Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2012, 19:44
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Ik keek op van het volgende nieuws;
Citaat:
Telegraaf do 02 feb 2012, 19:21
Vrijspraak vader die kinderen thuis lesgeeft
AMSTERDAM - Een vader die zijn kinderen thuis onderwijs geeft omdat hij geen school kan vinden die bij zijn geloofsovertuiging past, heeft de Leerplichtwet niet overtreden. Dat heeft het gerechtshof in Amsterdam donderdag geconcludeerd. Het sprak de man daarom vrij.

De vader schreef zijn kinderen niet in op een school. Hij en zijn gezin leven volgens het Sedevacantisme, een conservatieve stroming in de Katholieke Kerk. Volgens de man is er in de buurt geen enkele school die deze overtuiging uitdraagt of bevordert. De man heeft bedenkingen tegen scholen die deze richting niet voeren. Als iemand bedenkingen heeft over een school, en er in de buurt geen redelijk alternatief is, dan mag iemand zijn of haar kinderen thuishouden.

De kantonrechter sprak de man eerder al vrij. Het Openbaar Ministerie (OM) was het daar niet mee eens en ging in hoger beroep. Het had een boete van 1000 euro geëist.

De man vond op zijn beurt dat hij niet vervolgd had mogen worden, maar daar was het hof het niet mee eens.
Dit is toch een volkomen onhoudbare situatie? Geloof als reden om je kinderen uit de maatschappij te houden.
Het wachten is op scholen waar het geloof in het vliegende spaghettimonster als leidraad wordt gevolgd.
Het wordt (geloof ik) hoog tijd dat geloof uit de reguliere scholen gehaald wordt. Geloven doe je maar na schooltijd (als je er dan nog zin in hebt).

Wat jij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2012, 21:09
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Doet me denken aan streng gelovigen die hun kinderen niet laten inenten... De vader geeft in mijn ogen niet genoeg om zijn kind en ik vind het uberhaupt erg stupide om dat te doen. Nou, leer achterstand en sociale achterstand? Misschien ook nog polio erbij?
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 02-02-2012, 21:41
Verwijderd
Dat krijg je met een losgeslagen vrijheid van geloof.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2012, 21:52
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Te belachelijk voor woorden natuurlijk. En ik heb medelijden met die kinderen.

Ik vind ook eigenlijk wel dat er iets tegen gedaan moet worden, want die kinderen zijn er de dupe van. Die moeten beschermd worden, vind ik. Die groeien op en hebben geen idee hoe het er in de maatschappij aan toegaat.

It borders on child abuse.

Ik heb ook het idee dat het misschien verstandig is om de kinderbescherming erbij te halen, of zo. Want dan wordt een eventuele volgende zaak vanuit een heel ander oogpunt bekeken. Dit is niet goed voor die kinderen, en dan zijn er natuurlijk weer heel andere, meer recente wetten van toepassing - en zodra die twee dingen strijdig zijn met elkaar, moet er sowieso iets aan gedaan worden.

Laatst gewijzigd op 02-02-2012 om 21:58.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2012, 21:53
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Tja, er is nog veel wetgeving die dateert uit de tijd van de verzuiling. Het zou beter zijn om iedere verwijzing naar religie uit de (grond)wet te schrappen, valt allemaal prima onder de vrijheid van meningsuiting. En dan is er ook geen discriminatie meer tegen mensen die om niet-religieuze redenen debiel zijn.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2012, 11:55
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Homeschooling is geen goed iets, kijk naar de VS hoe bizar weinig sommige kinderen daar geleerd worden door de ouders.

Je kinderen indoctrineren is al een schande, maar ze ook nog eens buiten het schoolsysteem houden is gewoon intellectuele achterstanden uitlokken.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 03-02-2012, 12:59
DeZiekeGnoe
Avatar van DeZiekeGnoe
DeZiekeGnoe is offline
Inderdaad. Geloven oké, maar dit is gewoon kindermishandeling.
__________________
In omnia paratus
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 17:54
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Misschien tijd om de rechters in dit land even terug te fluiten voor wat bijscholing. Zoals gezegd, homeschooling in de VS mag toch op zich al een sluitend argument hiertegen zijn. Bovendien is de vrijheid van religie in onze (niet bindende!) grondwet niet gedefinieerd als iets dat boven alles gaat. Sterker nog, er staat letterlijk dat het minder belangrijk is dan wettelijke restricties, zoals bijvoorbeeld de leerplicht.

Een rechter die een vonnis kan vellen dat daar het tegenovergestelde van is zit er gewoon naast.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 04-02-2012, 21:14
Verwijderd
Citaat:
(niet bindende!)
Ja. Dus. Ahem.

De uitspraak heeft een gedegen juridische basis. Dit los je alleen op door het bijzonder onderwijs te verbieden en alleen openbaar onderwijs toe te staan.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 18:11
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Dit los je alleen op door het bijzonder onderwijs te verbieden en alleen openbaar onderwijs toe te staan.
Hoewel dit mijn voorkeur heeft vind ik de term in de uitspraak "en er in de buurt geen redelijk alternatief is" gewoon veel te makkelijk.
Het betekent dus dat de thuisoptie wèl een redelijk- of een beter alternatief was? Lijkt me verre dan dat.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2012, 18:19
Verwijderd
Ja maar dat is natuurlijk open voor interpretatie. Zowel 'in de buurt' als 'redelijk alternatief'.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2012, 17:28
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Die kinderen kunnen gewoon naar een openbare school worden gestuurd en in hun vrije tijd geloofsonderwijs genieten als het blijkbaar zo hard nodig is. Ik zat op een katholieke basisschool waar meerdere islamitische kinderen op zaten en die kregen na schooltijd extra les.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ‎
Promillage
499 12-11-2007 18:22
Levensbeschouwing & Filosofie Dat zijn een hoop beestjes...
akumabito
498 23-12-2006 23:08
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' ('was 't maar wah')
Verwijderd
500 08-05-2006 16:04
Algemene schoolzaken LERAREntekort en TOCH VEEL mensen die LERAAR worden willen?
kleinedraak
23 03-07-2002 20:36
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Partijprogramma Fortuyn
Unexplained
192 06-05-2002 21:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:39.