Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-08-2011, 23:28
Verwijderd
Ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die ooit een alpha cursus hebben gevolgd en hoe ze dat vonden. Ik zit eraan te denken om een cursus te volgen, maar twijfel nog.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-08-2011, 23:29
Verwijderd
Ter info:

Een Alpha-cursus is een kenningsmakingscursus over het christelijke geloof. De cursus duurt tien avonden en een weekend. In een goede en open sfeer kunnen belangstellenden zelf ontdekken wat het betekent om christen te zijn. De cursus wordt wereldwijd gegeven, in vele soorten christelijke kerken en iedereen gebruikt hetzelfde materiaal.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2011, 23:30
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Waarom zou je zo'n cursus willen volgen?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 00:05
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Waarom zou je zo'n cursus willen volgen?
Inderdaad, wat hoop je met zo'n cursus te bereiken? Er zijn genoeg boeken over het christendom te vinden.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 00:09
Verwijderd
Is dat een serieuze vraag of is het meer om me af te kraken?

Als het serieus is: ik ben erg geïnteresseerd in het geloof. Ik ben zelf niet christelijk opgevoed maar ben wel via vrienden op mijn vijftiende in aanraking gekomen met het geloof en de kerk. Ik voelde me erg thuis bij die specifieke kerk en die groep. Ik weet echter weinig van de bijbel en alles, dus ik wil er meer over leren en ik hoop ook verschillende stromingen en visies in de geloofsgemeenschap te leren kennen.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 00:11
Verwijderd
Naar mijn idee gaat geloven juist om het contact met mensen. Geloven doe je niet alleen. Bovendien zijn er zoveel verschillende visies, ik wil er met mensen over praten. Tekenen kun je ook uit boeken leren, maar daar gaan toch ook veel mensen voor naar een cursus.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 00:17
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Oh nee. Ik was al bang dat het zo over zou komen, maar dat is absoluut neit m'n bedoeling. Maar als je zo'n cursus wilt doen, ben ik eerst benieuwd naar je beweegredenen. Zelf had ik überhaupt nog niet van de cursussen gehoord.

Is er iets in je leven waardoor je steun zoekt in het geloof? Ik vind het wel opmerkelijk als ongelovigen gelovig worden.

Verder weet ik niet of ze je bij zo'n cursus kunnen helpen. Religie is in principe niet zo ingewikkeld: Geloof in god, 'wees oprecht', en als je dan bidt, voel je dat 'het waar is'.
Voor de duidelijkheid, ik ben het hier niet mee eens. Maar als je gelovig denkt te willen/kunnen worden, zou ik eerst eens wat stevige bidsessies inlassen.

En verder: Kost zo'n cursus wat, behalve tijd?

Oh, en je hebt het over een specifieke groep. Mag ik vragen welke groep dat is?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 00:43
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Naar mijn idee gaat geloven juist om het contact met mensen. Geloven doe je niet alleen. Bovendien zijn er zoveel verschillende visies, ik wil er met mensen over praten. Tekenen kun je ook uit boeken leren, maar daar gaan toch ook veel mensen voor naar een cursus.
Mensen kunnen zelf wel beoordelen hoe ze willen geloven. Dat kan net zo goed samen als alleen.

Zelf heb ik geen ervaring met die cursus. Het lijkt me wel handig om van te voren te weten welke kennis je ervoor nodig hebt. Gaat het om de inhoud van het OT en NT of welke invloed het christendom tegenwoordig heeft. Als je de bijbel hebt gelezen, ken je in ieder geval al de basis. Die verhalen interpreteer je op je eigen manier en het moet niet zo zijn dat die cursus verteld op wat voor een manier je die verhalen moet zien.

Maar goed, je kunt altijd één avond proberen en kijken of het wat is.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 01:27
Verwijderd
Citaat:
Oh nee. Ik was al bang dat het zo over zou komen, maar dat is absoluut neit m'n bedoeling. Maar als je zo'n cursus wilt doen, ben ik eerst benieuwd naar je beweegredenen. Zelf had ik überhaupt nog niet van de cursussen gehoord.

Is er iets in je leven waardoor je steun zoekt in het geloof? Ik vind het wel opmerkelijk als ongelovigen gelovig worden.

Verder weet ik niet of ze je bij zo'n cursus kunnen helpen. Religie is in principe niet zo ingewikkeld: Geloof in god, 'wees oprecht', en als je dan bidt, voel je dat 'het waar is'.
Voor de duidelijkheid, ik ben het hier niet mee eens. Maar als je gelovig denkt te willen/kunnen worden, zou ik eerst eens wat stevige bidsessies inlassen.

En verder: Kost zo'n cursus wat, behalve tijd?

Oh, en je hebt het over een specifieke groep. Mag ik vragen welke groep dat is?
Er is niet iets speciaals waarom ik steun zoek. Ik vind het gewoon mooi, het intrigeert me (lang niet alle manieren hoor). Mij gaat het niet om het geloven in een god op zich, maar meer om de manier waarop je je leven vorm geeft. Ik ben een aantal keren in Taizé geweest (www.taize.fr/nl) en daar heb ik veel mooie mensen ontmoet, ik heb er stukken uit de bijbel gelezen en bijbelstudies gehad (een broeder geeft "les" en daarna bespreek je dat in je ontmoetingsgroep) en ik heb er ook gebeden (je gaat er drie keer per dag naar de kerk, maar het zijn wel een speciaal soort vieringen, heel meditatief). Ik vond dat heel mooi. Het geloof geeft voor mij misschien meer een richting, een ideaal.

De cursus kost nauwelijks wat. Je betaalt voor de maaltijd die je nuttigt (2 eurie ofzo) en voor het weekend gemiddeld 30 euro.

De groep was een jongerengroep. Verder was iedereen heel open. Niets tegen homoseksualiteit, euthenasie en abortus ed. Niemand buitensluiten, dus ook niet andersgelovigen (binnen of buiten het Christelijk geloof). Een groep mensen met wie ik serieus kon praten, maar ook kon lachen en leuke dingen kon doen.
Citaat:
Mensen kunnen zelf wel beoordelen hoe ze willen geloven. Dat kan net zo goed samen als alleen.

Zelf heb ik geen ervaring met die cursus. Het lijkt me wel handig om van te voren te weten welke kennis je ervoor nodig hebt. Gaat het om de inhoud van het OT en NT of welke invloed het christendom tegenwoordig heeft. Als je de bijbel hebt gelezen, ken je in ieder geval al de basis. Die verhalen interpreteer je op je eigen manier en het moet niet zo zijn dat die cursus verteld op wat voor een manier je die verhalen moet zien.

Maar goed, je kunt altijd één avond proberen en kijken of het wat is.
De kern van het geloof zit hem, wat mij betreft, toch in het contact met anderen. "God is liefde" , ook al klinkt dat zo cliché en zwijmelerig en weet ik wat. Voor wat ik er van weet is de weg die Jesus bewandelde er een van iedereen benaderen, liefhebben, niemand buitensluiten, jezelf opofferen voor anderen ed.

Voor de cursus is helemaal geen kennis nodig, het is juist een "beginnerscursus". Natuurlijk interpreteert iedereen de bijbel op een eigen manier. Daarom ga je in zo'n cursus in gesprek met elkaar. Je krijgt een lezing en daarna ga je daarover praten.

Ik heb trouwens het gevoel dat ik mezelf moet verdedigen. Ik wil het daar graag met anderen over hebben hoor, over het "waarom ik dit wil", maar dan toch graag in een ander topic of via pm of weet ik wat, voor zo ver het niet met de cursus te maken heeft.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 06:27
Scoot
Avatar van Scoot
Scoot is offline
Tegen mij hoef je je niet te verdedigen, hoor. Ik val je niet aan, ik ben gewoon benieuwd. Maar ik zal het topic verder met rust laten zodat mensen die ervaring hebben met de cursus reageren.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 09:19
Verwijderd
Klinkt mij in de oren als dat je 10 dagen christen-propaganda om je oren krijgt om vervolgens deel uit te moeten maken van een groep zweverige individuen die elkaar geforceerd aardig dienen te vinden. Prima uit te houden als je into dat soort dingen bent.

Maar ieder zijn meug natuurlijk. Als je zo gecharmeerd bent van het hele gebeuren, waarom twijfel je dan en waarover? En waarom zou je je willen bekeren als je nog heel weinig kennis hebt van hetgeen waar je je naar wil bekeren?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 09:49
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Zelf heb ik nog nooit een Alpha-cursus gedaan maar ik weet wel dat het geen opdringerig gedoe is. Het lijkt heel makkelijk om het zo te noemen als je neutraal/negatief tegenover het christendom staan aangezien het toch lijkt dat je wat christen-propaganda om de oren krijgt en dat je het daar maar mee eens moet zijn.

Een alpha-cursus doe je vrijwillig, je kunt gaan en staan waar je wilt. Het is alleen om eens een andere kant te zien dan wat je doorgaans uit de media haalt. Voor wat ik weet is het gewoon een avond waar je praat over het christelijk geloof met kerkleden in een fijne omgeving. Eerst avondeten met z'n allen en daarna een lezing oid. en gewoon praten. Men gaat er niet vanuit dat je alles klakkeloos overneemt natuurlijk, op die manier werkt het niet en dat snappen de mensen die de cursus geven ook wel.

Lentekriebel, ik raad het je wel aan omdat je door deze cursus echt een goed beeld krijgt en een betere afgewogen keuze kunt maken.

Toch is het wel goed om natuurlijk ook mee te nemen want mensen over een alpha-cursus zeggen als ze er tegen zijn aangezien je dan ook wat tegenargumenten hebt gehoord en je daarom ook beter een goede afweging kan maken.

Maar ga die cursus maar eens doen en vertel maar hoe het ging en wat je er van vond.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 14:09
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb er goede verhalen over gehoord, dat het een introductiecursus is en zo, maar ik heb ook een keer een artikel gelezen over de Alphacursus wat me nogal deed schrikken: http://independent.academia.edu/Tony...tian_Worldview

Uit dat artikel blijkt dat de Alphacursus echt heel eng is, puur gericht op mensen te bekeren, het geloof te ervaren, beetje pinkstergemeenteachtig met de nadruk op de Heilige Geest en dat mensen eerst zondig waren maar door die cursus niet meer, erg gericht op het weren van de duivel en zo. Eng dus, maar wellicht dat de cursussen in Nederland zich wat meer op discussie en neutrale voorlichting richt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 15:23
Verwijderd
Ik ken twee mensen die zo'n cursus hebben gedaan omdat ze een serieuze relatie hebben met iemand die gelovig is. Die vonden het wel een goede cursus. Ze zeggen wel allebei dat je het niet moet doen als je fervent atheist bent, want het is wel subtiel bekeringsgericht, maar als ik jou zo hoor is dat op zich geen probleem voor jou.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 23:25
Verwijderd
Thanks voor de reacties!

@reverend: je hebt een pm!

@Vogelvrij: ik heb snel langs het artikel gescrolled, maar het is nu te laat om het helemaal te lezen (en de tekst is redelijk lastig geloof ik). Ik ga er later nog even wat meer info over opzoeken. Wat houdt de pinkstergemeete precies in? Ik hoor er wel vaker negatieve geluiden over, maar ik heb eigenlijk geen idee wat het precies is.

@Sarah: weet je ook waar die twee mensen de cursus hebben gedaan? Ik heb begrepen dat in principe in elke alpha cursus hetzelfde aan bod komt, maar het lijkt me toch ook wel uitmaken door wie de cursus gegeven wordt.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 23:44
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Een pinkstergemeente is een gemeente die vooral de nadruk legt op het werk van de Heilige Geest. Zij denken dat je pas gered kunt worden als je de Geest in je hart hebt en met tongen kunt spreken (dat kan je op veel manieren opvatten, een andere taal of gewoon klanken die je niet direct kunt plaatsen)

Verder is dit een wat meer enthousiastere gemeente waarbij je moet denken aan de handen in de lucht, ogen dicht tijdens zang en dat soort dingen.

Dit zijn meer de uiterlijke kenmerken maar er zijn nog veel meer dingen die qua leer verschillen met andere christelijke gemeenten maar dat wordt een beetje veel en dat is niet bijzonder relevant hier.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 08:52
Verwijderd
Citaat:
Thanks voor de reacties!

@reverend: je hebt een pm!

@Vogelvrij: ik heb snel langs het artikel gescrolled, maar het is nu te laat om het helemaal te lezen (en de tekst is redelijk lastig geloof ik). Ik ga er later nog even wat meer info over opzoeken. Wat houdt de pinkstergemeete precies in? Ik hoor er wel vaker negatieve geluiden over, maar ik heb eigenlijk geen idee wat het precies is.

@Sarah: weet je ook waar die twee mensen de cursus hebben gedaan? Ik heb begrepen dat in principe in elke alpha cursus hetzelfde aan bod komt, maar het lijkt me toch ook wel uitmaken door wie de cursus gegeven wordt.
Een in omgeving Utrecht, de ander weet ik niet, ik denk rond Groningen. Maar dat maakt idd vast wel uit.
Met citaat reageren
Oud 12-08-2011, 10:40
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Thanks voor de reacties!

@reverend: je hebt een pm!

@Vogelvrij: ik heb snel langs het artikel gescrolled, maar het is nu te laat om het helemaal te lezen (en de tekst is redelijk lastig geloof ik). Ik ga er later nog even wat meer info over opzoeken. Wat houdt de pinkstergemeete precies in? Ik hoor er wel vaker negatieve geluiden over, maar ik heb eigenlijk geen idee wat het precies is.

@Sarah: weet je ook waar die twee mensen de cursus hebben gedaan? Ik heb begrepen dat in principe in elke alpha cursus hetzelfde aan bod komt, maar het lijkt me toch ook wel uitmaken door wie de cursus gegeven wordt.
Mja, de opmaak van die tekst is ook niet zoals het bedoeld is... In elk geval, volgens die tekst wordt er gewerkt met video's, bijvoorbeeld eentje over 'De betekenis van de Bijbel', of 'De opstanding van Jezus en wat hij voor je kan doen', zulk soort onderwerpen. Nu kan ik mij voorstellen dat die video's in elke cursus gebruikt worden, maar dat het aan degene die de cursus geeft ervan afhangt hoe de cursus daadwerkelijk zal zijn. Je kunt die video's gebruiken om mensen ervan te overtuigen dat ze de Heilige Geest moeten ontvangen om hun zondes te overwinnen, maar je zou ze misschien ook kunnen gebruiken om over te discussieren. Ik kan me voorstellen dat dat laatste in Nederland eerder het geval is, maar ik weet dat niet zeker. Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar, maar ook niet van plan om zelf zo'n cursus te doen.

In Pinkstergemeentes ligt dus ook sterk de nadruk op de Heilige Geest en op de ervaring, net zoals, volgens het artikel, de Alpha-Cursus. Daarnaast wordt de Bijbel bij de Pinkstergemeentes erg letterlijk geïnterpreteerd en zijn er bijvoorbeeld ideeën dat je genezen kan worden van homoseksualiteit e.d., omdat dat ook d.m.v. het ontvangen van de Heilige Geest verholpen kan worden. Maar er zijn heel veel verschillende stromingen, dus dat is misschien wat te generaliserend
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-08-2011, 18:11
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Een pinkstergemeente is een gemeente die vooral de nadruk legt op het werk van de Heilige Geest. Zij denken dat je pas gered kunt worden als je de Geest in je hart hebt en met tongen kunt spreken (dat kan je op veel manieren opvatten, een andere taal of gewoon klanken die je niet direct kunt plaatsen)

Verder is dit een wat meer enthousiastere gemeente waarbij je moet denken aan de handen in de lucht, ogen dicht tijdens zang en dat soort dingen.

Dit zijn meer de uiterlijke kenmerken maar er zijn nog veel meer dingen die qua leer verschillen met andere christelijke gemeenten maar dat wordt een beetje veel en dat is niet bijzonder relevant hier.

Een gezonde scepsis lijkt me hier wel op zijn plaats en de afkeer van sentimentele halleluja-handen-in-de-luchtpraktijken van dit soort gemeentes vind je ook bij veel christenen. Dat geleur met de Heilige Geest ontstaat vooral door consequent niet in staat willen zijn om jezelf en de wereld te willen begrijpen zonder dat er een hoger doel bij is.
Gevoelens en denkbeelden over een vaderlijke God worden er met holle retoriek en gezellige muziek opgewekt om zo de waan te houden dat elk een persoonlijke band kan hebben met God, die uit Zijn Oneindige Liefde voor jou en de mensheid zijn Eigen Zoon heeft geofferd opdat jij ondanks al je zonden in Zijn Genade mag leven.
Als je niet op Het Woord alleen vertrouwd kan je altijd nog de Heilige Geest ervaren. Antropologen mogen wel beweren dat de Heilige Geest ervaren hetzelfde is als de trance van festivalgangers, maar hee, jij mag zelf die keuze maken. En jij weet dat je niet zonder zonden bent. Ook jij hebt wel eens een leugentje verteld, iemand gekwetst of gevloekt. Stel je voor: iemand anders betaalt jouw verkeersboete. Aardig he? Nu, dat heeft God gedaan door Zijn Zoon te offeren voor de zonden van jou en de rest van de mensheid. Is dat niet een gebaar? Accepteer het, maak die keuze en leer welk plan God voor je heeft...
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 00:23
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Een gezonde scepsis lijkt me hier wel op zijn plaats en de afkeer van sentimentele halleluja-handen-in-de-luchtpraktijken van dit soort gemeentes vind je ook bij veel christenen. Dat geleur met de Heilige Geest ontstaat vooral door consequent niet in staat willen zijn om jezelf en de wereld te willen begrijpen zonder dat er een hoger doel bij is.
Gevoelens en denkbeelden over een vaderlijke God worden er met holle retoriek en gezellige muziek opgewekt om zo de waan te houden dat elk een persoonlijke band kan hebben met God, die uit Zijn Oneindige Liefde voor jou en de mensheid zijn Eigen Zoon heeft geofferd opdat jij ondanks al je zonden in Zijn Genade mag leven.
Als je niet op Het Woord alleen vertrouwd kan je altijd nog de Heilige Geest ervaren. Antropologen mogen wel beweren dat de Heilige Geest ervaren hetzelfde is als de trance van festivalgangers, maar hee, jij mag zelf die keuze maken. En jij weet dat je niet zonder zonden bent. Ook jij hebt wel eens een leugentje verteld, iemand gekwetst of gevloekt. Stel je voor: iemand anders betaalt jouw verkeersboete. Aardig he? Nu, dat heeft God gedaan door Zijn Zoon te offeren voor de zonden van jou en de rest van de mensheid. Is dat niet een gebaar? Accepteer het, maak die keuze en leer welk plan God voor je heeft...
Dat is jouw mening.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 08:04
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Maar bespreken ze bij zo'n cursus dan alle zienswijzen van christenen? Want elk christelijk geloof is anders en interpreteert de bijbel anders, sommigen hebben zelfs hun eigen bijbel. De een gelooft wel in de drieëenheid en de ander niet, de een gelooft in jezus als zoon van god en de ander als god. Dus vanuit welk christelijk geloof word je dan ingelicht? Ik vind het sowieso al heel onchristelijk dat ze niet tegen homoseksualiteit, abortus en euthanasie zijn. Maar dat is omdat toen ik christen was de bijbel en dus god dat soort dingen afkeurde. Ik vind het raar dat er cursussen bestaan over "het christendom".
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 10:39
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Citaat:
Maar bespreken ze bij zo'n cursus dan alle zienswijzen van christenen? Want elk christelijk geloof is anders en interpreteert de bijbel anders, sommigen hebben zelfs hun eigen bijbel. De een gelooft wel in de drieëenheid en de ander niet, de een gelooft in jezus als zoon van god en de ander als god. Dus vanuit welk christelijk geloof word je dan ingelicht? Ik vind het sowieso al heel onchristelijk dat ze niet tegen homoseksualiteit, abortus en euthanasie zijn. Maar dat is omdat toen ik christen was de bijbel en dus god dat soort dingen afkeurde. Ik vind het raar dat er cursussen bestaan over "het christendom".
Er zijn inderdaad verschillende tussen veel stromingen binnen het christendom maar de kern is overal wel gelijk, en dat is ook waar die alpha-cursus over gaat: Het idee dat Christus voor jouw zonden heeft betaald.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 11:48
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Dat is jouw mening.
Welk deel bedoel je? Ik neem aan dat je sarcasme wel herkent.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Dat is jouw mening.
Dat is jouw mening.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 19:36
Verwijderd
Citaat:
Maar bespreken ze bij zo'n cursus dan alle zienswijzen van christenen? Want elk christelijk geloof is anders en interpreteert de bijbel anders, sommigen hebben zelfs hun eigen bijbel. De een gelooft wel in de drieëenheid en de ander niet, de een gelooft in jezus als zoon van god en de ander als god. Dus vanuit welk christelijk geloof word je dan ingelicht? Ik vind het sowieso al heel onchristelijk dat ze niet tegen homoseksualiteit, abortus en euthanasie zijn. Maar dat is omdat toen ik christen was de bijbel en dus god dat soort dingen afkeurde. Ik vind het raar dat er cursussen bestaan over "het christendom".
Nouja, ik hoop dus dat de verschillende zienswijzen worden besproken, want dat zou ik graag willen, maar dat weet ik dus niet en dat hoopte ik met dit topic te weten te komen.

En uhm, die mensen die niet tegen homoseksualiteit ed. waren, waren dus de jongeren waar ik mee om ging toen ik 15 was. Dus niet mensen van de alpha-cursus (die heb ik immers (nog) niet gedaan). Wat ik in de bijbel lees is dat Jezus er voor iedereen was en zelfs juist voor de minderheden. Als je dat zou vertalen naar deze tijd, zou Jezus dus (juist) ook de homoseksuelen aan tafel uitnodigen. Er zullen een heleboel Christenen zijn die het niet met me eens zijn, maar zo interpreteer ik het verhaal.

Zoals een broeder uit Taizé zei: de bijbel is geen natuurkundeboek, dus moet je het ook niet zo interpreteren (en daarmee doelde hij op streng-gelovigen die alles heel letterlijk nemen en daarom de wetenschap afkeuren en ook op atheïsten die de hele bijbel afkeuren omdat bijvoorbeeld uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat de aarde veel langer bestaat dan in de bijbel staat).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-08-2011, 21:44
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:

Zoals een broeder uit Taizé zei: ...
Als je echt fatsoenlijke intellectuele bagage zoekt kan ik je absoluut Selfation van Johan Roeland aanraden. Eventueel lees je Nietzsches Antichrist voor erbij, al was het maar voor de lol.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 23:13
Verwijderd
Citaat:
Als je echt fatsoenlijke intellectuele bagage zoekt kan ik je absoluut Selfation van Johan Roeland aanraden. Eventueel lees je Nietzsches Antichrist voor erbij, al was het maar voor de lol.
Ik heb "Selfation" even opgezocht. Klinkt interessant! Ik vind het (voor dit moment) nogal duur, maar zou het graag willen lezen. Ik ga even kijken of ik het ergens kan lenen. Is het nou eigenlijk in het Engels of het Nederlands geschreven?

De ideeën van Nietzsche ken ik wel (de basisideeën dan). Is "De antichrist" een beetje goed te lezen?

Waarom maak je je reactie nu eigenlijk zo aanvallend? Ik heb toch niet beweerd dat die broeder een enorm intellectuele bagage zou zijn? Ik vond alleen dat hij iets wat ik ook vond mooi verwoordde.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2011, 23:28
Verwijderd
Ah poep, ik ben me weer aan het verdedigen als een gek omdat ik bang ben dat mensen me dom vinden als ik het niet nog net iets beter uitleg. En het enige wat er gebeurt is dat ik me verdedig en verdedig en dat mijn verdediging nog kritischer wordt beoordeeld en de ander en ik komen allebei geen stap verder. Jullie (ik veralgemeniseer even) vinden mij dom omdat ik door middel van een cursus meer wil leren over het christelijk geloof en ik wil dat gewoon graag doen en zoek daar informatie over. Ik denk dat ik de cursus leuk zou kunnen vinden en dan moet het me eigenlijk niet boeien wat anderen daarvan vinden, want ik word er gelukkig van. En wat is er potverdrie nou belangrijker dan gelukkig zijn!

@Sarah: Weet je toevallig ook bij welke organisatie in Utrecht diegene de cursus heeft gevolgd?
Met citaat reageren
Oud 15-08-2011, 20:00
Afwezignummer2
Avatar van Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
De ideeën van Nietzsche ken ik wel (de basisideeën dan). Is "De antichrist" een beetje goed te lezen?
Als je de basisideeën van Nietzsche kent dan is de Antichrist niet een beetje goed te lezen. Race er niet doorheen alsof je een pulp boek aan het lezen bent. Net als met elk beetje filosofisch boek. Wil je bevatten wat er wordt geschreven, dan moet je er meer moeite in steken. Net als bij de bijbel dus. Ik neem ook aan dat REIE het niet geheel serieus bedoelde, gezien ik het idee heb dat je de bijbel nog niet eens hebt gelezen en ik dat zelf ook wou zeggen. Dat de Antichrist wel goed voor jou is is natuurlijk wel waar, maar nog niet op het moment.
Misschien eerst de bijbel, dan Nietzsche, dan weer iets wat én niet nihilistisch is én niet puur gnostisch? Als je de bijbel al wel hebt gelezen zou ik gewoon bij de bieb de Antichrist halen en wat van lezen gezien het me niks lijkt om bij zo'n cursus te zitten en alles maar van één kant te horen krijgen terwijl je van andere kanten nooit iets hebt gehoord.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2011, 00:41
Verwijderd
Citaat:
Als je de basisideeën van Nietzsche kent dan is de Antichrist niet een beetje goed te lezen. Race er niet doorheen alsof je een pulp boek aan het lezen bent. Net als met elk beetje filosofisch boek. Wil je bevatten wat er wordt geschreven, dan moet je er meer moeite in steken. Net als bij de bijbel dus. Ik neem ook aan dat REIE het niet geheel serieus bedoelde, gezien ik het idee heb dat je de bijbel nog niet eens hebt gelezen en ik dat zelf ook wou zeggen. Dat de Antichrist wel goed voor jou is is natuurlijk wel waar, maar nog niet op het moment.
Misschien eerst de bijbel, dan Nietzsche, dan weer iets wat én niet nihilistisch is én niet puur gnostisch? Als je de bijbel al wel hebt gelezen zou ik gewoon bij de bieb de Antichrist halen en wat van lezen gezien het me niks lijkt om bij zo'n cursus te zitten en alles maar van één kant te horen krijgen terwijl je van andere kanten nooit iets hebt gehoord.
Ik geloof dat ik niet helemaal helder was bij het schrijven van mijn vorige reactie. Ik kan me niet eens herinneren dat REIE geschreven had dat ik het er maar voor de lol bij moest lezen, haha! (of heeft hij/iemand het veranderd?). Ik heb niet de hele bijbel gelezen inderdaad. Een paar dingen, maar nog niet heel veel. Ik bekijk dingen graag van andere kanten. Eigenlijk is dat ook een reden om juist wel de alpha-cursus te volgen. In mijn omgeving zijn bijna alleen atheïsten en agnosten. Ik heb een aantal filosofieboeken gelezen en een filosofiecursus gevolgd. Ik wil misschien pastoraal werker worden, maar dan niet per se vanuit een geloof. Ik wil het met mensen hebben over de levensvragen, maar dan wil ik wel weten welke antwoorden mensen allemaal geven op levensvragen. Zowel de filosofen , als de christenen, als de moslims, de joden, de boeddhisten, de humanisten.

Ik wil dus ook naar de alpha-cursus juíst om niet alles van één kant te zien.
Was het trouwens niet zo dat Nietzsche (in zijn eerdere werken misschien?) het had over "God is dood" juist omdat hij niet wilde beweren dat God niet bestond? Maar dat het in de loop van de tijd mis was gegaan oid met het geloof van de mensen? Ik weet het niet meer, misschien is het kwatsj wat ik zeg. Weet iemand nog hoe dat precies zat? Maar dat terzijde.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2011, 00:37
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Ah poep, ik ben me weer aan het verdedigen als een gek omdat ik bang ben dat mensen me dom vinden als ik het niet nog net iets beter uitleg. En het enige wat er gebeurt is dat ik me verdedig en verdedig en dat mijn verdediging nog kritischer wordt beoordeeld en de ander en ik komen allebei geen stap verder. Jullie (ik veralgemeniseer even) vinden mij dom omdat ik door middel van een cursus meer wil leren over het christelijk geloof en ik wil dat gewoon graag doen en zoek daar informatie over. Ik denk dat ik de cursus leuk zou kunnen vinden en dan moet het me eigenlijk niet boeien wat anderen daarvan vinden, want ik word er gelukkig van. En wat is er potverdrie nou belangrijker dan gelukkig zijn!

@Sarah: Weet je toevallig ook bij welke organisatie in Utrecht diegene de cursus heeft gevolgd?
Ik vind jou helemaal niet dom. Als je ergens interesse in hebt, is het heel normaal om daar boeken over te lezen of een cursus te volgens.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 12:23
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ik vind jou helemaal niet dom. Als je ergens interesse in hebt, is het heel normaal om daar boeken over te lezen of een cursus te volgens.
+ dat je niet zomaar klakkeloos die cursus gaat volgen, maar eerst eens op zoek gaat naar wat meer informatie en ervaringen daarover.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 19-08-2011, 12:27
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Citaat:
Ik geloof dat ik niet helemaal helder was bij het schrijven van mijn vorige reactie. Ik kan me niet eens herinneren dat REIE geschreven had dat ik het er maar voor de lol bij moest lezen, haha! (of heeft hij/iemand het veranderd?). Ik heb niet de hele bijbel gelezen inderdaad. Een paar dingen, maar nog niet heel veel. Ik bekijk dingen graag van andere kanten. Eigenlijk is dat ook een reden om juist wel de alpha-cursus te volgen. In mijn omgeving zijn bijna alleen atheïsten en agnosten. Ik heb een aantal filosofieboeken gelezen en een filosofiecursus gevolgd. Ik wil misschien pastoraal werker worden, maar dan niet per se vanuit een geloof. Ik wil het met mensen hebben over de levensvragen, maar dan wil ik wel weten welke antwoorden mensen allemaal geven op levensvragen. Zowel de filosofen , als de christenen, als de moslims, de joden, de boeddhisten, de humanisten.

Ik wil dus ook naar de alpha-cursus juíst om niet alles van één kant te zien.
Was het trouwens niet zo dat Nietzsche (in zijn eerdere werken misschien?) het had over "God is dood" juist omdat hij niet wilde beweren dat God niet bestond? Maar dat het in de loop van de tijd mis was gegaan oid met het geloof van de mensen? Ik weet het niet meer, misschien is het kwatsj wat ik zeg. Weet iemand nog hoe dat precies zat? Maar dat terzijde.
Misschien ervaar je de reacties als aanvallend omdat het in je eerdere posts lijkt dat je voornamelijk een object zoekt voor je eigen religieuze gevoelens dan daadwerkelijk kennis over het christendom in het algemeen.
Als ik wil weten hoe een MRI-scanner werkt zou ik in zo'n apparaat kunnen liggen en vragen wat de zuster doet. Dan ben ik een ervaring rijker, maar ik weet echter nog niet hoe dat ding precies werkt. Daarvoor zou ik op z'n minst een technisch handboek erover moeten lezen. Als ik nou eerst wat literatuur over MRI-scanners zou lezen en dan in zo'n apparaat ga, ben ik beter in staat te doorgronden wat er gebeurt. Dit is ook precies de reden dat forummers je hier meerdere informatiebronnen aanraden alvorens je met een groep christenen (en ik weet maar al te goed welk soort de alpha-cursus geeft) het over hun geloof gaat hebben.
Selfation is uiterst relevant omdat het over de grondslagen van de evangelische religiebeleving gaat. De alpha-cursus wordt gegeven door evangelicals en deze stroming is zeer populair omdat het weinig traditioneel is maar toch orthodox.
Nietzsche gelooft inderdaad niet in God en de christelijke moraliteit is in zijn ogen slecht, maar om deze redenen raad ik je het boek niet aan. De Antichrist vond ik waardevol omdat Nietzsche hier ingaat op wereldse machtsverhoudingen binnen religieuze groepen. Dat is nu juist precies iets waar veel gelovigen zich niet van bewust zijn.
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 14:41
leonkorn
Avatar van leonkorn
leonkorn is offline
Ik heb zelf 10 jaar geleden een Alpha cursus gevolgd en voor mij was het alsof "HET LICHT" aanging. Wat heerlijk om zoveel waarheid te horen, liefde te ervaren (ook door het team begeleiders) en uiteindelijk zekerheid over het doel van het leven en mijn persoonlijke bestemming te krijgen. Als je al erkent dat de wereld (en ook ieder mens als individu) een probleem heeft (zonde), dan kom je er ook achter dat je een Vader hebt die een reddingsplan heeft:
Jezus Christus. En hij komt spoedig! Zoek en je zal Hem vinden!
__________________
De liefde is geduldig, de liefde is vriendelijk, de liefde is niet jaloers. Zij doet niet gewichtig en is niet trots.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2011, 15:43
Verwijderd
Voel je vooral schuldig voor niets! Erken dat de mensheid een probleem heeft, ook al kan niemand aangeven wat dat probleem nou precies is! Zoek de liefde, zoek de almachtige heer! Of brand voor altijd in de hel omdat je door-god-geschapen hersenen logica een warmer hart toedragen dan irrationaliteit!

Weet je wat ik denk? Dat áls, en dat is een zeer grote als, er een god en een hemel bestaan, het best wel eens zou kunnen zijn zoals deze strip het schetst;

Met citaat reageren
Oud 10-09-2011, 01:59
Egoconstructie
Avatar van Egoconstructie
Egoconstructie is offline
Citaat:
Ik heb zelf 10 jaar geleden een Alpha cursus gevolgd en voor mij was het alsof "HET LICHT" aanging. Wat heerlijk om zoveel waarheid te horen, liefde te ervaren (ook door het team begeleiders) en uiteindelijk zekerheid over het doel van het leven en mijn persoonlijke bestemming te krijgen. Als je al erkent dat de wereld (en ook ieder mens als individu) een probleem heeft (zonde), dan kom je er ook achter dat je een Vader hebt die een reddingsplan heeft:
Jezus Christus. En hij komt spoedig! Zoek en je zal Hem vinden!
Wat gek... ik wist niet dat je iets alomtegenwoordigs en fundamenteels als Waarheid kon geven aan iemand als een cadeautje. Hoe kan iets dat zomaar komt aanwaaien waarde hebben?
__________________
"Atheïsm: the religion devoted to the worship of one's own smug sense of superiority" ;)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-09-2011, 07:32
Groentensoep
Groentensoep is offline
Gewoon doen. Christenen zijn vaak nette vriendelijke mensen. Sommigen zijn wel hypicriet of scheinheilig, maar die moet je maar ff negeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie god? GOD!!
kimberly-18
173 04-02-2006 19:54
Levensbeschouwing & Filosofie Alpha cursus
hmmmm
2 23-01-2006 07:20
Levensbeschouwing & Filosofie wel of niet gelovig
Verwijderd
91 08-12-2005 00:35
Levensbeschouwing & Filosofie 'christen' die twijfelt
Verwijderd
102 08-08-2005 12:36
Levensbeschouwing & Filosofie Alpha cursus
Sleeping Liar
36 27-04-2005 18:43
Levensbeschouwing & Filosofie jaloers op mensen die geloven
Ninja_Nina
96 27-04-2003 00:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:57.