Oud 12-09-2013, 14:36
Verwijderd
Ik kan me niet voorstellen dat sinds het jaar 0, de aarde precies 2013 rond de zon heeft gedraaid. Hoe konden 'ze' toen namelijk nou weten hoe lang het duurt voor de aarde om om de zon te draaien?

Hoe zit dit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-09-2013, 14:53
Verwijderd
Wat is het jaar 0? Waarom is het relevant dat "ze" dat wisten? Denk je nou echt dat de zon alleen maar om de aarde kan draaien als "ze" weten hoe lang dat duurt? Wie zijn "ze"? Waarom heeft dit iets met Levensbeschouwing & Filosofie te maken?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 14:56
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 15:03
Verwijderd
Ertur,

Met het jaar 0 bedoel ik het jaar waarin men begonnen is met tellen. 'Ze' zijn de personen die op het idee kwamen om de jaren te gaan tellen. Denk je nou echt dat de zon om de aarde draait? Als het goed is kon ik hier ook wetenschappelijke vragen posten toch?

Verder, ik wilde gewoon een stelling maken, namelijk dat de definitie van 'jaar' ergens in de loop der tijd veranderd moet zijn. Op dit moment is een jaar de tijd die het kost voor de aarde om om de zon te draaien, maar dat konden ze vroeger niet weten.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 15:09
Verwijderd
laat maar
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 15:10
Verwijderd
Het jaar 0 bestaat niet (in onze jaartelling althans). Ten tijde van de invoering van onze huidige jaartelling gebruikten de mensen het getal nul niet eens in berekeningen/tellingen, er kan feitelijk dus helemaal geen jaar nul zijn in hun kalender.
Ik denk niet echt dat de zon om de aarde draait.
Nee dat is niet de bedoeling, daarvoor moet je 1 subforumpje hoger zijn.

"ze" zijn ook niet in het "jaar 0" (sic) met onze moderne tijdstelling begonnen maar ik meen dat dat ergens in de vijfde eeuw na Christus pas is gebeurd en nog veel later pas breed geaccepteerd. Dat men nog niet wist dat de aarde om de zon draaide is natuurlijk compleet irrelevant, ik snap wat dat betreft je vraag nog altijd niet.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Het jaar 0 bestaat niet (in onze jaartelling althans). Ten tijde van de invoering van onze huidige jaartelling gebruikten de mensen het getal nul niet eens in berekeningen/tellingen, er kan feitelijk dus helemaal geen jaar nul zijn in hun kalender.
Ik denk niet echt dat de zon om de aarde draait.
Nee dat is niet de bedoeling, daarvoor moet je 1 subforumpje hoger zijn.

"ze" zijn ook niet in het "jaar 0" (sic) met onze moderne tijdstelling begonnen maar ik meen dat dat ergens in de vijfde eeuw na Christus pas is gebeurd en nog veel later pas breed geaccepteerd. Dat men nog niet wist dat de aarde om de zon draaide is natuurlijk compleet irrelevant, ik snap wat dat betreft je vraag nog altijd niet.
Jah, waarom de FOK duurt het dan precies een jaar voor de aarde om om de zon te draaien?

Het staat niet op Wikipedia, dus ik verwacht gewoon een antwoord op mijn vraag en wel heel rap..

Alsjeblieft
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 15:33
Vowel
Avatar van Vowel
Vowel is offline
Ik denk dat je oorzaak en gevolg een beetje hebt omgedraaid. De aarde doet er een bepaalde tijd over en díe tijd hebben ze een jaar genoemd. Net zoals de aarde draait en ze die tijd een dag hebben genoemd.

Het is niet alsof iemand "het jaar" had verzonnen en dat de aarde zich daaraan heeft aangepast.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 15:37
Verwijderd
Vowel,

Daar ben ik me van bewust. Ik vraag me alleen af, wanneer hebben ze dan besloten dat een jaar de tijd is die het duurt om om de aarde te draaien?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 16:23
huntingyade
Avatar van huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Vowel,

Daar ben ik me van bewust. Ik vraag me alleen af, wanneer hebben ze dan besloten dat een jaar de tijd is die het duurt om om de aarde te draaien?


dat was ergens in 420 toen hebben ze alle wereld leiders verzamelt en er een discussie over gehad

OT: dat is niet iets dat echt besloten is maar gewoon langzaam aan geaccepteerd door iederen. net zoals er nieuwe woorden in het woordenboek komen. als een bepaalde manier van iets benoemen door het grootste deel van de mensen geaccepteerd word is de kans groot dat het zo blijft.
__________________
"this is of no offence but... you are a robot aren't you?"
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 16:29
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik kan helaas niet rappen.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 16:30
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
http://www.alforto.nl/kalender.html
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2013, 18:34
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Vowel,

Daar ben ik me van bewust. Ik vraag me alleen af, wanneer hebben ze dan besloten dat een jaar de tijd is die het duurt om om de aarde te draaien?
Dat is niet "besloten", holbewoners hadden al vrij snel door dat er seizoenen zijn, en later heeft men gerealiseerd dat die seizoensvorming samenhangt met de omloop van de aarde rond de zon.

Verder kun je net zo goed zeggen dat de zon om de aarde draait, hoor. Het is niet alsof de zon stilstaat. Het punt is eerder dat men zegt dat de aarde om de zon draait, omdat de andere planeten vanuit dat referentiekader ook "logische" banen hebben; de baan van de andere planeten t.o.v. ons zonnestelsel wordt namelijk vooral bepaald door hun interactie met de zon, en niet die met de aarde of andere objecten.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2013, 06:58
Verwijderd
Ja, seizoenen inderdaad. Mensen telden niet bewust hoe lang het duurde voordat de aarde weer een rondje klaar had, ze telden hoe lang het duurde voordat het weer tijd was om te oogsten, of voordat het weer lang licht was, en andere jaarlijkse natuurverschijnselen.

Wat ik me wel eens afvraag is waarom jaren in 12 maanden zijn verdeeld terwijl 13 veel logischer zou zijn, er zijn immers ongeveer 13 maancycli in een jaar. Al is 12 natuurlijk wel een mooi makkelijk getal om in stukjes te delen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2013, 07:55
Kitten
Avatar van Kitten
Kitten is offline
Citaat:
Wat ik me wel eens afvraag is waarom jaren in 12 maanden zijn verdeeld terwijl 13 veel logischer zou zijn, er zijn immers ongeveer 13 maancycli in een jaar. Al is 12 natuurlijk wel een mooi makkelijk getal om in stukjes te delen.
Waren het niet de Babyloniërs die een 12-tallig telsysteem hadden?
__________________
Altijd nuchter
Met citaat reageren
Oud 14-09-2013, 08:50
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Waren het niet de Babyloniërs die een 12-tallig telsysteem hadden?
De maan draait in 29 dagen om de aarde. 365,25 dagen (in een jaar) gedeeld door 29 is 12,6. Ze hebben 12 maanden gekozen en de overige dagen over de "maan"den verdeeld.
Rommelig, dat wel, maar het is dan ook waardeloos een systeem op te bouwen van iets wat door chaos is ontstaan.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2013, 09:58
Verwijderd
ah, ik dacht dat een maancuclus iets meer dan 28 dagen was. Maar het is zelfs 29.53 dag, zie ik. Dan is 12 wel een logischer keuze dan 13.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2013, 11:47
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Waren het niet de Babyloniërs die een 12-tallig telsysteem hadden?
Nee,de Babyloniërs rekenden 60-tallig. Onze indeling van een uur en een booggraad in 60 minuten en 1 minuut in 60 seconden is daarvan afkomstig.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-09-2013, 11:51
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Nee,de Babyloniërs rekenden 60-tallig. Onze indeling van een uur en een booggraad in 60 minuten en 1 minuut in 60 seconden is daarvan afkomstig.
zowaar al wat geleerd vandaag.
__________________
Welcome to your mom's house!
Met citaat reageren
Oud 07-10-2013, 04:10
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
er zit ook een foutmarge in vandaar het schrikkeljaar en zelfs daarmee klopt het nog niet.

Ik geloof zelfs te herinneren dat sommige vorige kalenders accurater waren dan degene die we nu gebruiken.

Hoe dan ook is wat een jaar is nogal arbitrair, het gaat er niet zozeer om of het klopt als iedereen het er maar over eens is... en als we er dan achter komen dat na 600 jaar de lente aanzienlijk eerder/later is begonnen voeren we een correctie uit en tada kunnen we weer ff verder.

Het jaar "0" is verder pas later aan anno christi gekoppeld je kan tot in het einde der tijden discussiëren wat precies 0 is.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 07-10-2013, 08:29
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Het jaar "0" is verder pas later aan anno christi gekoppeld je kan tot in het einde der tijden discussiëren wat precies 0 is.
Inderdaad, de Chinezen hebben het jaar 0 waarschijnlijk ingevoerd ter ere van de "Gele keizer" Huangdi en zitten nu in het jaar 4711. De joden kozen het jaar 0 op de vermeende datum van de schepping, waarschijnlijk teruggerekend via de familiestammen van Adam en Eva en zitten nu in het jaar 5774. (Da's allemaal leuk verzonnen maar volgens mij werd dat niet allemaal door het lokale gemeenteregister bijgehouden...)
Met die gedachtengang zou je ook de "Big bang" als dag 1 kunnen beschouwen, ware het niet dat de zon en aarde toen nog niet bestonden en omlooptijden later ook nogal wat varieerden.
Ach, je moet toch wat, mijn jaar 0 begint gewoon op mijn geboortedag
Met citaat reageren
Oud 07-10-2013, 08:46
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Het jaar "0" is verder pas later aan anno christi gekoppeld je kan tot in het einde der tijden discussiëren wat precies 0 is.
Inderdaad, de Chinezen hebben het jaar 0 waarschijnlijk ingevoerd ter ere van de "Gele keizer" Huangdi en zitten nu in het jaar 4711. De joden kozen het jaar 0 op de vermeende datum van de schepping, waarschijnlijk teruggerekend via de familiestammen van Adam en Eva en zitten nu in het jaar 5774. Da's allemaal leuk verzonnen maar volgens mij werd dat niet allemaal door het lokale gemeenteregister bijgehouden...
Met die gedachtengang zou je ook de "Big bang" als dag 1 kunnen beschouwen, ware het niet dat de zon en aarde toen nog niet bestonden en omlooptijden later ook nogal wat varieerden.
Ach, je moet toch wat, mijn jaar 0 begint gewoon op mijn geboortedag
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 18:47
rprijk
rprijk is offline
Citaat:
Ik kan me niet voorstellen dat sinds het jaar 0, de aarde precies 2013 rond de zon heeft gedraaid. Hoe konden 'ze' toen namelijk nou weten hoe lang het duurt voor de aarde om om de zon te draaien?

Hoe zit dit?
ze ware al heel vroeg bezig met sterrenkunde e.d....
Overigens wisten ze natuurlijk niet alles, maar ook toen had je cyclische seizoenen die elk jaar weer terug kwamen...

Laatst gewijzigd op 17-11-2013 om 11:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Tussen 25 mei en 8 juni meteorietinslagen op aarde!
Dotcom
13 18-04-2006 06:43
Levensbeschouwing & Filosofie Volbrachte bijbelse profetieën?
Bart Klink
60 14-10-2005 15:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 18-07-2005 00:38
Levensbeschouwing & Filosofie Geologische Kolom
Sperzieboon
36 16-03-2005 10:34
Flora & Fauna Het broeikaseffect is een verzinsel
Verwijderd
49 26-03-2003 10:41
Levensbeschouwing & Filosofie Schepsels van god of..
PFP
28 12-04-2002 17:58


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:52.