneld afgebroken zonder dat de aanmaak van nieuwe bloedcellen dit kan bijhouden. Dit kan voorkomen bij ziektes als sikkelcelanemie of thalassemie, waarbij een aangeboren afwijking in de bouw van het hemoglobinemolecule aanwezig is. Ook sommige geneesmiddelen of giftige stoffen veroorzaken een verhoogde afbraak. Tevens kunnen de rode bloedcellen door het afweersysteem van het lichaam zelf worden afgebroken (zie auto-immuunziekte).
Bloedverlies. Bij een groot acuut bloedverlies ontstaat in korte tijd bloedarmoede. Door aanmaak van nieuwe bloedcellen is dit meestal een kortdurende bloedarmoede.
Bij een klein maar voortdurend bloedverlies (bijv. uit een maagzweer, een bloedend gezwel in de darm of bij een te forse menstruatie) is de situatie gecompliceerder. In dit geval verliest het lichaam niet alleen rode bloedcellen, wat tot bloedarmoede leidt, maar tevens verliest het met de bloedcellen voortdurend zoveel ijzer dat het ijzer dat nodig is voor de aanmaak van nieuwe bloedcellen op raakt.
bron: www.dokterdokter.nl
Met citaat reageren
Oud 24-04-2002, 21:16
CleoWoman
CleoWoman is offline
Heb zelf een paar maanden geleden ook bloedarmoede gehad, als je zelf niet zeker weet of je het hebt, heb je het waarschijnlijk niet, omdat als je het wel hebt je het verschil tussen je 'vroeger fit voelen' en nu een 'wrak' zijn echt wel duidelijk voelt. Dus normaal gesproken bij bloedarmoede ga je om de 2 minuten zitten, bent de hele dag duizelig en je gaat de dingen raar zien beetje vaag. Als het bekent klinkt zou ik maar bloed gaan prikken, die ijzerpillen werken echt heel goed.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 07:19
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
onder je oogleden is het wit
je voelt je zeer moe.. en belabbert
__________________
hm
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 07:21
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
Citaat:
CleoWoman schreef:
Heb zelf een paar maanden geleden ook bloedarmoede gehad, als je zelf niet zeker weet of je het hebt, heb je het waarschijnlijk niet, omdat als je het wel hebt je het verschil tussen je 'vroeger fit voelen' en nu een 'wrak' zijn echt wel duidelijk voelt. Dus normaal gesproken bij bloedarmoede ga je om de 2 minuten zitten, bent de hele dag duizelig en je gaat de dingen raar zien beetje vaag. Als het bekent klinkt zou ik maar bloed gaan prikken, die ijzerpillen werken echt heel goed.
ik kreeg er ontzettend last van mijn buik van.. ik heb die ijzertabletten niet meer geslikt..

maar je kan ook rosvisee ofzow drinken.. elke dag daar zit ook veel ijzer in ( als je de juiste soort koopt natuurlijk )
hij is niet echt lekker.. maar door de yoghurt proef je het haast niet
__________________
hm
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 09:19
lakyie
lakyie is offline
Citaat:
CleoWoman schreef:
Heb zelf een paar maanden geleden ook bloedarmoede gehad, als je zelf niet zeker weet of je het hebt, heb je het waarschijnlijk niet, omdat als je het wel hebt je het verschil tussen je 'vroeger fit voelen' en nu een 'wrak' zijn echt wel duidelijk voelt. Dus normaal gesproken bij bloedarmoede ga je om de 2 minuten zitten, bent de hele dag duizelig en je gaat de dingen raar zien beetje vaag. Als het bekent klinkt zou ik maar bloed gaan prikken, die ijzerpillen werken echt heel goed.
Kan het niet dat ze ook bloedarmoede heeft maar dan minder ernstig?
Rosvisee is iss heel goed. En groene groenten. Pillen kan je er ook voor kopen idd.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 10:29
Ilsch
Avatar van Ilsch
Ilsch is offline
Citaat:
ekki schreef:


m'n huisarts keek ernaar, het was niet wit 'genoeg' en daaruit concludeerde ze dat ik geen bloedarmoede had.
ze zal toch niet door een fabeltje zoiets beoordelen lijkt me.
Maar je kunt het niet daardoor gelijk vaststellen, je moet bloedlaten prikken. Dan kun je het zeker weten.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2002, 11:02
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Sleeping Beauty schreef:


Maar je kunt het niet daardoor gelijk vaststellen, je moet bloedlaten prikken. Dan kun je het zeker weten.
ja, weet ik.
we hebben een beetje een raar heksje.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 26-04-2002, 20:12
the tourist
the tourist is offline
Mijn moeder dacht dat dus ook van mij (en van zichzelf), wij naar de dokter. je hb moet (voor een vrouw) iets van 7 zijn. die van mij was 8,2 en van mijn moeder 9,1
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 18:12
Missy Muffett
Missy Muffett is offline
Citaat:
MoonMonkey schreef:
Mijn moeder dacht dat dus ook van mij (en van zichzelf), wij naar de dokter. je hb moet (voor een vrouw) iets van 7 zijn. die van mij was 8,2 en van mijn moeder 9,1
sorry hoor, maar dat is toch goed? (8,2??) bij mij is het ook gemeten en ik had 8,5......geen bloedarmoede.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 19:49
love_ya
Avatar van love_ya
love_ya is offline
Citaat:
nathalie schreef:


sorry hoor, maar dat is toch goed? (8,2??) bij mij is het ook gemeten en ik had 8,5......geen bloedarmoede.
Ja rond de 8,5 is juist goed ja, ik heb dat normaal ook, maar toen ik bloedarmoede had was het 6,2, dat was niet zo goed, ik moest toen ijzertabletten slikken.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2002, 21:03
nienna elensar
nienna elensar is offline
als je bloedarmoede hebt zijn je lippen ook minder rood dan normaal. En je bent inderdaad erg duizelig
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 16:17
Verwijderd
dank jullie voor je berichten. Ik denk toch dat ik het niet heb, omdat ik niet duizelig ben ofzo. Ik ben alleen een beetje bleek de laatste tijd en heb vaak koude handen. daarom dacht m'n moeder dat ik bloedarmoede zou hebben, maar ik krijg nu toch sterk het vermoeden dat het meevalt.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2002, 18:59
Aurora
Avatar van Aurora
Aurora is offline
Citaat:
ZHAzha schreef:
maar je kan ook rosvisee ofzow drinken.. elke dag daar zit ook veel ijzer in ( als je de juiste soort koopt natuurlijk )
hij is niet echt lekker.. maar door de yoghurt proef je het haast niet
[quote haar zus de diëtiste] Kalk remt de opname van ijzer in je bloe [/quote]
__________________
what a lovely day to shape your dreams
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 09:28
ZHAzha
Avatar van ZHAzha
ZHAzha is offline
Citaat:
bloem schreef:


[quote haar zus de diëtiste] Kalk remt de opname van ijzer in je bloe
[/QUOTE]

... sjemig.. denk ik goed bezig te zijn ..

dank je
__________________
hm
Met citaat reageren
Oud 02-05-2002, 15:23
nl2suzy
Avatar van nl2suzy
nl2suzy is offline
Je HB is bij een gezond persoon tusse de 7 en de 10.. dus dat is perfect wat jullie hebben

Trombo's = zijn bloedplaatjes.. die stollen.. moeten er ongeveer 350 zijn bij een gezond persoon

en de leuco's + 10,0... Dus
__________________
Wat doe je als de enige persoon die je kan laten stoppen met huilen de persoon is die je heeft laten huilen?
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Bloedarmoede & zuivel
Lyne
11 20-11-2008 13:11
Lichaam & Gezondheid bloedarmoede?
Verwijderd
22 15-08-2008 21:55
Lichaam & Gezondheid [bloedarmoede & diabetes] Klein vraagje.
Severus
13 17-01-2006 21:36
Lichaam & Gezondheid bloedarmoede
SuperS
32 21-11-2003 18:21
Lichaam & Gezondheid Bloedarmoede
Demi
6 29-01-2002 16:57
Lichaam & Gezondheid Bloedarmoede of Ziekte van Pfeifer
watervrouw
17 10-11-2001 11:05


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.