Oud 10-03-2005, 15:54
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben van mezelf eigenlijk rechtshandig maar het is wel zo dat ik heel veel met links kan en bepaalde dingen ook alleen met links kan. Ik kan alleen schrijven met rechts maar bijvoorbeeld technieken bij practica (titratie, microscopie) kan ik alleen met links en ook bijvoorbeeld poolbiljart doe ik met links en potjes opendraaien vaak ook. Eten kan ik met links en rechts (ik ben vaak de draad kwijt wat nou het handigste voor me is) en de muis van de computer bedienen ook. Ik kan dus heel veel met rechts, sommige dingen met links en sommige dingen met beide handen.

Nu dacht ik dat het bij mij zo was dat dingen die aangeboren zijn of die ik heel jong geleerd heb dat ik die met rechts doe en dingen die ik pas veel later aangeleerd heb dat ik die met links doe, zou dat kunnen?

Ik zou ook graag met links leren schrijven, is dat makkelijk aan te leren of vrijwel niet?

Wanneer noem je iemand nou precies een ambidexter, moet je dan alles met links en rechts kunnen of hoe zit dat?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 16:07
Verwijderd
Je hoort wel eens dat mensen eigenlijk links zijn, maar dat scholen vaak kinderen met rechts leren schrijven. Die kinderen zullen zich dan aanleren meer mer rechts te doen, maar ook sommige dingen met links. Ik weet alleen niet of dat ook echt ambidexter heet... Misschien kan je eerder spreken van het feit dat je qua bedienen van de muis bv. ambidexter bent. Ik denk dat het héél zeldzaam is om compleet ambidexter te zijn.

Met links leren schrijven, ik probeer het al heel lang, en het lukt me niet. Maar ik denk dat als je echt goed oefent, het best goed kan lukken. Alleen denk ik dat je weer opnieuw moet leren schrijven, in ieder geval de techniek.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 16:12
Verwijderd
Volgens mij ben je pas ambidexter als je alles met beide handen kan, maar ik kan me vergissen.

Er zijn weinig mensen echt volledig rechts of volledig links, de meeste mensen hebben we dingen die ze beter met links doen (kan ipv hand ook voet/been of oog zijn). Als je echt rechts- of echt linkshandig bent met iets, dan is het vaak heel moeilijk, zo niet onmogelijk om het met de andere hand te leren. Maar ik denk dat oefening veel kan doen (iemand die door een ongeval zijn schrijfhand niet meer kan gebruiken leert vaak ook met de andere hand te schrijven), al zul je, denk ik, nooit zo goed met links kunnen schrijven als dat je het met rechts kunt.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 16:23
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-03-2005 @ 16:07 :
Je hoort wel eens dat mensen eigenlijk links zijn, maar dat scholen vaak kinderen met rechts leren schrijven. Die kinderen zullen zich dan aanleren meer mer rechts te doen, maar ook sommige dingen met links. Ik weet alleen niet of dat ook echt ambidexter heet... Misschien kan je eerder spreken van het feit dat je qua bedienen van de muis bv. ambidexter bent. Ik denk dat het héél zeldzaam is om compleet ambidexter te zijn.
Hmm, dat zou wel kunnen maar waarom heb ik mezelf dan aangeleerd om met links practicum te doen terwijl het vreselijk onhandig is omdat microscopen en buretten altijd voor rechtshandige mensen gemaakt zijn

Met turnen hoorde ik trouwens ook altijd bij de linkshandige mensen met de richting waarop ik draaide met kastspringen, radslag, richting van aanlopen bij hoogspringen dus het zit niet alleen in mijn handen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 16:50
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Dat laatste heb ik ook. Ik deed met dansen ook altijd alles met links beter. Ik was leniger met links, ik draaide beter linksom dan rechtsom ed. Maar jij noemt wel extremerer dingen op.
Ik zat ook te denken aan wat Andijvie zei. Het is "beter" voor je om rechts te kunnen schrijver. Volgens mij puur omdat dat zogenaamd 'netter' staat ofzo. Daarom proberen scholen je dat ook zo te leren. En zolang dat lukt is er geen reden om links te gaan schrijven.
Maar dan kan het wel zo zijn dat je meer naar links neigt en eigenlijk ook wel gewoon linkshandig bent. Ik weet t ook niet precies
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 16:58
Verwijderd
Volgens mij gebeurt het tegenwoordig niet meer veel dat scholen kinderen "dwingen" rechts te schrijven...wat wel gebeurt is dat als een kind zowel links als rechts aanstalten maakt om te gaan schrijven (of dat het bv. zowel rechts- als linkshandig kleurt ofzo) dat het gestimuleerd wordt om rechts te schrijven, simpelweg omdat we in een rechtshandige maatschappij leven: het is over het algemeen gewoon makkelijker wanneer je rechtshandig bent. (Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingsgevallen zijn waarin iemand echt "gedwongen" wordt om rechts te schrijven.)
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 17:02
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 10-03-2005 @ 16:58 :
Volgens mij gebeurt het tegenwoordig niet meer veel dat scholen kinderen "dwingen" rechts te schrijven...wat wel gebeurt is dat als een kind zowel links als rechts aanstalten maakt om te gaan schrijven (of dat het bv. zowel rechts- als linkshandig kleurt ofzo) dat het gestimuleerd wordt om rechts te schrijven, simpelweg omdat we in een rechtshandige maatschappij leven: het is over het algemeen gewoon makkelijker wanneer je rechtshandig bent. (Natuurlijk zullen er altijd uitzonderingsgevallen zijn waarin iemand echt "gedwongen" wordt om rechts te schrijven.)
Maar misschien is dat wel gebeurt in de tijd dat ik leerde schrijven (zo'n 12 jaar geleden)? Bij mijn moeder hebben ze dat iig wel gedaan, die is links en moest met rechts leren schrijven (maar dat kan ze nu niet meer). Het is idd wel zo dat het makkelijker is om rechts te zijn.

Kan links of rechtshandig zijn genetisch bepaald zijn? Mijn moeder en opa zijn namelijk links, mijn vader rechts en mijn broertje en ik kunnen allebei veel dingen met links en met rechts of is dat gewoon toeval?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-03-2005 @ 17:02 :
Bij mijn moeder hebben ze dat iig wel gedaan, die is links en moest met rechts leren schrijven (maar dat kan ze nu niet meer).
"Vroeger" (in de tijd dat je moeder jong was dus ) gebeurde dat ook vaak, maar tegenwoordig eigenlijk niet meer (tenzij een kind dus tweehandig is, dan wordt het rechts schrijven vaak meer gestimuleerd, vaak wel in overleg met de ouders ed).
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 18:50
Mr.Hypert€xt
Avatar van Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Volgensmij ligt het aan een van de 2 hersenhelften met welke hand je schrijft. Toch stom om linkshandige kinderen percé met rechts te laten schrijven, ik heb geen idee waarom welk voordeel dat brengt

Anyway, ik ben linkshandig jah.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 20:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb mijn moeder eens gevraagd en volgens haar kleurde ik al met rechts toen ik klein was dus hebben ze niet op school me rechts leren schrijven terwijl ik eigenlijk links was. Daar was ze zelf ook fel op tegen omdat ze zelf links is en nergens last van heeft. Dan is het dus toch iets anders.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 14:03
Verwijderd
Ja ik heb dat ook, ben ook tweehandig. Net al die dingen wat jij zegt; kunnen eten met bestek in beide handen, ik bedoel dus maakt niet echt uit in welke hand ik mijn mes n vork doe, en vaak vraag ik mezelf ook af wat ik nou eigenlijk handiger vind.

Duimen (vroeger dan ) en knippen kan ik alleen met links. Rechts knippen kan ik niet. Toch schrijf ik rechts, maar vraag me vaak ook af of dat niet gewoon zo aangeleerd is. Als ik nu bijvoorbeeld links probeer te schrijven, het lukt me niet goed, maar het voelt op een bepaalde manier wel veel natuurlijker. Maar goed mezelf dat schrijven nog aan leren is wel een kunstje apart volgens mij lukt dat niet zomaar. Verder vind ik schrijven met rechts ook wel prima opzich.

En link/ rechts handigheid is dus wel genetisch bepaald.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 14:13
MH
Avatar van MH
MH is offline
Ik ben linkshandig. Vroeger op school (eind jaren '80) probeerden ze mij nog te leren met rechts te schrijven. Dat was over nadat mijn moeder een hartig woordje met de juf had gesproken. Ik kan wel een paar dingen beter met rechts dan links, zoals het bedienen van de muis van de computer. Soms heb je ook geen keuze, want veel apparaten zijn op rechts georienteerd.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 17:27
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik ben in principe rechtshandig, maar kan bijna alles ook met links, alleen niet schrijven. Maar wel potjes opendraaien, tanden poetsen, enz enz. Doordat ik ziek ben kon ik vaak maar 1 hand gebruiken, afwisselend links of rechts, of van allebei mijn handen maar 1 of 2 vingers. Zo heb ik vanzelf geleerd om (bijna) alles zowel met rechts als met links te kunnen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 17:38
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Ik ben rechtshandig maar toen ik klein was, in groep 4 ofzo, ging ik proberen links te schrijven en dat lukt toen wel aardig. Ik probeerde toen een linkshandig klasgenootje na te doen
Dus volgens mij kan iemand die totaal rechtshandig is wel links leren schrijven aangezien ik het meteen al aardig kon.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 17:45
-(L)-
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 10-03-2005 @ 15:54 :
Ik zou ook graag met links leren schrijven, is dat makkelijk aan te leren of vrijwel niet?
Ik had in de onderbouw een keer een weddenschap met een vriendin. We schrijven allebei rechts, alleen schrijft zij heel slordig. De weddenschap was dat ik binnen een week tijd netter kon schrijven met links, dan zij met rechts.
En ik moet zeggen, ik heb me erover verbaasd hoe je jezelf kunt verbeteren in links schrijven als je dat een week lang iedere dag oefent! Dus 't is zeker aan te leren, als je 't vaak genoeg oefent
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 13-03-2005 @ 17:38 :
Ik ben rechtshandig maar toen ik klein was, in groep 4 ofzo, ging ik proberen links te schrijven en dat lukt toen wel aardig. Ik probeerde toen een linkshandig klasgenootje na te doen
Dus volgens mij kan iemand die totaal rechtshandig is wel links leren schrijven aangezien ik het meteen al aardig kon.
Hoe weet je dat jij totaal rechtshandig bent? En zou je iets wat bij één persoon toevallig zo is echt meteen kunnen generaliseren naar iedereen?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 21:30
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 13-03-2005 @ 17:45 :
Ik had in de onderbouw een keer een weddenschap met een vriendin. We schrijven allebei rechts, alleen schrijft zij heel slordig. De weddenschap was dat ik binnen een week tijd netter kon schrijven met links, dan zij met rechts.
En ik moet zeggen, ik heb me erover verbaasd hoe je jezelf kunt verbeteren in links schrijven als je dat een week lang iedere dag oefent! Dus 't is zeker aan te leren, als je 't vaak genoeg oefent
Ah, okee het is dus wel aan te leren. Nu ben ik alleen bang dat als je het dan niet vaak doet dat je het dan weer verleerd, is dat zo of niet? Kan je nu nog steeds met links schrijven of was je het vrij snel al weer kwijt. Ik heb nu al met rechts dat als ik een poosje niet schrijf dat ik weer even moet wennen, met links lijkt me dat nog sneller ontwennen dan.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-03-2005 @ 21:30 :
Ah, okee het is dus wel aan te leren. Nu ben ik alleen bang dat als je het dan niet vaak doet dat je het dan weer verleerd, is dat zo of niet? Kan je nu nog steeds met links schrijven of was je het vrij snel al weer kwijt. Ik heb nu al met rechts dat als ik een poosje niet schrijf dat ik weer even moet wennen, met links lijkt me dat nog sneller ontwennen dan.
Ik heb een paar jaar geleden een tijdje met links moeten schrijven (ben rechts) en dat was leesbaar maar meer ook niet. Ik heb het sinds die tijd wel een beetje geoefend en gaat nu vrij goed. Maar als ik een tijdje niet met links heb geschreven hoef ik niet echt te wennen eig. Maar ik kan nog steeds niet net zo netjes met links schrijven als ik met rechts kan. (Na vier jaar ongeveer.)
Verder kan ik ook veel dingen tweehandig. Tja.. soms met met ene hand soms met mn andere hand. Dingen als eten, knippen, tandenpoetsen, haar kammen, badmintonnen/tafeltennis (maar niet gewoon tennis), muis bedienen etc.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 23:01
Freestyler*
Freestyler* is offline
wat ik begrepen had is ambidexter dat je alles wat je met een kant aanleert, ook meteen met de andere kant kunt

zelf ben ik links (zowel hand als voet )
maar ben ook vrij handig met rechts
train dat af en toe bewust
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 08:06
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Zelf heb ik het ook, de computermuis met rechts en schrijven met links. En ik voetbal met mijn rechterbeen..sommige dingen zijn zoals al gezegd rechts georienteerd.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 14:14
-(L)-
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 13-03-2005 @ 21:30 :
Ah, okee het is dus wel aan te leren. Nu ben ik alleen bang dat als je het dan niet vaak doet dat je het dan weer verleerd, is dat zo of niet? Kan je nu nog steeds met links schrijven of was je het vrij snel al weer kwijt. Ik heb nu al met rechts dat als ik een poosje niet schrijf dat ik weer even moet wennen, met links lijkt me dat nog sneller ontwennen dan.
Ik kan het nu nog steeds (redelijk goed). Ik denk niet dat het nodig is het iedere dag te blijven doen als je het eenmaal kunt, maar zo af en toe eens een stukje met links schrijven zal wel voldoende zijn om 't niet te verleren lijkt me. Vorig jaar had ik m'n rechter pols gebroken, en toen is me dat met links kunnen schrijven nog goed van pas gekomen
Met citaat reageren
Oud 14-03-2005, 21:00
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
ik geloof dat alles wat je nog nooit heb gedaan op een manier kunt aanleren.
Je weet niet hoe het moet. Je hebt wel een voorkeur, maar zolang je bij bv. het oefenen met schrijven niet gebruikt zul je het waarschijnlijk wel aanleren met je andere hand
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Ambidextrie
hetisdenatuur
10 27-01-2014 21:48
Lichaam & Gezondheid Wat heb je altijd al willen weten over het menselijk lichaam? #5
fizzle-fluffy
196 06-11-2013 09:06
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Glazen plafond voor vrouwen
Laisve
282 09-02-2009 21:38
De Kantine Ben je links- of rechtshandig?
Verwijderd
177 10-01-2005 18:39
Lichaam & Gezondheid Welke kant is dominant?
Verwijderd
51 21-06-2003 00:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:30.