Oud 07-04-2011, 21:08
Stein1996
Stein1996 is offline
Beste mede-scholieren,

Ik ben hier net nieuw maar ben hier gekomen vanwege een vraag;

- Op school haal ik niet echt goede cijfers (1.9 gemiddeld frans). Dit komt (zeggen de leraren+mijn ouders) door mijn manier van leren. Ik lijd me te snel af en heb bijv na 1 uurtje leren geen zin meer om verder te leren ( bijv belangrijke toets). Kunnen jullie mij een goede leermethode geven?

Groete!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-04-2011, 21:54
Jefar
Avatar van Jefar
Jefar is offline
Voor Frans schrijf ik de woorden en zinnen gewoon een paar keer over, dat werkt bij mij het beste. En je computer gewoon uitzetten.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 22:37
Ivo04
Ivo04 is offline
Doorlezen deed ik altijd wel 10 keer.....
Uiteindelijk waren de toetsen altijd erg makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 06:11
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Citaat:
Beste mede-scholieren,

Ik ben hier net nieuw maar ben hier gekomen vanwege een vraag;

- Op school haal ik niet echt goede cijfers (1.9 gemiddeld frans). Dit komt (zeggen de leraren+mijn ouders) door mijn manier van leren. Ik lijd me te snel af en heb bijv na 1 uurtje leren geen zin meer om verder te leren ( bijv belangrijke toets). Kunnen jullie mij een goede leermethode geven?

Groete!!
Talen (bijv. Frans en Engels): gewoon stampen (woordjes + zinnen) - grammatica oefenen met opdrachten
LangeTekstVakken (bijv. geschiedenis en aardrijkskunde): de teksten een paar keer goed doornemen.
Bétavakken (bijv. natuurkunde en wiskunde): oefenen, oefenen, aantekeningen leren en oefenen...

En verder met je proberen te leren zonder computer... dat helpt echt.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 06:47
Verwijderd
Dat je na een uur geen zin meer hebt is logisch.
ga dan gewoon een kwartiertje iets anders doen, en daarna weer leren, dan neem je het ook makkelijker op.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 07:25
Verwijderd
Woordjes en zinnen (van Frans, Engels en Duits) leer ik altijd op wrts. Ik vind dat echt een handige site en zo kan ik in stapjes al mijn woordjes en zinnen leren.
Haal alle afleiding weg. Ga bijvoorbeeld beneden zitten waar geen computer is. Moet je wel op de computer leren, zorg dan dat er geen andere dingen aanstaan. Dit scheelt ook al veel voor je afleiding.
Verder moet je dan misschien wat korter leren met pauzes ertussen. Ga drie kwartier leren, een kwartiertje rust, weer drie kwartier leren en weer een kwartiertje rust en ga zo maar door. Dit is ook beter dan aan één stuk door leren, aangezien je dan meer opneemt. Ook helpt het om op tijd te beginnen met leren. Maak voor jezelf een planning, en begin bijvoorbeeld een weekje/paar dagen van te voren. De dag voor de toets hoef je dan niet meer alles te doen en dat is voor jezelf wat rustiger.

Als ik lange teksten moet leren dan maak ik altijd samenvattingen. Niet de dag voor de toets, maar een week, of weken voor de toets. Als je een samenvatting maakt ben je al goed met de stof bezig en dan neem je sommige dingen ook in je op. Als ik dan uiteindelijk ga leren lees ik eerst een paar keer de tekst, en daarna ga ik mijn samenvatting leren.
Met wiskunde, natuurkunde of scheikunde ben ik altijd heel erg met de stof zelf bezig. Ik leer wat ik moet leren, maar ik maak ook heel veel opgaves opnieuw. Zonder antwoordenboek en dan kan ik vervolgens zie wat ik snap en waar het fout gaat. Met heel veel oefenen kom je best ver!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 14:04
Verwijderd
- Ga op een plek zitten waar je zo min mogelijk afleiding hebt (dus niet beneden in de woonkamer als daar mensen zitten en de tv aanstaat etc, en als je achter een bureau zit, zorg dan dat de pc uitstaat!),
- Maak een lijstje met dingen die je moet doen en begin dan gewoon bovenaan,
- Neem regelmatig even pauze; je kunt niet van jezelf verwachten dat je meteen uren achter elkaar geconcentreerd werkt, neem iedere 30 minuten bv even pauze (loop dan naar de keuken, pak wat drinken, kijk even uit het raam, aai je huisdier, dat soort dingen),
- Ga actief met je leerstof aan de slag (dus ga het niet droog zitten lezen, maar maak notities tijdens het lezen, onderstreep dingen, maak na iedere paragraaf/ieder hoofdstuk een samenvatting, maak opgaves in je boek, maak extra oefenopgaves als die er zijn, laat je overhoren, als je woordjes moet leren, kun je bv een overhoor-programma gebruiken op de pc, maar maak wel zelf je overhoorlijsten! daar leer je ook al veel van!),
- Begin op tijd en herhaal de stof! Als je bv over een week een toets hebt, begin dan niet de dag van te voren met leren, maar begin nu. Maak samenvattingen en lees dan gedurende de week die samenvatting door. Als je woordjes moet leren, herhaal dan dagelijks alle woordjes, bij die overhoorprogramma's kun je ook instellen dat woorden die niet goed blijven hangen vaker terugkomen, dus zoek een instelling van overhoren die goed bij je past.

Verder is afwisseling ook prettig; als je twee toetsen hebt, leer dan niet een hele dag de een en dan een hele dag de ander, maar wissel ze af; dus eerst een hoofdstuk Frans, dan een hoofdstuk scheikunde (bijvoorbeeld).

Wat ook kan helpen is tegen je ouders zeggen dat je het moeilijk vindt om te beginnen met leren en het vervolgens vol te houden; misschien kun je ze vragen je daarin wat te stimuleren. Dus bv. dat ze je helpen met overhoren of dat ze je samenvatting eens bekijken. Ze hoeven echt niet achter je aan te zitten met 'ga leren! nu!', maar als ze weten dat je er moeite mee hebt, kunnen ze er rekening mee houden.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2011, 23:16
Stein1996
Stein1996 is offline
Bedankt! Heeft iemand misschien een tip over wat je wel en niet in zo'n 'rust' kan doen?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 08:12
Verwijderd
vooral niet op msn of hyves gaan want dan kun je er de donder op zeggen dat je langer blijft hangen dan vantevoren je bedoeling was, n stukkie skeeleren of muziek luisteren werkt dan weer wel heel goed.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 08:29
Jarich
Avatar van Jarich
Jarich is offline
Idd, maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je in de pauzes doet als het maar niet computeren is.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 09:46
Verwijderd
Citaat:
Bedankt! Heeft iemand misschien een tip over wat je wel en niet in zo'n 'rust' kan doen?
Het beste is om iets te doen waar je ook weer achter vandaan kan of waardoor je wel weer aan het leren gaat. Ga je op msn, dan praat je met iemand en waarschijnlijk blijf je daar wel even mee praten. Misschien even tv kijken (als je makkelijk de tv uit kan zetten), of even naar buiten en muziek luisteren, of binnen muziek luisteren, of even wat gaan drinken en/of eten. Het ligt er maar net aan wat je leuk vindt om te doen en wat je weer makkelijk 'los kan laten' om te gaan leren.
Met citaat reageren
Oud 09-04-2011, 14:08
Stein1996
Stein1996 is offline
Ok ik zal het proberen...
Met citaat reageren
Oud 11-04-2011, 21:15
fl1pp13
Avatar van fl1pp13
fl1pp13 is offline
Ik zweer bij websites als WRTS.nl ! Dat werkt bij mij nog altijd het beste
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 08:52
Scholier
Avatar van Scholier
Scholier is offline
Citaat:
Beste mede-scholieren,

Ik ben hier net nieuw maar ben hier gekomen vanwege een vraag;

- Op school haal ik niet echt goede cijfers (1.9 gemiddeld frans). Dit komt (zeggen de leraren+mijn ouders) door mijn manier van leren. Ik lijd me te snel af en heb bijv na 1 uurtje leren geen zin meer om verder te leren ( bijv belangrijke toets). Kunnen jullie mij een goede leermethode geven?

Groete!!
Het is handig om een overhoorsite te gebruiken als bijv. Wrts.nl.
Je kunt de woordjes zelf allemaal intypen (daar leer je al meteen van) of ergens online vandaan halen (die moet je wel goed controleren over het algemeen!, je houdt dan meer tijd over om te leren).

Verder:
  • Laat de computer uit.
  • Ga ergens zitten leren waar je geen last hebt van lawaai (dus ook niet van ouders, enz.).
  • Concentreer je goed.
  • Ga na bijv. een half uur 5 minuten wat anders doen en dan weer een half uur leren.
  • Verdeel de leerstof over dagen (i.p.v. donderdag 3 uur leren, maandag een half uur, dinsdag een half uur, woensdag een uur en donderdag een uur (voorbeeld)).

Succes met leren voor je toetsen!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 17:14
Laura_x_
Laura_x_ is offline
Jezelf 'dwingen' om te leren. Geen computer aan, ga op een stil plekje zitten en probeer je niet te laten afleiden. En na een half uurtje ga je even voor een paar minuutjes wat anders doen, bijvoorbeeld wat drinken en daarna weer verder. Je moet ook geen uren achter elkaar leren, dan wordt het ontzettend vervelend.
En in de lessen goed alles bijhouden en leren volgens de studiewijzers helpt ook een stuk.

Als je hulp nodig hebt met Frans mag je altijd een berichtje sturen.

Succes
Met citaat reageren
Oud 13-04-2011, 17:18
JJoosje
Avatar van JJoosje
JJoosje is offline
Wat bij mij helpt is het schrijven van samenvattingen en uittreksels. Sommige mensen uit mijn klas typen het, maar ik vind schrijven beter om de stof te onthouden. Ik lees stukken tekst voor aan mijzelf of klasgenoten, we overhoren elkaar, het helpt allemaal! Succes!
__________________
Geluk is slechts het gevoel dat je hebt als je je weerstand hebt weerstaan.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 09:19
Verwijderd
Zorg trouwens ook dat je een soort beloning hebt voor wanneer je klaar bent; wat voor jou een goede beloning is, dat weet je zelf het beste. Maar bijvoorbeeld een leuke serie op tv kijken, of een spel spelen op de computer. En dat mag je pas doen als je helemaal klaar bent voor die dag, dus niet tussendoor. Ook is het fijn als je bijvoorbeeld op zondag gewoon vrij bent, 1 dag helemaal geen leerwerk/huiswerk, alleen als het écht niet anders kan (bv. omdat je op maandag een belangrijke toets hebt).
Met citaat reageren
Oud 19-04-2011, 19:44
AgaRinho
AgaRinho is offline
als je van school komt halfuurtje chillen 16.00 beginnen met leren 19.30 pauze anderhalfuurtje ps3e van 21.00 tot 22.00 puntjes op de i zetten daarna uurtje doen wat je wilt en hupsekee naar bed.

Als je woordjes en zinnetjes moet leren voor talen gebruik een programma op computer bv teach2000
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-04-2011, 23:09
Siron
Siron is offline
De meeste zaken zijn al gezegd. Veel mensen hebben een verschillende manier om te leren. Ik studeer altijd hardop zo kan ik beter zaken onthouden, sommigen schrijven dan weer alles op en anderen lezen alles dan weer is, ... . Het is wel belangrijk om een beetje intensief te leren. Als je een uurtje kan leren en daarna geen zin meer hebt kan je best wel zien dat je iets hebt geleerd en geen uur op je blad hebt liggen staren. Neem gewoon na dat uurtje even een pauze (10 minuten bijvoorbeeld) en ga daarna nog een uurtje leren. Denk gewoon aan het feit dat als je even goed leert je erna goed kan ontspannen met een goed gevoel van 'ik ken het wel degelijk' ... .

Daarnaast denk ik ook dat je een bij een taal een beetje anders te werk moet gaan dan bij een wetenschap. Als je bijvoorbeeld wiskunde moet leren en je moet bewijzen en afleidingen van formules kan je die best eens opschrijven en daarbij uitleggen wat je aan het doen bent. De volgende dag misschien nog eens even zelf (zonder te kijken!) het bewijs nog eens opschrijven. Bij een taal kan je ook best de woordjes opschrijven om de spelling van de woordjes onder de knie te krijgen.

Ook regelmatig je lessen bijhouden is handig, als je iets niet gesnapt hebt in de klas is het goed om dat thuis even te bekijken totdat je het snapt en terug in de les verder kan volgen. Zeg niet gewoon van: 'Oh, als ik het nu niet snap dan volgende keer wel ...' want zo wordt je achterstand alleen maar groter.

Het handigste lijkt mij gewoon om eens een paar dingen uit te proberen: hardop, noteren, achtergrondmuziekje, ... totdat je een goede manier hebt gevonden.

Succes!

Laatst gewijzigd op 19-04-2011 om 23:15.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2011, 01:24
Serieus&Speels
Serieus&Speels is offline
Als student moet ik vanzelfsprekend tijdens de blok regelmatig cursussen van +- 700 pagina's vanbuiten leren, tot nu toe is me dit altijd probleemloos gelukt.
Voor taalvakken probeer ik gewoon zo veel mogelijk tijd de besteden aan de woordenschat. Gewoon lezen, luidop herhalen en moeilijke woorden aanduiden met fluostift, opschrijven en blijven herhalen. Herhalen is dus het cruciale punt van mijn studiemethode. Verder probeer ik ook gewoon regelmatig is een Franse conversatie met franstaligen aan te gaan, gewoon om een dialoog vlot over te laten komen.
Aan de grammatica besteed ik niet echt veel tijd, aangezien we mondelinge examens hebben en grammatica dus niet echt van toepassing is. Ook ben ik van mening dat 50% van de grammatica dikke zever is, zolang je woordenschat maar groot genoeg is en je je dus probleemloos kan uitdrukken.

Voor blokvakken ( economie,... ) probeer ik alles samen te vatten. Met een aantal fluostiften,... bij de hand neem je je cursus en duid je alles wat belangrijk is aan. Gewoon je hele cursus aandachtig lezen en de belangrijke dingen aanduiden. Daarna zet je je computer aan en probeer je een samenvatting met pijltjes, bolletjes,... te maken van je leerstof. Zo kan je 700 pagina's leerstof in een goede 20 pagina's samenvatten. Verder gewoon grondig leren, ik stel me altijd goed de vraag 'Wat is er belangrijk, wat gaat de prof zeker vragen', als je dat regelmatig doet wordt je beter in het inschatten hiervan en kan je meer tijd aan de belangrijke leerstof spenderen.

Wat ik tijdens mijn pauze's doe? Nuja Effe blokken, effe snokken is de lijfspreuk van elke student, maar verder douche ik me echt supervaak tijdens de examens. Verder gewoon even gaan sporten ofzo, zeker en vast geen facebook,... want dat duurt een pauze van 20 minuten vaak een aantal uur
Met citaat reageren
Oud 22-04-2011, 01:25
Serieus&Speels
Serieus&Speels is offline
Citaat:
als je van school komt halfuurtje chillen 16.00 beginnen met leren 19.30 pauze anderhalfuurtje ps3e van 21.00 tot 22.00 puntjes op de i zetten daarna uurtje doen wat je wilt en hupsekee naar bed.

Als je woordjes en zinnetjes moet leren voor talen gebruik een programma op computer bv teach2000
Kan jij 3u30 leren zonder pauze? Respect, ik ben na een uur meestal toch al afgeleid.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2011, 06:10
Verwijderd
@AgaRinho, en jij vergeet te eten
Met citaat reageren
Oud 24-04-2011, 21:45
Verwijderd
Wat ook goed schijnt te zijn om even te gaan jongleren. Doe ik niet, want ik ben niet zo handig, maar je zou het eens een keer kunnen proberen! ;-)
Met citaat reageren
Oud 26-04-2011, 13:29
Verwijderd
Citaat:
Wat ook goed schijnt te zijn om even te gaan jongleren. Doe ik niet, want ik ben niet zo handig, maar je zou het eens een keer kunnen proberen! ;-)
Oh ja, dat deed ik vroeger altijd, dat is inderdaad heel fijn. Gewoon even actief met je handen bezig en iets héél anders dan lezen/schrijven. En gewoon met twee balletjes beginnen, of anders gewoon eventjes met een balletje stuiteren en vangen oid.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Leren
Verwijderd
8 01-04-2012 13:10
Studeren Huiswerktips
imadisaster.
4 03-01-2012 19:16
Algemene schoolzaken Is de universiteit zwaarder dan (6)VWO?
Yab-Yum
103 02-04-2007 09:11
ARTistiek 3d art leren
arPos
5 12-10-2006 20:29
Algemene schoolzaken de beste manier van begrippen leren?!
Fantôme
8 15-06-2003 18:26
Verhalen & Gedichten [verhaal] Gevangen Zielen, samenvatting van het verleden... (??)
Lindatje
2 17-10-2002 14:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:40.