Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2003, 16:40
waaromniet?
waaromniet? is offline
En wel zover dat je bijna geen andere uitweg ziet dan zelfmoord. Is het dan gerechtvaardigt om deze persoon met geweld uit de weg te ruimen, vooropgesteld dat er geen andere uitweg is?
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2003, 17:26
L*c
Avatar van L*c
L*c is offline
ik zou liever sterven dan een moord plegen
__________________
ya tebya lyublyu
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 17:34
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
in zo'n situatie ben ik nu maar die persoon ombrengen brengt alleen maar nog meer
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 19:34
ganralph
ganralph is offline
je stelt simpelweg je eigen leven boven dat van een ander.

of bedoel je het als een vorm van zelfverdediging? tja, niemand dwingt je in principe tot zelfmoord (want dan is het weer moord).
zelfmoord is een keus, anders is het geen zelfmoord - en je mag niet iemand anders laten boeten voor iets wat nog steeds jouw keus is

dus: nee
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 19:56
*Burning water*
*Burning water* is offline
Nee. Je ziet immers bijna geen andere uitweg dan zelfmoord.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 20:39
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 18-09-2003 @ 20:56:
Nee. Je ziet immers bijna geen andere uitweg dan zelfmoord.
De andere uitweg is dus deze bewuste persoon wat aandoen.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 21:47
Hannibal
Hannibal is offline
Het is je eigen zwakheid dat je tot wanhoop gedreven bent. Accepteer die, wordt sterk en loop weg.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 21:49
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Hannibal schreef op 18-09-2003 @ 22:47:
Het is je eigen zwakheid dat je tot wanhoop gedreven bent. Accepteer die, wordt sterk en loop weg.
Ten eerste is dat een vooraanname, ten tweede is dat in geval niet mogelijk, het weglopen.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 18-09-2003, 21:59
Hannibal
Hannibal is offline
Los van het feit dat het natuurlijk belachelijke premises zijn, aangezien ze ervan uitgaan dat de mens een dom wezen is dat niet de eigen verantwoordelijkheid in hand kan nemen, zou mijn antwoord zijn dat ik ten eerste niet in rechtvaardigheid geloof.

De vraag is dus deze?
Wat gaat voor, Moord of Zelfmoord
Gesteld er zijn geen uitwegen.

Dit is natuurlijk slechts een probleem in je hoofd, aangezien het tegen de menselijke natuur ligt om in zo'n probleem terecht te komen. Het is als Zeno, je afvragen waarom Achilles de Haas nooit inhaalt.
__________________
We are all one. I do not follow a better path, I just follow another path.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 01:02
Tsasil
Avatar van Tsasil
Tsasil is offline
Vooropgesteld dat er slechts die twee keuzes zijn dan zou ik altijd voor mijn eigen leven kiezen en dus die ander vermoorden. Simpelweg omdat mijn eigen leven boven alles staat, en dus ook boven het leven van een ander, zeker als diegene mij tot deze waanzin drijft (want er zijn wat uitzonderingen).

Maar het is natuurlijk een belachelijke stelling, want zoals Ganralph al zei, zelfmoord is een eigen keuze en je kan er nooit toe gedwongen worden.
__________________
Johnny Tsunami is drunk
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 07:51
lovetear
Avatar van lovetear
lovetear is offline
Ik zie mezelf niet in staat om te vermoorden, noch mezelf, noch een ander. Ik denk dat ik door zou leven, hoe pijnlijk ook.

Zelfmoord vind ik zwak en moord vind ik arrogant. Ik zie mezelf wel eerder als zwak dan arrogant, maar eigenlijk geen van beiden.
__________________
Dat heb je soms...
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 08:30
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Tsasil schreef op 19-09-2003 @ 02:02:
Vooropgesteld dat er slechts die twee keuzes zijn dan zou ik altijd voor mijn eigen leven kiezen en dus die ander vermoorden. Simpelweg omdat mijn eigen leven boven alles staat, en dus ook boven het leven van een ander, zeker als diegene mij tot deze waanzin drijft (want er zijn wat uitzonderingen).

Maar het is natuurlijk een belachelijke stelling, want zoals Ganralph al zei, zelfmoord is een eigen keuze en je kan er nooit toe gedwongen worden.
Voor een normaal mens is dat een keuze, ja. Voor iemand die waanzinnig word niet meer. Je keuzevrijheid kan ernstig beperkt worden, en het kan mogelijk zijn dat je dit nog als enige uitwegen ziet.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 19-09-2003, 11:08
ganralph
ganralph is offline
als die ander expliciet jouw leven bedreidt, mag je ingrijpen onder het motto van zelf verdediging.
wanneer diegene je misschien drijft naar zelfmoord, ben JIJ nog steeds degene die je eigen leven bedreigt (met zeflmoord). je zou dus in het kader van zelfverdediging hooguit jezelf mogen vermoorden; beetje krom, maar het is wel zo.

"tot wanhoop gedreven" maakt je ook verminderd toerekeningsvatbaar; dus de alternatieve oplossing is je op laten nemen (bedoel ik niet flauw - maar als de enige optie in je leven moord of zelfmoord is, dan heb je een probleem)

dit verminderd toerekeningsvatbaar gedoe, maakt het ook dat jouw criteria voor zelfverdediging niet meer in verhouding staan tot het recht op leven van die ander persoon
Met citaat reageren
Oud 20-09-2003, 00:51
Nate
Avatar van Nate
Nate is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 18-09-2003 @ 17:40:
En wel zover dat je bijna geen andere uitweg ziet dan zelfmoord. Is het dan gerechtvaardigt om deze persoon met geweld uit de weg te ruimen, vooropgesteld dat er geen andere uitweg is?
Ruim voor dit moment aanbreekt vind ik dat al gerechtvaardigd. Dat is hoe dingen gaan.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 10:51
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 18-09-2003 @ 21:39:
De andere uitweg is dus deze bewuste persoon wat aandoen.
Hem iets aandoen is gerechtvaardigd, hem doden vind niet. Er zijn altijd alternatieven voor uit de weg ruimen.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 19:05
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
*Burning water* schreef op 22-09-2003 @ 11:51:
Hem iets aandoen is gerechtvaardigd, hem doden vind niet. Er zijn altijd alternatieven voor uit de weg ruimen.
Goed, en stel nou dat alleen het in leven zijn van deze persoon dit te weeg brengt?
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 22-09-2003, 19:38
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Eerst moord, dan de zelfmoord. Of allebei tegelijkertijd, lijkt me wel zo eerlijk.
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 01:44
Anonymous John
Avatar van Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Kazanka schreef op 22-09-2003 @ 14:38:
Of allebei tegelijkertijd, lijkt me wel zo eerlijk.
Suicide bomber!
__________________
So a baby seal walked into a club...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-09-2003, 09:32
Verwijderd
Mja, als het mijn leven of zijn leven is, dan gaat mijn leven toch boven het zijne. Alleen betwijfel ik dat a) mijn leven daarna nog leefbaar blijft (met al die processen en gevangenissen en schuldgevoelens) en b) dat dat de laatste uitweg is. Wat is er mis met vluchten, aangeven, etc?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 16:19
*carmen*
Avatar van *carmen*
*carmen* is offline
ALS iemand je tot waanzin drijft...
hoever laat je het komen... als jij het zover laat komen dat zelfmoord de enige oplossing is... is er ergens iets niet goed bij jouw. Groot probleem.
ik denk dat jij moet problemen dit op te lossen, door bij deze persoon uit de buurt te gaan. En je eigen onzekerheden, frustraties enz. op te lossen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 16:57
Optima
Avatar van Optima
Optima is offline
nee

mensen die op zich in laten praten om zelfmoord te plegen, verdienen het om te sterven.
De maatschappij gaat ten onder aan mensen met een zwak en nerveus gestel, waarom zaken straffen die wenselijk worden geacht?
__________________
When I eventually met Mr Right I had no idea that his first name was Always..
Met citaat reageren
Oud 23-09-2003, 17:14
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 23-09-2003 @ 17:57:
nee

mensen die op zich in laten praten om zelfmoord te plegen, verdienen het om te sterven.
De maatschappij gaat ten onder aan mensen met een zwak en nerveus gestel, waarom zaken straffen die wenselijk worden geacht?


Ik zou die ander killen, natuurlijk. Ik maak mezelf niet van kant omdat iemand anders toevallig mijn leven verziekt. Als er echt geen andere mogelijkheid is om hem of haar te laten ophouden moet ze er maar aan geloven, in dat geval. Het is hard maar waar. Waarom zou ik mijn eigen leven minder waarderen dan dat van een willekeurige ander?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 10:54
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 23-09-2003 @ 18:14:


Ik zou die ander killen, natuurlijk. Ik maak mezelf niet van kant omdat iemand anders toevallig mijn leven verziekt. Als er echt geen andere mogelijkheid is om hem of haar te laten ophouden moet ze er maar aan geloven, in dat geval. Het is hard maar waar. Waarom zou ik mijn eigen leven minder waarderen dan dat van een willekeurige ander?
*schouderklopje geeft*
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 12:45
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 18-09-2003 @ 17:40:
En wel zover dat je bijna geen andere uitweg ziet dan zelfmoord. Is het dan gerechtvaardigt om deze persoon met geweld uit de weg te ruimen, vooropgesteld dat er geen andere uitweg is?
De Bijbel zegt: "liever onrecht dragen dan zelf onrecht doen...."
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 13:28
Verwijderd
Citaat:
leonkorn schreef op 24-09-2003 @ 13:45:
De Bijbel zegt: "liever onrecht dragen dan zelf onrecht doen...."
Blijft natuurlijk de vraag waarom die Christenen dan dachten dat ze het recht hadden om heidenen uit te moorden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-09-2003, 20:18
Verwijderd
Zelfmoord plegen. Op die manier veroordeel je de kwal in kwestie tot een levenslang schuldgevoel. Tenzij het een gevoelloze zak is.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2003, 20:59
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Gewoon net als elk diersoort op deze wereld, de ander ombrengen
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 09:46
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-09-2003 @ 14:28:
Blijft natuurlijk de vraag waarom die Christenen dan dachten dat ze het recht hadden om heidenen uit te moorden.
Dat vraag ik me inderdaad ook af ....!
Met citaat reageren
Oud 25-09-2003, 19:07
moon
Avatar van moon
moon is offline
Moord nooit, ik denk dat dat me nog meer pijn zou doen als de gene die me tot die waanzin heeft gedreven. Je leven gaat dan net zo rot verder als het was.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 19:35
*Burning water*
*Burning water* is offline
Citaat:
waaromniet? schreef op 22-09-2003 @ 20:05:
Goed, en stel nou dat alleen het in leven zijn van deze persoon dit te weeg brengt?
Dan zou ik denk ik toch kiezen voor mijn leven. Het is gelukkig een beetje een ondenkbare situatie.. Zie Morgans reactie.
__________________
Met beide benen op de grond kom je niet ver..
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 19:47
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
Citaat:
Che Guevara schreef op 24-09-2003 @ 21:18:
Zelfmoord plegen. Op die manier veroordeel je de kwal in kwestie tot een levenslang schuldgevoel. Tenzij het een gevoelloze zak is.
Zal je net zien dat het in jouw geval een sadistische voodoo-goeroe is.
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2003, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Kazanka schreef op 28-09-2003 @ 20:47:
Zal je net zien dat het in jouw geval een sadistische voodoo-goeroe is.
Die pech zal ik hebben. Ach, die sadistische voodoo-goeroe gaat dan een paar jaar de bak in en krijgt nog TBS. Die komt dus niet zo snel meer op straat.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 22:33
funky!
funky! is offline
Zelfmoord plegen?
Het enige wat eeuwig is, is dood.. dus ik zou daar nog ff over nadenken
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 18:36
Roxann
Avatar van Roxann
Roxann is offline
Citaat:
L*c schreef op 18-09-2003 @ 18:26:
ik zou liever sterven dan een moord plegen
Straffe uitspraak hoor.
Ik denk dat in zo'n situatie menselijk egoïsme de bovenhand haalt.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 19:45
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Roxann schreef op 10-10-2003 @ 19:36:
Straffe uitspraak hoor.
Ik denk dat in zo'n situatie menselijk egoïsme de bovenhand haalt.
ik twijfel er ook een beetje aan. denk aan de balon, en je hebt geen verzekering, dus je moet je medevliegenier er uitgooien
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 10-10-2003, 21:52
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
Of zoals Herman Finkers het zo mooi verwoordde in zijn show 'het meisje van de slijterij':

'Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen.'
__________________
un petit coup de chance, c'est toujours là.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-10-2003, 09:45
Lyra
Avatar van Lyra
Lyra is offline
nooit moorden... ( mensen) ook mezelf niet.
__________________
isn't it ironic- play a mind game with me honey-
Met citaat reageren
Oud 13-10-2003, 19:05
waaromniet?
waaromniet? is offline
De vraag is niet wat je zou doen, de vraag is of het gerechtvaardigt is.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 00:04
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:
En wel zover dat je bijna geen andere uitweg ziet dan zelfmoord. Is het dan gerechtvaardigt om deze persoon met geweld uit de weg te ruimen, vooropgesteld dat er geen andere uitweg is?
Er zijn hier een paar dingen van belang.

1. Doet die persoon het met opzet? (zo ja, zie art 294 Sr, aanzetten tot zelfdoding)

2. Welke definitie van rechtvaardigheid hanteer je? Gaat het puur om hetgeen het recht voorschrijft? Of ook om morele / ethische rechtvaardigheid.

3. Moet die persoon dood als je hem met geweld uit de weg ruimt? Ik kan me voorstellen als je iemand met een rotschop een vliegtuig naar Paramaribo in werkt dat hij dan ook "met geweld uit de weg geruimd" is.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 09:17
Tjaslon
Tjaslon is offline
Indien er echt geen andere uitweg is, wat me overigens onmogelijk lijkt:
Je mag hem of haar vermoorden, maar je zult de consequenties moeten dragen. Wanneer je het leven van een medemens ontneemt, erken je dat je weinig waarde hecht aan een mensen leven. Jouw leven is gelijkwaardig aan het leven dat je ontnomen hebt: onwaardig om te leven volgens jou zelf.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 10:43
Lydayn
Lydayn is offline
Vraagje: hoe drijft deze persoon je tot waanzin? Volgens mij is dit toch wel aardig belangrijke informatie...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 12:32
Insane Juggalo
Insane Juggalo is offline
Dat lijkt mij inderdaad erg gerechtvaardigt.

Citaat:
When walking in open territory, bother no one. If someone bothers you, ask him to stop. If he does not stop, destroy him.

Bron:www.churchofsatan.com
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 12:42
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Lydayn schreef op 14-10-2003 @ 11:43:
Vraagje: hoe drijft deze persoon je tot waanzin? Volgens mij is dit toch wel aardig belangrijke informatie...
dat maakt niet uit het is maar een hypothese
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 17:57
Lydayn
Lydayn is offline
Citaat:
DeVeroorzaker schreef op 14-10-2003 @ 13:42:
dat maakt niet uit het is maar een hypothese
Nou... Volgens mij legt het wel gewicht in de zaak of de persoon in kwestie dag in dag uit opmerkingen maakt over je kleding, of de persoon alles en iedereen die je lief hebt heeft vernietigd...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 19:11
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Lydayn schreef op 14-10-2003 @ 18:57:
Nou... Volgens mij legt het wel gewicht in de zaak of de persoon in kwestie dag in dag uit opmerkingen maakt over je kleding, of de persoon alles en iedereen die je lief hebt heeft vernietigd...
pas in het laatste geval is de enige uitweg die persoon vermoorden of zelfmoord plegen
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2003, 20:06
Verwijderd
Inderdaad. Ik ben zwaar allergisch voor die roloogsmilie.

Er wordt hier gezegd: ALS iemand jou tot waanzin drijft. Dan maakt het dus niet uit waardoor dat is gekomen, je gaat ervan uit dát je tot waanzin bent gedreven.

Laatst gewijzigd op 14-10-2003 om 20:09.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2003, 09:52
Verwijderd
Ik heb wel eens gedacht van wel

maarrr

in werkelijkheid is het antwoord: nee
Met citaat reageren
Oud 17-10-2003, 10:35
Verwijderd
viva verbaal geweld!
Ik denk: Waanzin: Ontoerekeningsvatbaar:

Laatst gewijzigd op 17-10-2003 om 10:38.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2003, 19:40
Beryll
Beryll is offline
Nee, je maakt een fout.
Enkel wijzelf drijven ons tot waanzin. De ander is enkel een excuus voor het loslaten van alle grip op jezelf en het controleren van je woede. Juist omdat wij de confrontatie met onszelf niet durven en kunnen aangaan, komen wij tot waanzin. Er is geen excuus voor geweld!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Wedstrijd] Stemtopic Gedichtendag
Dingaantouwtje
60 26-02-2010 22:59
Flora & Fauna 'Haj zeehondje! Wat heb jij een mooie pels, die wil ik wel hebben!'
Dark Psycho
89 18-04-2004 21:05
Verhalen & Gedichten Onzekerheid
Saartje_Pluis
2 11-10-2001 17:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06.