Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Bekijk resultaten poll: Adrenaline is in jouw ogen...
...iets waar ik (bijna) niet zonder kan 47 43.12%
iets praktisch 30 27.52%
soms wel handig 26 23.85%
niet écht bruikbaar in de huidige samenlaving 4 3.67%
een overblijfsel van onze dierlijek oorsprong die hopelijk zo snel mogelijk eruit "ge-evolueerd" wordt... 1 0.92%
een woord wat ik net heb leren kennen, wat si het? 1 0.92%
Aantal stemmers: 109. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-04-2004, 16:02
Verwijderd
geef hier je mening.

die van mij: adrenaline pwnz, adrenaline rush voelt erg goed, zijn weinig dingen die beter voelen dan dat, gevaar enzo.

je voelt je pas echt levend als het gevaar het grootst is, is mijn mening.

hoi.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 16:08
SWA
SWA is offline
HEERLIJK MAN!!!!!!!!! wieeeeeeehiiiiiiiiiiieeeeeeeewwwwwwww
is maar 1 ding dat lekkerder voelt.....
__________________
wazzaa
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 16:12
Verwijderd
"iets waar ik (bijna) niet zonder kan".
Niet vanwege een gevoel ofzo, maar omdat het een belangrijke stof is in je lichaam, in stress situaties of als je gaat rennen. Bij actie dus.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 16:36
Verwijderd
Een combinatie tussen de twee antwoorden, ik heb het nodig omdat het praktisch is. Als je de werking van adrenaline kent, is dat ook logisch.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 16:55
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Iets praktisch: ik vind het wel een geweldige uitvinding van je lichaam
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 17:01
Fortisi
Avatar van Fortisi
Fortisi is offline
Ik vind het vreselijk, maar die optie staat er niet bij.
__________________
<av:sir Frank Dicksee - The Mirror|?>
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 17:14
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Mijn antwoord staat er niet tussen.
__________________
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 17:33
leucomelas
Avatar van leucomelas
leucomelas is offline
onmisbaar... *heel hard op je skateboard net langs een auto*
*een enge film kijken* *salto's maken met gym* *over een hoog en smal randje lopen*
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 19-04-2004 @ 17:55 :
Iets praktisch: ik vind het wel een geweldige uitvinding van je lichaam
yep en lekker ook
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 18:10
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
Fortisi schreef op 19-04-2004 @ 18:01 :
Ik vind het vreselijk, maar die optie staat er niet bij.
vreselijk? wees maar blij dat je adrenaline hebt als je een bot breekt of aan het bevallen bent oid
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 18:20
DrunkenMagician
Avatar van DrunkenMagician
DrunkenMagician is offline
Citaat:
leucomelas schreef op 19-04-2004 @ 18:33 :
onmisbaar... *heel hard op je skateboard net langs een auto*
*een enge film kijken* *salto's maken met gym* *over een hoog en smal randje lopen*
Je vergeet.... *iemand in elkaar slaan* *in elkaar geslagen worden*

Adrenaline =
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 18:26
Dark Psycho
Avatar van Dark Psycho
Dark Psycho is offline
't tis wel lekker zo nu en dan.
__________________
No fear is my weakness I hear when faith has been denied
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 19:13
SWA
SWA is offline
Citaat:
DrunkenMagician schreef op 19-04-2004 @ 19:20 :
Je vergeet.... *iemand in elkaar slaan* *in elkaar geslagen worden*

Adrenaline =
of *salto van 3 meter hoog*
__________________
wazzaa
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 21:26
Fortisi
Avatar van Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 19-04-2004 @ 19:10 :
vreselijk? wees maar blij dat je adrenaline hebt als je een bot breekt of aan het bevallen bent oid
Ok over het algemeen vind ik het vreselijk , ik kan gewoon niet tegen dat gevoel van spanning, gevaar trekt me niet, ik word gewoon helemaal kriebelig dan. Ook als ik opeens zo'n adrenaline stoot krijg , krijg ik pijn aan mijn handen
__________________
<av:sir Frank Dicksee - The Mirror|?>
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 21:44
Verwijderd
Citaat:
leucomelas schreef op 19-04-2004 @ 18:33 :
*over een hoog en smal randje lopen*
in dat geval kan je het juist beter stellen zonder, zodat je rustig blijft

btw, adrenaline = noodzakelijk?
ikd acht dat het gewoon een "luxe" was om wat voordeel te krijgen in gevaarlijke situaties.

Laatst gewijzigd op 19-04-2004 om 22:04.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Havock schreef op 19-04-2004 @ 22:44 :
btw, adrenaline = noodzakelijk?
ikd acht dat het gewoon een "luxe" was om wat voordeel te krijgen in gevaarlijke situaties.
ja dat had ik ook. en om je beter te kunnen concentreren ofzo?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2004, 22:12
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
Havock schreef op 19-04-2004 @ 22:44 :
btw, adrenaline = noodzakelijk?
ikd acht dat het gewoon een "luxe" was om wat voordeel te krijgen in gevaarlijke situaties.
bij pijn komt er ook adrenaline vrij.
toen je geboren werd heb je al een enorm adrenalineshot gekregen (mits je op natuurlijke wijze zonder verdoving bent geboren). baby's die via keizersnede of met verdoving zijn geboren zijn in hun verdere leven vaak veel sneller gestresst omdat ze dat adrenalineshot niet hebben gekregen (moeder voelde immers geen pijn --> ook geen adrenaline nodig).
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 09:00
Verwijderd
iets waar ik niet zonder kan, want als je lichaam geen adrenaline aanmaakt dan heb je gewoon een genetische afwijking waar je bepaald niet gezonder op wordt.

Een sterk verhoogd niveau van adrenaline heb ik meestal dan weer níét nodig, maar bij het sporten is het wel praktisch.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 13:58
Verwijderd
Hm, adrenaline krijg je niet zomaar. En in de meeste situaties dat ik het had, was het niet fijn, omdat die situaties niet leuk waren.

Dus 'af en toe wel lekker' vind ik een beetje raar antwoord.

Of je moet al adrenaline krijgen als je bijna scoort met voetbal ofzo.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:01
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
SWA schreef op 19-04-2004 @ 20:13 :
of *salto van 3 meter hoog*
of bokspringen over twee bokken achter elkaar, daarna stond ik te trillen op mn benen
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:11
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
k weet eigenlijk niet...k denk dat het inderdaad wel goed voor je is..maar ik kan niet zo zeggen dat ik het "lekker" vind ofzo...
__________________
I Woke Up This MorniNg And NobOdy Is GoNna BriNg Me DoWn ToDaY!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:21
Verwijderd
wel handig soms, lekker gevoel als je bijvoorbeeld in een achtbaan zit en je de adrenaline door je lichaam voelt gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 14:30
Verwijderd
Citaat:
zus en zo schreef op 19-04-2004 @ 23:12 :
baby's die via keizersnede of met verdoving zijn geboren zijn in hun verdere leven vaak veel sneller gestresst omdat ze dat adrenalineshot niet hebben gekregen
Hoe kan dat dan?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 18:15
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 20-04-2004 @ 15:30 :
Hoe kan dat dan?
moeders hebben bij een bevalling pijn, om het toch dragelijk te maken krijgen ze een adrenalineshot. Baby's krijgen dat mee via de navelstreng, zo'n baby heeft dat ook nodig om eruit te kunnen komen.
Bij verdoving (die je bij keizersnede sowieso krijgt) voelt de moeder geen pijn, waardoor ze geen adrenalineshot krijgt, die baby dus ook niet. Baby's die met verdoving zijn geboren hebben vaker ademhalingsproblemen na de geboorte en raken sneller gestresst (bv bij inenting, maar ook in hun latere leven bij tegenslagen enzo). hoe dit precies gaat weet ik niet, maar dat adrenalineshot zorgt er geloof ik voor dat ze beter tegen pijn kunnen. er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 19:32
Verwijderd
Hmm.. mag ik vragen waar je dat vandaan hebt?
Want ik wil er wel meer over weten en kan echt niks vinden op google.. en je zegt dat je zelf niet precies weet hoe het werkt..
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 20:28
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 20-04-2004 @ 20:32 :
Hmm.. mag ik vragen waar je dat vandaan hebt?
Want ik wil er wel meer over weten en kan echt niks vinden op google.. en je zegt dat je zelf niet precies weet hoe het werkt..
ik heb dat uit m'n boek van ontwikkelingspsychologie. "the development of children" geschreven door Michael en Sheila Cole. misschien dat je zo iets kunt vinden
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 20-04-2004, 20:57
Verwijderd
adrenaline-kicks zijn overigens geweldig.

een keer tijdens gym: we deden trefbal.
Nu, voor de onwetenden: dat was voordat ik serieus trainde en in die tijd had ik de motoriek van een in wodka gedrenkte dweil.

anyway, ofwel mijn worpen waren afzwaaiers, of ze werden geblokt/gevangen.
door het constante geblaat en gezeik van mijn tegenstanders werd ik zo pissig dat er iets knapte (mentaal, jullie hoeven niet te vrezen voor mijn gezondheid, beste kinders)

en toen gooide ik raak.
en hard.

en heb ik 2 tegenstanders aan het huilen gemaakt omdat de bal veel snelheid had bij het raken van hun gezicht.

dat was cool.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 14:39
toemba
Avatar van toemba
toemba is offline
Citaat:
ontwikkelingspsychologie
Verklaring van uit de geneeskunde: Lichaam maakt geen adrenaline bij pijn, maar bij stress
(ad ren = bijnier, waar ook cortico steroiden gemaakt worden => stresshormonen.. zonder deze ga je dood, dus ontopic: onmisbaar in de meest letterlijke zin van het woord)
De discussie pijn = stress is uitgebreid en lang.

De genoemde operatie (keizersnee).. Tja, bij ongeveer elke operatie worden voor, tijdens en/of na de procedure corticosteroiden toegediend, omdat een operatie door het lichaam wordt ervaren als extreme fysieke stress. Het verhaal dat kinderen via de navelstreng dus meer adrenaline krijgen als de moeder een natuurlijke bevalling heeft doorstaan, is dus regelrechte onzin. De letterlijke bewijzen heb ik voor je staan in Gynaecologie en verloskunde, 3e druk, maar dit is het ongeveer kort samengevat.

Bij extreme pijn maakt het lichaam endorfinen aan, "natuurlijke pijnstillers"

Morfine grijpt aan op receptoren van endorfine en geeft zo eenzelfde pijnstillend en sederend effect.

(2 bekende voorbeelden -cortisol & morfine- erbij gehaald om de uitleg iets simpeler te maken..)

Ben benieuwd naar je reactie..
__________________
For a nihilist, nothing at least is something..
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 15:03
grandmommy
Avatar van grandmommy
grandmommy is offline
Citaat:
zus en zo schreef op 19-04-2004 @ 23:12 :
bij pijn komt er ook adrenaline vrij.
toen je geboren werd heb je al een enorm adrenalineshot gekregen (mits je op natuurlijke wijze zonder verdoving bent geboren). baby's die via keizersnede of met verdoving zijn geboren zijn in hun verdere leven vaak veel sneller gestresst omdat ze dat adrenalineshot niet hebben gekregen (moeder voelde immers geen pijn --> ook geen adrenaline nodig).

oh, dan zal mijn bevalling wel heeeeel veeeel adrenaline opgewekt hebben bij mij moeder
__________________
Peanutbutter Motherfucker
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 15:07
grandmommy
Avatar van grandmommy
grandmommy is offline
Citaat:
Havock schreef op 20-04-2004 @ 21:57 :
adrenaline-kicks zijn overigens geweldig.

een keer tijdens gym: we deden trefbal.
Nu, voor de onwetenden: dat was voordat ik serieus trainde en in die tijd had ik de motoriek van een in wodka gedrenkte dweil.

anyway, ofwel mijn worpen waren afzwaaiers, of ze werden geblokt/gevangen.
door het constante geblaat en gezeik van mijn tegenstanders werd ik zo pissig dat er iets knapte (mentaal, jullie hoeven niet te vrezen voor mijn gezondheid, beste kinders)

en toen gooide ik raak.
en hard.

en heb ik 2 tegenstanders aan het huilen gemaakt omdat de bal veel snelheid had bij het raken van hun gezicht.

dat was cool.

hahaha, wreed man!
ik krijg altijd veel drenaline van schreeuwen. laats, ook toevallig bij gym, deden we volleyball, en ik moest dus de bal serveren, maar het ging niet echt, al ben ik normaal heel goed in serveren. dus iedereen begint zicxh ermee te bemoeien: 'doe dit, doe dat'... ik werd heel pissig en schreeuwde lkeihard dat ze hun bek moesten houden, die stelletje bemoeizuchtige kutkinderen. oooh, dat was lekker zeg, die totale ontlading...
__________________
Peanutbutter Motherfucker
Met citaat reageren
Oud 21-04-2004, 20:37
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
Citaat:
toemba schreef op 21-04-2004 @ 15:39 :
Verklaring van uit de geneeskunde: Lichaam maakt geen adrenaline bij pijn, maar bij stress
(ad ren = bijnier, waar ook cortico steroiden gemaakt worden => stresshormonen.. zonder deze ga je dood, dus ontopic: onmisbaar in de meest letterlijke zin van het woord)
De discussie pijn = stress is uitgebreid en lang.

De genoemde operatie (keizersnee).. Tja, bij ongeveer elke operatie worden voor, tijdens en/of na de procedure corticosteroiden toegediend, omdat een operatie door het lichaam wordt ervaren als extreme fysieke stress. Het verhaal dat kinderen via de navelstreng dus meer adrenaline krijgen als de moeder een natuurlijke bevalling heeft doorstaan, is dus regelrechte onzin. De letterlijke bewijzen heb ik voor je staan in Gynaecologie en verloskunde, 3e druk, maar dit is het ongeveer kort samengevat.

Bij extreme pijn maakt het lichaam endorfinen aan, "natuurlijke pijnstillers"

Morfine grijpt aan op receptoren van endorfine en geeft zo eenzelfde pijnstillend en sederend effect.

(2 bekende voorbeelden -cortisol & morfine- erbij gehaald om de uitleg iets simpeler te maken..)

Ben benieuwd naar je reactie..
ten eerste, dit is een boek over de ontwikkeling van kinderen, de informatie over verdoving e.d. bij bevallingen is uiteraard een medisch onderwerp, geen psychologisch (niet direct althans).

ten tweede, je hebt gelijk als je zegt dat adrenaline een stresshormoon is. De moeder staat echter wel onder stress bij een bevalling, en de baby krijgt wel degelijk adrenaline binnen via de navelstreng. De baby heeft dit nodig om tijdens de bevalling de druk op zijn/haar hoofd aan te kunnen en om het gemis van zuurstof aan te kunnen. Baby's die via een keizersnede geboren worden hebben hierdoor vaak moeilijkheden met ademhalen, dit komt door het gebrek aan adrenaline (wat de moeder niet heeft afgegeven doordat ze niet onder stress stond). Deze hormonen zorgen namelijk ook voor absorptie van vloeistof in de longen. Deze hormonen schijnen er ook voor te zorgen dat er meer bloed stroomt naar de vitale organen van de baby.

Dit blijkt uit onderzoek van Hugo Lagercrantz en Theodore Slotkin (1986).
Maar misschien is er recenter onderzoek wat dit weerlegt. Dat weet ik niet, dit onderwerp wordt ook niet behandeld in mijn studie (waarschijnlijk omdat het te biologisch is). Ik heb het hoofdstuk in m'n boek echter wel gelezen, vandaar dat ik deze beperkte kennis er wel van heb.
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 25-04-2004, 13:36
toemba
Avatar van toemba
toemba is offline
Hey

Sorry dat het zo lang duurde, maar ik had echt een onwijs lange reply getypt en toen liep explorer vast en toen kon ik hem niet meer posten..

Ook sorry voor mijn voorgaande reply. Toen ik het net nog eens doorlas leek het wel alsof ik je probeerde belachelijk te maken oid, dat was echt niet mijn bedoeling!

De moeder staat inderdaad onder stress bij bevalling, maar een operatie wordt zo mogelijk als nog grotere fysieke stress ervaren door het lichaam, aangezien de hele buik open ligt. Voor operaties krijgt bijna iedereen tegenwoordig stresshormonen toegediend om te voorkomen dat ze de verkeerde kant op slaan tijdens operaties.

Absorptie van vloeistof in de longen? Als de foetus vloeistof in de longen heeft, is het vaak ten gevolge van vruchtwater inademing. De foetus gaat zelf ademen wanneer de borstkas uit de moeder is. De trigger voor dit mechanisme is het verschil in druk "binnen en buiten " de moeder. Aangezien bij een keizersnee deze drukverandering niet waarneembaar is via dit mechanisme (omdat de foetus in een keer in zn geheel uit de moeder wordt gehaald) komt de ademhaling lastig op gang.

Corticosteroiden zorgen wel voor de ontwikkeling van surfanctant, een vloeistof-laagje op de binnenkant van de longblaasjes. Dit laagje zorgt voor verlaging van de oppervlakte spanning zodat de longen niet spontaan inklappen. Deze vloeistof is essentieel, dus volgens mij moet deze juist niet geabsorbeerd worden..

Overigens klopt het wel dat de foetus tijdens een bevalling ook onder grote stress staat, maar ik heb geen flauw idee hoe groot de invloed is van moederlijk adrenaline.. Want volgens mij maakt de foetus zelf ook al adrenaline, en is er geen onderscheid te maken tussen adrenaline van de moeder en van het kind, aangezien dit dezelfde stof is die geen persoon-specifieke antigenen bevat. Hier zijn de meningen in de onderzoekswereld nog steeds over verdeeld.
__________________
For a nihilist, nothing at least is something..
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 23:04
Soullar
Soullar is offline
Citaat:
SWA schreef op 19-04-2004 @ 17:08 :
HEERLIJK MAN!!!!!!!!! wieeeeeeehiiiiiiiiiiieeeeeeeewwwwwwww
is maar 1 ding dat lekkerder voelt.....
Komt adrenaline ook aan te pas.
__________________
'Ode aan Scatterheart' - 'Rotzooien deed je in 2000 op de achterste rij.'
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 23:20
squat
squat is offline
Ik denk trouwens dat dit topic over dopamine gaat en niet adrenaline.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 08:12
toemba
Avatar van toemba
toemba is offline
Ik denk van niet..
__________________
For a nihilist, nothing at least is something..
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 08:15
Verwijderd
*serious addicted*

Windsurfen zonder adrenaline?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 10:54
the_conquer
the_conquer is offline
adrealine en sex , de 2 dingen waar ik op / voor leef
__________________
Better to reign in hell than to serve in heaven
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 11:34
el manuel
Avatar van el manuel
el manuel is offline
Soms wel handig.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 15:05
Chris
Avatar van Chris
Chris is offline
Adrenaline is praktisch, het helpt je scherp zijn en snel reageren als je in gevaar bent.

Dat sommige mensen het gevaar opzoeken voor de rush die je ervan krijgt, is een ander verhaal...
__________________
oranje
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 11:44
Weylyn
Avatar van Weylyn
Weylyn is offline
Citaat:
Havock schreef op 19-04-2004 @ 17:02 :
geef hier je mening.

die van mij: adrenaline pwnz, adrenaline rush voelt erg goed, zijn weinig dingen die beter voelen dan dat, gevaar enzo.

je voelt je pas echt levend als het gevaar het grootst is, is mijn mening.

hoi.
Hehehe

One gains the most pleasure out of life by living on the edge.

Onmisbaar
__________________
Death is more universal than life. Everyone dies, but not everyone truly lives.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2004, 12:21
cyntha
Avatar van cyntha
cyntha is offline
soms wel handig
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Weerwolfspel #61
Verwijderd
500 27-07-2009 21:23
Liefde & Relatie LONGPOSTS: Mijn ideeën over liefde.
Rerisen Phoenix
58 13-06-2003 07:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:16.