Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2008, 20:00
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik heb de laatste tijd vaak last van kramp. Meestal bij het sporten (wedstrijdzwemmen), maar soms ook als ik iets uit een hoge kast wil pakken of als ik opsta van de bank na een uurtje tv-kijken. Het was eerst vooral kramp in mijn kuit, maar tegenwoordig heb ik vaak kramp in mijn bovenbeen, en soms in mijn voet. Die kramp in mijn bovenbeen is de laatste 4 weken 3 keer voorgekomen, en dan heb ik er ook echt nog 3 dagen spierpijn van.
Ik dacht eerst dat het kwam doordat ik niet goed inzwom, maar de laatste tijd doe ik aan inzwaaien op de kant en goed inzwemmen, dus daar ligt het niet aan. Ook doe ik mijn best om genoeg te drinken (van te voren), en ik neem tegenwoordig een bidon water mee naar de training. Verder heb ik op internet al gelezen dat het kan komen door een tekort aan bepaalde stoffen (o.a. magnesium), maar volgens mij eet ik genoeg voedsel waar dit wel in zit. Mijn eetpatroon is in ieder geval niet echt veranderd de laatste tijd.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn vragen:
1) Waar kan die kramp door veroorzaakt worden, en hoe kan ik het dus voorkomen?
2) Heeft het nut/is het zinnig om bij de huisarts om een bloedonderzoek te vragen, om de mogelijkheid van een tekort uit te sluiten?
3) Hoe kun je rekken als je kramp in de binnenste of achterste spier in je bovenbeen hebt?
Met citaat reageren
Oud 11-04-2008, 22:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Gebruik jij nog veel Brycanyl? Van luchtwegverwijders kan je namelijk kramp krijgen Verder kan het komen door een tekort aan magnesium wat je kan oplossen door magnesiumtabletten te slikken maar volgens mij zit dit ook in groene bladgroente. Een tekort aan natrium, kalium of vocht kan volgens mij ook voor kramp zorgen. Of het nut heeft om te laten testen weet ik niet. Ik denk zelf dat als je echt een tekort hebt dat je dat ook wel aan andere dingen merkt met zulke essentiele stoffen en dat het dus wel meevalt. Weet ook niet hoe makkelijk jouw huisarts is, de een doet sneller bloedonderzoek dan de ander. Hoe je moet rekken zou ik niet weten maar in principe zou masseren in de richting van je hart net zo goed moeten werken als rekken.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-04-2008, 10:02
the unknown 1
the unknown 1 is offline
Magnesiumtabletten, veel water drinken, spieren niet te hard inspannen (vooral als ze vermoeied zijn ze volledig uitrekken en er veel kracht op zetten kan leiden tot krampen => zie kastvoorbeeld), je goed opwarmen bij het sporten, geleidelijk aan in het zwembad stappen ; temperatuurverschil kan zoiets ook opwekken ..
Met citaat reageren
Oud 12-04-2008, 13:33
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Gebruik jij nog veel Brycanyl? Van luchtwegverwijders kan je namelijk kramp krijgen
Ik heb de laatste 3 maanden helemaal geen Brycanyl gebruikt, dus daar ligt het niet aan. (Ik wist trouwens niet dat dat ook voor kramp kon zorgen!)
Citaat:
Hoe je moet rekken zou ik niet weten maar in principe zou masseren in de richting van je hart net zo goed moeten werken als rekken.
Masseren helpt wel een beetje, maar dan vooral als de ergste kramp is weggezakt. Dat dat richting je hart moet, wist ik niet. Dat zal ik de volgende keer eens proberen.

Citaat:
Magnesiumtabletten, (...)
Wat ik me afvroeg: kan het kwaad om magnesiumtabletten of iets dergelijks te slikken, als het niet door een tekort aan die stof ligt? Oftewel: hoe erg is het als je te veel magnesium binnenkrijgt?

Citaat:
veel water drinken, spieren niet te hard inspannen (vooral als ze vermoeied zijn ze volledig uitrekken en er veel kracht op zetten kan leiden tot krampen => zie kastvoorbeeld), je goed opwarmen bij het sporten, geleidelijk aan in het zwembad stappen ; temperatuurverschil kan zoiets ook opwekken ..
Veel water drinken probeer ik intussen te doen, maar dat lijkt nog niet direct echt te helpen. Ik doe tegenwoordig aan inzwaaien, zodat mijn spieren al warm zijn voor ik begin met de training (dit deed ik eerst nooit; dit gaf toen nooit problemen). Het enige wat niet kan is geleidelijk aan het zwembad in: de training begint en dan duik je erin en begin je aan het inzwem-programma (wat dus nog rustig is, om je spieren warm te maken en je lichaam te laten wennen aan het water).
Het niet te hard inspannen van de spieren gaat wel, tot ik heel fanatiek een bepaalde opdracht uit wil zwemmen, of bijvoorbeeld een wedstrijd heb waarbij ik fanatiek zwem. Dan gebruik ik mijn benen behoorlijk fel en zet ik dan ook stevig af tegen de kant. Vaak zijn dat ook de momenten waarop de kramp begint (maar niet altijd).
Met citaat reageren
Oud 12-04-2008, 18:02
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Een overschot van magnesium plas je gewoon weer uit, dus dat is niet schadelijk. (en alle magnesium die je opeet wordt ook niet allemaal opgenomen)
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 11:38
Verwijderd
idd, gewoon magnesiumtabletten proberen

ik eet ook supergezond en echt wel genoeg, maar op de één of andere manier had ik toch heel vaak krampen, en sinds ik magnesium inneem dus niet meer.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2008, 20:05
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ken via een forum heel veel mensen met astma die aan de luchtwegverwijders zitten en daar kramp van krijgen en ook magnesium bijslikken (en dus niet perse ook een tekort aan magnesium hebben) dus ik denk niet dat dat veel kwaad kan.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2008, 17:22
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Dan zal ik dat binnenkort eens gaan proberen. Bedankt voor de tips!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2008, 08:57
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Na hoe lang zou je moeten merken of het slikken van magnesiumtabletten effect heeft?
Met citaat reageren
Oud 19-04-2008, 19:26
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je lichaam neemt niet alle magnesium die je eet op, dus dat kan wel een maand duren...
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 08:30
Verwijderd
mijn apotheker zei nochtans dat het onmiddellijk begint te werken, en dat is overigens ook mijn ervaring. "nu een tabletje, straks zwemmen en als bij wonder geen kramp"
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 20:03
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
mijn apotheker zei nochtans dat het onmiddellijk begint te werken, en dat is overigens ook mijn ervaring. "nu een tabletje, straks zwemmen en als bij wonder geen kramp"
Maar zou ik dan structureel iedere dag zo'n tablet moeten nemen, of alleen de dagen dat ik ga zwemmen, en dan dus een paar uur voor het zwemmen daadwerkelijk begint?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 20:12
Verwijderd
Citaat:
Maar zou ik dan structureel iedere dag zo'n tablet moeten nemen, of alleen de dagen dat ik ga zwemmen, en dan dus een paar uur voor het zwemmen daadwerkelijk begint?
goh, geen idee eigenlijk ... *leest bijsluiter* staat niks van in ook.
vraag anders eens bij de apotheker, die weet dat normaal gezien wel. het lijkt me allebei sowieso geen kwaad te kunnen, maar persoonlijk zou ik ze gewoon elke dag nemen, als je er regelmatig last van hebt, ook buiten het zwemmen om.
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Seksualiteit Bedblunders
Overhemd
38 21-08-2011 21:18
Lichaam & Gezondheid Mirena spiraaltje
Verwijderd
22 18-11-2007 18:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:56.