Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-03-2005, 19:00
tybs
tybs is offline
Ik ben erg benieuwd naar wat er volgens andere mensen niet klopt aan de bijbel. Hierbij bedoel ik voornamelijk citaten eruit, maar ook gewoon ideeën over de bijbel zijn welkom. Ik zou zeggen... stort je hart uit en laat maar wat horen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2005, 19:21
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
1 koningen 7 vers 23!
voordat een ander (en vraag niet wie) me voor is.

maar wil je alles gaan weerleggen ofzo? er zijn heel wat 'tegenstrijdige' inhoudelijke zaken te vinden. het is maar net hoe je 't bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 20:30
Wiltine
Avatar van Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 12-03-2005 @ 20:21 :
1 koningen 7 vers 23!
Wat is daar mee aan de hand dan?
__________________
-
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 20:48
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 12-03-2005 @ 21:30 :
Wat is daar mee aan de hand dan?
Verder maakte hij de gegotene zee; van tien ellen was zij van haar enen rand tot haar anderen rand, rondom rond, en van vijf ellen in haar hoogte, en een meetsnoer van dertig ellen omving ze rondom.

en 30/10 = 3
terwijl pi 3,14159265 is.

ik vind het complete onzin om je hier druk over te maken, maar er loopt iemand rond die het een erg overtuigend bewijs vindt dat er fouten in de bijbel staan.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 20:54
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
interessanter vind ik
-de twee scheppings verhalen in genesis
-de herkomst van jozef en maria. (Bethlehem of Nazareth) (matheus of lucas)
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 21:58
tybs
tybs is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 12-03-2005 @ 21:48 :
Verder maakte hij de gegotene zee; van tien ellen was zij van haar enen rand tot haar anderen rand, rondom rond, en van vijf ellen in haar hoogte, en een meetsnoer van dertig ellen omving ze rondom.

en 30/10 = 3
terwijl pi 3,14159265 is.

ik vind het complete onzin om je hier druk over te maken, maar er loopt iemand rond die het een erg overtuigend bewijs vindt dat er fouten in de bijbel staan.
Ik citeer wat er in mijn vertaling staat:

1 Koningen 7:23

Verder maakte Chiram de Zee, een bekken van gegoten brons van vijf el hoog, met een middellijn van tien el en een omtrek van dertig el.

Volgens mij staat er nergens dat dit bekken perfect rond is. Misschien dat in jouw vertaling dat wel voorkomt, maar dit zal slechts te wijten zijn aan een fout in de vertaling zelf; de grondtekst wijst blijkbaar anders uit. Helaas maken mensen fouten met het vertalen van de grondtekst, maar hier valt zelf weinig aan te doen.

Verder ben ik benieuwd wat je precies bedoelt met de twee scheppingsverhalen? Voor zover ik weet is er maar één. Wat de herkomst van jozef en maria betreft kan ik weinig verder helpen... ik kan niet uit de bijbel opmaken waar ze geboren zijn. Ik weet alleen dat Jezus in Bethlehem geboren was, en korte tijd later naar Nazareth verhuisde.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 22:01
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Dat Jezus door Judas aangewezen moest worden terwijl hij een bekend figuur was en iedereen hem kende.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 22:28
tybs
tybs is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 12-03-2005 @ 23:01 :
Dat Jezus door Judas aangewezen moest worden terwijl hij een bekend figuur was en iedereen hem kende.
Ik neem aan dat je hiermee het stuk bedoelt waar Jezus door Judas verraden werd... Jezus was inderdaad een bekend figuur. Maar het is niet zo dat íedereen hem kende. De meesten hadden van hem gehoord, en kenden hem dus van naam... maar er waren veel Romeinen die hem nog nooit gezien hadden. Daarom moest Judas deze Romeinen op een onopvallende manier Jezus aanwijzen. Onopvallend, omdat de Farizeeërs wilden voorkomen dat Jezus van tevoren op de vlucht zou slaan.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 22:48
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Waarom is Jezus volgens het Evangelie schizofreen?
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 23:47
Sartre
Sartre is offline
De vier evangelien spreken elkaar constant tegen. Zoals over de natuur van Jezus, de verrading door Judas, details over het Laatste avondmaal, de rol van Maria Magdalena etc etc etc
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 12-03-2005, 23:50
tybs
tybs is offline
Citaat:
Sartre schreef op 13-03-2005 @ 00:47 :
De vier evangelien spreken elkaar constant tegen. Zoals over de natuur van Jezus, de verrading door Judas, details over het Laatste avondmaal, de rol van Maria Magdalena etc etc etc
De evangeliën spreken elkaar niet tegen, maar elke schrijver vertelt de dingen op een andere manier. Ze zijn juist door meerdere personen geschreven om elkaar aan te vullen, zodat het complete verhaal aan bod komt.

Mirage, wat bedoel je precies met schizofreen? Om eerlijk te zijn ken ik het woord niet
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 00:07
Verwijderd
Citaat:
cartman666 schreef op 12-03-2005 @ 21:48 :
ik vind het complete onzin om je hier druk over te maken, maar er loopt iemand rond die het een erg overtuigend bewijs vindt dat er fouten in de bijbel staan.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 00:08
Verwijderd
Citaat:
tybs schreef op 12-03-2005 @ 22:58 :
de grondtekst wijst blijkbaar anders uit
Heb jij die dan? Zowel de statenvertaling van 1953 als de Engelse vertaling spreken namelijk van een perfect ronde vorm.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 00:08
Mirage2000
Mirage2000 is offline
Citaat:
tybs schreef op 13-03-2005 @ 00:50 :


Mirage, wat bedoel je precies met schizofreen? Om eerlijk te zijn ken ik het woord niet
Wie riep wie aan toen Jezus aan het kruis zou hangen en geroepen zou hebben "Elohi elohi lama sabakhtani?" (God oh God waarom heeft U mij verlaten)

Is dat logisch dat God sterft en zichzelf aanroept met een vraag in klaagvorm nog wel?
__________________
=zwart wit= tief jij toch op naar je eigen land gepost op 05-03-2005 @ 19:23
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 00:13
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
tybs schreef op 13-03-2005 @ 00:50 :
Mirage, wat bedoel je precies met schizofreen? Om eerlijk te zijn ken ik het woord niet
schi·zo·fre·nie (de ~ (v.))
1 geestesziekte, begonnen voor het 45e levensjaar en ten minste een half jaar durend, gekenmerkt door een verslechtering van het sociale, intellectuele en verbale functioneren, psychotische symptomen en een verlies van het realiteitsgevoel

Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 08:06
Verwijderd
- De niet correcte bestaansduur van de mens, volgens de bijbel 10000 jaar maximaal.
- De goddelijke natuur van Jezus Christus.
- De alwetendheid van God
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 11:06
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-03-2005 @ 09:06 :
- De niet correcte bestaansduur van de mens, volgens de bijbel 10000 jaar maximaal.
Misschien is 10000 jaar wat overdreven, maar ik heb ook zo vaak gehoord dat de mensen heel vroeger langer leefden, en ook veel langer waren. Hoe weet jij dat dat niet zo is?

Citaat:
- De alwetendheid van God
Wordt dat ergens tegengesproken ofzo? Want op zich kan dat.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 11:21
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-03-2005 @ 12:06 :
Wordt dat ergens tegengesproken ofzo? Want op zich kan dat.
Oh? De impuls- en plaatsoperaten commuteren toch?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-03-2005, 11:35
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-03-2005 @ 12:06 :
Misschien is 10000 jaar wat overdreven, maar ik heb ook zo vaak gehoord dat de mensen heel vroeger langer leefden, en ook veel langer waren. Hoe weet jij dat dat niet zo is?
Optelling van alle leeftijden van verschillende personen levert 10.000 jaar.

Citaat:

Wordt dat ergens tegengesproken ofzo? Want op zich kan dat.
Het wordt nergens tegengesproken, maar stel dat God alwetend is, waarom laat hij mensen dan bidden? En waarom maakt hij dan fouten?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-03-2005 @ 12:06 :
Misschien is 10000 jaar wat overdreven, maar ik heb ook zo vaak gehoord dat de mensen heel vroeger langer leefden, en ook veel langer waren. Hoe weet jij dat dat niet zo is?
Hoe weet jij dat dat wel zo is? Ik heb ook 'zo vaak gehoord' dat het onzin is, maar waarom is jouw 'horen zeggen' meer waard dan dat van mij? Omdat je dubieuze websites als bron kunt aanhalen?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 11:53
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-03-2005 @ 12:21 :
Oh? De impuls- en plaatsoperaten commuteren toch?
Wablief?

Citaat:
Het wordt nergens tegengesproken, maar stel dat God alwetend is, waarom laat hij mensen dan bidden? En waarom maakt hij dan fouten?
Ik hoor nu voor het eerst dat hij fouten maakt.
En waarom hij laat bidden, zo kom je in "contact" met hem.
ik weet niet wie het was, maar een heel bekende filosoof (Plato dacht ik) zei dat de mens 2 dingen nodig heeft. logica/rede/wetenschap en myhtologie/godsdiensten. Als je aan het bidden bent, krijg je een vol gevoel in je maag. Van je hebt iets volbracht. Mischien komt het door wat Plato zegt, ik weet het niet, maar het geeft je ook een goed gevoel.
En sowieso geeft elk contact met godsdienst je rust en inzicht.
Citaat:
Hoe weet jij dat dat wel zo is? Ik heb ook 'zo vaak gehoord' dat het onzin is, maar waarom is jouw 'horen zeggen' meer waard dan dat van mij? Omdat je dubieuze websites als bron kunt aanhalen?
Hoe weet jij dat ik het van een site heb??? Ik zag het eens in films, en me ouders zeiden dat dat vroeger heel normaal was.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 11:54
Verwijderd
Het was een voorbeeld. Ik betwist het niet inhoudelijk, ik vraag me gewoon af waarom het aannemelijker zou zijn als jouw ouders het je wijs hebben gemaakt en als je het in een film hebt gezien dan wanneer je gewoon je gezonde verstand gebruikt en dan inziet dat dat nooit kan.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 11:58
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
tybs schreef op 13-03-2005 @ 00:50 :
De evangeliën spreken elkaar niet tegen, maar elke schrijver vertelt de dingen op een andere manier. Ze zijn juist door meerdere personen geschreven om elkaar aan te vullen, zodat het complete verhaal aan bod komt.
Helaas ben ik aan het verhuizen en heb ik mijn Bijbel al ingepakt, maar ik zal je binnenkort een aantal verzen ter vergelijking geven waarin wel degelijk tegenstrijdigheden staan.
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 12:12
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
nare man schreef op 13-03-2005 @ 12:54 :
Het was een voorbeeld. Ik betwist het niet inhoudelijk, ik vraag me gewoon af waarom het aannemelijker zou zijn als jouw ouders het je wijs hebben gemaakt en als je het in een film hebt gezien dan wanneer je gewoon je gezonde verstand gebruikt en dan inziet dat dat nooit kan.
Ik zeg niet dat het ook klopt, maar dat het kan kloppen. Vroeger waren er misschien minder medische voorzieningen, maar er waren ook minder schadelijk stoffen, slechte gewoontes als roken waren er niet bij. Mensen aten gezond, en werkten hard. Ik zou niet inzien waarom het dan niet kan.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 12:21
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-03-2005 @ 12:53 :


Ik hoor nu voor het eerst dat hij fouten maakt.
En waarom hij laat bidden, zo kom je in "contact" met hem.
ik weet niet wie het was, maar een heel bekende filosoof (Plato dacht ik) zei dat de mens 2 dingen nodig heeft. logica/rede/wetenschap en myhtologie/godsdiensten. Als je aan het bidden bent, krijg je een vol gevoel in je maag. Van je hebt iets volbracht. Mischien komt het door wat Plato zegt, ik weet het niet, maar het geeft je ook een goed gevoel.
En sowieso geeft elk contact met godsdienst je rust en inzicht.
Fouten bijvoorbeeld, er staat dat God spijt had van z'n schepping, hoe kan een alwetend wezen ergens spijt van krijgen.

En als hij alwetend is, weet hij dus ook wat er gaat gebeuren, dan heeft bidden dus geen zin meer voor een goede afloop, die staat immers alvast.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2005, 12:31
tybs
tybs is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-03-2005 @ 01:08 :
Heb jij die dan? Zowel de statenvertaling van 1953 als de Engelse vertaling spreken namelijk van een perfect ronde vorm.
Nope, de grondtekst heb ik inderdaad niet, maar de laatste bijbelvertaling die is uitgekomen spreekt van "een bekken", en deze vertaling schijnt zich zo nauwkeurig mogelijk aan de grondtekst te houden, en tegelijkertijd toch begrijpelijk alles weer te geven.

Citaat:
Wie riep wie aan toen Jezus aan het kruis zou hangen en geroepen zou hebben "Elohi elohi lama sabakhtani?" (God oh God waarom heeft U mij verlaten)

Is dat logisch dat God sterft en zichzelf aanroept met een vraag in klaagvorm nog wel?
Jezus is de Zoon van God, en Hij is hier degene die God aanroept. Dat Hij dit in klaagvorm deed verbaast me niet echt, aangezien Hij al uren aan het kruis vastgenageld hing en behoorlijk wat pijn moet hebben geleden.
Wat de schizofrenie betreft, ik zie bij één van de symptomen die bloedpropje gegeven heeft "een verslechtering van het sociale, intellectuele en verbale functioneren" staan. Volgens de bijbel is er in het allerminst sprake van dat Jezus problemen had met spreken... en zijn intellectuele vermogen lijkt ook niet echt omlaag te gaan, aangezien hij de schriftgeleerden, die toch behoorlijk wijs waren, steeds weer een goed antwoord wist te geven (denk maar aan Mattheüs 22, vanaf vers 16, met de vraag over belasting aan de keizer betalen). In de bijbel staat nergens dat Jezus aan schizofrenie zou lijden...

Citaat:
- De niet correcte bestaansduur van de mens, volgens de bijbel 10000 jaar maximaal.
- De goddelijke natuur van Jezus Christus.
- De alwetendheid van God
De bijbel geeft inderdaad wel ongeveer 10.000 jaar aan voor zover ik weet, maar dit lijkt mij niet echt onmogelijk. Mensen proberen de oudheid van de aarde op geologische wijze vast te stellen. Wist je dat van de ongeveer 100 manieren die er zijn om de oudheid te berekenen, 90 manieren op een jonge aarde van maximaal een paar tienduizend jaar uitkomen?

Jezus Christus was een mens, net als wij... en tegelijkertijd de Zoon van God. Hij was er al toen de aarde net geschapen werd. Uiteindelijk heeft God hem als mens naar ons toegestuurd, om mensen over God te vertellen en van de ondergang te redden. Hij heeft dezelfde emoties die wij hebben ook gekend (angst e.d.), en door ons te onderwijzen wilde Hij voorkomen dat wij aan het eind van deze wereld voor eeuwig gestraft zouden worden. Hij heeft zelfs in het dodenrijk tegen mensen gesproken die al lange tijd gestorven waren, zodat ook zij nog een kans zouden krijgen. Ik zie niet in waarom de goddelijke natuur van Jezus Christus niet zou kloppen... je mag me uitleggen wat er volgens jou fout aan is.

Wat de alwetendheid van God betreft, zoals eerder gezegd is het bidden een belangrijk communicatiemiddel tussen God en mens (ook Jezus maakte er bijzonder veel gebruik van). Hij weet inderdaad al wat je zoal wilt hebben e.d., maar waarom zou Hij het je geven als je er niet om vraagt? Verder heb ik nog niet eerder gehoord dat God ooit fouten gemaakt heeft... weet je wat voorbeelden?

EDIT: tijdens het schrijven van deze reply had je blijkbaar al geantwoord op de vraag over voorbeelden van fouten. Dat God spijt had van zijn schepping, wil niet meteen zeggen dat Hij door de aarde te scheppen ook een fout heeft gemaakt. Uiteindelijk zal iedereen die voor Hem gekozen heeft gered worden, wat betekent dat zijn uiteindelijke intentie waar zal zijn; namelijk dat Hij mensen om zich heen wilde hebben, die aanvaarden dat Hij hun God is en volledig aan zijn kant staan.

Verder weet Hij inderdaad wat er gaat gebeuren. Maar deze gebeurtenissen hangen ondertussen wel van de mens zelf af. De mens kiest om dit en dat te doen, en zodoende zal dit en dat gebeuren. De goede afloop staat inderdaad ook al vast, maar dan is bidden nog steeds belangrijk voor het communiceren met God. Denk maar aan twee mensen die over een paar weken gaan trouwen. Als al vast staat dat ze dat gaan doen, betekent dat niet dat ze dus geen contact meer met elkaar hoeven hebben tot die tijd. Communicatie is juist in die tijd bijzonder belangrijk, om nog het een en ander te kunnen voorbereiden op het huwelijk e.d. Bidden is wat dat betreft gewoon hetzelfde: communiceren met God.

Laatst gewijzigd op 13-03-2005 om 12:38.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 12:46
Verwijderd
Citaat:
tybs schreef op 13-03-2005 @ 13:31 :




De bijbel geeft inderdaad wel ongeveer 10.000 jaar aan voor zover ik weet, maar dit lijkt mij niet echt onmogelijk. Mensen proberen de oudheid van de aarde op geologische wijze vast te stellen. Wist je dat van de ongeveer 100 manieren die er zijn om de oudheid te berekenen, 90 manieren op een jonge aarde van maximaal een paar tienduizend jaar uitkomen?
De ene nog onjuister dan de andere, op dit moment zijn er vrij goede methode om de leeftijd van de aarde te berekenen, deze wordt geschat op 4,6 miljard jaar. De eerste mensen waren er 4 miljoen jaar geleden, er worden regelmatig botten gevonden die ouder zijn dan 10000 jaar. Daarnaast wordt er in de Bijbel ook niet gesproken over dinosaurussen, terwijl die er toch echt wel waren.

Citaat:

Jezus Christus was een mens, net als wij... en tegelijkertijd de Zoon van God. Hij was er al toen de aarde net geschapen werd. Uiteindelijk heeft God hem als mens naar ons toegestuurd, om mensen over God te vertellen en van de ondergang te redden. Hij heeft dezelfde emoties die wij hebben ook gekend (angst e.d.), en door ons te onderwijzen wilde Hij voorkomen dat wij aan het eind van deze wereld voor eeuwig gestraft zouden worden. Hij heeft zelfs in het dodenrijk tegen mensen gesproken die al lange tijd gestorven waren, zodat ook zij nog een kans zouden krijgen. Ik zie niet in waarom de goddelijke natuur van Jezus Christus niet zou kloppen... je mag me uitleggen wat er volgens jou fout aan is.
En dit basseer je allemaal op?

Citaat:

EDIT: tijdens het schrijven van deze reply had je blijkbaar al geantwoord op de vraag over voorbeelden van fouten. Dat God spijt had van zijn schepping, wil niet meteen zeggen dat Hij door de aarde te scheppen ook een fout heeft gemaakt.
Nee, maar als hij alwetend is, zou hij weten dat hij spijt zou krijgen. Dus waarom zou hij iets maken waarvan hij weet dat het fout gaat.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 12:48
Verwijderd
Citaat:
tybs schreef op 13-03-2005 @ 13:31 :
Nope, de grondtekst heb ik inderdaad niet, maar de laatste bijbelvertaling die is uitgekomen spreekt van "een bekken", en deze vertaling schijnt zich zo nauwkeurig mogelijk aan de grondtekst te houden, en tegelijkertijd toch begrijpelijk alles weer te geven.
Ik ben overtuigd.

Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 13:09
tybs
tybs is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 13-03-2005 @ 13:46 :
[B]De ene nog onjuister dan de andere, op dit moment zijn er vrij goede methode om de leeftijd van de aarde te berekenen, deze wordt geschat op 4,6 miljard jaar. De eerste mensen waren er 4 miljoen jaar geleden, er worden regelmatig botten gevonden die ouder zijn dan 10000 jaar. Daarnaast wordt er in de Bijbel ook niet gesproken over dinosaurussen, terwijl die er toch echt wel waren.

[b]
En dit basseer je allemaal op?


Nee, maar als hij alwetend is, zou hij weten dat hij spijt zou krijgen. Dus waarom zou hij iets maken waarvan hij weet dat het fout gaat.
Laat me een voorbeeld geven van zo'n methode waarbij je op een paar miljard jaar uitkomt:

Op 18 mei 1980 was er een hevige vulkaanuitbarsting van de Mount St. Helens in Washington, U.S.A.. Het gebeuren werd door verschillende TV-teams gefilmd. De uitbarsting zorgde voor gigantische modderstromen die alles onderweg meesleurden: zand, slijk, blokken, bomen en dieren. In de vallei werd in een paar dagen tijd een gesteentelaag afgezet tot 200 meter dik. Op sommige plaatsen schuurden riviertjes in deze lagen echte 'canyons' uit, tientallen meters diep. Vijf jaar later was het gesteente reeds hard. Als één vulkaanuitbarsting zoiets kan teweegbrengen, wat moet een wereldwijde catastrofe als de zondvloed dan niet veroorzaakt hebben?
In 1996 ondernamen enkele wetenschappers, bij wijze van proef, een radiometrische datering van de nieuw gevormde vulkanische gesteenten van de Mount St. Helens. Ze gebruikten hiervoor de K-Ar methode, de meest gebruikte methode op lava's, waarmee o.a. 'Lucy' en andere australopithecinen (zogenaamde primitieve aapmensen) gedateerd zijn in Oost-Afrika. Dateringen werden uitgevoerd op de totale lava en op afzonderlijke mineralen (veldspaat, amfibool en pyroxeen). Wat was het resultaat? Ze bekwamen ouderdommen van 350.000 jaar tot 1,7 miljoen jaar, terwijl de lava slechts 16 jaar oud was.

Wat de dinosaurussen betreft, de bijbel sluit zeker niet uit dat deze hebben bestaan. Ze worden niet letterlijk genoemd, maar dat is het geval bij de meeste diersoorten... dat zou teveel leeswerk worden. In de bijbel wordt er wel gesproken van een paar uitzonderlijke beesten, zoals de Behemoth, waarvan aan de beschrijving niet duidelijk is of dit een nijlpaard of een dinosaurus was.

Met waar ik het op baseer, bedoel je daarmee alle dingen die ik vertel over Jezus Christus, of dat ik niet inzie waarom Zijn goddelijke natuur niet zou kloppen?

Wat het er spijt van geven betreft, Gods vreugde over de mensen die voor Hem kiezen is groter dan de spijt die Hij van Zijn schepping heeft... daarom heeft Hij deze aarde gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 13:24
Verwijderd
Citaat:
tybs schreef op 13-03-2005 @ 14:09 :
Laat me een voorbeeld geven van zo'n methode waarbij je op een paar miljard jaar uitkomt:

Goh en daarom is de rest ook fout...
De huidige dateringsmethode vinden vooral plaats via koolstof testen.

Citaat:

Wat de dinosaurussen betreft, de bijbel sluit zeker niet uit dat deze hebben bestaan. Ze worden niet letterlijk genoemd, maar dat is het geval bij de meeste diersoorten... dat zou teveel leeswerk worden. In de bijbel wordt er wel gesproken van een paar uitzonderlijke beesten, zoals de Behemoth, waarvan aan de beschrijving niet duidelijk is of dit een nijlpaard of een dinosaurus was.
Maar de uitmoording in de ijstijd wordt ook verzwegen en een meteoriet inslag komt ook niet ter sprake. Terwijl het toch een best aanwezig dier was. Daarnaast kan er ook niet over gesproken zijn als de wereld maar 10000 jaar oud is.

Citaat:

Met waar ik het op baseer, bedoel je daarmee alle dingen die ik vertel over Jezus Christus, of dat ik niet inzie waarom Zijn goddelijke natuur niet zou kloppen?
Dat jezus al langer bestond en dat hij door god als mens naar de aarde is gestuurd
Citaat:

Wat het er spijt van geven betreft, Gods vreugde over de mensen die voor Hem kiezen is groter dan de spijt die Hij van Zijn schepping heeft... daarom heeft Hij deze aarde gemaakt.
Je gaat niet in op het punt, waarom doet god iets als hij weet dat het niet goed gaat en hij toch overnieuw moet beginnen. Waarom maakt hij het dan niet in 1x goed.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 14:00
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
tybs schreef op 13-03-2005 @ 14:09 :
Ze bekwamen ouderdommen van 350.000 jaar tot 1,7 miljoen jaar, terwijl de lava slechts 16 jaar oud was.
Hierbij ga je er van uit dat het gesteente in kwestie voor het uit de vulkaan kwam helemaal niet bestond...

Klopt niet lijkt me.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 14:12
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
- 2 scheppingsverhalen in genesis?
- jezus werd geboren in bethlehem, vluchtte met zijn ouders naar egypte en groeide verder op in nazareth. oorspronkelijk kwam iig jozef uit bethlehem, maar dat had je waarschijnlijk zelf ook wel door. verder kan ik het niet zo snel vinden, heb je mss teksten?


- dat judas jezus aanwijsde, tsja. lijkt me geen echt struikelblok, maar het is op zich best logisch. jezus zou zo niet zo snel wegvluchten als een discipel hem naderde.


- jezus riep zijn vader aan, niet zichzelf. hij moest voor zijn vader leiden, zijn toorn dragen. god zijn is dan ook 3 personen, die samen een eenheid vormen.


- hoe kom je erbij dat god spijt had? iig valt daar om heen te praten. het bedroefde god, hij zag wat hij gedaan had en hij dacht bwvs 'moet dat nou zo?'. dat hoeft helemaal niet in te houden dat hij zich dit niet gerealiseerd had.
en als je mss bedoelt waarom god het kwaad toegelaten heeft, dat is geen tegenstrijdigheid in de bijbel. dat staat er niet in.
- bidden is in zekere zin overbodig, misschien. maar god 'wil er om gebeden zijn'. dat wil zeggen; ga nou zelf eens op de knieen voor mij. het is een middel van communiceren, waarmee god contact onderhoud met de mensen en ze alles aan hem kwijt kunnen. en een soort hopen op.
- verder vat ik je punt van de goddelijke natuur niet helemaal. laat mij het onmogelijke zien.
- de oudheid van de mens, daar heb je mss wel een punt. maar ik denk niet dat ik daarover kan oordelen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 14:16
tybs
tybs is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-03-2005 @ 15:00 :
Hierbij ga je er van uit dat het gesteente in kwestie voor het uit de vulkaan kwam helemaal niet bestond...

Klopt niet lijkt me.
K, ik moet eerlijk toegeven dat ik dit nog niet bedacht had. Ik weet de exacte bron van deze informatie helaas niet, anders zou ik zelf ff checken wat daar vermeld stond... ik heb het van een website die ik laatst tegenkwam.

Over de reacties van Luciano, ik kom hier later op terug, als mn vader vanavond weer thuis is... die kan me vast wel het een en ander over de ijstijd wat betreft de bijbel vertellen.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 14:29
Jude
Avatar van Jude
Jude is offline
Citaat:
tybs schreef op 13-03-2005 @ 13:31 :
Jezus is de Zoon van God, en Hij is hier degene die God aanroept. Dat Hij dit in klaagvorm deed verbaast me niet echt, aangezien Hij al uren aan het kruis vastgenageld hing en behoorlijk wat pijn moet hebben geleden.
Wat de schizofrenie betreft, ik zie bij één van de symptomen die bloedpropje gegeven heeft "een verslechtering van het sociale, intellectuele en verbale functioneren" staan. Volgens de bijbel is er in het allerminst sprake van dat Jezus problemen had met spreken... en zijn intellectuele vermogen lijkt ook niet echt omlaag te gaan, aangezien hij de schriftgeleerden, die toch behoorlijk wijs waren, steeds weer een goed antwoord wist te geven (denk maar aan Mattheüs 22, vanaf vers 16, met de vraag over belasting aan de keizer betalen). In de bijbel staat nergens dat Jezus aan schizofrenie zou lijden...
Mirage2000 doelt hier denk ik op een gespleten persoonlijkheidsstoornis, ook wel schizofrenie genoemd. Hij bedoelde dat het raar is dat Jezus zichzelf roept en vraagt waarom hij door zichzelf verlaten is. Toch?
Iig klopt dit niet, want Jezusis idd de zoon van god en niet god zelf. Jezus roept god aan en niet zichzelf.

Verder zal er heus wel het een en ander niet kloppen aan de bijbel en zullen er veel overschrijf- en vertaalfouten zijn gemaakt, logisch bij een verhaal van 2000 jaar oud.
__________________
coffee and tv
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 14:32
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
tybs schreef op 13-03-2005 @ 15:16 :
ik kom hier later op terug, als mn vader vanavond weer thuis is...
"gewoon geloven jong" .
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 15:55
Bart Klink
Bart Klink is offline
Er klopt zoveel niet aan de bijbel. Het is een combinatie van mythen (bijv. 2 scheppingsmythen, zondvloedmythe), het overdrijven van historische gebeurtenissen, het na enkele decennia opschrijven van mondeling overgeleverde verhalen (bijv. de evangeliën), het verzinnen van historische gebeurtenissen voor theologische redenen (bijv. de census uit Lucas), het verkeerd vertalen van teksten, het toevoegen van teksten, en nog veel meer.

Om even terug te komen op de datering waarna tybs verwijst, de K-Ar-methode is niet geschikt voor het dateren van jonge samples (o.a. omdat de foutmarge te groot is voor zulke jonge samples). Dit is hetzelfde als het meten van de diameter van een haar met de kilometerteller van een auto. Raar he dat er vreemde uitkomsten uitkomen? Dit zegt niets over de betrouwbaarheid van de techniek, maar over de onwetendheid van degene die de techniek laat gebruiken (de creationist in kwestie).

Het dogma van de triniteit (dat God, Jezus en de HG 1 zijn) is iets van latere ontwikkelingen in het vroegere christendom, dat zijn huidige vorm pas kreeg in 325 n.C. (op de concilie van Nicea). Jezus heeft nooit beweerd 1 te zijn met God, dit staat ook nergens in de oorspronkelijke bijbel.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!

Laatst gewijzigd op 13-03-2005 om 16:01.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-03-2005, 16:31
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik vind het heel vaag dat in het Christendom iemand anders dan ik voor mijn zondes boet. En dat als ik maar in Jezus geloof, ik in de hemel kom. Dat is toch onrechtvaardig? ( overigens, net zo onrechtvaardig als het atheisme)

Laatst gewijzigd op 13-03-2005 om 16:34.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 17:09
hatefukk
hatefukk is offline
Wat er niet klopt aan de bijbel? Het feit dat het samengesteld en grotendeels herschreven is door een hele reeks op macht beluste mensen.

"Ik vind het heel vaag dat in het Christendom iemand anders dan ik voor mijn zondes boet. En dat als ik maar in Jezus geloof, ik in de hemel kom. Dat is toch onrechtvaardig?"

Dit is één van de gevolgen van die herschrijvingen. De kruisigingsdood is natuurlijk een innerlijk gebeuren. Een soort 'massale verlossing' als in de huidige bijbelversie is ridicuul.
__________________
Fuck yeah
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 17:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-03-2005 @ 17:31 :
Ik vind het heel vaag dat in het Christendom iemand anders dan ik voor mijn zondes boet.
We zullen je helpen, of je nu wilt of niet!
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-03-2005 @ 17:31 :
( overigens, net zo onrechtvaardig als het atheisme)
ok, nu heb je mijn interesse, wie doe ik geweld of onrecht aan door niet te geloven?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 18:09
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:

Het dogma van de triniteit (dat God, Jezus en de HG 1 zijn) is iets van latere ontwikkelingen in het vroegere christendom, dat zijn huidige vorm pas kreeg in 325 n.C. (op de concilie van Nicea). Jezus heeft nooit beweerd 1 te zijn met God, dit staat ook nergens in de oorspronkelijke bijbel.
Citaat:
Wat er niet klopt aan de bijbel? Het feit dat het samengesteld en grotendeels herschreven is door een hele reeks op macht beluste mensen.
Kijk ff Hier , daar is Hugo Chrétien dieper op in gegaan en veel van die onzin verworpen
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 18:19
ValliantWarrior
Avatar van ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 12-03-2005 @ 21:48 :
Verder maakte hij de gegotene zee; van tien ellen was zij van haar enen rand tot haar anderen rand, rondom rond, en van vijf ellen in haar hoogte, en een meetsnoer van dertig ellen omving ze rondom.

en 30/10 = 3
terwijl pi 3,14159265 is.

ik vind het complete onzin om je hier druk over te maken, maar er loopt iemand rond die het een erg overtuigend bewijs vindt dat er fouten in de bijbel staan.
Voor diegene die het erg overtuigend vind, in 2 Kron 4:2 staat precies hetzelfde.
En er wordt door die persoon een ding vergeten, dat vat had een rand (staat in het vers daarna). Dus die kunnen ze bij de 10 el hebben meegerekend en bij de 30 el het eigelijke vat (dus zonder rand). Dan kom je dus tot de conclusie dat je niet weet hoe het vat er precies uit zag en hoe ze gemeten hebben, waardoor je niet kan zeggen dat het een feit is dat het niet klopt.
Daarbij komt ook nog eens dat het een beschrijving is en geen bouwtekening.
En er staat nergens dat Pi 3,0 is.

Conclusie: Het is niet bewezen dat het niet zou kloppen, die persoon die daarmee de Bijbel onderuit wil halen, wilt dat doen met zijn eigen mening, wat dus niet correct is.
__________________
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 19:07
XyZyX
Avatar van XyZyX
XyZyX is offline
Het verhaal van Noach... Die boot lijkt me iets te groot
__________________
AA = ÜBER
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 19:16
funqueen15
funqueen15 is offline
Adam en Eva (die eerste twee mensen op aarde) kregen twee zonen en die zonen kregen ook weer kinderen. Van wie kregen die zonen dan kinderen
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 19:42
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 13-03-2005 @ 19:19 :
Voor diegene die het erg overtuigend vind, in 2 Kron 4:2 staat precies hetzelfde.
En er wordt door die persoon een ding vergeten, dat vat had een rand (staat in het vers daarna). Dus die kunnen ze bij de 10 el hebben meegerekend en bij de 30 el het eigelijke vat (dus zonder rand). Dan kom je dus tot de conclusie dat je niet weet hoe het vat er precies uit zag en hoe ze gemeten hebben, waardoor je niet kan zeggen dat het een feit is dat het niet klopt.
Daarbij komt ook nog eens dat het een beschrijving is en geen bouwtekening.
En er staat nergens dat Pi 3,0 is.

Conclusie: Het is niet bewezen dat het niet zou kloppen, die persoon die daarmee de Bijbel onderuit wil halen, wilt dat doen met zijn eigen mening, wat dus niet correct is.
Als je één appel en nog één appel bij elkaar neemt, heb je zes appels.

Hierboven staat niet dat 1 + 1 = 6.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 20:27
Verwijderd
Citaat:
XyZyX schreef op 13-03-2005 @ 20:07 :
Het verhaal van Noach... Die boot lijkt me iets te groot
bedoel je niet iets te klein..?

en als dat hetgene is wat je bedoeld dan kan ik je een verklaring geven.

In de boot gingen van elk diersoort enkel het 'grondtype'.
Zo is voor de 100 verschillende hondenrassen, de dingo, de jakhals, de wolf etc. maar 1 grondtype, namelijk het grondtype 'hond'.
Uit dat grondtype kwamen de variteiten voort die we nu op aarde zien.
En de zeedieren hoefde niet in de boot.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 21:05
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-03-2005 @ 18:54 :
We zullen je helpen, of je nu wilt of niet!
ok, nu heb je mijn interesse, wie doe ik geweld of onrecht aan door niet te geloven?
Nee het systeem zelf is een onrechtvaardige. Ik geef maar een voorbeeld, stalin en moeder Theresa. Hij heeft miljoenen mensen laten vermoorden, en zij heeft veel goeds gedaan. Maar beiden zijn nu gewoon dood, volgens het atheisme. Noch heeft de massamoordenaar de straf gekregen die een moordenaar verdient, noch heeft de sociale vrouw een beloning gekregen voor haar daden. Dat vind ik zwaar onrechtvaardig.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 21:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Dat is niet 'volgens het atheisme', die mensen zijn gewoon gestopt met ademhalen en vervolgens weggerot, daar heeft geen doctrine verder nog iets mee te maken.

In feite vind je het gewoon lastig te accepteren dat iemand met misdaden weg kan komen en niet beloond wordt voor goed gedrag.

Tja, de wereld is hard, maar het is niet anders.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 21:20
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
funqueen15 schreef op 13-03-2005 @ 20:16 :
Adam en Eva (die eerste twee mensen op aarde) kregen twee zonen en die zonen kregen ook weer kinderen. Van wie kregen die zonen dan kinderen
Tja... daar is geen antwoord op. Een verklaring is er echter wel voor.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 21:21
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
T_ID schreef op 13-03-2005 @ 22:19 :
Dat is niet 'volgens het atheisme', die mensen zijn gewoon gestopt met ademhalen en vervolgens weggerot, daar heeft geen doctrine verder nog iets mee te maken.
Ja dat zeg ik toch ook? En tuurlijk is dat volgens het atheisme wel zo.

Citaat:
In feite vind je het gewoon lastig te accepteren dat iemand met misdaden weg kan komen en niet beloond wordt voor goed gedrag.
Jep. Jij niet?
Citaat:
Tja, de wereld is hard, maar het is niet anders.
Niet de wereld, maar hetgeen erna. En mijns inziens is het wel anders
Met citaat reageren
Oud 13-03-2005, 21:48
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 13-03-2005 @ 22:05 :
Nee het systeem zelf is een onrechtvaardige. Ik geef maar een voorbeeld, stalin en moeder Theresa. Hij heeft miljoenen mensen laten vermoorden, en zij heeft veel goeds gedaan. Maar beiden zijn nu gewoon dood, volgens het atheisme. Noch heeft de massamoordenaar de straf gekregen die een moordenaar verdient, noch heeft de sociale vrouw een beloning gekregen voor haar daden. Dat vind ik zwaar onrechtvaardig.
Wat is er logisch aan het rechtvaardige, dan?

http://en.wikipedia.org/wiki/Wishful_thinking
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Levensbeschouwing & Filosofie Jehova's getuigen
indie-gurl
348 10-04-2007 14:28
De Kantine Groot Moppentopic [1]
Negrotiator
82 16-01-2004 07:44
Levensbeschouwing & Filosofie Dit gedicht!!!!!!!! is verplicht!!!!!!!!! duidelijkheid over de islam!!!
IGRA
1 15-01-2004 16:53
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 21:52
Levensbeschouwing & Filosofie Onrechtvaardigheid in de Bijbel
Gatara
109 04-08-2003 06:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:17.