Oud 29-06-2002, 12:12
Irish
Irish is offline
hoi

het volgende is aan de hand:
Ik heb een bepaalde ziekte die emoties en relaties uitschakeld. (soort autisme)
Daar heeft me onderbewustzijn nu iets op verzonnen.
Als ik aand8 krijg van een meisje voor een iets langere tijd, word ik er 3 dagen verliefd op. Zuiver om de aand8.
Een soort van kickstart van de relatie.
Daarna worden we vaak goede vrienden, maar dan boeien ze gelijk ook een heel stuk minder.

Moet ik dit nu aangeven aan haar, of gewoon w88 totdat het over is?
En in de toekomst, dit uitschakelen (wat me heel goed zou lukken) of het door laten gaan, om de relatie een goed begin te geven
baai
Advertentie
Oud 29-06-2002, 12:22
Verwijderd
Hoger functionerende autisten kunnen veelal maar moeilijk een relatie onderhouden. Heb hier toevallig gisteren nog een stuk over gelezen; ging over een jonge vrouw die autistisch was. Zo meedt ze geregeld oogcontact en heeft altijd het gevoel in een 'andere wereld' te zitten.

Desondanks heeft ze toch een vriend. Dat gaat echter alleen maar goed, omdat hij zich aan haar aanpast.

Maar goed, jij word dus verliefd voor een korte periode om de aandacht? Dienen ze daarvoor? Het is trouwens heel normaal dat 'die eerste vonk' afflauwt na een paar dagen. Mensen zien elkaar en idealiseren elkaar, maar als dat eerste 'nieuwe' ervan af is, kijken ze realistischer naar elkaar. Veelal met het gevolg dat ze goede vrienden blijven, maar de oorspronkelijke 'verliefdheid' weg is.

Dus zo vreemd is het niet op zich. Misschien kom je wel eens iemand tegen, waarbij het gevoel blijft
Oud 29-06-2002, 12:24
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Hoger functionerende autisten kunnen veelal maar moeilijk een relatie onderhouden. Heb hier toevallig gisteren nog een stuk over gelezen; ging over een jonge vrouw die autistisch was. Zo meedt ze geregeld oogcontact en heeft altijd het gevoel in een 'andere wereld' te zitten.
Jij leest Psychologie Magazine

Overigens heeft een goede vriend van me dit ook. Hij omschrijft het zelf wel eens met 'geen gevoel hebben en dat compenseren met verstand'. Dat gaat in de meeste situaties redelijk goed, maar in de liefde is het inderdaad een verhaal apart.

Laatst gewijzigd op 29-06-2002 om 12:26.
Oud 29-06-2002, 12:25
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Dominique Dumortier - Jij leest Psychologie Magazine
Oud 29-06-2002, 12:33
Irish
Irish is offline
Citaat:
nare man schreef:

Overigens heeft een goede vriend van me dit ook. Hij omschrijft het zelf wel eens met 'geen gevoel hebben en dat compenseren met verstand'. Dat gaat in de meeste situaties redelijk goed, maar in de liefde is het inderdaad een verhaal apart.
dat herken ik enorm ja

en vaak is het handig
todat ze je met medicijnen dwingen je gevoelens terug te krijgen
dan schrik je je kapot
Oud 29-06-2002, 12:33
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
'geen gevoel hebben en dat compenseren met verstand'
Autisten kunnen zich echter ook emotioneel ontwikkelen hoor, tenzij het door omstandigheden fysiologisch bepaald is (bijvoorbeeld een verkleinde Amygdala).
Oud 29-06-2002, 12:35
Verwijderd
Dat kan twee kanten uitgaan. Aan de ene kant kan de autist de relatie heel lang volhouden, omdat hij/zij nooit écht (volledig) verliefd is geweest en eigenlijk simuleert. Hij/zij loopt dan iig niet het risico dat de verliefdheid over gaat, omdat die er al niet was om mee te beginnen. Verder kunnen ze, omdat ze minder aan gevoel en meer aan ratio onderhevig zijn, misschien in bepaalde situaties betere beslissingen nemen dan mensen die verliefd en heel emotioneel zijn.

Aan de andere kant is het zo, dat de autist natuurlijk nooit dat échte verliefde gevoel zal hebben. Hij/zij zal zich dan waarschijnlijk ook anders gedragen in een relatie dan iemand die wél echt verliefd is. Het is dus minder emotioneel, minder passievol, minder hartstochtelijk, zoals ik boven al zei, en voor sommige mensen kan dat een bezwaar zijn. Het hangt in zulke gevallen van de partner af.

Laatst gewijzigd op 02-09-2007 om 21:24.
Oud 29-06-2002, 12:35
Irish
Irish is offline
Citaat:
******** schreef:
Het is trouwens heel normaal dat 'die eerste vonk' afflauwt na een paar dagen.
het is niet verflauwen, het is gelijk weg
alsof het nooit bestaan heeft
Oud 29-06-2002, 12:35
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Autisten kunnen zich echter ook emotioneel ontwikkelen hoor, tenzij het door omstandigheden fysiologisch bepaald is (bijvoorbeeld een verkleinde Amygdala).
Weet ik, ik beweer dat zélf ook niet, die vriend van me omschrijft het zelf zo.

Citaat:
Irish schreef:
het is niet verflauwen, het is gelijk weg
alsof het nooit bestaan heeft
Da's bij vrijwel iedereen idd. De eerste, echt heel erge verliefdheid is over op het moment dat je elkaar zoent. Dan 'heb' je de ander al, en is de lol van het 'krijgen' eraf (hoezeer sommige mensen op dit forum ook anders beweren).
Oud 29-06-2002, 12:38
Irish
Irish is offline
ff voor de duidelijkheid

ik ben niet letterlijk autistisch
het zit in het schizofrene spectrum, maar dit lijkt heel erg op autisme.

het was ook de eerste diagnose die werd gesteld.
later nbleek dat ik het autisme later had ontwikkeld en het dus iets anders was.

maar op dit moment noem ik het voor jullie autisme om het ff duidelijk te hebben

(wie psych leest weet wie ik ben )
Oud 29-06-2002, 12:40
Verwijderd
Citaat:
Irish schreef:
ik ben niet letterlijk autistisch
het zit in het schizofrene spectrum, maar dit lijkt heel erg op autisme.
Schizotypisch dus?
Oud 29-06-2002, 12:42
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
Weet ik, ik beweer dat zélf ook niet, die vriend van me omschrijft het zelf zo.
OK
Oud 29-06-2002, 12:45
Irish
Irish is offline
Citaat:
******** schreef:
Schizotypisch dus?
jah
Oud 29-06-2002, 12:46
Verwijderd
Hmhm, dat herken ik wel.

Dat is ook erg moeilijk; je weet gewoon niet wat emotioneel correct is (dit klinkt vaag ). Je doet het in principe pas als je weet dat het van je verlangt wordt (aangezien hij het niet aanvoelt, wacht hij op haar 'teken')..

Laatst gewijzigd op 02-09-2007 om 21:24.
Oud 29-06-2002, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Irish schreef:
ff voor de duidelijkheid

ik ben niet letterlijk autistisch
het zit in het schizofrene spectrum, maar dit lijkt heel erg op autisme.
Even voor mijn informatie: schizofrenie is de verzamelnaam voor de geestestoestand waarin je 'ambivalentie van het gevoelsleven' hebt? Dus aan de ene kant een heel sterke drang om naar de ander toe te trekken (fusiewens) en aan de andere kant de angst om de eigen persoonlijkheid in de ander te verliezen (fusieangst)?

Dit in verband met het feit dat schizofrenen vaak een zwak zelfbesef hebben en een 'ijkpunt' in de werkelijkheid nodig hebben, waar ze dan heel erg aan vastklampen. Het is in een relatie met een schizofreen ook altijd op eieren lopen: aan de ene kant moet je niet te dichtbij komen, want dat schrikt af, maar aan de andere kant moet je ook weer niet teveel afstand nemen, want dat leidt tot jaloezie, angst om dat ijkpunt te verliezen, angst om 'niemand' te zijn.

(Als ik het goed heb onthouden - corrigeer me als ik er totaal naast zit!)
Oud 29-06-2002, 12:48
Irish
Irish is offline
Citaat:
nare man schreef:


Even voor mijn informatie: schizofrenie is de verzamelnaam voor de geestestoestand waarin je 'ambivalentie van het gevoelsleven' hebt? Dus aan de ene kant een heel sterke drang om naar de ander toe te trekken (fusiewens) en aan de andere kant de angst om de eigen persoonlijkheid in de ander te verliezen (fusieangst)?

Dit in verband met het feit dat schizofrenen vaak een zwak zelfbesef hebben en een 'ijkpunt' in de werkelijkheid nodig hebben, waar ze dan heel erg aan vastklampen. Het is in een relatie met een schizofreen ook altijd op eieren lopen: aan de ene kant moet je niet te dichtbij komen, want dat schrikt af, maar aan de andere kant moet je ook weer niet teveel afstand nemen, want dat leidt tot jaloezie, angst om dat ijkpunt te verliezen, angst om 'niemand' te zijn.

(Als ik het goed heb onthouden - corrigeer me als ik er totaal naast zit!)
PERFECT!!

(en stemmen zitten er in 90% van de gevallen ook bij )
Oud 29-06-2002, 12:51
Irish
Irish is offline
trouwens creepy om zo'n pefecte beschrijving van mij te zien

nie leuwk
voelt zo bloot
Oud 29-06-2002, 12:57
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef:
'ambivalentie van het gevoelsleven'
Klopt wel grotendeels .. vaak kent zo iemand periodes waar hij dus die fusiewens kent, en anderzijds weer periodes waar de fusieangst optreedt.

Het valt bij schizotypische mensen ook wel op dat ze bijv. zomaar ineens 2 maanden verdwijnen in hun eigen wereldje; graag alleen willen zijn en zich op een bepaald ding concentreren (de psychose).

Maar in tegenstelling tot autisten kennen schizo's dus wel emoties, zelfs heel hevige soms.

Lees hier meer over de omgang met psychotische mensen.
Ads door Google
Oud 29-06-2002, 13:02
Irish
Irish is offline
Citaat:
******** schreef:
Maar in tegenstelling tot autisten kennen schizo's dus wel emoties, zelfs heel hevige soms.
nope
eg nie

maar de rest herken ik wel
Oud 29-06-2002, 13:12
Irish
Irish is offline
Citaat:
Irish schreef:


nope
eg nie

maar de rest herken ik wel
alhoewel angst en dit gedoe hoort daar ook wel bij denk ik

k snap mezelf nie
Oud 29-06-2002, 13:21
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
Het valt bij schizotypische mensen ook wel op dat ze bijv. zomaar ineens 2 maanden verdwijnen in hun eigen wereldje; graag alleen willen zijn en zich op een bepaald ding concentreren (de psychose).
Het is eigenlijk nooit een kwestie van willen. Psychotische mensen hebben die psychotische episoden dus juist zónder dat ze het willen, hoewel ze het wel vaak zelf 'triggeren'. Dat kan een hevige emotie zijn, maar ook een herinnering. Overigens is een psychosche de ergste vorm van een stoornis: psychotische episoden bevatten altijd twee elementen, namelijk 1) verlies van realiteitsbesef en 2) zintuiglijke waarnemingen.

Realiteitsbesef spreekt voor zich: mensen in een psychotische episode kunnen geen onderscheid meer maken tussen hun beleving en de werkelijkheid. De waarnemingen kunnen van allerlei aard zijn: je hebt gewone hallucinaties (visuele waarnemingen), maar ook audibele (je hoort stemmen), olfactorische (reuk- en smaaksensatie) en ook het gevoel van aanraking (waar ik de term ff voor kwijt ben).

Citaat:
Maar in tegenstelling tot autisten kennen schizo's dus wel emoties, zelfs heel hevige soms.
Júist heel hevige. Het is bij hen namelijk heel zwart-wit: óf het is helemaal goed, óf het is helemaal slecht. 'Normale' (bah) mensen hebben een vrij breed tolerantiegebied: hun gemoedstoestand kan lopen van redelijk goed tot redelijk slecht, zonder dat ze gekke dingen gaan doen. Maar bij schizofrenen heeft dat gebied van tolerantie maar heel kleine afmetingen: het komt heel precies. Is het niet perfect, dan krijgen ze meteen heel hevige emoties, bijvoorbeeld heel sterke verlatingsangst of juist heel hevige aantrekkingsdrang, zoals ik boven al zei.
Oud 29-06-2002, 14:03
Verwijderd
Je hebt helemaal gelijk
Oud 29-06-2002, 14:52
Spyker
Avatar van Spyker
Spyker is offline
Citaat:
******** schreef:
Autisten kunnen zich echter ook emotioneel ontwikkelen hoor, tenzij het door omstandigheden fysiologisch bepaald is (bijvoorbeeld een verkleinde Amygdala).

het een sluit het ander toch niet uit?
Ik maak best vorderingen. Toch ontbreken sommige dingen gewoon. en als het er niet is kan je het ook niet ontwikkelen. Je kan jezelf wel trainen om er beter mee om te gaan. Dat is dan misschien ook wel ontwikkeling
__________________
It's not my problem I don't like you
Oud 29-06-2002, 15:36
Sister Bliz
Avatar van Sister Bliz
Sister Bliz is offline
Citaat:
nare man schreef:


Jij leest Psychologie Magazine

Heb het ook gelezen. Hoogbegaafde autisten.
__________________
Er zijn slechts twee manieren om je leven te leven: doen alsof niets een wonder is, en doen alsof alles een wonder is. Ik geloof in de laatste manier.
Oud 30-06-2002, 12:04
Irish
Irish is offline
maar leuke theorie maaruh nu de koppeling naar de praktijk??

haar inlichten en duidelijk maken??
toekomst uitsluiten??
Advertentie
Oud 30-06-2002, 12:12
Verwijderd
Citaat:
******** schreef:
ging over een jonge vrouw die autistisch was. Zo meedt ze geregeld oogcontact en heeft altijd het gevoel in een 'andere wereld' te zitten.
*slik*
Is dat autisme?
Het kan toch ook dat je redeneert dat vrouwen het niet leuk vinden om aangekeken te worden en dat je ze daarom negeert ofwel vies aankijkt als je ze leuk vind?
Oud 30-06-2002, 13:36
notbonefish
notbonefish is offline
he, kut! dit is allemaal zooo herkenbaar

Citaat:
Zo meedt ze geregeld oogcontact en heeft altijd het gevoel in een 'andere wereld' te zitten.
Oud 30-06-2002, 18:47
Irish
Irish is offline
ok laat maar hangen
tis alweer voorbij
Oud 30-06-2002, 23:10
Verwijderd
Citaat:
KontraDix schreef:
*slik*
Is dat autisme?
Het kan toch ook dat je redeneert dat vrouwen het niet leuk vinden om aangekeken te worden en dat je ze daarom negeert ofwel vies aankijkt als je ze leuk vind?
Vrouwen houden van aandacht Hangt er echter wel vanaf waar je precies naar kijkt (oftewel: geef je aandacht aan wat ze vertelt, of bestudeer je haar lichaam)

Zie deze FAQ over autisme voor meer informatie over de 'ziekte'..
Oud 01-07-2002, 14:05
Spyker
Avatar van Spyker
Spyker is offline
Jullie doen allemaal net alsof het zo erg is om autistisch te zijn. Zo van: "Ik herken dit, maar ik wil het niet herkennen omdat ik helemaal niet ziek ben!". Lijkt een beetje een taboe onderwerp te zijn dan.
Ik mag mijzelf licht autistisch noemen, ik heb het Asperger syndroom.
Hierbij moet je dan niet denken aan het contactgestoorde jongetje dat schichtig voor zich uit kijkt en alle contact met anderen uit de weg loopt, want dat is bij Asperger eigenlijk nooit het geval. Het is ook niet enkel een tekortkoming tov vanderen. Natuurlijk zijn er dingen die ik vanwege deze 'informatieverwerkingsstoornis' minder goed kan, of minder snel kan dan anderen, maar daartegenover staat ook dat er ook een heleboel dingen zijn waarin ik hierdoor in vergelijking tot anderen juist heel erg uitblink.
Meestal merk je ook niet snel aan mensen dat ze asperger hebben, maar als je heel intiem met ze omgaat kom je er wel achter dat er bepaalde dingen anders zijn dan anders in de omgang of reacties van deze mensen.
Het is een veelvoorkomende afwijking en het grootste deel van de mensen die het hebben zijn zich daar zelf niet van bewust.

Ik ervaar het zelf nu eigenlijk al niet meer als een handicap, alhoewel het af en toe gewoon vervelend is dat ik me in sociale situaties niet zo goed kan handhaven als een ander dat zou doen. Maar met professionele begeleiding en training worden de grootste problemen opgelost en leer je ook wat meer de voordelen uitbuiten. Uiteindelijk levert het bijna alleen nog maar voordelen op.

PS: sorry beetje offtopic, 'k haal het wel weg als het hier echt niet hoort.
__________________
It's not my problem I don't like you

Laatst gewijzigd op 01-07-2002 om 14:08.
Oud 07-07-2002, 00:36
Verwijderd
Als je dit hier allemaal leest zou je kunnen zeggen dat iedereen autistisch is...
Oud 25-07-2008, 00:26
anneke2000
anneke2000 is offline
hoi allemaal,

toevallig dat ik deze site tegen kwam en hier iets las over relaties en autisme.
Er is gezegd dat ik ook een bepaalde vorm van autisme heb. Echter , ik ervaar juist hele sterke emoties inhet algemeen (al heb ik ook perioden dat ik in een waas leef en er even niet veel doordringt , mogelijk ook door een wat sombere stemming).

Wat betreft dates,: ik krijg altijd nadat ik een date heb gehad met een jongen die ik leuk vond het gevoel dat die jongen mij niet leuk vond (ook als dit wel het geval is ) en dan heb ik vaak direct de neiging om boos te reageren en dingen negatief te interpreteren. Het komt dan omdat ik iemand juist heel leuk vind, en echt sterke emoties ervaar, maar tegelijkertijd het gevoel heb dat ik die jongen niet kan vertrouwen. Dit is voor mij dan heel moeilijk om niet impulsief snel terug te reageren en wel even te laten weten dat ik het niet leuk vind dat hij niet eerlijk is geweest. Echter soms krijg ik achter af te horen dat diegene mij wel leuk vond, en had ik beter een dag kunnen wachten met reageren want ik heb het idee dat mijn reactie sowieso al tot een vervelende sfeer leidt en alleen maar tot meer twijfels.

Kent iemand dit. graag zou ik hier wat meer over willen horen. of andere mensen met autisme dit ook hebben? of dat dit meer voorkomt gepaard met andere problemen?

Heel veel groetjes,

anne
Oud 25-07-2008, 00:42
wallflower
Avatar van wallflower
wallflower is offline
maar.... 6 jaar?
__________________
i need so badly to believe that there is truth, that love is real
Oud 25-07-2008, 01:00
I C U
Avatar van I C U
I C U is offline
Je mag een nieuw topic openen, deze is te oud
__________________
Ik ben ook maar een product van mijn opvoeding.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Geestelijke gezondheidszorg voor jongeren gaat uit de zorgverzekering
PetitieJeugd
39 31-10-2013 14:01
Liefde & Relatie Hoe zeg ik haar dat ik verliefd op haar ben?
immortelle
24 01-03-2011 06:16
Liefde & Relatie Het gevoel dat ik niet meer belangrijk voor hem ben.
RedRibbon
31 26-11-2009 16:50
Levensbeschouwing & Filosofie De hemel als 'eindstation'?
wondersbestaan
151 23-03-2004 10:35
De Kantine Kinderwens
WishfulDreaming
28 24-01-2003 08:00
Verhalen & Gedichten Een Verhaal over een Autistisch Kind
PsychoBoy
2 08-12-2002 12:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14.