Oud 18-12-2009, 19:22
roosje4ever
roosje4ever is offline
hallo allemaal
ik heb dus een vraagje
ongeveer 2 jaar geleden kreeg ik een beginsel van borsten
zo'n klein schijfje onder je tepel
nu twee jaar later is dat tot een (ik noem het zo)piepklein bolletje uitgegroeid
de omtrek is nu zo'n 5 centimeter
niet echt veel, voor mijn leeftijd ik had gelezen dat als je al iets zo beginnen
met borsten, dat je al een ''bh'' nodig hebt. Heb ik het nou nodig of niet??
en als ik het nodig zou hebben, ik weet echt niet hoe ik dat aan mijn moeder moet
vertellen...

help me....
Met citaat reageren
Oud 18-12-2009, 19:49
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Hoi Roosje!
Ik weet niet hoe oud je bent (ik gok een jaar of 14?), maar ik zou me niet al te druk maken. Als je een bh nodig hebt dan merk je dat vanzelf wel, want dan beweegt de boel nogal met sporten en traplopen enzo. Dat is niet zo prettig, en dat is het moment om een bh te gaan kopen. Je kan ook, als je je graag vrouwelijker wilt voelen beginnen met bijvoorbeeld het dragen van topjes (hebben ze bij de hema wel en zijn niet duur).
overigens groeien borsten bestwel langzaam. Bij mij begon de boel te groeien toen ik een jaar of 14 was, en daarna heeft het nog zeker 6 jaar geduurd voor ze uitgegroeid waren. Ik heb nu op m'n 21e pas het idee dat ze een beetje uitgegroeid zijn.
Je moeder heeft zelf ook borsten en dus bh's, en ik denk dat ze helemaal niet gek zal reageren op zo'n vraag! Misschien vindt ze het zelfs wel heel leuk om samen met jou je eerste bh te kopen, een soort van moeder-dochter momentje (had ik ook met mijn moeder, heel gezellig). Verder is het waarschijnlijk dat jouw borsten later ongeveer net zo groot worden als die van je moeder, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 19-12-2009, 12:04
Verwijderd
Je hebt bh's voor hele kleine borsten, dus als jij die graag wil, dan kan dat. Maar als je denkt dat je ze nog niet nodig hebt, dan hoeft het niet natuurlijk. Maar proberen kan altijd, misschien blijkt wel dat je het meteen fijn vindt zitten, zo'n bh. Je kan prima zelf eens rondsnuffelen bij de Hema als je dat graag zonder je moeder wil doen, maar je kan het ook best aan haar vragen hoor, dat is helemaal niet raar
Met citaat reageren
Oud 19-12-2009, 18:22
marrel
Avatar van marrel
marrel is offline
De Hema is idd een fijne winkel om eens rond te kijken tussen de kleine maten. Zonder verkoopsters die meteen willen helpen enzo. Misschien heb je nog niet echt een bH nodig, alsin dat je er geen last van hebt als je hem niet draagt, maar kan er ook in komen dat je het wel volwassen vind en misschien komen ze er ook wel wat mooier mee uit. Je moeder vind het vast niet raar, voor iedereen kwam een eerste keer.
__________________
Bij gebrek aan beter, een .
Met citaat reageren
Oud 20-12-2009, 13:28
Verwijderd
Misschien is het wel fijn om zo'n topje-achtig-iets van de HEMA te dragen. Je kan het in iedergeval proberen en het is meestal goedkoop en zonder lastig vallende verkoopsters. Als ik er aan terug denk waren mijn tepels best gevoelig en was het fijn dat er niet steeds een trui langs schuurde.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 00:25
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Hee Roosje,
als je borsten nog niet zo groot zijn dat je er last van hebt bij het lopen/rennen, heb je er opzich nog geeneen nodig, maar zoals al eerder is gezegd hebben ze bij de HEMA hele leuke BH's speciaal voor jonge tieners en je kan er alvast een kopen om te wennen. (Ik ben trouwens soms wel jaloers, want die kleine maatjes zijn vaak veel leuker dan de grotere.)

Ik wou nooit accepteren dat ik borsten kreeg, ik vond het echt heel vervelend en werd er ook steeds om gepest door m'n zus. Pas rond m'n 13e ging ik een echte BH kopen, omdat iemand na de gymles zei dat ik die wel nodig had.

Citaat:
Verder is het waarschijnlijk dat jouw borsten later ongeveer net zo groot worden als die van je moeder, dan weet je een beetje wat je kunt verwachten.
Dit hoeft helemaal niet zo te zijn. Mijn moeder heeft bijv. een cup D, mijn zus een cup F en ik 'maar' een B. Wrs heb ik de genen van m'n vaders kant, want zijn platte kont heb ik ook al geerfd.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 11:31
Verwijderd
en mijn mama heeft ook meloenen en ik heb erwtjes (gelukkig) maar ik denk dat ik tzelfde als trimmie heb, ik heb de bouw van mn papas kant
Met citaat reageren
Oud 21-12-2009, 11:40
Verwijderd
Mijn moeder heeft nu ook D, maar voordat ze kinderen kreeg was dat B, dus mogelijk dat je borsten ook nog veranderen door een zwangerschap en na een bevalling
Met citaat reageren
Oud 23-12-2009, 10:11
Mireltjuh
Avatar van Mireltjuh
Mireltjuh is offline
Ik heb zelf ook heel lang rondgelopen met een topje zonder enige steun (ik draag ze ´s nachts nog steeds). Op m´n 14e ging ik echte bh´s dragen omdat mijn borsten al vrij groot waren geworden om zonder bh mee rond te lopen.. (cup B al). En je hoeft inderdaad niet bang te zijn om het tegen je moeder te zeggen Mijn moeder heeft overigens A terwijl ik ondertussen alweer bijna C heb xD
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 09:37
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Mijn moeder heeft net een B (door de zwangerschap) en ik zit nu op C. Gelukkig heb ik dat van m'n vaders kant geërfd, anders had ik ook een platte kont gehad.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2009, 13:38
Verwijderd
Voor gym en sporten is het trouwens misschien wel fijn om al een soort sporttopje te kopen, ik vond dat op de middelbare school in ieder geval wel prettig
Met citaat reageren
Oud 02-01-2010, 13:21
kwallevissie
kwallevissie is offline
heyy nou, ik ben 12 jaar ik zit in de 1e en heb al best wel borstjes..
het zijn niet echt rondjes maar ze hangen niet het zijn een soort punten..
en het doet extreem pijn als iemand erop duwt..
ik voel wel voor mezelf dat ik een bh moet dragen maar ik durf het niet tegen mn ouders te zeggen..
ik ben bang dat ze zeggen dat mn borsten daar te klein voor zijn..
dus ik heb er gewoon stiekem eentje gekocht..
en verstop hem..
ik heb uitgelegd hoe mijn borsten er uitzien ongeveer vanaf de ene kant van mn borst naar de andere is 16 centimeter..
als ik tegen mijn moeder zeg dat ik er 1 wil wat denk je dat ze zal zeggen?

p.s.
de gene die ik zelf heb gekocht daar zit wel een beetje vulling in want anders lijken ze niet rond en hij zit perfect cupmaat 70AA
dekleinste dus van de tiener bh's bij de hema..
en als ik het niet doe ben ik de enige uit de klas zonder..
en als ik ga rennen zonder doet het pijn van je voelt het trekken..
met bh is dat niet..
kuss
Met citaat reageren
Oud 02-01-2010, 21:33
Verwijderd
Citaat:
heyy nou, ik ben 12 jaar ik zit in de 1e en heb al best wel borstjes..
het zijn niet echt rondjes maar ze hangen niet het zijn een soort punten..
en het doet extreem pijn als iemand erop duwt..
ik voel wel voor mezelf dat ik een bh moet dragen maar ik durf het niet tegen mn ouders te zeggen..
ik ben bang dat ze zeggen dat mn borsten daar te klein voor zijn..
dus ik heb er gewoon stiekem eentje gekocht..
en verstop hem..
ik heb uitgelegd hoe mijn borsten er uitzien ongeveer vanaf de ene kant van mn borst naar de andere is 16 centimeter..
als ik tegen mijn moeder zeg dat ik er 1 wil wat denk je dat ze zal zeggen?

p.s.
de gene die ik zelf heb gekocht daar zit wel een beetje vulling in want anders lijken ze niet rond en hij zit perfect cupmaat 70AA
dekleinste dus van de tiener bh's bij de hema..
en als ik het niet doe ben ik de enige uit de klas zonder..
en als ik ga rennen zonder doet het pijn van je voelt het trekken..
met bh is dat niet..
kuss
Zeg gewoon: mam, mijn borsten doen pijn als ik ren of fiets, dus ik wil een bh. Dat vindt ze vast wel goed
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 09:54
roosje4ever
roosje4ever is offline
hallo allemaal, bedankt voor alle reacties!!!
de reactie van kwallevissie (hahah) toen ben ik nog eens mijn borsten
gaan opmeten van links naar rechts en toen was het 11 cm!!!!
de vorige keer had ik het verkeerd opgemeten
enne..kwallevissie...ik durf echt niet zomaar een bh over de toonbank te schuiven
want die meisjes kijken je zooo eng aan en ik ben als de dood dat ik dan net iemand tegenkom...en over dat sporten, het doet best wel pijn met traplopen...
groetjes
Met citaat reageren
Oud 03-01-2010, 14:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hoi roosje,
als je wil weten of je 'officieel' al een bh nodig hebt, dan kun je dat zelf meten met een meetlint. Dat gaat wel op een andere manier dan jij nu hebt gedaan. Allereerst meet je je bovenlijf op net onder je borsten. Dus je laat het meetlint helemaal langs je rug lopen en dan naar voren, waarbij het meetlint op het dunnere stukje net onder je borsten valt. Dat zal waarschijnlijk zo tussen de 60 en 90 liggen, afhankelijk van hoe dun/dik je bent. .
Daarna ga je precies hetzelfde doen, maar laat je het meetlint niet onder je borsten vallen maar op je borsten. Dus over je tepels zeg maar.

Wat je nu doet is het tweede getal min het eerste getal.
Het verschil tussen die twee getallen geeft aan hoe groot je borsten al zijn en kunnen worden vertaald naar een bh-maat:

Citaat:
Verschil
10 - 12 cm: AA
12 - 14 cm: A
14 - 16 cm: B
16 - 18 cm: C
18 - 20 cm: D
20 - 22 cm: E
22 - 24 cm: F
24 - 26 cm: G
26 - 28 cm: H
28 - 30 cm: J
Stel dat je op AA uit komt, dan kun je dus het beste een bh kopen met die maat.
Je onder-borst-maat komt daar nog voor te staan. Dus stel dat jouw eerste getal 70 was (dat onder de borsten), dan kun je het beste 70AA kopen.

Als je nog geen bh blijkt te hoeven, dan betekent dat niet dat je hem niet mag kopen. Als jij het prettig vindt kan het gewoon. Ik zou dan ook voor AA gaan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2010, 12:03
Mark
Avatar van Mark
Mark is offline
Citaat:
Hoi roosje,.....
Dit is de liefste reactie die ik op dit forum de afgelopen maanden heb gezien.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2010, 14:39
fizzle-fluffy
Avatar van fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Er wordt weleens gezegd dat het moment dat je een vrouw wordt, niet je eerste ongesteldheid is, maar het kopen (en dragen) van je eerste beha. Dus je kunt er juist ook heel trots op zijn en het aan je moeder vertellen en er samen een soort ritueeltje van maken: Eerst meet jij zelf je borsten op zoals Balance heel goed heeft uitgelegd en dan ga je met je moeder een beha kopen bij de hema (zij vindt het vast ook heel leuk om jou te helpen met het uitzoeken van je eerste beha en ze kan je advies geven over wat lekker zit enzo: dat hoor je liever van je moeder dan van bemoeierige verkoopsters!) en lekker iets drinken in de stad.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2010, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Ik kreeg op mijn 9e al een bh ik kreeg toen 70 aa nu heb ik een omtrek van 17 cm per borst is dit normaal ?? reageer please X ninicool ps het doet nu pas heel erg pijn als ik ren en fiets of heel erg beweeg xx ninicool
Ik begrijp niet helemaal wat je met die omtrek per borst bedoelt, maar je kan zelf je bh-maat bepalen door de post hierboven van Balance te lezen.

En als je borsten groeien, kan dat best pijnlijk zijn. Ik kon me bijvoorbeeld ook niet voorstellen dat ik ooit nog op m'n buik zou kunnen slapen, maar dat is nu geen probleem mee sinds mijn borsten zijn uitgegroeid. Ook rennen kan pijnlijk zijn als ze nog groeien, dan is een goede bh ook wel prettig omdat een beetje ondersteuning - ook al heb je nog maar kleine borsten - erg fijn is.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2010, 18:09
This.is.Emm.
This.is.Emm. is offline
ik was eigenlijk heel nieuwschierig welke maat ik nou 'echt' heb dus ik heb het net opgemeten.
mijn omtrek onder mn borsten is 76 cm, en bij me borsten 85 cm,
dus 85- 76 = 9 cm en dan zou ik dus AA hebben. Maar ik draag altijd 75/80 B, en dat zit perfect.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 15:52
Flickan
Flickan is offline
Citaat:
Er wordt weleens gezegd dat het moment dat je een vrouw wordt, niet je eerste ongesteldheid is, maar het kopen (en dragen) van je eerste beha. Dus je kunt er juist ook heel trots op zijn en het aan je moeder vertellen en er samen een soort ritueeltje van maken: Eerst meet jij zelf je borsten op zoals Balance heel goed heeft uitgelegd en dan ga je met je moeder een beha kopen bij de hema (zij vindt het vast ook heel leuk om jou te helpen met het uitzoeken van je eerste beha en ze kan je advies geven over wat lekker zit enzo: dat hoor je liever van je moeder dan van bemoeierige verkoopsters!) en lekker iets drinken in de stad.
Dat zeggen mensen inderdaad, maar ik vind dat juist een beetje vervelend. Omdat dat zou betekenen dat je zonder borsten nooit een vrouw zou kunnen zijn. En dat is niet zo toch

En Roosje, je moeder vindt het vast juist leuk als je haar vertelt over je borstjes, ze weet heel goed dat dat bij de meeste meisjes gebeurt en zit er misschien al een beetje op te wachten. Je moeder heeft het waarschijnlijk zelf ook meegemaakt. Natuurlijk is het heel spannend als je lijf verandert, het is allemaal nieuw. Maar borsten kunnen heel gezellig zijn, mooi en lekker zacht En bh's kunnen er super leuk uitzien, dus neem maar lekker je mama mee en zoek een leuke uit als je zo ver bent dat je er 1 nodig hebt.

Verder is het een beetje lastig te bepalen of je een bh nodig hebt. Ik heb bijvoorbeeld bh maat 70A, dat is best wel klein. En ik ben al 25. Eigenlijk heb ik voor de ondersteuning geen bh nodig, maar ik draag graag een bh omdat mijn tepels anders te zien zijn door mijn kleding en dat staat zo gek bij volwassen mensen hihi. En ik vind het gewoon leuk om mooi ondergoed te dragen. En soms draag ik een bh met vulling omdat m'n kleding dan beter zit. Dus ja, wat is nodig...het is maar net wat je zelf wil

Succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 03-02-2010, 16:01
Verwijderd
Dag Roosje!
Ik snap je helemaal, want ik vond het ook eng om aan mijn moeder te zeggen 'mijn borsten doen zo'n pijn als ik loop'... Dus toen heb ik het 'ingeleid' door te beginnen over een vriendin die net haar eerste bh had gekocht . Topjes vind ik een goed advies, maar je kan ook gewoon een bh met cup AA kopen. En de verkoopsters zullen je echt niet eng aankijken hoor, die zien zoveel meisjes met hun eerste, tweede of honderdste bh!
Succes ermee meis... Het komt vast goed. Al zijn er ook vrouwen die nooit een bh dragen, dat kan natuurlijk ook
Met citaat reageren
Oud 19-02-2010, 14:48
SweetXBad
Avatar van SweetXBad
SweetXBad is offline
Hay, ,
Je merkt het vanzelf goed als je een bh nodighebt. als je dus al een klein beetje borsten hebt kun je al een bh kopen. en aan je moeder vragen ? Don't worry! Zij begrijpt je heus wel dat je graag een bh wil of nodig hebt. Ookal lijkt het beschamend om te vragen .. meestal reageren moeders daar wel goed op hoor Sommige moeders (zoals de meine) draaien dan helemaal door en gaan dan juist leuke bh's kopen en ook heel veel. dat is vaak erg leuk hoor
veel succes dr mee
Met citaat reageren
Oud 03-03-2010, 13:24
ninicool
ninicool is offline
ik krijg borsten sinds ik 9 was !!! dat kon ook gewoon iets anders zijn maar sind die tijd heb en draag ik bh`s
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lifestyle bh's dragen
bouke1996
15 03-01-2014 12:28
Lichaam & Gezondheid goede BH voor mijn leeftijd?
Lyouknow
28 07-06-2010 22:21
Lichaam & Gezondheid Slechte BH
iLaySha_007
17 06-05-2007 17:14
Lichaam & Gezondheid Wat is het nut van voorgevormde bh's/
Verwijderd
125 19-01-2006 13:36
Levensbeschouwing & Filosofie Bortkanker en bh's
Joël
5 18-09-2002 16:31


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.