Oud 11-08-2010, 17:34
klaaser
klaaser is offline
HOE DE F*CK moet je nou een condoleancebrief schrijve? Ik heb het al 2x ingeleverd allebei afgewezen KHEB1 nog 1 kans. Best triest eigenlijk, ben de enige in de klas die het zo bagger doet in nederlands
Kreeg nog maar 1kans om hem direct op de 1e schooldag in te leveren

Laatst gewijzigd op 11-08-2010 om 17:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-08-2010, 17:53
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Misschien is het een idee om de brief die je hebt geschreven en is afgewezen te posten? Dan kunnen we kijken naar wat je misschien beter anders zou kunnen doen/verwoorden.
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 12-08-2010, 19:38
klaaser
klaaser is offline
Oke, hieronder staat ie dan De 1e:

Beste Heer en Mevrouw,

Wat vreselijk wat u is overkomen, dat uw zoon u op zo'n jonge leeftijd al heeft verlaten. Ik vond het een fijne jongeman. Heel erg naar wat u beide is overkomen.

Names mij en mijn familie:

Gecondoleerd

Dat was de 1e, hier komt de 2e:

Geachte Heer, (ik mevrouw maar weggelaten
Ik en mijn familie vonden leven geheel met u mee, van wat u laatst is overkomen. Zo'n aardige jongeman, weggegaan naar een plek waar wij hem niet kunnen volgen. Wanneer u behoefte hebt voor steun, wij staan open voor u.

Namens mij en mijn familie

Tja, en nu?
Met citaat reageren
Oud 12-08-2010, 21:01
dr.rootz
Avatar van dr.rootz
dr.rootz is offline
Hoi klaaser,

Hier nog een voorbeeld van hoe het NIET moet:

Beste directeur,

Hoewel de juffrouw en ik geen beste vrienden waren, zeg maar gerust elkaars grootste vijanden, kan ik het moeilijk bevatten wat haar is overkomen. Het moet voor u ook afschuwelijk zijn geweest om haar met eigen ogen onder een 10-tons vrachtwagen te zien verpletteren.

Ik wil laten weten dat ik in gedachten bij u ben, want vanaf morgen ben ik voor 2 weken op een luxueus resort. Derhalve kan ik niet bij de uitvaart aanwezig zijn. Bij terugkomst zal ik me vanzelfsprekend ontfermen over haar knappe dochter, Jessica.

Met pijn in mijn hart,

Klaaser

PS. Ik zou het op prijs stellen als u mijn cijfer voor biologie deze week nog bijwerkt in het systeem.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2010, 06:39
klaaser
klaaser is offline
Citaat:
Hoi klaaser,

Hier nog een voorbeeld van hoe het NIET moet:

Beste directeur,

Hoewel de juffrouw en ik geen beste vrienden waren, zeg maar gerust elkaars grootste vijanden, kan ik het moeilijk bevatten wat haar is overkomen. Het moet voor u ook afschuwelijk zijn geweest om haar met eigen ogen onder een 10-tons vrachtwagen te zien verpletteren.

Ik wil laten weten dat ik in gedachten bij u ben, want vanaf morgen ben ik voor 2 weken op een luxueus resort. Derhalve kan ik niet bij de uitvaart aanwezig zijn. Bij terugkomst zal ik me vanzelfsprekend ontfermen over haar knappe dochter, Jessica.

Met pijn in mijn hart,

Klaaser

PS. Ik zou het op prijs stellen als u mijn cijfer voor biologie deze week nog bijwerkt in het systeem.
haha, nu kan ik er nog om lache, maar als school begint...
Met citaat reageren
Oud 13-08-2010, 13:41
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik weet niet precies hoe zo'n brief hoort te zijn, heb er zelf nooit eentje geschreven, maar wat mij fout lijkt aan jouw brieven is dat je de pijnlijke gebeurtenis (de dood) te veel benadrukt. Hou je brief heel neutraal.

Is er een minimum aantaal woorden aan verbonden? Zo niet dan zou ik de brief ook heel kort houden.

Beste meneer/mevrouw,

Gecondoleerd met uw verlies. U kunt altijd terecht bij ons voor steun.

Veel sterkte,

namens mij en mijn familie.



Zoiets, denk ik.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2010, 18:28
dr.rootz
Avatar van dr.rootz
dr.rootz is offline
Citaat:
Ik weet niet precies hoe zo'n brief hoort te zijn, heb er zelf nooit eentje geschreven, maar wat mij fout lijkt aan jouw brieven is dat je de pijnlijke gebeurtenis (de dood) te veel benadrukt. Hou je brief heel neutraal.
Ik verwacht dat zijn brieven zijn afgekeurd vanwege de spelfouten en het onjuiste gebruik van interpunctie in die paar regels tekst. Haal de tekst door een spellingscontrole en het aantal fouten is gehalveerd. Het is volgens mij niet de bedoeling dat als je de opdracht krijgt om een brief te schrijven, je twee regels neerzet op papier. Dat doe je op een kaart of in een sms, niet in een brief.

Tip: zoek op Google naar "condoleancebrief" en in de eerste hits zie je een aantal voorbeeldbrieven van hoe het WEL moet.

dr.rootz
Met citaat reageren
Oud 14-08-2010, 08:43
klaaser
klaaser is offline
Citaat:
Ik verwacht dat zijn brieven zijn afgekeurd vanwege de spelfouten en het onjuiste gebruik van interpunctie in die paar regels tekst. Haal de tekst door een spellingscontrole en het aantal fouten is gehalveerd. Het is volgens mij niet de bedoeling dat als je de opdracht krijgt om een brief te schrijven, je twee regels neerzet op papier. Dat doe je op een kaart of in een sms, niet in een brief.

Tip: zoek op Google naar "condoleancebrief" en in de eerste hits zie je een aantal voorbeeldbrieven van hoe het WEL moet.

dr.rootz
Ja dat is een optie, ik kijk wel even
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 10:49
Verwijderd
je ziet ook vaak van die gedichten op die kaarten staan, kan er dan ook geen gedicht in die brief?
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 14:06
klaaser
klaaser is offline
Dat kan, maar ik heb gelezen dat het zo officieel mogelijk moet zijn , om te voorkomen dat de mensen die getroffen zijn je woorden verkeerd interpeteren
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 21:40
Verwijderd
Ik zou het heel simpel em formeel houden, ik zou ook niet spreken over dat iemand is 'weggegaan' of dat hij/zij mensen heeft 'verlaten', dat klinkt een beetje cru? Ik zou eerder spreken over 'het verlies', bijvoorbeeld.

Ik zou ook geen gedicht gebruiken, tenzij het echt een persoonlijke brief is en het gedicht iets voor de ontvanger betekent en jij ook weet dat dat zo is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:48.