Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2011, 13:28
AgaRinho
AgaRinho is offline
mijn vraag is duidelijk
wat is een wo-propedeuse en wat is er anders aan een hbo-propedeuse

''Toelatingseisen hbo en wo-propedeuse
Je wordt ook toegelaten met een propedeuse van een erkende vierjarige hbo-opleiding. Voor aankomende studenten Economie en Bedrijfseconomie wordt er begin augustus aan de Erasmus Universiteit de deficiëntietoets Wiskunde A afgenomen. Alleen met een voldoende resultaat voor deze toets is toegang tot de opleiding mogelijk.

Je wordt ook toegelaten met een:

einddiploma van een erkende vierjarige hbo-opleiding, vraag ook naar de brochure Schakelprogramma’s bij het Studie Informatie Centrum (zie Contact) of kijk op de website www.eur.nl/ese/hbo

propedeuse- of einddiploma van een universitaire opleiding''
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2011, 13:59
Verwijderd
Een wo-propedeuse heeft betrekking op een propedeuse van de universiteit (dus het succesvol afsluiten van het eerste jaar van een universitaire opleiding, waarbij je dus een propedeutisch getuigschrift krijgt). WO = wetenschappelijk onderwijs. Dus dat maakt het anders dan een hbo-propedeuse.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2011, 16:27
AgaRinho
AgaRinho is offline
Citaat:
Een wo-propedeuse heeft betrekking op een propedeuse van de universiteit (dus het succesvol afsluiten van het eerste jaar van een universitaire opleiding, waarbij je dus een propedeutisch getuigschrift krijgt). WO = wetenschappelijk onderwijs. Dus dat maakt het anders dan een hbo-propedeuse.
oke dankjewel. Ik heb nog een vraag
stel ik had een E&M profiel op VWO en ik volg economie&bedrijfseconomie waarbij ik 1ste jaar haal en me p krijg op het WO(dus alle studiepunten) kan ik dan die jaarop een technische opleiding kiezen of een opleiding die met gezondheid te maken heeft zonder dat ik scheikunde en natuurkunde had op het VWO?

Ik vraag dit omdat als je op HBO je P hebt 1ste jaar dan kan je op WO alle opleidingen kiezen toch? Dan moet het met WO ook zijn denk ik?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2011, 16:33
Mr.Mark
Avatar van Mr.Mark
Mr.Mark is offline
Nee, dan moet je voor die vakken certificaten halen op vwo-niveau. Het zou wel een beetje stom zijn als je NT moest hebben op het vwo om bijvoorbeeld natuurkunde te studeren maar dat je dan wel met een geschiedenis-propedeuse dat kan gaan doen.
__________________
's Avonds een vent, 's ochtends absent.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2011, 13:31
AgaRinho
AgaRinho is offline
Citaat:
Nee, dan moet je voor die vakken certificaten halen op vwo-niveau. Het zou wel een beetje stom zijn als je NT moest hebben op het vwo om bijvoorbeeld natuurkunde te studeren maar dat je dan wel met een geschiedenis-propedeuse dat kan gaan doen.
je hebt gelijk nog een vraag
nou ik heb me vwo diploma(hopelijk) en wil volgend jaar economie en bedrijfseconomie studeren op EUR moet ik dan nog steeds een deficiëntietoets Wiskunde A doen of geldt dat voor hbo-p, wo-p en ouder dan 21 jaar?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2011, 19:47
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Als je met het profiel Economie en Maatschappij geslaagd bent voor het vwo, dan ben je direct toelaatbaar en hoef je geen aanvullende toets af te leggen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2011, 19:52
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Erasmus universiteit? Ik zag deze week staan dat ze niet meer gaan toelaten op grond van een HBO propedeuse. Als klap op de vuurpijl gaan ze hun Bindend Studieadvies ook niet opschroeven naar alle vakken. Één misstap en je studiecarrière is voorbij.

http://headlines.nos.nl/forum.php/list_message/164488

Je kunt beter niet naar de Erasmus universiteit gaan. Überhaupt is die middelmatig tot slecht vergeleken met andere Nederlandse universiteiten. Of er moet een enkel vakgebiedje zijn waarop ze het per ongeluk goed doen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 17-04-2011, 21:57
AgaRinho
AgaRinho is offline
Citaat:
Erasmus universiteit? Ik zag deze week staan dat ze niet meer gaan toelaten op grond van een HBO propedeuse. Als klap op de vuurpijl gaan ze hun Bindend Studieadvies ook niet opschroeven naar alle vakken. Één misstap en je studiecarrière is voorbij.

http://headlines.nos.nl/forum.php/list_message/164488

Je kunt beter niet naar de Erasmus universiteit gaan. Überhaupt is die middelmatig tot slecht vergeleken met andere Nederlandse universiteiten. Of er moet een enkel vakgebiedje zijn waarop ze het per ongeluk goed doen.
Wat is er mis aan dat ze hun Bindend STudieadvies niet opschroeven naar alle vakken? Ik snap het niet als je het verder kan uitleggen. Mss komt het doordat ik niet op het college zit nu.
Ik ga economie &bedrijfseconomie volgen. EUR is de beste uni met economische opleidingen
als je deze begrippen kan uitleggen aan mij graag
wat houdt Bindend Studieadvies nou precies in?:
wat is het verschil tussen een numerus fixus en een decentrale selectie
Met citaat reageren
Oud 18-04-2011, 10:31
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Wat is er mis aan dat ze hun Bindend STudieadvies niet opschroeven naar alle vakken? Ik snap het niet als je het verder kan uitleggen. Mss komt het doordat ik niet op het college zit nu.
Ik ga economie &bedrijfseconomie volgen. EUR is de beste uni met economische opleidingen
als je deze begrippen kan uitleggen aan mij graag
wat houdt Bindend Studieadvies nou precies in?:
wat is het verschil tussen een numerus fixus en een decentrale selectie
Het BSA is een eis aan de hoeveelheid vakken die je in je eerste jaar moet halen. Ik moest bijvoorbeeld 5 van de 8 vakken halen.

Krijg je een negatief studieadvies, dan word je van je opleiding uitgesloten en moet je naar een andere opleiding.

Aangezien de Erasmus Universiteit nu dat BSA wil gaan verhogen tot alle vakken, komt het erop neer dat wanneer je om wat voor reden dan ook, één vak niet haalt, je studie voorbij is. Daarom zou het bijzonder onverstandig zijn om naar de Erasmus Universiteit te gaan; als je richting een tentamen een keer goed ziek bent en je haalt toevallig een onvoldoende, is al je werk dat jaar voor niets.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 18-04-2011, 18:17
AgaRinho
AgaRinho is offline
Citaat:
Het BSA is een eis aan de hoeveelheid vakken die je in je eerste jaar moet halen. Ik moest bijvoorbeeld 5 van de 8 vakken halen.

Krijg je een negatief studieadvies, dan word je van je opleiding uitgesloten en moet je naar een andere opleiding.

Aangezien de Erasmus Universiteit nu dat BSA wil gaan verhogen tot alle vakken, komt het erop neer dat wanneer je om wat voor reden dan ook, één vak niet haalt, je studie voorbij is. Daarom zou het bijzonder onverstandig zijn om naar de Erasmus Universiteit te gaan; als je richting een tentamen een keer goed ziek bent en je haalt toevallig een onvoldoende, is al je werk dat jaar voor niets.
ja oke je hebt gelijk maar volgend jaar gaat het in voor alleen Sociale wetenschappen en dat jaar erop voor alle opleidingen
dus volgend jaar geldt het als het goed is niet voor mij. Is er ook sprake van een BSA in het 2de jaar?
ps wat is het verschil tussen een decentrale loting en een numerus fixus?
Met citaat reageren
Oud 18-04-2011, 19:03
Verwijderd
Een numerus fixus is een beperkt aantal studenten dat tot het 1e jaar van een opleiding wordt toegelaten. Een centrale loting is een loting die bepaalt welke studenten worden toegelaten tot een opleiding met een numerus fixus.

Laatst gewijzigd op 19-04-2011 om 23:37.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2011, 09:59
Verwijderd
De decentrale loting/selectie wordt door de instelling zelf uitgevoerd (bij loting is dat dus een loting, maar sommige instellingen doen ook aan een vorm van toelatingsexamens). Er is bij numerus fixus ook altijd een centrale loting/selectie; die gaat bv. via DUO en op basis van je gemiddelde op je diploma.

Hier wat helderder uitgelegd:
http://www.ib-groep.nl/particulieren...hoe_en_wat.asp
Met citaat reageren
Oud 19-04-2011, 13:09
AgaRinho
AgaRinho is offline
dankjewel. dus motivatie brief hoort ook bij decentrale selectie
Met citaat reageren
Oud 19-04-2011, 13:17
Verwijderd
Citaat:
dankjewel. dus motivatie brief hoort ook bij decentrale selectie
Ik weet niet of dat er altijd bij hoort, maar het kán er idd wel bijhoren. Dat kan afhankelijk zijn van de onderwijsinstelling. (Ik moet bv. volgende week aanmeldingen voor de decentrale selectie beoordelen; daarvoor moeten mensen hun CV opsturen, een essay over een zelfgekozen onderwerp en een motivatiebrief. Maar ik ken ook instellingen waar mensen zelf een boek moeten doornemen en vervolgens daar een soort examen over moeten maken gevolgd door een soort sollicitatiegesprek. Dus verschilt veel.)
Met citaat reageren
Oud 19-04-2011, 19:20
AgaRinho
AgaRinho is offline
Citaat:
Ik weet niet of dat er altijd bij hoort, maar het kán er idd wel bijhoren. Dat kan afhankelijk zijn van de onderwijsinstelling. (Ik moet bv. volgende week aanmeldingen voor de decentrale selectie beoordelen; daarvoor moeten mensen hun CV opsturen, een essay over een zelfgekozen onderwerp en een motivatiebrief. Maar ik ken ook instellingen waar mensen zelf een boek moeten doornemen en vervolgens daar een soort examen over moeten maken gevolgd door een soort sollicitatiegesprek. Dus verschilt veel.)
bedankt alhoewel het niet van toepassing is voor mij, maar toch fijn geinformeerd te zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren WO Propedeuse halen op Open Universiteit
Mehmet32
2 16-05-2016 21:48
Studeren Van de Havo naar de WO (TU)?
evelientje23
7 17-06-2015 15:28
Wegwijzen & Voorstellen Van de Havo naar de WO (TU)?
evelientje23
0 15-06-2015 15:19
Studeren Via HBO (propedeuse/normaal) of VWO naar WO?
Verwijderd
18 15-10-2011 17:48
Studeren HBO propedeuse
kilman123
4 08-02-2011 15:40
Studeren Propedeuse of van havo naar VWO?
Faerie
56 22-01-2006 22:30


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.