Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2003, 19:52
Seven-Eleven
Avatar van Seven-Eleven
Seven-Eleven is offline
Leuk, ik wist dat iedereen dit jaar een les aan de klas moest geven van 50 min.
Ik koos voor drama, en vorige week vrijdag kreeg ik te horen dat ik aankomende vrijdag als eerst aan de beurt ben.
Ik ben al niet zo'n held voor de klas.
En al helemaal niet als ik er 50 min voor moet gaan staan
Hoewel dat best meevalt na een paar minuten...
Maargoed, mijn eigenlijke vraag....
Ik heb op internet niet veel informatie kunnen vinden over Drama lessen.
Hebben er hier misschien mensen ervaring met een Drama les, en zouden die mij daar dan mee kunnen helpen?
Het hoeft niet persee 50 minuten te zijn, als ik maar een id krijg van wat ik zou kunnen doen.
De doelgroep mag ik zelf bepalen, dus dat maakt het al een stuk makkelijker
Alvast bedankt!
__________________
Go play your music, play it so loud that nobody can sleep. Noisemakerrrr
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2003, 21:57
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Waarvoor is het? Welk vak?
Je moet je natuurlijk wel bedenken dat het misschien eng is om als eerste een les te geven, maar dat je zo nog geen vergelijkingsmateriaal hebt en dat je dus nog niet slechter dan anderen kan zijn!

Verder wat je kunt doen in een les drama, tja, ik heb 3 jaar jeugdtheaterschool gedaan en 2 jaar schooltoneel. Dus ik moet wel wat kunnen verzinnen:
Mij lijkt het dat je begint met opwarmen door in een kring te gaan staan en muziek op te zetten, zo doet een persoon een beweging en de anderen het na tegelijk, zo ga je de hele kring rond. Zo wordt je wat warm.
Dan een concentratieoefening : allemaal ogen dicht en een (jij in dit geval) verteld een 'mee vaar'-verhaal. Waarin je bijvoorbeeld aan een ballon omhoog wordt getrokken en dan opeens door het dak gaat, over de oceaan zweeft, valt en op een vlot beland, zinkt en strand op een onbewoond eiland, opeens het geluid van de verwarming hoort, en weer op je plaats bent. Dit ging wel heel snel, voor een voorbeeld kun je wel pmmen, ben wel creatief op dat gebied. Je kunt het ook zelf proberen natuurlijk, het is belangrijk dat iedereen zich concentreert en meegaat in het verhaal.
Vervolgens een emotie-oefening : bijvoorbeeld een oefening waarin ieder een (denkbeeldige) kamer inloopt en dan bijvoorbeeld ziet dat er is ingebroken, of dat er een verassingsfeestje is georganiseerd voor hem/haar, je kat overleden blijkt te zijn. Om het makkelijker te maken kun je ook het idee van het feestje uitwerken en de rest van de klas 'verassing!' laten roepen, zo is het reageren in emotie een stuk anders. Je moet er dan wel verschillende emoties per persoon achter zetten, de een met achterliggende gedachte dat hij/zij ziek is bijvoorbeeld en bij de ander afschuw voor de mensen die er zijn.
Dan kun je nog een drie-is-teveel oefening doen: twee mensen spelen een scene in improvisatie , dan komt er een derde bij en verlaat de eerste de scene weer. Gelijdelijk aan dus, dus in het verhaal. Niet zomaar weg zijn.
Of je doet 'freeze' (bedoeling engelse vertaling voor bevriezen): twee mensen spelen een scene in improvisatie , dan zegt er iemand aan de kant 'freeze' de scene bevriest, er komt een nieuw persoon in, precies in de plaats van een van de anderen, die andere gaat dus meteen weg, en een nieuwe scene begint.

Pff het is langer geworden dan de bedoeling was, het is een idee, een voorbeeld. Het zijn oefeningen die wij hebben gehad. Zo heb je dus een oefening dat je beseft wat je lichaam is, dan een oefening om concentratie, dan een oefening voor emotie (heel belangrijk) en als laatste gewoon lekker spelen! Succes! en ik zou het heel leuk vinden als je vertelde hoe het is gegaan!
__________________
I like to say what I want to say

Laatst gewijzigd op 02-11-2003 om 21:59.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2003, 22:16
Seven-Eleven
Avatar van Seven-Eleven
Seven-Eleven is offline

Dit zijn idd heel erg leuke ideen.
Hier kan ik denkik wel wat mee, bedankt
Ik moet er alleen nog ff bij zeggen dat ik in het 2e jaar zit van een Kunst Cultuur Amusement opleiding, en dat de mensen waarmee ik werk dus al veel drama ervaring hebben.
(waardoor ik de opdracht ook wat moeilijker vind)
Hoewel dat verder niet veel uit moet maken aangezien ik zelf de doelgroep mag bepalen.
Maar alsnog bedankt!
__________________
Go play your music, play it so loud that nobody can sleep. Noisemakerrrr
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 11:49
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
Seven-Eleven schreef op 02-11-2003 @ 23:16:

Dit zijn idd heel erg leuke ideen.
Hier kan ik denkik wel wat mee, bedankt
Ik moet er alleen nog ff bij zeggen dat ik in het 2e jaar zit van een Kunst Cultuur Amusement opleiding, en dat de mensen waarmee ik werk dus al veel drama ervaring hebben.
(waardoor ik de opdracht ook wat moeilijker vind)
Hoewel dat verder niet veel uit moet maken aangezien ik zelf de doelgroep mag bepalen.
Maar alsnog bedankt!
Als je! Lijkt me trouwens wel een leuke opleiding..
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 15:52
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef op 03-11-2003 @ 12:49:
Als je! Lijkt me trouwens wel een leuke opleiding..
ja inderdaad

*gaat er wat over opzoeken want de naam spreekte me aan*

Eens even denken.. wat doen wij altijd in drama lessen
hmm.. dialogen maken en opdrachten doen!

Wat ik een erg leuke les vond was een les over water-vuur-aarde-lucht types

ofzo

Wat er tijdens die les gebeurde was het volgende :

De docent had 4 platen gemaakt (a3 formaat ) waarop elk een element was uitgebeeld.
Eerst ging ze uitleggen wat ze allevier betekende. Vervolgens liet ze de karakter trekjes zien (Vuur : hoog, breed, macho , Water : emotioneel, hoog stemmetje etc).
Vervolgens moesten 5 leerlingen een situatie na doen.
Dit ging als volgt.
leerling 1 was het personage wat aan zijn moeder moest vertellen dat hij een onvoldoende had gehaald. Dit personage moest de dialoog 4x spelen.

leerling 2 was het water type
leerling 3 was het vuur type
leerling 4 was het aarde type
leerling 5 was het lucht type

Elke keer moesten ze precies dezelfde dialoog spelen maar natuurlijk werd er in iedere situatie anders gereageerd. (een vuur typen ging schreeuwen en slaan, een water type reageerde : ooow wat erg , en wat moet je vader wel niet dneken ooow wat een schande etc..)

Ik weet niet meer precies wat we daarna moesten doen
Ik zal ns kijken, als je dat zou willen of ik mijn dramaboekje kan vinden.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2003, 21:53
Seven-Eleven
Avatar van Seven-Eleven
Seven-Eleven is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 03-11-2003 @ 16:52:
Ik weet niet meer precies wat we daarna moesten doen
Ik zal ns kijken, als je dat zou willen of ik mijn dramaboekje kan vinden.
Als je dat zou willen heel erg graag!
__________________
Go play your music, play it so loud that nobody can sleep. Noisemakerrrr
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 13:50
Verwijderd
Citaat:
Seven-Eleven schreef op 03-11-2003 @ 22:53:
Als je dat zou willen heel erg graag!
kzal wel ff voor je kijken straks

het is nogal een tering zooi dus ik beloof niets
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 20:21
Thunder Child
Avatar van Thunder Child
Thunder Child is offline
wat leuke improvisatie oefeningen die wij hebben gedaan:

opdracht: 3 mensen gaan alledrie op een stoel zitten naast elkaar. ze mogen niet praten en ook geen andere geluiden maken. ze moeten met z'n allen tegelijk om dezelfde reden in 1 keer opstaan.

bijvoorbeeld: wij zaten met z'n drieën op stoelen tijdje te zitten tralala, ineens houdt het meisje naast mij haar hand in de lucht en kijkt ze naar boven, waarop ik een boekje pak die toevallig in de buurt lag en die boven mijn hoofd hield. de jongen naast me deed een denkbeeldige capuchon op en met z'n allen tegelijk stonden we op om te schuilen.


opdracht: gibberish. mensen mogen wel met elkaar communiceren, maar alleen in gibberish, oftewel wartaal. in dit soort scenes kun je ook absurde voorwerpen gebruiken waardoor het een meestal nogal lollig geheel wordt.


opdracht: er is 1 baas en er zijn twee werknemers waar de baas boos op is. ze zitten alledrie op een stoel naast elkaar met de baas in het midden en ze mogen niet opstaan. behalve als de baas wegloopt of een van de werknemers ontslaat. dan moet er voor degene die weg is een vervanger komen en kun je de hele scene veranderen.

bijvoorbeeld: de baas van een loodgieterbedrijf geeft zijn werknemers op hun kop omdat ze ergens iets totaal verkeerds hebben gedaan. hij ontslaat 1 van de werknemers, er komt een nieuwe en nu is hij de baas van de schoenenwinkel etcetera.

hierbij kun je uitleggen dat de leerlingen gebruik moeten maken van status
de baas is dominant, hij zit breeduit, praat hard, maakt grote bewegingen terwijl hij praat en maakt oogcontact. dat soort dingen
de werknemers zitten ineengekrompen (met bijvoorbeeld hun benen gekruist onder hun stoelen) en stilletjes, ze praten zachtjes en slaan steeds hun ogen neer


en tja er zijn nog heus wel veel meer opdrachten maar die ben ik effe kwijt
__________________
For Pony
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 20:23
Thunder Child
Avatar van Thunder Child
Thunder Child is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 03-11-2003 @ 16:52:
ja inderdaad

*gaat er wat over opzoeken want de naam spreekte me aan*

Eens even denken.. wat doen wij altijd in drama lessen
hmm.. dialogen maken en opdrachten doen!

Wat ik een erg leuke les vond was een les over water-vuur-aarde-lucht types

ofzo

Wat er tijdens die les gebeurde was het volgende :

De docent had 4 platen gemaakt (a3 formaat ) waarop elk een element was uitgebeeld.
Eerst ging ze uitleggen wat ze allevier betekende. Vervolgens liet ze de karakter trekjes zien (Vuur : hoog, breed, macho , Water : emotioneel, hoog stemmetje etc).
Vervolgens moesten 5 leerlingen een situatie na doen.
Dit ging als volgt.
leerling 1 was het personage wat aan zijn moeder moest vertellen dat hij een onvoldoende had gehaald. Dit personage moest de dialoog 4x spelen.

leerling 2 was het water type
leerling 3 was het vuur type
leerling 4 was het aarde type
leerling 5 was het lucht type

Elke keer moesten ze precies dezelfde dialoog spelen maar natuurlijk werd er in iedere situatie anders gereageerd. (een vuur typen ging schreeuwen en slaan, een water type reageerde : ooow wat erg , en wat moet je vader wel niet dneken ooow wat een schande etc..)

Ik weet niet meer precies wat we daarna moesten doen
Ik zal ns kijken, als je dat zou willen of ik mijn dramaboekje kan vinden.
dat is net zoiets als status
__________________
For Pony
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 20:54
Verwijderd
Citaat:
Parasiet schreef op 04-11-2003 @ 21:23:
dat is net zoiets als status
nee, iets in de vorm van maar niet hetzelfde.

Status is met hoog en laag. (je weet wel wat ik bedoel)
Dit is meer met tonen van gedrag.
Ik weet het niet zo goed maar ik weet wel dat het niet hetzelfde is

Het is een samenwerkingsverband denk ik.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 21:18
Seven-Eleven
Avatar van Seven-Eleven
Seven-Eleven is offline
Parasasiet, dat zijn echt leuke opdrachten!
Daar kan ik ook zeker weten wat mee....
Zie het nu al een stuk minder somber in
__________________
Go play your music, play it so loud that nobody can sleep. Noisemakerrrr

Laatst gewijzigd op 04-11-2003 om 21:26.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 21:28
Envy
Avatar van Envy
Envy is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 03-11-2003 @ 16:52:
spreekte
sprak
__________________
your papa never told you about right and wrong
Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 21:44
Verwijderd
ach, je weet wat ik bedoel

Met citaat reageren
Oud 04-11-2003, 22:00
Seven-Eleven
Avatar van Seven-Eleven
Seven-Eleven is offline
En ik ook, dus het was verder ook niet zo belangrijk
__________________
Go play your music, play it so loud that nobody can sleep. Noisemakerrrr
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Drugs & Alcohol Flippen!
Junkfood Junkie
18 11-06-2002 13:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.