Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2004, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Narod schreef op 13-04-2004 @ 23:02 :
Ik heb het gekregen toen ik anderhalf was, hersenvliesontsteking, dus ik heb het zien met dat oog niet bewust meegemaakt. Ben er totaal aangewend, ik schijn geen diepte te kunnen zien maar daar merk ik zelf niks van. wat je niet kent mis je niet. Ik ga zelf binnekort wel een afspraak maken bij dat oogziekenhuis (naam vergeten) want ik heb zo'n 10 jaar geleden na laten kijken of er wat aan te verhelpen was, maar dat was toen niet het geval, toch zijn er heel wat ontwikkelingen geweest de laatste jaren dus ik ga het maar eens allemaal nalopen.
Ik zie zelf wel met beide ogen, maar ook geen diepte (omdat beide ogen helemaal vlak van voren zijn ofzo). Ik merk het ook maar heel zelden. Soms is diepte van belang, en dan zie ik het dus niet. (Met ballen die op je afkomen is dat vervelend; is de bal nu klein en dichtbij of groot en verweg? ) Maar echt last heb ik er nooit van gehad, ik weet niet beter.

Ik probeer me wel eens voor te stellen hoe het is om wél diepte te zien, maar ik kan het gewoon echt niet. Ik denk dat dat voor een blind iemand nóg meer geldt, wanneer een blind persoon zich voor probeert te stellen hoe bijvoorbeeld een rode bal eruit ziet... dat zal ook niet gaan...

Gek eigenlijk, dat je je echt heel moeilijk iets voor kan stellen wat je niet kent. Interessant ook...
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 12:51
Verwijderd
Ik begrijp dat van het 'je ziet niet zwartheid maar gewoon niets' wel, denk ik. Ik schijn een kleiner gezichtsveld te hebben dan ik eerst had, maar het is echt niet alsof ik een zwarte kring om alles zie ofzo, ik zie niets vreemds. Net zoals wat je achter je rug ziet; daar zie je niets, ook geen zwart, maar gewoon niets. Net zoals mensen niet zien wat er achter hun rug is, zie ik niet wat er buiten mijn gezichtsveld is. Dus als je volledig blind bent, dan zal dat vergelijkbaar zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 14-04-2004 @ 13:48 :

Gek eigenlijk, dat je je echt heel moeilijk iets voor kan stellen wat je niet kent. Interessant ook...
ik vraag me altijd af of aliens misschien zintuigen hebben die wij niet kennen en die we ons ook helemaal niet voor kunnen stellen omdat ze nu eenmaal niet op aarde voorkomen. Maar dat is een heel ander verhaal
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 12:57
Verwijderd
Citaat:
nl2suzy schreef op 14-04-2004 @ 10:09 :
Als je jong slechtziend of blind word dan kunnen je hersenen dat nog heel goed aan. Die passen zich zo snel aan.. Als je het op latere leeftijd krijgt is dat veel moeilijker voor de hersenen...
Klopt, maar ik denk dat het nóg moeilijker wordt omdat de persoon zelf ook heel erg moet wennen aan een nieuwe manier van doen. Als je op je 20ste blind wordt, dan heb je 20 jaar kunnen zien maar ineens moet je het anders gaan doen.. Als je op je 1ste blind wordt, heb je nog niet heel bewust dingen gezien, dus mis je ook minder.
(Ik heb een keer een operatie op een baby gezien; een hersenhelft werd verwijderd.. en de hersenen waren nog zó 'soepel' dat de overige hersenhelft alle taken op zich nam, dus het kindje zou later nergens last van hebben, gewoon alles kunnen. Dat is toch wel erg bijzonder... )
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 12:58
Verwijderd
Citaat:
sarahbressers schreef op 14-04-2004 @ 13:52 :
ik vraag me altijd af of aliens misschien zintuigen hebben die wij niet kennen en die we ons ook helemaal niet voor kunnen stellen omdat ze nu eenmaal niet op aarde voorkomen. Maar dat is een heel ander verhaal
Ik probeerde vroeger altijd een nieuwe kleur te bedenken, eentje die nog niet bestond.. Dat lukt niet
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 15:43
koekiemonstertje
Avatar van koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
Bij mij in het dorp woont een stel dat iedereen kent. Ze zijn beide blind en hebben 2 kinderen (ong. 4 en 1). Die kinderen kunnen gewoon zien

Op een keer was die blinde moeder haar dochtertje kwijt op de markt. Ze was helemaal in paniek...
Lijkt me echt enorm lastig!

Woensdag 21 april komt er een mini-documentaire op Ned. 3 om 20.00 u. over een doof meisje

In de gids;
Marie is doof, maar zit op een 'horende' school. De omstandigheden zijn ideaal. Ze wordt gesteund door haar ouders, de school werkt mee en de lessen worden vertaald door een tolk gebarentaal. Toch is het niet altijd makkelijk.

Ik ben benieuwd
__________________
Dromendief
Met citaat reageren
Oud 14-04-2004, 16:37
Verwijderd
Citaat:
koekiemonstertje schreef op 14-04-2004 @ 16:43 :
Bij mij in het dorp woont een stel dat iedereen kent. Ze zijn beide blind en hebben 2 kinderen (ong. 4 en 1). Die kinderen kunnen gewoon zien

Op een keer was die blinde moeder haar dochtertje kwijt op de markt. Ze was helemaal in paniek...
Lijkt me echt enorm lastig!

Woensdag 21 april komt er een mini-documentaire op Ned. 3 om 20.00 u. over een doof meisje

In de gids;
Marie is doof, maar zit op een 'horende' school. De omstandigheden zijn ideaal. Ze wordt gesteund door haar ouders, de school werkt mee en de lessen worden vertaald door een tolk gebarentaal. Toch is het niet altijd makkelijk.

Ik ben benieuwd
Ik heb een keer een documentaire gezien over een meisje met twee blinde én dove ouders en twee blinde broertjes. Het meisje kon zien en horen.
Je zag hoe haar ouders dingen deden in het huishouden, koken enzo. Ze hadden hele handige snufjes, kookwekkertjes die ze om hun pols deden en gingen trillen als alarm, en meer van dat soort dingen. 't Ging natuurlijk niet altijd even makkelijk, maar het ging wel...
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Abortus naar aanleiding van een ander topic
***ailá***
108 14-04-2007 16:30
Drugs & Alcohol [blind/doof] -> hallucigenen
KrizzZzZZzzjE :P
6 12-04-2007 16:15
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nederlandse moslims: Theo van Gogh moet stoppen met columns in Metro
naam onbekend
218 09-04-2004 14:50
Levensbeschouwing & Filosofie de bijbel klopt niet
Korsakoff
122 21-10-2003 17:18
Huiswerkvragen: Exacte vakken mensen de veel van genetica kennen?
druiveke
18 16-10-2003 18:53
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Communistisch Nederand
Stalin
9 27-11-2002 15:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.