Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2004, 10:00
combat95
Avatar van combat95
combat95 is offline
Ik ben 19 jaar en woon in Amsterdam, door puberale en gedragsproblemen had ik school(2havo/vwo) totaal verwaarloosd.
Ik kon gelukkig nog de draad oppakken op mijn 17'de toen ik een plek kreeg op het ICT college in Amsterdam, het was een MBO college en ik kon niet opschieten met de mensen in mijn klas, ook vond ik het werk saai en makkelijk.

Ik besloot toen dat ik soldaat wilde worden in de landmacht, want ik had het hier gezien. Na een halfjaar wachten tot ik achtien werd, en ook mijn Nederlandse nationaliteit kreeg (ik ben Brits/noord Iers) werd ik verteld dat de Nederlandse gevechtsfuncties 'vol' zaten.

Nadat ik treurig een paar stenen muren had getrapt kwam ik met het fantastische idee om het Britse leger eens te proberen. Om een lang verhaal kort te houden, een jaar later ben ik er net uit gekomen, halverwege 'bootcamp' door persoonlijke omstandigheden. Dat is nogsteeds wat ik wil, maar ik heb nu een periode van grofweg 3 jaar dat ik in Nederland ben tot ik weer in dienst ga. Ik wil zo snel mogelijk weer aan de slag bij een college of school, het liefst havo afmaken.

Nu keek ik gisteren op de site van roc-amsterdam en hun bekende 'joke smit' school, maar blijkbaar heb je een overgangsbewijs nodig van 3 naar 4 havo, of iets vergelijkbaars met mavo. Ik heb dus echt niks qua papiertjes, ik realiseer nu pas dat ik eigenlijk een groot deel van mijn leven heb verkloot.

Als iemand in een soortgelijke situatie zit of raad weet hoor ik het graag.
__________________
Ik weet het, mijn spelling is heel slecht.
Advertentie
Oud 30-08-2004, 10:08
Verwijderd
Dat Joke Smit gebeuren ken ik niet, maar als dat zo'n 4/5 havo schoolgebeuren is, dan zijn die eisen wel logisch.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar misschien kun je iets van volwassenonderwijs proberen? Of anders zelfstudie via de LOI ofzo?
Oud 30-08-2004, 10:43
combat95
Avatar van combat95
combat95 is offline
Citaat:
combat95 schreef op 30-08-2004 @ 11:00 :
Ik ben 19 jaar
__________________
Ik weet het, mijn spelling is heel slecht.
Oud 30-08-2004, 12:43
combat95
Avatar van combat95
combat95 is offline
Oh en weet iemand misschien ergens waar ik advies zou kunnen krijgen over mijn mogelijkheden ? Het liefsts gratis
__________________
Ik weet het, mijn spelling is heel slecht.
Oud 30-08-2004, 12:49
Verwijderd
Citaat:
combat95 schreef op 30-08-2004 @ 11:43 :
Soms lees je bij grote posts ergens over heen.

Je zou iig een decaan op een school om advies kunnen vragen.
Oud 30-08-2004, 12:59
combat95
Avatar van combat95
combat95 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-08-2004 @ 13:49 :
Soms lees je bij grote posts ergens over heen.

Je zou iig een decaan op een school om advies kunnen vragen.
Kan dat? Ik dacht dat decanen op scholen alleen met de leerlingen daar hadden te maken of zijn er veel die ook aan 3'de personen advies willen geven?

Zelf dacht ik meer aan een instituut ofzo, ik kreeg vorig jaar nog een brief waarin stond dat zij hadden vernomen dat ik niet schoolgaand was en of ik een gesprek wou om mijn mogelijkheden door te kijken, maar omdat ik toen het leger inging had ik het weggegooid. Ik kan ook niks op internet vinden.
__________________
Ik weet het, mijn spelling is heel slecht.
Oud 30-08-2004, 13:20
Verwijderd
Citaat:
combat95 schreef op 30-08-2004 @ 13:59 :
Kan dat? Ik dacht dat decanen op scholen alleen met de leerlingen daar hadden te maken of zijn er veel die ook aan 3'de personen advies willen geven?

Zelf dacht ik meer aan een instituut ofzo, ik kreeg vorig jaar nog een brief waarin stond dat zij hadden vernomen dat ik niet schoolgaand was en of ik een gesprek wou om mijn mogelijkheden door te kijken, maar omdat ik toen het leger inging had ik het weggegooid. Ik kan ook niks op internet vinden.
Als jij van plan bent om daar misschien naar school te gaan, lijkt me dat ze je dan wel advies willen geven.

Instituten vragen meestal geld voor het geven van advies.
Oud 30-08-2004, 17:12
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
Bij het NTI (www.nti.nl) kun je het VMBO volgen zonder dat je een vooropleiding hebt. Als je deze hebt gehaald, kun je de HAVO gaan halen.
Oud 30-08-2004, 18:11
combat95
Avatar van combat95
combat95 is offline
Citaat:
Eva schreef op 30-08-2004 @ 18:12 :
Bij het NTI (www.nti.nl) kun je het VMBO volgen zonder dat je een vooropleiding hebt. Als je deze hebt gehaald, kun je de HAVO gaan halen.
Dat klinkt wel als wat, misschien kan ik dat ook op een volwassenen-school doen omdat ik al eerder MBO heb gedaan.
__________________
Ik weet het, mijn spelling is heel slecht.
Oud 30-08-2004, 18:13
Verwijderd
(Kan je vmbo niet altijd zonder vooropleiding (op basisonderwijs na dan) volgen...? Al denk ik niet dat vmbo zoveel leuker, intessanter, enz. dan mbo is... )
Oud 30-08-2004, 21:32
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-08-2004 @ 19:13 :
(Kan je vmbo niet altijd zonder vooropleiding (op basisonderwijs na dan) volgen...?
Hm, ja, misschien wel.

Nog wat mogelijkheden:
- Je kunt beginnen op het MBO niveau 1 en zo steeds een niveau hoger gaan. Dit is wel een lange weg.
- Heb je de tweede klas afgemaakt? Ik zie dat er op het ROC van Amsterdam namelijk een programma Toeleiding Beroepsonderwijs bestaat die 1 jaar duurt en waar je heen kunt als je 2 jaar middelbare school hebt gevolgd. Als je deze hebt gehaald, kun je de MBO-opleiding doen waarvoor je de Toeleiding hebt gedaan.
- Op het ROC van Amsterdam kun je ook verschillende soorten werk en opleiding combineren. Kijk nog eens op de site (www.rocva.nl) onder Volwassenenonderwijs.
- Als je 21 bent, kun je bij de meeste HBO-opleidingen een toelatingstoets doen, waarbij je met goed resultaat aan de opleiding kunt beginnen.
- Bij de NHA (www.nha.nl) kun je een thuiscursus HAVO volgen waar de basisschool als vooropleiding voldoende is. Dit lijkt me zeer geschikt.
Oud 31-08-2004, 09:39
combat95
Avatar van combat95
combat95 is offline
Citaat:
Eva schreef op 30-08-2004 @ 22:32 :
Hm, ja, misschien wel.

Nog wat mogelijkheden:
- Je kunt beginnen op het MBO niveau 1 en zo steeds een niveau hoger gaan. Dit is wel een lange weg.
- Heb je de tweede klas afgemaakt? Ik zie dat er op het ROC van Amsterdam namelijk een programma Toeleiding Beroepsonderwijs bestaat die 1 jaar duurt en waar je heen kunt als je 2 jaar middelbare school hebt gevolgd. Als je deze hebt gehaald, kun je de MBO-opleiding doen waarvoor je de Toeleiding hebt gedaan.
- Op het ROC van Amsterdam kun je ook verschillende soorten werk en opleiding combineren. Kijk nog eens op de site (www.rocva.nl) onder Volwassenenonderwijs.
- Als je 21 bent, kun je bij de meeste HBO-opleidingen een toelatingstoets doen, waarbij je met goed resultaat aan de opleiding kunt beginnen.
- Bij de NHA (www.nha.nl) kun je een thuiscursus HAVO volgen waar de basisschool als vooropleiding voldoende is. Dit lijkt me zeer geschikt.
bedankt voor alle hulp en informatie. Ik deed trouwens niveau 3 ICT maar dat is alweer een paar jaar terug.
__________________
Ik weet het, mijn spelling is heel slecht.
Oud 31-08-2004, 09:44
Tryptamine
Avatar van Tryptamine
Tryptamine is offline
je bent 18, ga gewoon voor een colleqium doctom (sp?)oid, toelatingsexamens mag je allemaal doen, waar dan ook voor.
__________________
2 ogen geraakt, 1 Guust gezonken.
Oud 31-08-2004, 10:19
Verwijderd
Citaat:
Tryptamine schreef op 31-08-2004 @ 10:44 :
je bent 18, ga gewoon voor een colleqium doctom (sp?)oid, toelatingsexamens mag je allemaal doen, waar dan ook voor.
Voor hbo bedoel je? Of voor mbo...?
(Bij hbo mag dat pas vanaf 21.)
Oud 31-08-2004, 17:08
combat95
Avatar van combat95
combat95 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 31-08-2004 @ 11:19 :
Voor hbo bedoel je? Of voor mbo...?
(Bij hbo mag dat pas vanaf 21.)
bij havo ook in sommige gevallen.
__________________
Ik weet het, mijn spelling is heel slecht.
Oud 06-09-2004, 09:31
combat95
Avatar van combat95
combat95 is offline
Even voor mensen die in de nabije toekomst in een soortegelijke situatie zitten en toevallig op scholieren.com zoeken :

havo op een normale of 'avond' school mag niet, de wet zegt dat ik een overgangsbewijs moet hebben van 2 naar 3 havo, het was of staatsexamen, LOI/NTI of mavo, en toch maar voor het laatste gekozen omdat ik niet zo goed ben in motivatie vinden om thuis te leren
__________________
Ik weet het, mijn spelling is heel slecht.
Oud 10-08-2006, 04:17
agile anaconda
Avatar van agile anaconda
agile anaconda is offline
Had niks te doen en zat oude posts af te zoeken, vond deze wel een up waard.

2 jaar later en mijn leven ziet er wat beter uit. 21+ toets in juni gehaald, ik begin september met SPH aan de HVA. Was best makkelijk, ik raad het ook iedereen aan die in een soortgelijke situatie zit. Ik hoop nu zsm mn P te halen

Al die ROC en vmbo toestanden zijn een verspilling van tijd, gaat nergens over.
Oud 13-08-2006, 13:56
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Gratis zul je geen voorlichting krijgen, aangezien je nergens meer op school zit, zullen zij het ook niet voor je betalen.

Wellicht is Vavo een idee voor jou?

http://www.onderwijs.amsterdam.nl/li...c=1515&nav=229

Ik heb een Vavo gezocht in Amsterdam, aangezien ik zag dat je daar woonde. Vavo is vaak vanaf 21, maar als je een lief briefje schrijft dan willen ze je misschien nog wel eens aannemen.

Daarnaast:

RMC Amsterdam Zuid: Aanpak Voortijdig Schoolverlaten
In 2001 is de RMC Wet van kracht geworden. Deze wet verplicht de gemeente om jongeren van 17 tot 23 jaar te volgen op hun weg naar een Startkwalificatie. Een Startkwalificatie is minimaal een diploma HAVO/VWO of MBO niveau 2.

RMC heeft de taak jongeren zonder startkwalificatie en jongeren die (dreigen) voortijdig de school (te) verlaten te registreren en op weg te helpen bij het vinden van een opleiding of werk. Zij maken afspraken met scholen, instellingen en organisaties over doorverwijzing van voortijdig schoolverlaters naar onderwijs, arbeidsmarkt of een combinatie hiervan. Als er ondersteuning nodig mocht zijn op andere levensgebieden, dan kunnen zij ook doorverwijzen.

Medewerkers van RMC Amsterdam Zuid voeren de RMC Wet uit voor de jongeren die wonen in Stadsdeel ZuiderAmstel en Stadsdeel Oud Zuid. Heeft u te maken met jongeren van 17 tot 23 jaar, die dreigen de school te verlaten of verlaten hebben zonder startkwalificatie (en misschien ook geen dagbesteding hebben) of heeft u andere vragen, neemt u dan contact op met:

Irene Loots
RMC Casemanager Amsterdam Zuid
Telefoon 5464627
Irene.loots@zuideramstel.amsterdam.nl

http://www.zuideramstel.amsterdam.nl...=1735&det=3996

Met behulp van het RMC kun je er vaak nog wel een opleiding uitslepen of bemiddelen zij voor jou or whatever, neem eens contact met ze op!
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Ads door Google
Oud 13-08-2006, 13:57
Lilything
Avatar van Lilything
Lilything is offline
Citaat:
agile anaconda schreef op 10-08-2006 @ 05:17 :
Had niks te doen en zat oude posts af te zoeken, vond deze wel een up waard.

2 jaar later en mijn leven ziet er wat beter uit. 21+ toets in juni gehaald, ik begin september met SPH aan de HVA. Was best makkelijk, ik raad het ook iedereen aan die in een soortgelijke situatie zit. Ik hoop nu zsm mn P te halen

Al die ROC en vmbo toestanden zijn een verspilling van tijd, gaat nergens over.
ow.....nou geweldig
slim idee om die toets te maken!
__________________
..so what was good..what just slipped out..what went wrong?..oh the way he feels about me has changed....thanks for playing try again! (game over)
Oud 21-08-2006, 13:59
sahibdin12
sahibdin12 is offline
Je moet inderdaad de vavo (stadscollege voor educatie) gaan doen, Later in het bedrijfsleven wordt er altijd op gelet welke middelbare vooropleiding je gedaan heb, Bij de vavo kan je vmbo TL in een jaar doen, daarna kan je verder met havo, of mbo. Je bent nooit te oud om te leren,

succes,

groet,

Rewien
Oud 21-08-2006, 14:49
Verwijderd
(Sommige mensen moeten even op de datum letten voor ze advies gaan geven )
Oud 21-08-2006, 16:23
Verwijderd
Citaat:
agile anaconda schreef op 10-08-2006 @ 05:17 :
Had niks te doen en zat oude posts af te zoeken, vond deze wel een up waard.

2 jaar later en mijn leven ziet er wat beter uit. 21+ toets in juni gehaald, ik begin september met SPH aan de HVA. Was best makkelijk, ik raad het ook iedereen aan die in een soortgelijke situatie zit. Ik hoop nu zsm mn P te halen

Al die ROC en vmbo toestanden zijn een verspilling van tijd, gaat nergens over.
Fijn dat je even verteld hoe het nu is gegaan en fijn dat het goed gaat. Maar als je het niet erg vind gooi ik nu een slotje op dit topic
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie Ze praten slecht over mijn vriendin
Merle1997
11 25-11-2015 19:25
Studeren Vraag namens een vriendin over studie
Verwijderd
0 09-05-2009 11:58
Werk, Geld & Recht Eigendomskwestie: jullie advies graag!
Go
15 11-12-2007 19:37
Werk, Geld & Recht Hulp gezocht bij praktische vragen huurwoning / huisbaas
Hempo
5 13-09-2007 13:37
Psychologie beste vriendin, echt niet!! Even mijn verhaal kwijt..
mira_love
8 18-07-2005 17:56
Liefde & Relatie dringend Advies gevraagd over gecompliceerde situatie
Lady_L
55 29-10-2003 19:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36.