Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-06-2011, 08:18
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Dat is het probleem juist een religie wil mensen ontwikkelen.
school beoogt dat mensen zichzelf ontwikkelen


Ik ben het bepaald niet eens met de antroposofen echter het zijn geen religieuzen;
Ja, dat zal inderdaad het verschil zijn. Al denk ik dat het op verreweg de meeste religieuze scholen erg mee zal vallen, op bijna alle scholen is wel ruimte om je eigen mening naar voren te brengen.

Wat dat laatste punt betreft, dat is dus niet zo duidelijk. Wat ik ervan gehoord heb, is dat er bijvoorbeeld elke ochtend begonnen wordt met een bepaald gebed, dat vind ik wel degelijk onder religie vallen. En zie ook dit: http://www.horusconsult.nl/blog/entr...je-school.html Het Christendom is ook belangrijk binnen de antroposofie.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-06-2011, 09:57
Alpha_Omega
Avatar van Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Scholen met een religieuze basis moeten worden afgeschaft, maar het is inderdaad zo dat er (gelukkig) veel scholen zelf al erg weinig met hun religieuze basis doen.
__________________
My future's so bright; I gotta wear shades
Met citaat reageren
Oud 23-06-2011, 15:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ja, dat zal inderdaad het verschil zijn. Al denk ik dat het op verreweg de meeste religieuze scholen erg mee zal vallen, op bijna alle scholen is wel ruimte om je eigen mening naar voren te brengen.
Ja ik overdrijf wat nederland betreft natuurlijk heel erg, maar in potentie is het onverenigbaar en kan het rare vormen aannemen.

De andere kant van mijn betoog is net zo makkelijk dat ik het onzin vind om mensen hun kruisje, visje of whatsitnot te hebben én publique.

Citaat:
Wat dat laatste punt betreft, dat is dus niet zo duidelijk. Wat ik ervan gehoord heb, is dat er En zie ook dit: http://www.horusconsult.nl/blog/entr...je-school.html Het Christendom is ook belangrijk binnen de antroposofie.
Och hier in huis zit een kind met zo'n antroposofische achtergrond, en zeker is het waar dat antroposofen geschiedenis in de methode opnemen (maar niet persé alleen christelijk)
Het zal verschillen per instelling.

Citaat:
bijvoorbeeld elke ochtend begonnen wordt met een bepaald gebed, dat vind ik wel degelijk onder religie vallen.
Ja dat kan ik niet bepaald goedkeuren ik vind dat mensen vrij moeten zijn te kiezen of ze dan wel dan niet willen bidden, geen idee waarom dat überhaupt op een school zou moeten (al was het een religieuze)
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 24-06-2011, 08:34
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja ik overdrijf wat nederland betreft natuurlijk heel erg, maar in potentie is het onverenigbaar en kan het rare vormen aannemen.
Ja, en hoewel de meeste algemene christelijke en katholieke scholen eigenlijk alleen in naam christelijk of katholiek zijn, krijg je nu natuurlijk ook te maken met islamitische scholen en zijn er ook nog steeds gereformeerde scholen waarbij je toch graag zou willen zien dat ze ook op een normale, objectieve manier over onderwerpen als de evolutieleer en homoseksualiteit kunnen spreken... Het zou al beter zijn als dan gezegd wordt: "Ja, en vanuit ons geloof denken we er zo en zo over, maar veel mensen in Nederland denken dit en dit", maar nu wordt er ook vaak nog een oordeel aan gehangen: "en wat zij denken is zondig en wij hebben gelijk". Dat laatste moet eraf, daar mogen de kinderen zelf over nadenken.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-06-2011, 11:20
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Ik heb liever dat men helemaal niet zegt: Vanuit deze en deze context denken we er zo over.

heb liever dat ze het zo doen:
We gaan het hebben over "..." wie wil er wat over kwijt.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Depressie of aanstellerij?
dreklop
8 02-05-2014 00:13
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
Verwijderd
488 20-08-2005 23:14
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een indrukwekkende correspondentie tussen Ayaan Hirsi Ali en Job Cohen
Gatara
174 27-03-2004 21:52
Liefde & Relatie stelling: echtscheiding moet duurder
de abt van sion
115 15-09-2003 21:52


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:30.