Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: is jou school christelijk of openbaar? en worden er hoofddoekjes gedragen?
Christelijke en Nee mag niet 4 18.18%
Christelijk en Ja dat mag 9 40.91%
Openbaar en nee dat mag niet 1 4.55%
Openbaar en ja dat mag 8 36.36%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-04-2011, 10:32
Verwijderd
x

Laatst gewijzigd op 28-12-2014 om 21:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2011, 15:36
Verwijderd
weet niet of het christelijk of openbaar is, er worden in ieder geval wel hoofddoekjes gedragen op een andere locatie van mn school, de mijne is zo klein dat er niemand is die dat wil/moet
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 18:19
Verwijderd
Ik zit op een christelijke school en ik merk er nauwelijks iets van eigenlijk. Deze school heb ik niet perse gekozen omdat het chriselijk is, ik ben zelf niet gelovig namelijk. Het leek mij wel een leuke school en daardoor ben ik er naartoe gegaan.
Multiculturaliteit vind ik prima, ik denk dat het juist goed is voor de ontwikkeling. Zo gaat iedereen toch wel een beetje met elkaar om. Hoofddoekjes dragen vind ik prima, zo lang het gezicht nog te zien is. Ik vind verder niet dat er een speciale ruimte moet zijn voor een religie. Als bijvoorbeeld een moslim niet op een christelijke school wil zitten omdat er geen ruimte is voor zijn geloof, dan moet degene maar naar een openbare school gaan.

Er is overigens weinig van het geloof op mijn school te merken. Er zitten alsnog veel culturen bij mij op school namelijk.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 22:20
Verwijderd
Meer culturen om je heenzorgt ervoor dat je anderen meer respecteert/accepteert en dat je het normaal gaat vinden dat mensen bijv hoofddoekjes dragen ipv dat je ze nastaart
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 22:38
DAH
Avatar van DAH
DAH is offline
Ik zit op een Katholieke school, maar daar merk je eigenlijk amper iets van. Er zitten veel moslims op m'n school. Er mogen geen hoofddeksels worden gedragen, dus ook geen hoofddoeken of kepels. Er zijn genoeg die met hoofddoek naar school komen, 'm afdoen en in het kluisje doen, en na school weer op.
__________________
Badger badger badger badger badger badger badger, badger badger badger, badger, badger, mushroom mushroom!
Met citaat reageren
Oud 15-04-2011, 06:15
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ow, ik zit op een interconfessionele (betekent: er wordt aandacht besteed aan ieders gedachten, zowel geloof of gewoon een overtuiging) school met christelijke basis, en er wordt hier totaal niet moeilijk gedaan over hoofddoeken ...
Met citaat reageren
Oud 15-04-2011, 10:03
Laura_x_
Laura_x_ is offline
De basisschool waar ik op zat was christelijk. Nu zit ik op een openbare school. Ik merk zelf niet zoveel verschil. Volgens mij mogen er wel hoofddoekjes worden gedragen, al weet ik dit niet 100% zeker.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2011, 20:18
Jefar
Avatar van Jefar
Jefar is offline
Mijn school is christelijk maar wij besteden buiten levensbeschouwing helemaal geen uren aan godsdienst
Met citaat reageren
Oud 17-04-2011, 20:46
Diamera
Avatar van Diamera
Diamera is offline
1. De multiculturaliteit op mijn school vind ik prima, maar volgens mij is die niet erg representatief als je naar de verdeling in de Nederlandse bevolking kijkt omdat er op school volgens mij ook relatief meer autochtone Nederlandse leerlingen zijn. Mij maakt het niets uit, ik let er toch niet zo op waar iemand vandaan komt.
2. Je ziet er weinig van terug, KGL (Kennis van het Geestelijk Leven) is het enige vak waar we iets doen met godsdienst, en dan niet eens het Katholieke geloof in het bijzonder, gewoon de meest algemene levensbeschouwingen en godsdiensten. We mediteren er ook wel eens haha. Er wordt niet moeilijk gedaan over hoofddoekjes en we hebben zelfs een stiltecentrum waar ook gebedskleedjes liggen en een pijltje richting Mekka wijst.
3. Rooms-Katholieke school, maar je ziet er dus weinig van terug. Elke overtuiging wordt volgens mij geaccepteerd. Ik heb mijn school niet om de overtuiging gekozen, maar omdat het dichtbij was, ze er mijn niveau aanboden, alles (winkelcentrum, zwembad etc.) in de buurt is, en er een fijne sfeer hangt.

Laatst gewijzigd op 17-04-2011 om 21:48. Reden: Even een mogelijke onduidelijkheid verduidelijken
Met citaat reageren
Oud 17-04-2011, 21:30
Verwijderd
1. Bij ons op school was er niet echt extreem sprake van multiculturaliteit. Wij hebben kennelijk niet zoveel culturen hier , maar goed, wat er was was wel gewoon leuk!
2. Hoofddoekjes werd niet moeilijk over gedaan. Ten minste, ik heb wel 1 jaar lang iemand ermee zien rondlopen, dus ik neem aan dat het geen probleem was.
3. Mijn school is gewoon openbaar. Alles wordt geaccepteerd. Ik heb voor deze school gekozen omdat het een montessori school was, met veel vrijheid enzo.
Met citaat reageren
Oud 18-04-2011, 06:20
Verwijderd
Ik vind dat weinig scholen nog écht christelijk of katholiek zijn.
Scholen noemen zichzelf wel zo, maar als je ziet wat er dan werkelijk gebeurd naar aanleiding van die identiteit van de school is dat echt nihil.
Vaak hooguit 10 minutjes extra aandacht tijdens levensbeschouwing en daar is dan vaak alles al mee gezegd.
Ik durf te wedden dat minstens de helft van alle leerlingen die daar rondlopen niet weten wat er met pasen of pinksteren ofzo gevierd wordt, dus hoe christelijk of katholiek ben je dan werkelijk als school?

Wat mij overigens wel opvalt is dat een openbare basisschool hier in de buurt dan wel weer heel streng is, zelfs feesten die inmiddels bijna internationaal bekend zijn zoals kerst worden niet gevierd. Geen kerstviering, geen kerstboom in de klas, niets!
Terwijl er ondertussen heel veel ongelovigen zijn die dat ook vieren.
Sinterklaas vieren ze daar dan weer wel
Met citaat reageren
Oud 18-04-2011, 12:14
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
1. wat vind je van de multiculturaliteit bij jou op school?
Prima, ik heb meer moeite dat men weigert van de Nederlandse taal goed te spreken (of trachten)

Citaat:
2. wat zie je van de multiculturaliteit, bv mogen er hoofddoekjes gedragen worden of zijn er speciale ruimtes of diensten voor een religie ?
(en de laatste)
hoofddoekjes worden toegestaan andere hoofddeksels niet, een overtreding van het gelijkheidsbeginsel.

Citaat:
3. Op wat voor een soort school zit je (openbaar, christelijk enz.) en waarom heb je juist voor een die school gekozen ?
Openbaar, het is de enige keuze.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 18-04-2011, 22:47
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
1. wat vind je van de multiculturaliteit bij jou op school?
Heel gezellig en interessant.

2. wat zie je van de multiculturaliteit, bv mogen er hoofddoekjes gedragen worden of zijn er speciale ruimtes of diensten voor een religie?
Ik zie mensen van uiteenlopende afkomsten in de collegezalen, die 't allemaal prima met elkaar kunnen vinden. Ook draagt iedereen wat hij/zij wil, daar zijn geen beperkingen in. Tenminste, voor zover ik dat weet .

3. Op wat voor een soort school zit je (openbaar, christelijk enz.) en waarom heb je juist voor een die school gekozen?
Tilburg University is 'n katholieke onderwijsinstelling, maar daar merk ik zelf niets van.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 19-04-2011, 14:23
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Hallo Iedereen,

Ik ben voor mijn studie bezig met mijn scriptie over religies op de middelbare school. Ik zou het hartstikke leuk vinden als een aantal van jullie zou willen reageren op een aantal vragen.
1. wat vind je van de multiculturaliteit bij jou op school?
Code:
Prima
2. wat zie je van de multiculturaliteit, bv mogen er hoofddoekjes gedragen worden of zijn er speciale ruimtes of diensten voor een religie ?
(en de laatste)
Code:
Er mogen geen hoofddoekjes gedragen worden, er wordt aandacht besteed aan Pasen, Kerst, enz. en je kunt vrijkrijgen met bid- en dankdag
3. Op wat voor een soort school zit je (openbaar, christelijk enz.) en waarom heb je juist voor een die school gekozen ?
Code:
Christelijk, mooie school en ik ben Christelijk.
Alle reacties op mijn vragen of in het algemeen over dit onderwerp zijn meer dan welkom !
Alvast bedankt allemaal!
Met citaat reageren
Oud 20-04-2011, 12:27
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Hallo Iedereen,

Ik ben voor mijn studie bezig met mijn scriptie over religies op de middelbare school. Ik zou het hartstikke leuk vinden als een aantal van jullie zou willen reageren op een aantal vragen.
1. wat vind je van de multiculturaliteit bij jou op school?
2. wat zie je van de multiculturaliteit, bv mogen er hoofddoekjes gedragen worden of zijn er speciale ruimtes of diensten voor een religie ?
(en de laatste)
3. Op wat voor een soort school zit je (openbaar, christelijk enz.) en waarom heb je juist voor een die school gekozen ?

Alle reacties op mijn vragen of in het algemeen over dit onderwerp zijn meer dan welkom !
Alvast bedankt allemaal!
Welke studie doe je? Ik heb namelijk pas een vak gehad dat ook hierover ging, het is een erg interessant onderwerp! Ik zit dus ook op de universiteit, maar kan de vragen wel vanuit mijn middelbare schooltijd beantwoorden.

1. Ik heb op een algemeen bijzondere school gezeten. Het was een beetje een elitaire school, veel mensen die hockey speelden, dus er waren vrij weinig verschillende culturen. In de jaren onder mij zaten wel wat moslims, dus ik denk dat er nu meer multiculturaliteit is. Hier werd verder geen punt van gemaakt, er werd sowieso geen aandacht besteed aan religie, we kregen ook geen levensbeschouwelijk onderwijs.
2. Hoofddoekjes mochten gedragen worden!
3. Ik heb destijds voor die school gekozen omdat het een wat kleinere school was, waar ik niet al te ver voor hoefde te fietsen en waar ze aandacht hadden voor cultuur.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Wat vind jij een raar idee?
Verwijderd
90 30-07-2014 23:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 10 jaar homohuwelijk: wat vind jij?
Lisette
45 15-05-2011 00:26
De Kantine wat vind jij van 'kanker' als krachtterm
Evil creature
145 22-05-2006 15:11
De Kantine Wat vind jij het leukste/belangrijkste aan dit forum?
CoveredEyes
35 23-09-2003 08:18
Films, TV & Radio Jackass: wat vind jij ervan?
AlopiA
22 16-01-2003 17:07
De Kantine Wat vind jij van de nicotine-lolly?
Verwijderd
7 01-05-2002 11:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:58.