Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-08-2009, 16:09
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
Ik twijfel of ik op de juiste plaats zit met dit topic, maar anders wil een forumbaas hem vast voor mij verplaatsen

Sinds een tijdje maak ik op amateurniveau illustraties, een soort cartoonachtige afbeeldingen. Ik heb een tijdje terug gereageerd op een oproep voor illustratoren die afbeeldingen zouden kunnen verzorgen in het universiteitsblad (een soort veredelde schoolkrant van de uni). Ik kreeg een enthousiaste reactie terug en ze vonden het erg leuk dat ik mee wilde werken.
In het kort: ik ga op free lance basis afbeeldingen maken bij de ingezonden brieven. Ik krijg daarvoor een kleine vergoeding.

Nu vertrouw ik deze mensen helemaal, maar juist daarom wil ik graag van te voren alles goed regelen. Juist om problemen te voorkomen en niet te naïef te zijn.

Ik heb via de mail wel een bevestiging gekregen dat het eigendomsrecht van mijn afbeeldingen bij mij blijft. Ik heb echter gevraagd of ik dit ook op papier kan krijgen, is dit een raar verzoek? En moet ik nog vragen om een specificatie van wat "het eigendomsrecht behouden" precies in houdt of is dit een voor zichzelf sprekende standaard term?
Verder heb ik ook gevraagd wat de consequentie is als ik geen afbeelding kan maken. Als ze me bijvoorbeeld vragen iets te tekenen bij een brief die volledig tegen mijn principes ingaat. Ik kan zo snel niet iets bedenken, maar ik kan me voorstellen dat ik over bepaalde onderwerpen geen illustratie wil maken. Of ik dan mag weigeren.

Ik kreeg daarop de reactie dat ze niet begrepen wat ik bedoelde. Dat ik, behalve bij ziekte, altijd een opdracht moet accepteren. Maar is dit normaal bij free lance? Ik dacht dat het idee van free lance was dat zij mij een opdracht geven als ze me nodig hebben, maar dat ik het dan wel mag weigeren (met als mogelijke consequentie dat ik dan geen verdere opdrachten krijg).

Ik heb nu dinsdag een gesprek om alles te bespreken. Maar ik vind het een beetje moeilijk om aan alles te denken. Omdat ik "maar een amateur" ben voelt het ook zo pretentieus om van alles te eisen. Ik ben al dolblij dat ik iets gepubliceerd krijg. Kortom: ik ben een beetje onzeker. Dus graag advies over de bovenstaande zaken. Wat moet ik van te voren regelen, waar moet ik naar vragen. En bestaan er misschien concepten van contracten? Of maak ik me te druk over eigendomsrechten enzo? Moet ik dit helemaal niet op papier willen hebben?

alvast bedankt!
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-08-2009, 16:11
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
of moet dit toch op geld en recht?
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 17:26
Verwijderd
Ik weet iig dat je idd geen opdracht hoéft aan te nemen als je echt niet wil. Je bent er immers niet in vaste dienst. Alleen kan ik me niet echt voorstellen waarom je uit principe een opdracht zou willen weigeren

Het lijkt me wel verstandig om een contract op te maken waarin staat dat jouw werk jouw eigendom blijft, zodat ze niet zomaar tekeningen van jou kunnen (her)plaatsen zonder jouw toestemming (laat staan geen vergoeding te geven). Via Google kun je vast wel iets vinden op de term "copyright" e.d.
Toen ik in dienst ging bij mijn stagebedrijf, moest ik ook een verklaring tekenen waarin stond dat al het werk dat ik voor ze maakte, hun eigendom werd. Weliswaar ietsje anders, maar punt is dus dat e.e.a. beter wel op zwart-wit kan worden gezet.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 19:16
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
ja, nouja, ik kan me nu ook direct niet iets idioots voorstellen, ik verwacht dat helemaal niet van ze. *peinst* Ik zou bijvoorbeeld geen cartoon willen maken die zinloos mensen kwetst. Ik verwacht niet dat ze dat zullen vragen, maar stel ze publiceren een artikel waarin bijvoorbeeld heel erg tegen een persoon wordt geschopt, dan wil ik daar geen cartoon voor maken.

Maar ik wil vooral niet gedwongen zijn. Zij geven mij ook geen zekerheid, gebruiken mijn diensten ook alleen als ze het nodig hebben, dan vind ik het niet onredelijk als ik dan andersom mijn dienst mag weigeren.

Ik zal nog even zoeken via google of ik iets passends kan vinden. Maar het is dus best redelijk om te vragen om een soort van contract op papier?
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Oud 11-08-2009, 23:07
Verwijderd
Watwat, wat denk je daar veel over na, 't is maar een universiteitsblad Ik heb ook getekend voor die van ons, maar goed, daar kreeg ik helemaal geen geld voor dus er waren ook geen verplichtingen van mijn kant, behalve dan het voor de deadline afmaken als ik instemde met een opdracht. Maar ik bepaalde gewoon per opdracht of ik er tijd voor had of zin in had, en dat is dan wel verschillend. In ieder geval lijkt mij dat je gewoon kunt zeggen "aankomende maand heb ik geen tijd, want dan heb ik tentamens", als je dat maar ruim voor de deadline doet, zodat zij iemand anders kunnen zoeken oid. Bij ons was er elke maand gewoon een vergadering, en dan werden de afspraken gemaakt over of je wat ging doen en wat dan.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2009, 00:00
Verwijderd
Citaat:
ja, nouja, ik kan me nu ook direct niet iets idioots voorstellen, ik verwacht dat helemaal niet van ze. *peinst* Ik zou bijvoorbeeld geen cartoon willen maken die zinloos mensen kwetst. Ik verwacht niet dat ze dat zullen vragen, maar stel ze publiceren een artikel waarin bijvoorbeeld heel erg tegen een persoon wordt geschopt, dan wil ik daar geen cartoon voor maken.

Maar ik wil vooral niet gedwongen zijn. Zij geven mij ook geen zekerheid, gebruiken mijn diensten ook alleen als ze het nodig hebben, dan vind ik het niet onredelijk als ik dan andersom mijn dienst mag weigeren.

Ik zal nog even zoeken via google of ik iets passends kan vinden. Maar het is dus best redelijk om te vragen om een soort van contract op papier?
Nouja, ik neem aan dat je inspraak hebt in wat je gaat tekenen, en dan kun je bij een voorbespreking al peilen wat zij precies voor tekening willen en er daarna wel of niet mee instemmen, of je eigen voorstel laten horen.

En als je copyright issues vast wil leggen, lijkt mij dat je zelf een contract moet opstellen, of schriftelijke voorwaarden. Dit is misschien wel meer iets voor W,G&R, maar check eens deze site die ik tegenkwam op Google: http://aadwagner.nl/pages/voorwaarden.php

En ik zal mijn broertje eens vragen hoe en wat hij vastlegt omtrent dit soort zaken. Hij is al een tijdje freelance bezig op illustratievlak.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2009, 08:44
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
Citaat:
Watwat, wat denk je daar veel over na, 't is maar een universiteitsblad Ik heb ook getekend voor die van ons, maar goed, daar kreeg ik helemaal geen geld voor dus er waren ook geen verplichtingen van mijn kant, behalve dan het voor de deadline afmaken als ik instemde met een opdracht. Maar ik bepaalde gewoon per opdracht of ik er tijd voor had of zin in had, en dat is dan wel verschillend. In ieder geval lijkt mij dat je gewoon kunt zeggen "aankomende maand heb ik geen tijd, want dan heb ik tentamens", als je dat maar ruim voor de deadline doet, zodat zij iemand anders kunnen zoeken oid. Bij ons was er elke maand gewoon een vergadering, en dan werden de afspraken gemaakt over of je wat ging doen en wat dan.
ja, maar dat is juist mijn probleem. Aan de ene kant denk ik dat ik veel te moeilijk doe, het is immers maar een universiteitsblad , en het stelt niet zoveel voor, maar aan de andere kant hoor ik overal om me heen dat je goed moet zorgen dat je eigendomsrechten in eigen hand houdt en niet te naïef moet zijn.

en dit blad komt eens per twee weken uit, en ik zou dan standaard de ingezonden brieven moeten illustreren.(mits die er zijn).
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Oud 12-08-2009, 08:46
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
Citaat:
Nouja, ik neem aan dat je inspraak hebt in wat je gaat tekenen, en dan kun je bij een voorbespreking al peilen wat zij precies voor tekening willen en er daarna wel of niet mee instemmen, of je eigen voorstel laten horen.

En als je copyright issues vast wil leggen, lijkt mij dat je zelf een contract moet opstellen, of schriftelijke voorwaarden. Dit is misschien wel meer iets voor W,G&R, maar check eens deze site die ik tegenkwam op Google: http://aadwagner.nl/pages/voorwaarden.php

En ik zal mijn broertje eens vragen hoe en wat hij vastlegt omtrent dit soort zaken. Hij is al een tijdje freelance bezig op illustratievlak.
ja nou, overleg zal dus beperkt zijn, omdat ik ingezonden brieven illustreer, met heel korte deadlines van soms maar 24 uur. Ik ga gewoon wel naar dat gesprek en dan leg ik mijn problemen daar wel uit. Volgens mij is dat het slimst.
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Oud 20-08-2009, 12:58
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
misschien nog leuk om te weten: gesprek ging goed, was leuk, mag zelf een contract op stellen en zij ondertekenen misschien overdreven allemaal maar voelt wel lekker dat het allemaal geregeld is op papier. Gewoon omdat ik een miepje ben
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†
Met citaat reageren
Oud 20-08-2009, 15:31
Verwijderd
sowieso blijven jou illustraties van jou tenzij je specifiek een contract tekent waarop staat dat t niet zo is.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2009, 18:41
Lydia Field
Avatar van Lydia Field
Lydia Field is offline
en ik zat ook te denken: zodra jouw afbeeldingen gedrukt staan in een krantje of bij een afbeelding heb je ook sluitend bewijs.

Ik ben wel benieuwd naar wat illustraties. Vraag me ook af of je misschien ook iets zou willen doen voor iemand anders?
__________________
Nee ik heb geen MSN, kun je niet gewoon praten?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2009, 10:37
Euryalo
Avatar van Euryalo
Euryalo is offline
ik heb nog steeds niks opgesteld. Twijfel of het wel nodig is. Inmiddels al twee keer wat gemaakt voor het universiteitsblad. Ik las ergens op internet, dat zelfs als mensen een tekening kopen, je alleen die tekening koopt, en je dan niet zomaar die tekening zou mogen afdrukken op bekers ofzo, zonder toestemming van de illustrator. En bovendien wil ik het allemaal niet te serieus nemen (al doe ik het stiekem wel, omdat het voor mij een big thing is ). Nogmaals bedankt voor al jullie reacties trouwens!

En Lydia Field: pm!
__________________
†-"Als ik alleen geloof wat ik begrijp, is mijn geloof net zo groot als mijn hoofd." Godfried Bomans -†

Laatst gewijzigd op 16-09-2009 om 10:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:34.