Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-04-2006, 14:57
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 15:49 :

Apen bestaan nog en mensen, maar bestaat er nog een tussenvorm die jij vind dat die qua verstand tussen een aap en een mens in staat?
Van die gezamelijke voorouder stamt de Chimpansee en mens af. Dan leeft die voorouder NIET meer, waar zou anders de Chimpansee en Mens uit zijn ontstaan. Heeft hij bestaan? Kijk eens mooi naar die schedels; daar heb je hem. In jouw gedachte baart een moeder van soort 'x' ineens een kind van soort 'y' en leven beide soorten door. Zo gaat dat niet. Soort 'x' verandert over miljoenen jaren in soort 'y', simple gezegd zodat je het snapt met je minimale kennis van evolutie. Als je wil snappen HOE dit gebeurt, zoek met de termen 'mutatie' en 'survival of the fittest'.
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects

Laatst gewijzigd op 10-04-2006 om 14:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-04-2006, 15:03
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Kalm schreef op 10-04-2006 @ 15:51 :
Wist je dat bv. de Alpen miljoenen jaren geleden de bodem vormde van een zee? Aangezien Dinosauriers grofweg 65 miljoen jaar geleden uitstierven, is er met hun fossielen een hoop gebeurd met betrekking tot de verschuiving van continenten en landmassa's. Kijk maar even hoe de aarde er 65 miljoen jaar geleden uitzag. Zoek op 'tertiair'.
hoezo de bodem van de zee geweest? tijdens de zondvloed was er geen stukje land boven water. Zelfs op de hoogste top kon dus zee slik en klei afgezet zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 15:05
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 16:03 :
hoezo de bodem van de zee geweest? tijdens de zondvloed was er geen stukje land boven water. Zelfs op de hoogste top kon dus zee slik en klei afgezet zijn.
lol, waarom dan Noach dan geen Dino mee op zijn Ark

........

voortaan als je reageert probeer inhoudelijk in te gaan op wat ik zei. Ik heb geen idee wat je bedoelt.
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 15:06
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Kalm schreef op 10-04-2006 @ 15:53 :
gefeliciteerd. je hebt alweer bewezen absoluut NIKS van evolutie te snappen. Ik stel voor dat je begint met zoeken op termen als 'mutatie' en 'survival of the fittest'.
wat je daar quote had ik van iemand anders gequot, niet duidelijk aangegeven, sorry.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 15:09
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Kalm schreef op 10-04-2006 @ 16:05 :
lol, waarom dan Noach dan geen Dino mee op zijn Ark

........

voortaan als je reageert probeer inhoudelijk in te gaan op wat ik zei. Ik heb geen idee wat je bedoelt.
Wie zegt dat noach geen dino's mee nam in de ark? Het duurt vele jaren voor dat een dino vol groeit is. En noach had dus ook niet volgroeide dino's mee kunnen nemen. (als ze 2 jaar oud zijn, zijn ze nog niet echt groot)
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 15:25
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Kalm schreef op 10-04-2006 @ 15:57 :
Van die gezamelijke voorouder stamt de Chimpansee en mens af. Dan leeft die voorouder NIET meer, waar zou anders de Chimpansee en Mens uit zijn ontstaan. Heeft hij bestaan? Kijk eens mooi naar die schedels; daar heb je hem. In jouw gedachte baart een moeder van soort 'x' ineens een kind van soort 'y' en leven beide soorten door. Zo gaat dat niet. Soort 'x' verandert over miljoenen jaren in soort 'y', simple gezegd zodat je het snapt met je minimale kennis van evolutie. Als je wil snappen HOE dit gebeurt, zoek met de termen 'mutatie' en 'survival of the fittest'.
Ik bedoel dat ook niet zo, en trouwens soort x verandert niet in soort y. Er is alleen micro-evolutie en geen macro-evolutie.

Hetzelfde als die vinken bij Darwin, hij zag dat ze overal andere snavels hadden, hier door begon hij aan zijn evolutie theorie. Maar het bleven altijd vinken! Een duif zal nooit een kraai worden hoor. en een roos geen paardebloem. En bijv. met rozen hoeveel is daar al wel niet mee gekweekt maar het blijft altijd een roos.

De evolutionisten weten ook niet zeker dat wij van apen afstammen, ze gaan er van uit. Door alle vondsten enzo.
Maar julie kunnen het nooit zeker weten.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 15:28
Verwijderd
Wanneer gaan creationisten nu eens snappen dat wetenschap niet draait om dingen 'zeker weten'? Niets is zeker, en al helemaal niet dat er een god bestaat. De evolutietheorie is een model, dat het ontstaan van soorten verklaart. Het voldoet aan onze waarnemingen, in tegenstelling tot de creationistische theorie. Daarom wordt de evolutietheorie algemeen aanvaard en creationisme niet. Ik geloof niet, zoals jij, in een duivels complot van wetenschappers tegen een god.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 15:30
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-04-2006 @ 16:28 :
Wanneer gaan creationisten nu eens snappen dat wetenschap niet draait om dingen 'zeker weten'? Niets is zeker, en al helemaal niet dat er een god bestaat. De evolutietheorie is een model, dat het ontstaan van soorten verklaart. Het voldoet aan onze waarnemingen, in tegenstelling tot de creationistische theorie. Daarom wordt de evolutietheorie algemeen aanvaard en creationisme niet. Ik geloof niet, zoals jij, in een duivels complot van wetenschappers tegen een god.
hoezo zou het schepping en zondvloed model dan niet aan de waarnemingen voldoen?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 15:33
Verwijderd
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 16:30 :
hoezo zou het schepping en zondvloed model dan niet aan de waarnemingen voldoen?
Bijvoorbeeld omdat er bewijzen zijn, dat de aarde niet ~6000 jaar oud is.

Voor de rest nodig ik je uit om de literatuur erop na te slaan. Of lees anders eens de posts van o.a. Bart Klink.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 15:33
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 15:49 :
[B]van schedels indelen heb ik geen verstand, maar ik weet wel dat een aap of een mens een heel verschil is (gelukkig).
Als het verschil zo duidelijk is, moet je zo uit kunnen leggen welke van bovenstaande schedels tot een aap behoort en welke tot een mens. Ga je gang!

Daarnaast bestaat de aap niet. Apen (anthropoiden) vormen een grote groep zoogdieren met behoorlijke onderlinge verschillen. De chimpansee lijkt bijvoorbeeld meer op jou dan op een doodshoofdaapje (zowel qua anatomie als genen). Mensen behoren ook tot de groep die we apen noemen.

Citaat:
Apen bestaan nog en mensen, maar bestaat er nog een tussenvorm die jij vind dat die qua verstand tussen een aap en een mens in staat?
Die tussenvorm bestaat niet een heeft ook nooit bestaan. De mens is namelijk een aap. Zie hier voor verdere uitleg.

Citaat:
ik ben geen bioloog zodat ik alle dieren in basistype kan in delen.
Biologen delen dieren niet in "basistypen" in. "Basistypen" bestaan alleen in de hoofden van creationisten.

Citaat:
dan zouden er dus miljarden overgangsvormen gevonden moeten worden. Bijv meer fossielen die tussen een vis en een amfibie in zitten als fossielen van vissen en amfibieen zelf.
De hokjes "vis" en "amfibie" zijn menselijke constructies, geen natuurlijke. De grenzen zijn vaag en worden alleen maar vager nu er steeds meer fossielen worden gevonden. Dit is precies wat je zou verwachten als evolutie waar is.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 15:56
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 16:25 :
Ik bedoel dat ook niet zo, en trouwens soort x verandert niet in soort y. Er is alleen micro-evolutie en geen macro-evolutie.

Als je dat process herhaalt, over tientallen miljoenen jaren, zal je op eerste indruk weinig gelijkenissen vinden tussen soort y en het reeds niet meer bestaande soort x (bv. Vissen naar landdieren). En ook dit gebeurt door mutatie en survival of the fittest. Niet door wat jij aangaf, zoontje is iets anders dan de moeder generatie op generatie.

Zoals ik al eerder aangaf, ik ga niet op detail in, omdat je bewezen hebt dat je het in grote lijnen al niet snapt.
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:05
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 10-04-2006 @ 16:33 :
De hokjes "vis" en "amfibie" zijn menselijke constructies, geen natuurlijke. De grenzen zijn vaag en worden alleen maar vager nu er steeds meer fossielen worden gevonden. Dit is precies wat je zou verwachten als evolutie waar is.
Sterker nog: Species concepts (zoals ze in het engels heten) is (zoals je ziet) meervoud. Het is zelfs redelijk zeker dat we nooit zeker weten wat een soort precies is!! Zo kan je bijv. kijken naar de Zomer en Winter eik. Deze twee soorten lijken zowel genetisch als morfologisch heel erg op elkaar, soms zijn ze zelfs totaal verkeerd in te delen door een ervaren plant-wetenschapper (zelf gezien, geen bron dus).

Echter, als je ze uitzet kan je ze genetisch onderscheiden, maar maar net! Dit leid tot de discussie of het dezelfde soort is, twee varianten of ondersoorten van een soort of twee verschillende soorten. We weten het niet, omdat we te kort in de evolutionaire ontwikkeling van twee soorten zitten om te zeggen of het er twee worden.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:12
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-04-2006 @ 16:33 :
Bijvoorbeeld omdat er bewijzen zijn, dat de aarde niet ~6000 jaar oud is.
Dat bewijst niets tegen de scheppingsleer.

De aarde is met een ouderdom geschapen, denk je dat er alleen zaadjes lagen verspreid en eieren enzo.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:16
pc nerd
pc nerd is offline
Natuurlijke selectie is geen evolutiemechanisme

Door natuurlijke selectie werd nog nooit een nieuwe soort voortgebracht. Natuurlijke selectie elimineert (doet verdwijnen) slechts de zwakkere exemplaren van alle soorten, en sommige van die zwakke soorten geheel, maar brengt geen nieuwe sterkere exemplaren van andere, lees nieuwe, soorten voort. Nieuwe exemplaren, die voortkomen uit één ouderpaar, waarvan men meent dat deze een nieuwe soort zouden kunnen zijn, blijven trouwens altijd binnen het basistype. Vinken blijven vinken, en rozen blijven rozen. Er is slechts sprake van een begrensde interne (inwendige) variatie.
Het evolueren (ontwikkelen, veranderen) van één basistype tot een totaal ander basistype is nog nooit vastgesteld.

Mutaties brengen nooit nieuwe genetische informatie voort

Volgens de evolutietheorie zijn ontelbare positieve mutaties de hoofdoorzaak van de evolutie. In het verleden zouden door toevallige foutjes en veranderingen in de genen bij alle levende wezens miljarden keren nieuwe genen zijn ontstaan en toegevoegd aan het bestaande genenbestand. Echter: Sinds mensenheugenis is zo iets nog nooit waargenomen. Men bedenke, dat de mensheid vele duizenden jaren ervaring heeft in het kweken van planten en dieren. In de werkelijkheid zijn mutaties altijd wijzigingen van de bestaande genetische informatie. Nooit werd/wordt er nieuwe genetische informatie toegevoegd aan de bestaande.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:19
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 17:12 :

De aarde is met een ouderdom geschapen, denk je dat er alleen zaadjes lagen verspreid en eieren enzo.
GENESIS 2

"Toen God, de Heer, aarde en hemel gemaakt had, was er op aarde nog geen enkele struik, er groeide niet een gewas. Want hij had het nog niet laten regenen."

Alleen zaadjes ja. Incl. bewijs dat jij accepteren zou moeten.
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:22
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 17:16 :
Natuurlijke selectie is geen evolutiemechanisme

Door natuurlijke selectie werd nog nooit een nieuwe soort voortgebracht. Natuurlijke selectie elimineert (doet verdwijnen) slechts de zwakkere exemplaren van alle soorten, en sommige van die zwakke soorten geheel, maar brengt geen nieuwe sterkere exemplaren van andere, lees nieuwe, soorten voort. Nieuwe exemplaren, die voortkomen uit één ouderpaar, waarvan men meent dat deze een nieuwe soort zouden kunnen zijn, blijven trouwens altijd binnen het basistype. Vinken blijven vinken, en rozen blijven rozen. Er is slechts sprake van een begrensde interne (inwendige) variatie.
Het evolueren (ontwikkelen, veranderen) van één basistype tot een totaal ander basistype is nog nooit vastgesteld.

Mutaties brengen nooit nieuwe genetische informatie voort

Volgens de evolutietheorie zijn ontelbare positieve mutaties de hoofdoorzaak van de evolutie. In het verleden zouden door toevallige foutjes en veranderingen in de genen bij alle levende wezens miljarden keren nieuwe genen zijn ontstaan en toegevoegd aan het bestaande genenbestand. Echter: Sinds mensenheugenis is zo iets nog nooit waargenomen. Men bedenke, dat de mensheid vele duizenden jaren ervaring heeft in het kweken van planten en dieren. In de werkelijkheid zijn mutaties altijd wijzigingen van de bestaande genetische informatie. Nooit werd/wordt er nieuwe genetische informatie toegevoegd aan de bestaande.
kant en klare onzin zonder enige bronvermelding of bewijsvoering.

Zoek eens op termen als 'genetic drift'.
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:23
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Kalm schreef op 10-04-2006 @ 17:19 :
GENESIS 2

"Toen God, de Heer, aarde en hemel gemaakt had, was er op aarde nog geen enkele struik, er groeide niet een gewas. Want hij had het nog niet laten regenen."

Alleen zaadjes ja. Incl. bewijs dat jij accepteren zou moeten.
dan heb ik nog betere argumenten als waar jij nu mee aan komt
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:24
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 17:23 :
dan heb ik nog betere argumenten als waar jij nu mee aan komt
Dat quote ik zodat je ziet dat je jezelf tegenspreekt, je zegt telkens wat jouw op dat moment het beste uitkomt.
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:27
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 17:23 :
dan heb ik nog betere argumenten als waar jij nu mee aan komt
Kom maar met die argumenten
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:27
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Kalm schreef op 10-04-2006 @ 17:22 :
kant en klare onzin zonder enige bronvermelding of bewijsvoering.

Zoek eens op termen als 'genetic drift'.
Eens
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 16:34
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
PC NERD, zoals ik zei in de andere topic, volgens mij weet je niks van de bouwstenen van levende organismen en hoe eigenschappen worden overgedragen (genetica). Als je die kennis mist, zal je ook niet snappen hoe uit 'survival of the fittest' en 'mutatie' (ik kan wel meer voorbeelden noemen (maar of je het snapt? 'bottleneck effect', 'founder effect' heb je kennis van genetica nodig) die uiteindelijk tot nieuwe soorten kunnen leiden.
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:17
pc nerd
pc nerd is offline
Citaat:
Kalm schreef op 10-04-2006 @ 17:22 :
kant en klare onzin zonder enige bronvermelding of bewijsvoering.

Zoek eens op termen als 'genetic drift'.
geen onzin, het is gewoon zo.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:19
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 18:17 :
geen onzin, het is gewoon zo.
Luciano, lock dit even. Of is dit wel de bedoeling? Mogen creationisten wel zulke argumenten gebruiken omdat het anders ophoudt voor ze? Mijn argument bij 'de rollen omdraaien' was nog beter dan dit.
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects

Laatst gewijzigd op 10-04-2006 om 17:23.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:23
pc nerd
pc nerd is offline
jy zei dat het onzin was zonder argumenten te noemen!!!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Kalm schreef op 10-04-2006 @ 18:19 :
Luciano, lock dit even. Of is dit wel de bedoeling? Mogen creationisten wel zulke argumenten gebruiken omdat het anders ophoudt voor ze? Mijn argument bij 'de rollen omdraaien' was nog beter dan dit.
Aangezien jij het als onzin kan bestempelen zou je ook kunnen uitleggen waarom dat zo is evt met bronvermelding gezien je daar zo dol op bent. Dat scheelt een hoop gewellus nietus van beide kanten
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:28
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 18:23 :
jy zei dat het onzin was zonder argumenten te noemen!!!
Als ik zeg dat de aarde rond is, moet ik daarvoor ook bewijs leveren? Omdat jij totaal niks snapt van de evolutie theorie en alles wat je moet snappen om het te begrijpen (o.a. genetica), kan niemand jouw nog serieus nemen. Als jij elke tekst tegen de evolutie theorie zomaar gelooft, toont het alleen maar dat je geen idee hebt waar het om gaat. Ondertussen is iedereen tot die conclusie gekomen hier dus ik snap niet dat jij nog je onzin mag posten hier.
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:30
pc nerd
pc nerd is offline
dan zou ik graag nog willen weten wat er niet van klopte.

dan heb ik weer wat geleerd
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:32
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 10-04-2006 @ 18:26 :
Aangezien jij het als onzin kan bestempelen zou je ook kunnen uitleggen waarom dat zo is evt met bronvermelding gezien je daar zo dol op bent. Dat scheelt een hoop gewellus nietus van beide kanten
Oh komop. Zeggen dat Mutatie en Survival of the Fittest niet tot nieuwe soorten kan leiden (hij heeft het gewoon gecopieert van een of ander creationistische site, waarschijnlijk snapt hij niet eens waarom het onzin is) is hetzelfde als nu nog claimen dat de aarde plat is.
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:33
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 18:30 :
dan zou ik graag nog willen weten wat er niet van klopte.

dan heb ik weer wat geleerd
Ik heb al op verschillende topics op je regeageerd. Ik heb al ongeveer 1.5 uur besteed aan het uitleggen van een aantal basisprincipes die tot de onderwijsstof van elke school hoort te behoren. Ik wil best met je in discussie gaan, maar als je mijn argumenten dan niet eens leest, kan ik weinig aan je uitleggen.

Als je mijn teksten te moeilijk vind, mag je ook vragen om een simpelere uitleg.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:37
pc nerd
pc nerd is offline
kga met deze discussie stoppen, theeft geen zin en ik ben geloof ik de enige creationist hier die meedoet aan dit topic. (één tegen vele)

dan valt er weinig meer te discuseren hier

veel plezier in ieder geval

en ik heb inderdaad niet zo veel verstand van 'survival of the fittest' , 'mutatie' enzovoort. Maar jullie van de andere kant ook niet. Iedereen gaat van zijn eigen model uit, scheppingsmodel of evolutie moedel en je komt allebei goed uit.


kga me weer met computers enzo bezig houden
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:42
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 18:37 :
kga met deze discussie stoppen, theeft geen zin en ik ben geloof ik de enige creationist hier die meedoet aan dit topic. (één tegen vele)

dan valt er weinig meer te discuseren hier

veel plezier in ieder geval

en ik heb inderdaad niet zo veel verstand van 'survival of the fittest' , 'mutatie' enzovoort. Maar jullie van de andere kant ook niet. Iedereen gaat van zijn eigen model uit, scheppingsmodel of evolutie moedel en je komt allebei goed uit.


kga me weer met computers enzo bezig houden
PC Nerd, ik mag het dan wel niet eens zijn met de creationistische ideeen die jij presenteerd, ik probeer ze wel te snappen. Het idee van een god hoort niet bij mij, maar ik kan wel aannemen dat jij daar in geloofd. Een van de belangrijke dingen van een wetenschappelijke discussie is proberen te snappen waar de ander zijn standpunten op baseerd.

Jij wil echter deze discussie niet voeren, omdat jij niet weet waar wij het over hebben. Je moet zelf nadenken over de antwoorden die je geeft, want anders kom je nergens. Ik snap dat jij graag wil geloven dat er een god achter vele principes zit, maar weigerd om hier echt een wetenschappelijke discussie over aan te gaan.

Ik weet dat er vele creationisten zijn die dit wel proberen en hier op een zo'n wetenschappelijk mogelijke manier mee om proberen te gaan. Het is niet de conclusies waar een wetenschapper echt op afgerekend wordt, maar op zijn redenatie. Er zijn genoeg wetenschappers die het fout hadden en toch hoog in aanzien staan, omdat ze wel degelijk hun beredenering probeerden op te zetten.

Misschien moet je daar eerst over nadenken en dan pas besluiten de handdoek in de ring te gooien. Ik wil graag met je in discussie gaan, als je je verdiept.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:44
pc nerd
pc nerd is offline
dit topic staat in het forum religie en niet in wetenschap
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:49
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 18:44 :
dit topic staat in het forum religie en niet in wetenschap
Toch probeer je wel op deze manier (hoewel misschien iets moeizaam) je punten te brengen. Verwacht dan ook zo'n reactie, want daar gaan de topics hier over. Wil je niet op zo'n discussie ingaan, dan moet je dat zelf weten, maar je hebt mij geen argumenten gegeven om mij tot denken aan te zetten.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:52
pc nerd
pc nerd is offline
ik ben wel met enige argumenten gekomen, lees bijv dat lange stuk op pagina 6 halverwege.

En dat had ik echt niet letterlijk gekopieerd, maar dat is een eigen samenvatting van verschillende bronnen.

En ik probeer nog wat argumenten op een rijtje te zetten en hier te posten. Kmoet alleen nog een beetje uitzoeken en bestuderen hoe dat bij de evolutionisten nou zit.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:53
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 10-04-2006 @ 17:05 :
Sterker nog: Species concepts (zoals ze in het engels heten) is (zoals je ziet) meervoud. Het is zelfs redelijk zeker dat we nooit zeker weten wat een soort precies is!! Zo kan je bijv. kijken naar de Zomer en Winter eik. Deze twee soorten lijken zowel genetisch als morfologisch heel erg op elkaar, soms zijn ze zelfs totaal verkeerd in te delen door een ervaren plant-wetenschapper (zelf gezien, geen bron dus).

Echter, als je ze uitzet kan je ze genetisch onderscheiden, maar maar net! Dit leid tot de discussie of het dezelfde soort is, twee varianten of ondersoorten van een soort of twee verschillende soorten. We weten het niet, omdat we te kort in de evolutionaire ontwikkeling van twee soorten zitten om te zeggen of het er twee worden.
Dat klopt. Ik ga voor het gemak uit van het meest gebruikte species-concept in de biologie (dat van Mayr). Daarnaast zijn er nog een aantal andere, waaronder het fylogenetische species-concept van Cracraft. Elk ‘hokjesdenken’ m.b.t. de natuur is menselijk en arbitrair, niet natuurlijk. Dat is precies wat je bij evolutie zou verwachten (in tegenstelling tot onafhankelijke schepping van verschillende 'kinds'). Hoe meer fossielen we vinden, hoe vager de grenzen worden. Uiteraard is dit ‘hokjesdenken’ onvermijdelijk als je zinvol wilt kunnen communiceren over bepaalde groepen dieren en hun onderlinge relaties. Veel mensen, en creationisten bij uitstek, vergeten alleen maar al te gauw dat de natuur zich niets aantrekt van onze hokjes.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 17:57
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 10-04-2006 @ 18:53 :
Dat klopt. Ik ga voor het gemak uit van het meest gebruikte species-concept in de biologie (dat van Mayr). Daarnaast zijn er nog een aantal andere, waaronder het fylogenetische species-concept van Cracraft. Elk ‘hokjesdenken’ m.b.t. de natuur is menselijk en arbitrair, niet natuurlijk. Dat is precies wat je bij evolutie zou verwachten (in tegenstelling tot onafhankelijke schepping van verschillende 'kinds'). Hoe meer fossielen we vinden, hoe vager de grenzen worden. Uiteraard is dit ‘hokjesdenken’ onvermijdelijk als je zinvol wilt kunnen communiceren over bepaalde groepen dieren en hun onderlinge relaties. Veel mensen, en creationisten bij uitstek, vergeten alleen maar al te gauw dat de natuur zich niets aantrekt van onze hokjes.
, maar bedenk dat ook in onze hedendaarse 'soorten' deze problemen enorm zijn.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 18:04
Kalm
Avatar van Kalm
Kalm is offline
Ik stop hiermee, omdat het toch nergens eindigt.

Hier komt het op neer:

Niet genoeg kennis hebben omtrent feiten uit de biologie en geologie ---> Niet snappen en het niet kunnen scheiden tussen objectieve informatie en subjectieve informatie ---> Verwerpen wat je niet aanstaat, kiezen wat je wel aanstaat (Het kunnen verwerpen van objectieve informatie komt door gebrek aan kennis om het te bestempelen als objectieve informatie) ---> Je informatie niet kunnen beargumenteren ---> begin opnieuw (cirkel rond).
__________________
Everyone is ignorant, only on different subjects
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 18:34
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 17:16 :
pc nerd schreef niets, hij kopieerde het van deze site. Als je iets kopieert, is het wel zo netjes om dat er bij te vermelden, anders is het plagiaat.

Citaat:
[B]Natuurlijke selectie is geen evolutiemechanisme
Wel eens in een evolutiebiologieboek gekeken?

Citaat:
Door natuurlijke selectie werd nog nooit een nieuwe soort voortgebracht.
Dat klopt, niemand beweert dat ook. Natuurlijke selectie werkt immers altijd in combinatie met andere mechanismen (mutatie, genetic drif, gene flow, recombinatie, isolatie, enzovoort). De interactie tussen deze mechanismen zorg voor soortvorming.

Citaat:
Natuurlijke selectie elimineert (doet verdwijnen) slechts de zwakkere exemplaren van alle soorten, en sommige van die zwakke soorten geheel, maar brengt geen nieuwe sterkere exemplaren van andere, lees nieuwe, soorten voort.
Dit is weer zo’n typische veel te simplistische kijk op natuurlijke selectie (NS). NS werkt niet met “de sterkste” (een onjuiste vertaling van “fittest"), maar met wie het beste aangepast is aan de huidige omgeving. Aangezien omgevingen veranderen, verandert de inwerking van NS ook.
Citaat:
Nieuwe exemplaren, die voortkomen uit één ouderpaar, waarvan men meent dat deze een nieuwe soort zouden kunnen zijn,
Een nieuwe soort ontstaat niet van de ene generatie op de andere (dat is zelfs per definitie onmogelijk).

Citaat:
blijven trouwens altijd binnen het basistype.
Definieer “basistype”, dan praten we verder.
Citaat:
Vinken blijven vinken, en rozen blijven rozen. Er is slechts sprake van een begrensde interne (inwendige) variatie.
Als je wat verder kijkt dan je eigen achtertuin, zie je dat deze grenzen vaag zijn, en die worden door toename aan kennis alleen maar vager.

Citaat:
Het evolueren (ontwikkelen, veranderen) van één basistype tot een totaal ander basistype is nog nooit vastgesteld.
Niet als je niet verder kijkt dan de bijbel, wel als je een beetje op de hoogte bent van de relevante literatuur (zie eerder genoemde titels).

Citaat:
Mutaties brengen nooit nieuwe genetische informatie voort

Volgens de evolutietheorie zijn ontelbare positieve mutaties de hoofdoorzaak van de evolutie. In het verleden zouden door toevallige foutjes en veranderingen in de genen bij alle levende wezens miljarden keren nieuwe genen zijn ontstaan en toegevoegd aan het bestaande genenbestand. Echter: Sinds mensenheugenis is zo iets nog nooit waargenomen. Men bedenke, dat de mensheid vele duizenden jaren ervaring heeft in het kweken van planten en dieren. In de werkelijkheid zijn mutaties altijd wijzigingen van de bestaande genetische informatie. Nooit werd/wordt er nieuwe genetische informatie toegevoegd aan de bestaande.
Dit is weer zo’n voorbeeld van een claim die al zo vaak ontkracht is, dat ik het niet nog een keer ga doen. Anderen hebben dat al gedaan:

It is hard to understand how anyone could make this claim, since anything mutations can do, mutations can undo. Some mutations add information to a genome; some subtract it. Creationists get by with this claim only by leaving the term "information" undefined, impossibly vague, or constantly shifting. By any reasonable definition, increases in information have been observed to evolve. We have observed the evolution of

· increased genetic variety in a population (Lenski 1995; Lenski et al. 1991)
· increased genetic material (Alves et al. 2001; Brown et al. 1998; Hughes and Friedman 2003; Lynch and Conery 2000; Ohta 2003)
· novel genetic material (Knox et al. 1996; Park et al. 1996)
· novel genetically-regulated abilities (Prijambada et al. 1995)

If these do not qualify as information, then nothing about information is relevant to evolution in the first place.
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 20:23
Verwijderd
Citaat:
Bart Klink schreef op 10-04-2006 @ 19:34 :

Dat klopt, niemand beweert dat ook. Natuurlijke selectie werkt immers altijd in combinatie met andere mechanismen (mutatie, genetic drif, gene flow, recombinatie, isolatie, enzovoort). De interactie tussen deze mechanismen zorg voor soortvorming.
Kun je zelf in het kort uitleggen wat de termen die je tussen haakjes noemt inhouden? Want volgens mij zijn het voor je verhaal belangrijke termen. Liever geen verwijzing naar een website.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 20:55
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 10-04-2006 @ 21:23 :
Kun je zelf in het kort uitleggen wat de termen die je tussen haakjes noemt inhouden? Want volgens mij zijn het voor je verhaal belangrijke termen. Liever geen verwijzing naar een website.
Mutatie:
Willekeurige veranderingen in het DNA. Er zijn verschillende soorten mutaties, van puntmutaties (veranderingen van slechts één nucleotide(=bouwsteen van o.a. DNA)) tot genduplicatie (gen wordt vermenigvuldigd). Over mutaties alleen al is een heel verhaal te schrijven:

‘Genetic drift’:
Willekeurige veranderingen in de frequentie van twee of meerdere allelen in een populatie. M.a.w.: willekeurige veranderingen in het voorkomen van een variant van een bepaald gen in een groep individuen van dezelfde species (soort) op een bepaald moment op een bepaalde plaats.

‘Gene flow’:
Inmenging van genen uit een genenpoel van de ene populatie in die van een andere populatie

Recombinatie:
Het combineren van genetisch materiaal van de vader en de moeder in het kind, vindt plaats bij de bevruchting.

Isolatie:
Deel van de populatie wordt afgescheiden van de rest door bijvoorbeeld een geografische barrière (bijv.: rivier die eerst overbrugbaar was wordt zo groot dat hij niet meer overbrugbaar is). Vaak belangrijk bij het ontstaan van nieuwe soorten (allopatrische speciatie).
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 20:59
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 10-04-2006 @ 21:23 :
Kun je zelf in het kort uitleggen wat de termen die je tussen haakjes noemt inhouden? Want volgens mij zijn het voor je verhaal belangrijke termen. Liever geen verwijzing naar een website.
mutatie - Alle genetische veranderingen die er binnen een genoom plaatsvinden. Dit zijn vele voorbeelden die ik niet allemaal ga noemen.

genetic drift - Het zich verspreiden en algemeen worden van een niet-evolutionair belangrijke genetische eigenschap. Dit proces kan van belang zijn bij een veranderingdie de mutatie niet meer onbelangrijk maakt. (bijv. haarkleur)

gene flow - Alle flow van genetische informatie (bijv. voortplanting)

recombinatie - Het op welke manier dan ook veranderen van genetische informatie (bijv. voortplanting)

isolatie - Zoals we dat kennen, maar dan in genetische zin (bijv. Bulldogs en Pinkeneesjes planten van zichzelf moeilijk voort. In de natuur zouden ze dan waarschijnlijk geisoleerd zijn van elkaar in genetische zin)

Ik kan er een beetje fout zitten hier, want ik doe dit uit mijn hoofd.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 21:01
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Bart Klink schreef op 10-04-2006 @ 21:55 :
Mutatie:
Willekeurige veranderingen in het DNA. Er zijn verschillende soorten mutaties, van puntmutaties (veranderingen van slechts één nucleotide(=bouwsteen van o.a. DNA)) tot genduplicatie (gen wordt vermenigvuldigd). Over mutaties alleen al is een heel verhaal te schrijven:

‘Genetic drift’:
Willekeurige veranderingen in de frequentie van twee of meerdere allelen in een populatie. M.a.w.: willekeurige veranderingen in het voorkomen van een variant van een bepaald gen in een groep individuen van dezelfde species (soort) op een bepaald moment op een bepaalde plaats.

‘Gene flow’:
Inmenging van genen uit een genenpoel van de ene populatie in die van een andere populatie

Recombinatie:
Het combineren van genetisch materiaal van de vader en de moeder in het kind, vindt plaats bij de bevruchting.

Isolatie:
Deel van de populatie wordt afgescheiden van de rest door bijvoorbeeld een geografische barrière (bijv.: rivier die eerst overbrugbaar was wordt zo groot dat hij niet meer overbrugbaar is). Vaak belangrijk bij het ontstaan van nieuwe soorten (allopatrische speciatie).
Gene flow kan ook tussen verschillende onderdelen van een populatie. In het algemeen wordt het gebruikt op populatie niveau, maar het kan ook op lagere groepen worden gebruikt.

Recombinatie kan ook op andere manieren plaatsvinden (bijv. Horizonal gene transfer, het overplaatsen van genetisch materiaal tussen cellen)

Zoals ik al zei: Genetic drift wordt meestal gebruikt voor niet-belangrijke mutaties.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 10-04-2006, 22:44
Verwijderd
tnx, dat maakt het allemaal wat duidelijker denk ik
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 05:56
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
This ain't going anywhere..

Het moge duidelijk zijn dat PC Nerd niet veel van evolutie afweet, en daarmee een gevecht voert wat bij voorbaat al verloren is. Daarbij heeft het totaal geen zin om de conventionele, algemeen aanvaarde wetenschap aan te vallen met nietszeggende claims, verwrongen feiten en een matige kennis van zaken..

Laten we het verhaal nog eens omdraaien, for the sake of argumentation zeg maar..

PC Nerd, laten we het nog eens hebben over het zondvloedverhaal. En laten we het eens over iets nieuws hebben.. dus voor een moment negeren we ff dat al die dieren plus voedsel nooit op de ark gepast zouden hebben, dat we niet eens genoeg water hebben om de wereld te bedekken, laat staan in 40 dagen, en we negeren ook gewoon dat er geen enkel archeologisch, of geologisch bewijs is voor een wereldwijde vloed..

Laten we ook nog eens aannemen dat Noah de dieren niet zelf bij elkaar hoefde te zoeken, maar dat zij door goddelijke interventie a la Genesis 7:14-16 zelf naar de Ark kwamen..

Dan zijn alle dieren ter wereld in feite Turkse asielzoekers.. volgens Genesis 8:4 is de ark ergens in Turkije beland op een berg die nu Ararat heet.

Nadat ze daar geland zijn, hebben de Kiwi's hun weg gevonden van Turkije naar Nieuw Zeeland. Da's best knap gezien het feit dat ze noch kunnen zwemmen, noch kunnen vliegen. En niet alleen de kiwi's hebben de tocht overleefd, maar ook de enorme, inmiddels uitgestorven moa. En ook de taheke en weka, twee andere vogelsoorten die niet kunnen vliegen.. En de rhea, een andere vogelsoort die niet kan vliegen heeft zijn weg moeten vinden naar Zuid Amerika.. al deze vogels die niet kunnen zwemmen of vliegen hebben hun weg gevonden naar de verste uithoeken van de wereld en hebben daarmee gedaan wat tijgers, leeuwen en beren niet konden..

En niet alleen hebben deze onwaarschijnlijke reizigers hn weg gevonden naar zulke verre bestemmingen, ze hebben het gedaan zonder ergens anders te eindigen.. Als rheas het goed doen op de pampas van Argentinie, dan waarom niet op de velden van Zuid Afrika, of de vlaktes van Australie? Het is toch op z'n minst apart te noemen dat gefosiliseerde rheas alleen in Zuid Amerika gevonden zijn, en nergens onderweg van Turkije naar Zuid Amerika..

En er zijn nog wel meer poblemen.. aangenomen da de diersoorten zich tegelijkertijd verspreiden met de mensen, is het toch apart te noemen dat er geen verhalen zijn over reusachtige Moa's buiten Nieuw Zeeland, dat geen enkele cultuur buiten Australie ooit de kangoeroe of het vogelbekdier heeft genoemd, en dat de reusachtige miereneters van Zuid Amerika ook nergens anders vermeld worden.. Ook is het apart te noemen dat de parasieten op kiwi's alleen op kiwi's voorkomen.. als alle vogels bij elkaar op de boot zaten zou je toch denken dat ze meer verspreid zoden zijn..

Maar goed, de vluchteloze vogels zijn nog maar een miniem probleem als je het verhaal goed bekijkt.. als je eens kijkt naar de biogeographie kom je nog veel meer, en vel ernstigere problemen tegen.

Wat dacht je van de buideldieren van Australie? Australie kent en unieke fauna, en de Australische buideldieren komen nergens anders ter wereld voor, zelfs niet als fossielvorm.. de groep buideldieren omslaat verschillende families, genera en soorten, allemaal uniek voor Australie.. Dus al die buideldieren hebben hun weg gevonden van Ararat naar Australie, zonder ergens anders te belanden? Inclusief de gebieden direct tussen Turkije en Australie? Dus de wombats en de walibis, de koalas en de bandicoots zijn de hele reis de roofdieren voorgebleven, en hebben de oversteek naar Australie kunnen maken, iets dat de genetisch superieure placentale zoogdieren niet is gelukt?

En wat nou als je vergelijkbare ecosystemen naast elkaar legt? Je kunt vrijwel identieke gebieden vinden in zowel Afrika als in Zuid Amerika. Als leeuwen het goed doen in Afrika, waarom zitten ze dan niet ook in Zuid Amerika? Als de cougar het goed doet in Zuid Amerika, waarom is die dan niet ook in Afrika te vinden? Als ze het kunnen redden helemaal naar Zuid Amerika te reizen, zou je ze toch ook in Afrika verwachten, wat geografisch gezien veel dichterbij Ararat ligt..

Als dat nog niet genoeg is, wat dacht je dan van grot bewonende dieren? Veel van deze dieren zijn blind, en overgevoelig voor zonlicht en uitdroging. En toch hebben ze de reis van Ararat naar Australie, Nieuw Zeeland of Zuid Amerika zonder problemen overleefd.. en vergeet ook niet dat zo'n beetje elke door dieren bewoonde grot een eigen, compleet uniek eco-systeem met zijn eigen flora en fauna heeft. Zelfs grotten een paar honderd meter van elkaar kunnen compleet anders zijn.

Nu we het toch hebben over gotten: hoe hebben de uiterst kwetsbare stalacmieten en stalactieten de zondvloed overleefd? Water accelereert namelijk als de ruimte nauwer wordt, en oefent daarbij een enorme kracht uit.. als de grotten ooit volgelopen zijn zouden de stalacmieten en stalactieten gebroken zijn. Ook zou er een grote zoutafzetting te vinden moeten zijn op de bodem van elke grot, of zelfs zout water als de bodem niet poreus is.. toch is dit nergens het geval.

Dan hebben we nog de vissen... buiten het feit dat ze gestorven zouden zijn als zoetwater en zoutwater gemixd wordt (vissen zijn erg gevoelig voor veranderingen in zoutgehalte, zuurstofghalte en temperatuur), is het toch wel bijzonder dat veel zoetwatermeren tegenwoordig een uniek ecosysteem bieden waar vaak endemische vissen voorkomen die je nergens anders ter wereld (zelfs niet in meren enkele km verder) terug kunt vinden.. Lake Victoria bijvoorbeeld kent meer dan 170 soorten cichliden die nergens anders gevonden kunnen worden..







Bovenstaand argument is een vertaling en adaptatie van "The Kiwi Question", het origineel kan gevonden worden op: http://www.atheists.org/evolution/kiwi.html
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 07:06
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
akumabito schreef op 11-04-2006 @ 06:56 :

Dan hebben we nog de vissen... buiten het feit dat ze gestorven zouden zijn als zoetwater en zoutwater gemixd wordt (vissen zijn erg gevoelig voor veranderingen in zoutgehalte, zuurstofghalte en temperatuur), is het toch wel bijzonder dat veel zoetwatermeren tegenwoordig een uniek ecosysteem bieden waar vaak endemische vissen voorkomen die je nergens anders ter wereld (zelfs niet in meren enkele km verder) terug kunt vinden.. Lake Victoria bijvoorbeeld kent meer dan 170 soorten cichliden die nergens anders gevonden kunnen worden..
Dat nummer aan soorten is onderhevig aan verandering op dit moment, na introductie van de Nijlbaars. Zie mijn verhaal eerder.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 07:35
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 11-04-2006 @ 08:06 :
Dat nummer aan soorten is onderhevig aan verandering op dit moment, na introductie van de Nijlbaars. Zie mijn verhaal eerder.
true, maar een later geintroduceerde roofvis die de locale vissen opvreet maakt het argument zelf niet ongeldig
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2006, 08:00
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
Kitten' 85 schreef op 10-04-2006 @ 22:01 :
Gene flow kan ook tussen verschillende onderdelen van een populatie. In het algemeen wordt het gebruikt op populatie niveau, maar het kan ook op lagere groepen worden gebruikt.

Recombinatie kan ook op andere manieren plaatsvinden (bijv. Horizonal gene transfer, het overplaatsen van genetisch materiaal tussen cellen)

Zoals ik al zei: Genetic drift wordt meestal gebruikt voor niet-belangrijke mutaties.
Bedankt voor de aanvulling!
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 11:03
Gambokkur
Gambokkur is offline
Citaat:
pc nerd schreef op 10-04-2006 @ 16:25 :

Hetzelfde als die vinken bij Darwin, hij zag dat ze overal andere snavels hadden, hier door begon hij aan zijn evolutie theorie. Maar het bleven altijd vinken!
Jij suggereert dus dat soorten duidelijk te onderscheiden zijn.
Wat dan met paarden en ezels, behoren zij tot dezelfde soort ( ze zijn kruisbaar) of behoren ze tot verschillende soorten ? Waarom zou de schepper ze dan zo geschapen hebben dat ze (onvruchtbare) muilezels kunnen verwekken ?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2006, 11:46
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Gambokkur schreef op 18-04-2006 @ 12:03 :
Jij suggereert dus dat soorten duidelijk te onderscheiden zijn.
Wat dan met paarden en ezels, behoren zij tot dezelfde soort ( ze zijn kruisbaar) of behoren ze tot verschillende soorten ? Waarom zou de schepper ze dan zo geschapen hebben dat ze (onvruchtbare) muilezels kunnen verwekken ?
Even een reactie op wat PC Nerd schreef: 'Vink' is ook maar een naam. Een Vink is ook maar een zangvogeltje. En dus een dinosaurus en dus een tetrapod en een gewervelde. Het is zelfs gewoon een chordaat. Een groep is een arbitrair onderscheid dat wij maken, de natuur kent het niet echt.

En het klopt waarschijnlijk dat al die soorten uit 1 gemeenschappelijke voorouder zijn ontstaan en dat was waarschijnlijk een vink-achtig beestje. Net zoals wij en Chimpansees ooit een gemeenschappelijke voorouder hadden en daarmee wij ook met makis, zoogdieren, en uiteindelijk die vinkjes.
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 25-04-2006, 01:15
Verwijderd
Wat is dit een kuttopic zeg.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Zijn beeldend kunstenaars ketters/heidenen/ongelovigen?
Gatara
96 30-09-2006 01:59
Levensbeschouwing & Filosofie Falsificatie toegepast op bestaan god
Verwijderd
161 01-06-2006 12:22
Beleidszaken Copypasten van teksten
T_ID
8 27-05-2006 18:55
Levensbeschouwing & Filosofie Waarom geloven?
EvilConduct
101 21-05-2006 00:37
Levensbeschouwing & Filosofie Discussies
WärteR
169 27-04-2006 05:43
Liefde & Relatie contact leggen met een leuke meid
Dotcom
13 05-03-2002 16:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:54.